B Bernt Ö97 skrev:
Killgissning av dig att kostnadsökningar är påhittad.
En spännande vinkling från dig att vissa namn är diskvalificerande en är tillförlitlig åsikt

Elpris:
2020 till prognos vintern 2022/2023
+ 4,50 kr/kwh, eller högre.
Förbrukning ca 16 000 kwh/år varav ca 70% vinterhalvåret ==> ökning ca 60 000 kr

Bränsle:
Ökad kostnad + 8 kr/l
Bil 1: jobbresa + hämta barn ca ca 60 km / dag x 8 kr x 0,6 l/mil ==> + ca 30 kr/dag
Bil 2: lämna barn + jobbresa ca 70 km/dag, ==> + ca 35 kr/dag, ==> ökade bränslekostnader ca 2100 kr/månad (jobbdagar)
Skolbuss för 8-10 åringar och sköta sig själva hemma utan föräldrar är inget alternativ.
Jobb och skola på helt olika resvägar går inte att samordna.
Arbetstid är samordnad för att minska tiden för barnens skoldagar.
Kostnadsökning för denna familj blir då ca 70 000 kr för vinterhalvåret.
Inte orimligt att tro att det fins familjer som drabbas hårdare.
Man kan tycka att de själva satt sig i denna situation och bör flytta/byta jobb.
Dock fungerade vardagen bra för några år sedan men förutsättningarna har förändrats mycket beroende på politisk styrning.
Jag killgissar ändå rätt bra, tycker jag. Bättre än många killar!
Ditt exempel går ihop sig om man räknar kronor, ja. Men det är ingen särskilt bra representant för barnfamiljer i elområde 3 och 4 (som drabbas hårdast av elprisökningarna). Man värmer sitt hus med el, förmodligen värmepump, huset är stort och/eller dåligt isolerat. Man eldar inte med ved heller. Familjen i exemplet har månadsrörligt elpris och inte timpris eller ett fördelaktigt fastprisavtal. Redan där försvann ett stort antal hushåll.
Dessutom har inte barnen skolskjuts och båda föräldrarna har långt till sina jobb, som inte verkar vara belägna på samma ort, och jobbar på plats 5 dagar/vecka. Båda föräldrarna kör fossilbil. Representativt för barnfamiljer i sydsvensk glesbygd? Inte särskilt.

Vad gäller ditt namn har jag egentligen inga synpunkter på att en person i morfar/farfars ålder diskuterar kring villkoren för sina barn och barnbarn. Det är förståeligt. Det som stör mig är att vi som bor på landet av andra, oombedda riddare, utses till huvudargument i något politiskt sammanhang som kräver ett tydligt Offer. "Tänk på dem på landet!" Det blir en svenne-variant av "Tänk på barnen i Afrika!". Och jag tror varken vi på landet eller barnen i Afrika är särskilt tacksamma över det.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Två mil från Malmö är alldeles för långt bort, de borde ligga mitt i smeten för att man effektivt skall kunna ta tillvara all energi.
Välplacerat skulle jag säga, nära till Köpenhamn, Malmö/Lund och Landskrona om man skulle vilja bygga elproduktion och ta tillvara spillvärmen.
För jämförelsen skull kan jag nämna Linköping/Mjölby som har ca 3,5mil mellan städerna och ihopkopplat fjärrvärmenät.
 
H Hammarspik skrev:
Folk klagar på höga elräkningar, att man snart inte har råd men samtidigt kör jag förbi övertända hus vart man än åker. Belysning i varje fönster, julbelysning ute, belysning på fasaden. Ser inte ut som att någon tänker på att spara på el överhuvudtaget.. även om inte lampor dra särskilt mycket så tycker jag ändå att det känns lite dubbelt att klaga på elräkningen samtidigt som man inte släcker efter sig

jag släcker i rum jag inte är i, har en julstjärna i fönstret och en julgran med belysning i trädgården för att hitta till bilen typ är väldigt mörkt här

hade räkning på 2100 i nov
Då har du inte varit hemma hos mig där hittar du inte utan att ta med dig ficklampan och om du väl hittar mig blir du skraj och springer ut mörkt & gött Problemet är doc inte om du har ljust eller mörkt inomhus eller ute problemet är är att folk accepterar situation efter situation med höjning efter höjning av priserna utan att ens ifrågasätta saken och elbolagens girighet efter folkets pengar. Istället offrar man energi och tar ut sin frustration på andra medmänniskor som råkar vilja ha lyset på. I Sverige har vi inte el-brist vi säljer till och med el-överskott till andra länder och den el vi importerar har minskat med hela 30% och kommer från Norge. https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2022/fortsatt-hog-elproduktion-och-elexport-under-2021/

