J jawen skrev:
Häller med dig fullständigt att det måste byggas SMR, men väljer samtidigt att inte välja bort något annat.

Och litar du blint på näringslivets alla VD ?, det gör inte jag.
Lite lustigt, men Vattenfalls VD Magnus Hall hade högst VD-lön i Sverige i statens bolag med 1 167 553 kronor i månaden (nov 2021)
Han ville fortsätta och renovera R1&2 men fick då sparken av åsa som tillsatte en miljöpartist som lade ner istället :(
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja, det blir väl till slut "alla andra" länders snabbare initiativ & handlande, som "räddar" Sveriges situation.
Känns som nuvarande regeringen heller inte förstår allvaret i dagsläget
Jo det är jag ganska säker på att de gör men allt är nog mycket komplicerat inkl all meningslös pajkastning mellan partier. Men det kommer nog som en julklapp annars blir jag klart missnöjd och tappar all tro på politiker.
Sen är ju drömmen för en politiker att marknaden själv löser sådant här.
 
B Byggmarodören skrev:
vi saknar 22-24GW (!) vid topplast när vindkraft inte levererar ordentligt.
Topplasttimmen är väl dock mest extrem pga. uppvärmning mitt i vintern. Det behovet behöver inte öka så värst mycket, elbilar och industrin med tillhörande vätgas är flexibla och kommer därför inte bidra så mycket till topplasten eftersom elen kommer vara dyr då.

Se även de 2 rapporterna nyligen om olika varianter av lagring. Inget världsomvälvande, men det är ofta svårt att förutse när utvecklingen tar fart, lika som krig är svåra att förutse.
 
S spider22 skrev:
Han ville fortsätta och renovera R1&2 men fick då sparken av åsa som tillsatte en miljöpartist som lade ner istället :(
Dumma Åsa!
Var det hon med bottenfärgen med blymönja & som hade en man som frakta stora stenar med en törstig miljöförstörande bil ;).
 
  • Gilla
TommyC och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
meningslös pajkastning mellan partier
Men är det inte bara för den borgliga regeringen att snabbast möjligt lägga fram förslag om exempelvis " ny kärnkraft/SMR, och sedan rösta om förslaget i riksdagen, då får dom ju "svart på vit" se vart dom olika partierna står i frågan.

Känns som man inte kommer "framåt" alls sedan regeringsskiftet.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hoppa


Vem ställde du frågan "Varför tror du SMR är billigare" till, här är det väl ingen som påstått det?
Är inte det uppenbart?
 
harka harka skrev:
själva förändringen i elproduktion, från en timme till nästa, är väl inget större problem utöver att man behöver exempelvis ändra produktionen från vattenkraften eller justera flödet i utlandsförbindelserna

tittar man på vindkraftproduktionen under 2021 så förändrades effekten från timme till timme med i genomsnitt 0.16 GW, och som störst uppgick den till 1.2 GW:
[bild]

sen kommer förändringarna inte som en blixt från klar himmel, utan det finns ju prognosverktyg för detta

man kan ställa vindkraftens föränderlighet i relation till elbehovets förändringar, från timme till till – även den har man ett skapligt grepp om i förväg, men den uppgick under 2021 till i genomsnitt 0.34 GW och som mest 1.9 GW:
[bild]
även denna förändring behöver mötas med ändrad vattenkraftsproduktion och/eller i utbytet med utlandet

och vill man jämföra båda i samma graf så finns den här:
[bild]

summa summarum: vindkraftens förändringar är "snällare" än elbehovets förändringar, men det är med den nu (2021) existerande vindkraften, med en ökad vindkraftspark så ökar förstås variationen


nåja, det handlar inte om att täcka upp 91% av nominell produktion, man räknar givetvis inte med att vindkraftverken ständigt levererar på maxeffekt – att det ska råda styv kuling dygnet och året om – lika lite som man räknar med att solcellsanläggningen där hemma på 11 kW ska leverera 11 kW dygnet runt

dagarna med låg vindkraftproduktion inträffar företrädesvis under sommarhalvåret när elbehovet är lägre, och vid överskott är det reglering med vattenkraft, utlandsförbindelser och flexibel konsumtion (exempelvis turboläge i produktioinen av elektrobränslen) som fångar upp överskotten
Herregud så dumt att jämföra variationer i vindkraft med variationer i förbrukning. Det intressanta är att lägga ihop dessa variationer. Har man otur så är produktionen låg när förbrukningen är hög.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
A
J jawen skrev:
Dumma Åsa!
Var det hon med bottenfärgen med blymönja & som hade en man som frakta stora stenar med en törstig miljöförstörande bil ;).
Nej, det var Isabellas man. Åsa hade dock väldiga vanföreställningar för sig.
 
  • Haha
jawen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du någon bättre och aktuellare kunskapskälla?
Detta var en gissning då. Knappast en kunskapskälla.
 
J jawen skrev:
Ytterligare ett påhopp.
Jag tycker du fortsättningsvis försvarar DIN egen ställning med konkreta fakta & dialoger, & slutar "idiotförklara" människor som inte har samma åsikt som dig......Besserwissers har vi redan för många av
Jag skriver ju fakta och du kommer bara med fler och fler lögner, idéer utan fakta bakom och konstiga frågor.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vad finns för skydd för oss konsumenter förutom politiker som skyller på varandra samtidigt Sverige går under!

Energimarknadsinspektionen, Från deras hemsida: https://ei.se/ se själv...

Vi övervakar och utvecklar energimarknaderna

För väl fungerande energimarknader

Pågående projekt: Regulatoriska sandlådor

/"Suck"
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Vet du om att det för ex finns sekretessbelagda rapporter om R1/R2 ?

Och "granskade journalister" har inte en chans i detta ämne utan insiderinformation eller "läckta dokument"
Du låter som en Trump fanatiker ” Hur vet jag att valet INTE var riggat ”…
Tackar för mig…
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja, det blir väl till slut "alla andra" länders snabbare initiativ & handlande, som "räddar" Sveriges situation.
Känns som nuvarande regeringen heller inte förstår allvaret i dagsläget
Tja, de planerar väl ändå inte att lägga ner ännu mer kärnkraft vilket den tidigare regeringen gladeligen hade gjort om de fått fortsätta sin vanskötsel av landet.

Problemet är ju att få till en bred överenskommelse så att om det blir regeringsskifte vid nästa eller senare val så kommer inte beslut och förutsättningar rivas upp på MP:s direktiv.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du låter som en Trump fanatiker ” Hur vet jag att valet INTE var riggat ”…
Tackar för mig
Ehhh Trumpfanatiker?....Riggat val ?

Tror du lever i en "förskönad" sanning, om du inte inser eller redan insett att mycket som sker, sker just "i det dolda" på ALLA ekonomiskt stora plan.

https://cornucopia.se/2019/12/di-sekretessbelagd-rapport-ringhals-1-2/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.