P paralun skrev:
men inte med R1/R2
Jag är inte övertygad ang det.
Torde vara betydligt kortare tid samt billigare att tillföra dom komponenter som redan blivit "nermonterade" i R1/R2, istället för låååååång byråkrati & bygga helt nytt.

Modifieringar i dessa verk kan också tillföra förlängd drift i 40-50 år till vad jag förstått.
 
  • Gilla
spider22
  • Laddar…
J jawen skrev:
Jag är inte övertygad ang det.
Torde vara betydligt kortare tid samt billigare att tillföra dom komponenter som redan blivit "nermonterade" i R1/R2, istället för låååååång byråkrati & bygga helt nytt.

Modifieringar i dessa verk kan också tillföra förlängd drift i 40-50 år till vad jag förstått.
VD'n förklarar ju i SvT-reportaget.
Sen sedan att få tag på personal igen inkl utbildning lär ta år...
Så glöm R1/R2 och blicka framåt, vad behöver vi göra?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J jawen skrev:
Jag är inte övertygad ang det.
Torde vara betydligt kortare tid samt billigare att tillföra dom komponenter som redan blivit "nermonterade" i R1/R2, istället för låååååång byråkrati & bygga helt nytt.

Modifieringar i dessa verk kan också tillföra förlängd drift i 40-50 år till vad jag förstått.
Du tror det finns en ”hidden agenda ”. Att den enklaste är att starta upp utrangerade kärnkraftverk men smarta lobbyister har övertygat Sveriges samlade kår av kritiskt granskade journalister att inte ”gräva» i detta?
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
u tror det finns en ”hidden agenda ”. Att den enklaste är att starta upp utrangerade kärnkraftverk men smarta lobbyister har övertygat Sveriges samlade kår av kritiskt granskade journalister att inte ”gräva» i detta?
Vet du om att det för ex finns sekretessbelagda rapporter om R1/R2 ?

Och "granskade journalister" har inte en chans i detta ämne utan insiderinformation eller "läckta dokument"
 
P paralun skrev:
VD'n förklarar ju i SvT-reportaget.
Sen sedan att få tag på personal igen inkl utbildning lär ta år...
Så glöm R1/R2 och blicka framåt, vad behöver vi göra?
En VD ser oftast till sin bonus :p
En återstart kan kosta vattenfall flera miljarder då försvinner bonus. Vid ett nybygge trollar man bort kostnaden som investering
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
En VD ser oftast till sin bonus :p
En återstart kan kosta vattenfall flera miljarder då försvinner bonus. Vid ett nybygge trollar man bort kostnaden som investering
Nej i det här fallet tror jag han är helt sanningsenlig.
Sen varför slänga ut ytterligare miljarder för att stänga igen efter några år?
Bygg nya SMR reaktorer!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...nghals-men-sager-nej-till-nya-stora-reaktorer
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej i det här fallet tror jag han är helt sanningsenlig.
Sen varför slänga ut ytterligare miljarder för att stänga igen efter några år?
Bygg nya SMR reaktorer!
[länk]
Häller med dig fullständigt att det måste byggas SMR, men väljer samtidigt att inte välja bort något annat.

Och litar du blint på näringslivets alla VD ?, det gör inte jag.
Lite lustigt, men Vattenfalls VD Magnus Hall hade högst VD-lön i Sverige i statens bolag med 1 167 553 kronor i månaden (nov 2021)
 
Varför tror du att SMR är billigare?
 
Z Zodde skrev:
30% sept 2021, hur många ören blir det?
En rapport i ett helt annat geopolitikskt läge kanske man inte ska lägga för mycket vikt på idag.
Har du någon bättre och aktuellare kunskapskälla?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför tror du att SMR är billigare?
Vem tror att SMR är billigare per MW?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det tycks vara många som tror det.
 
D Daniel 109 skrev:
Det tycks vara många som tror det.
D Daniel 109 skrev:
Det tycks vara många som tror det.
Hoppa
D Daniel 109 skrev:
Det tycks vara många som tror det.
Vem ställde du frågan "Varför tror du SMR är billigare" till, här är det väl ingen som påstått det?
 
J jawen skrev:
Häller med dig fullständigt att det måste byggas SMR, men väljer samtidigt att inte välja bort något annat.

Och litar du blint på näringslivets alla VD ?, det gör inte jag.
Lite lustigt, men Vattenfalls VD Magnus Hall hade högst VD-lön i Sverige i statens bolag med 1 167 553 kronor i månaden (nov 2021)
Jo men nu har jag ingen anledning att misstro VD om det här, ser inte heller något onormalt med lönen för ett stort bolag.
Hursomhelst så ska Estland och Fermi-Energia få in anbud på en likadan som i Kanada.
Man siktar då på 50-60 Euro/MWh och det är klart rimligt och vi slipper en volatil vindkraftselpris.
https://fermi.ee/en/bwrx-300/
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Hursomhelst så ska Estland och Fermi-Energia få in anbud på en likadan som i Kanada.
Man siktar då på 50-60 Euro/MWh och det är klart rimligt och vi slipper en volatil vindkraftselpris.
[länk]
Ja, det blir väl till slut "alla andra" länders snabbare initiativ & handlande, som "räddar" Sveriges situation.
Känns som nuvarande regeringen heller inte förstår allvaret i dagsläget
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Enligt appen (Tibber) så har jag använt 25% mindre el än genomsnittet av liknande hus i samma storlek. Snålar så gott det går utan att dra det till sin spets. Dragit ner innetemp, duschar på gymmet så mycket det går. Tvättar/diskar så lite som möjligt och sparar varmvatten. Trots det så är vi redan uppe i över 3000 kronor (exklusive elbilsladdning på någon hundring till) och det har gått mindre än 12 hela dagar.

Kommer bli riktigt tight att komma under 10.000 kr den här månaden och då har jag ändå relativt låg förbrukning.

Fattar folk där ute med rörligt pris hur illa det kommer bli? Hoppas alla har räknat med det och har buffert, annars blir det nog stökigt.. :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.