D
et är regeringen folket ska klaga på som borde ha satt ett el-tak för längesedan. Socialdemokratin vill det i det här valet faktiskt. Om regeringen inte lyssnar och genomför detta visar det bara att det är inte befolkningen dom företräder. Regeringen är folkvald att företräda befolkningen och är en plikt därför ska dom också se till folkets bästa vilket inte är höga el-priser vilket bara el-bolagen vinner på. Man kan också ifrågasätta el-bolagen. Det skulle också vara bra om folket började tänka i andra banor på att exempelvis bli mer själv försörjande eget vatten & avlopp, vedeldat hus, odla egna grönsaker mm detta bidrar till att människor blir mer fria samt inte blir beroende av myndigheterna att leverera el & vatten mm.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vattenkokare är dock mycket bättre än kaffebryggare i sammanhanget.
Dom gör exakt samma sak (värmer vatten) på exakt samma sätt (med elektrisk värmeelement) så hur är den ena mycket bättre än den andra?
Ur toppbelastningsperspektiv är väl kaffebryggaren bättre, den förbrukar kanske halva effekten men under lite längre tid.

Numera kan man dessutom skippa vattenkokaren, spisen (induktion) är lika snål.
Råd och rön har jämfört energiåtgången för att koka en liter vatten på de produkter de testat inom kategorierna vattenkokare och induktionshäll och kommit fram till det går åt ungefär lika mycket energi oavsett om du använder induktionshäll eller vattenkokare.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag killgissar ändå rätt bra, tycker jag. Bättre än många .....

Vet inte om jag tyckte Bernts exempel va så extremt. 6 respektive 7 mils pendling är inte ovanligt. Jag har pendlat 10 mil tidigare och de är två bara på mitt kontor som pendlar 12 respektive 13½ mil.

De flesta pendlar kortare sträckor ja. Men för folk som pendlar till annan tätort är de ganska typiska avstånd, och i hela Sydsverige är de tämligen vanligt bland folk som bor på landet.

" Man värmer sitt hus med el, förmodligen värmepump, huset är stort och/eller dåligt isolerat"
Enligt konsumentverket så förbrukar en normal villa 20MW/år på en familj för 4. (2 barn). December förbrukningen är enligt konsumentverket 4545kWh, vilket alltså är betydligt mer än va Bernt räknade med. Lägg på en luftvärmepump som snittar på säg 3.5 på enbart värme delen. Då får jag de till 12693kWh för Oktober-Mars, vilket ska jämföras med de 11200kWh Bernt räknade med. Konsumentverket har faktiskt skruvat ner sina riktlinjer. För några år sedan (tja 15 kanske) var det 25MW/år.

"Man värmer sitt hus med el, förmodligen värmepump, huset är stort och/eller dåligt isolera"
Så nej. Varken stort eller dåligt isolerat, utan detta är pang på vad konsumentverkets riktlinjer ligger på, med en halvbra luftvärmepump.

". Man eldar inte med ved heller. " Hus som är byggda från 1970 och framåt har normalt sett inte eldstad (kanske förutom de precis sista åren). Finns väldigt många hus helt utan en riktigt vattenburet system. Framförallt om vi pratar de som har luftvärmepump, de saknar nästan alltid vattenburet system, så de kan inte ens koppla in en panna. De kan heller inte pumpa duschvärmen.

"Familjen i exemplet har månadsrörligt elpris och inte timpris eller ett fördelaktigt fastprisavtal"
Månadspris är de vanligaste formen av pris. Fram till nyligen helt dominerande. Först sista året som timpris börjat bli vanligt. Även med timpris så spar man inga större mängder pengar. De som har fast avtal brukar normalt sett vara de som har endast el. Folk som har luftvärme pump har normalt sett inte det. Jag känner rätt många personer som bor i hus som är precis så.

"Dessutom har inte barnen skolskjuts och båda föräldrarna har långt till sina jobb, "
Högst normalt. Om barnen är under 12 förväntas de inte åka skolskjuts om båda förädlarna jobbar heltid.

" som inte verkar vara belägna på samma ort"
Det är inte ovanligt även om de inte heller är normalt. Mer normalt skulle jag säga att ena parten jobbar i en ort långt borta och en jobbar närma. Tittar vi på min avdelning med 12 anställda så så är endera häften av dem som antagligen pendlar långt själva eller har en partner som pendlar långt. Nu jobbar jag förvisso på kontor, och på min avdelning har folk som pendlar fått förmånen att jobba 2 dagar hemifrån i veckan. Detta är dock undantaget, inte regeln. I princip alla andra arbeten förutom kontorsarbete kräver att man alltid är på plats. Alla vård yrken, alla pedagogik yrken, alla handels yrken, alla maskin och verkstads yrken och alla industri yrken. Jobba på distans är fortfarande undantaget, inte regeln.

Jag skulle nog säga att genomsnitts familjen på glesbygden behöver köra minst 6 mil per dag. Bernts exempel på 13 mil är över snittet, men inte heller ett extremt exempel. På mitt tidigare jobb så var nästan hälften av de anställda som körde själva 10 mil per dag. Kan ju sägas att man behöver ha en ToR sträcka på 3mil innan det ens börjar räknas som pendling. Här kan man hamna precis under om exempelvis den ena parten pendlar 2½ mil, vilket är extremt vanligt, och den andra parten pendlar 10½ mil (vilket är relativt vanligt förekommande).

"Båda föräldrarna kör fossilbil."
För de första finns de inget som heter så. För de andra oavsett om man har en förbränningsbil eller en elektrisk bil, så med dagens elpris gör de knappast någon skillnad. Elbilen kanske kommer in en eller två kronor lägre, men de får man ta igen på högre kapitalkostnader.

"Representativt för barnfamiljer i sydsvensk glesbygd? Inte särskilt."
Om man lever efter konsumentverkets och arbetsförmedlingens regler och rekommendationer så är detta ett ganska närma typ fall. Framförallt om man exempelvis har ett hus på en utflyttningsort. Säg att båda förädlarna bor i en mindre ort i Småland och jobbar på ortens industri... som lägger ner. Söker sig sedan jobb i närmare större stad, men de får jobb i var sin riktning. Då hamnar man i den situationen, helt ofrivilligt trots att man haft en väldigt solid plan till att börja med.

Detta kommer väldigt närma till hands exempelvis företaget jag jobbar precis lagt ner avdelningen i Borensberg. Om båda jobbar och bor där där kanske de har utmärkt ekonomi tidigare. Sedan får den ena pendla till Motala (4mil) den andra till Linköping 7 mil. Bor de några km utanför orten. vips en halvmil extra morgon en halvmil extra kväll. 11mil är nu 12... börjar bli väldigt närma de där 13. Detta är kanske inte de mest typiska exemplet, men helt klart ett exempel från en situation där många faktiskt hamnar i helt ofrivilligt.

Och de kan bli värre. Jag har två barn som är handikappade. De har olika grad, och går därför på olika skolor. Men de sista två barnen går på den vanliga skolan. Så ska jag då hämta upp barn på 3 olika skolor på vägen hem? De går inte. Resultatet blir att min fru måste jobba deltid för att hinna hem före första skolskjutsen. Och nej, vi kan inte ha ett handikappat barn hemma ensamt.

Detta betyder att hon bara kan jobba 4 timmar per dag (ökar till 5 om 1½år). Men hon måste trots de köra hela sträckan till jobbet, 5 dagar i veckan.. men med bara halva lönen. Nu har vi ju inte så långt till jobbet någon av oss, så de är ett mindre problem i sig. Men de bara visar hur man kan hamna i situationer som är helt utan att man gjort något klantigt. (och nej, vi har en rätt bra ekonomi, de är inget problem, får dessutom en mindre ersättning från försäkringskassan på grund av att barnen är handikappade som täcker en stor del av den uteblivna inkomsten)
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dom gör exakt samma sak (värmer vatten) på exakt samma sätt (med elektrisk värmeelement) så hur är den ena mycket bättre än den andra?
Nej, eftersom de flesta kaffebryggare har en platta som värmer hela tiden. Vattenkokaren kokar bara upp vattnet. 2200 watt i 5 minuter är betydligt mindre än 600 watt i 40 minuter. Och ja, induktionsspis går lika bra.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, eftersom de flesta kaffebryggare har en platta som värmer hela tiden. Vattenkokaren kokar bara upp vattnet. 2200 watt i 5 minuter är betydligt mindre än 600 watt i 40 minuter. Och ja, induktionsspis går lika bra.
Min gamla Melittabryggare har en termostatstyrd värmeplatta som drar ytterst lite ström.
värmemelementet är helt avstängt 95% av tiden (uppskattat av mig) det slås på i kanske 5 sekunder varannan minut.
Jag har faktiskt mätt och dokumenterat detta i en tråd här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...h-vaermekostnader.449965/page-35#post-4725715

P.S.
600 watt i 40 minuter, fattar du hur mycket effekt det är allt kaffet i bryggaren skulle koka bort långt innan 40 minuter.
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag killgissar ändå rätt bra, tycker jag. Bättre än många killar!
Ditt exempel går ihop sig om man räknar kronor, ja. Men det är ingen särskilt bra representant för barnfamiljer i elområde 3 och 4 (som drabbas hårdast av elprisökningarna). Man värmer sitt hus med el, förmodligen värmepump, huset är stort och/eller dåligt isolerat. Man eldar inte med ved heller. Familjen i exemplet har månadsrörligt elpris och inte timpris eller ett fördelaktigt fastprisavtal. Redan där försvann ett stort antal hushåll.
Dessutom har inte barnen skolskjuts och båda föräldrarna har långt till sina jobb, som inte verkar vara belägna på samma ort, och jobbar på plats 5 dagar/vecka. Båda föräldrarna kör fossilbil. Representativt för barnfamiljer i sydsvensk glesbygd? Inte särskilt.

Vad gäller ditt namn har jag egentligen inga synpunkter på att en person i morfar/farfars ålder diskuterar kring villkoren för sina barn och barnbarn. Det är förståeligt. Det som stör mig är att vi som bor på landet av andra, oombedda riddare, utses till huvudargument i något politiskt sammanhang som kräver ett tydligt Offer. "Tänk på dem på landet!" Det blir en svenne-variant av "Tänk på barnen i Afrika!". Och jag tror varken vi på landet eller barnen i Afrika är särskilt tacksamma över det.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag killgissar ändå rätt bra, tycker jag. Bättre än många killar!
Ditt exempel går ihop sig om man räknar kronor, ja. Men det är ingen särskilt bra representant för barnfamiljer i elområde 3 och 4 (som drabbas hårdast av elprisökningarna). Man värmer sitt hus med el, förmodligen värmepump, huset är stort och/eller dåligt isolerat. Man eldar inte med ved heller. Familjen i exemplet har månadsrörligt elpris och inte timpris eller ett fördelaktigt fastprisavtal. Redan där försvann ett stort antal hushåll.
Dessutom har inte barnen skolskjuts och båda föräldrarna har långt till sina jobb, som inte verkar vara belägna på samma ort, och jobbar på plats 5 dagar/vecka. Båda föräldrarna kör fossilbil. Representativt för barnfamiljer i sydsvensk glesbygd? Inte särskilt.

Vad gäller ditt namn har jag egentligen inga synpunkter på att en person i morfar/farfars ålder diskuterar kring villkoren för sina barn och barnbarn. Det är förståeligt. Det som stör mig är att vi som bor på landet av andra, oombedda riddare, utses till huvudargument i något politiskt sammanhang som kräver ett tydligt Offer. "Tänk på dem på landet!" Det blir en svenne-variant av "Tänk på barnen i Afrika!". Och jag tror varken vi på landet eller barnen i Afrika är särskilt tacksamma över det.
Ok
Din gissning är något bättre men fortfarande något felaktig.
Jag förstår att du inte vill ligga på offeraltaret, det vill ingen.
Tråden började med att släcka belysning om man klagar på elräkningen, den gled senare över till de verkliga elförbrukarna (värme av olika slag).
Det blev senare ett inlägg om att belysning med ledlampor nästintill är försumbart jämfört med uppvärmning av bostäder, tappvarmvatten, tvätt/disk, matlagning mm.
På direkt fråga vart miljöperspektivet tagit vägen och antydningar om att jag var klimatförnekare, gled jag, utanför tråden, in på att politiken med miljöpartiet i spetsen har kört över vanliga medborgare med tidigare ordnad ekonomi, som nu får svårt med ekonomi och kanske arbetslöshet, vilket gäller i hela Sverige.
Exemplet i min närhet gäller inte alla men är fullt relevant, varken värsta eller bästa scenariot.
Lite utanför tråden men kanske viktigt I debatten.
Fasta elavtal till rimliga priser går inte att hitta idag. Enbart rörliga elpriser erbjuds. De elavtal som går ut kan bara bli rörliga just nu.
Skolskjuts kan erbjudas men det blir långa skoldagar med byten och tomt i huset när barnen kommer hem. (8 resp 10 år)
Förvärvsarbete på annan ort är inte ovanligt i glesbygd. I min familj har vi jobbrelaterat kört bil mellan 3000 och 4500 mil/år under ca 30 års tid, inget vi på något vis varit ensama om.
Att köra fossilbil är nödvändigt av kortsiktiga ekonomiska skäl. Ny elbil kostar 500-800' kr.
Fins inte möjlighet till elbil med nuvarande pålagor orsakade genom politiska beslut.
Har miljörörelsen skjutit sig i foten?
Elområde 3 sträcker sig faktiskt upp till mellansverige.
Jag harnu inget mer att komna med i denna tråd.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag sitter här med 17 grader i tofflor och tröja och tycker det är lite mysigt med lagom ljust inne och julbelysningen ute som lyser upp snön.

Klart jag hade kunnat sitta i helmörker och 17 grader och spara några öre, men jag tror inte jag skulle bli mindre gnällig av det.
 
M Mattias Svederberg skrev:
Vet inte om jag tyckte Bernts exempel va så extremt. 6 respektive 7 mils pendling är inte ovanligt. Jag har pendlat 10 mil tidigare och de är två bara på mitt kontor som pendlar 12 respektive 13½ mil.

De flesta pendlar kortare sträckor ja. Men för folk som pendlar till annan tätort är de ganska typiska avstånd, och i hela Sydsverige är de tämligen vanligt bland folk som bor på landet.

" Man värmer sitt hus med el, förmodligen värmepump, huset är stort och/eller dåligt isolerat"
Enligt konsumentverket så förbrukar en normal villa 20MW/år på en familj för 4. (2 barn). December förbrukningen är enligt konsumentverket 4545kWh, vilket alltså är betydligt mer än va Bernt räknade med. Lägg på en luftvärmepump som snittar på säg 3.5 på enbart värme delen. Då får jag de till 12693kWh för Oktober-Mars, vilket ska jämföras med de 11200kWh Bernt räknade med. Konsumentverket har faktiskt skruvat ner sina riktlinjer. För några år sedan (tja 15 kanske) var det 25MW/år.

"Man värmer sitt hus med el, förmodligen värmepump, huset är stort och/eller dåligt isolera"
Så nej. Varken stort eller dåligt isolerat, utan detta är pang på vad konsumentverkets riktlinjer ligger på, med en halvbra luftvärmepump.

". Man eldar inte med ved heller. " Hus som är byggda från 1970 och framåt har normalt sett inte eldstad (kanske förutom de precis sista åren). Finns väldigt många hus helt utan en riktigt vattenburet system. Framförallt om vi pratar de som har luftvärmepump, de saknar nästan alltid vattenburet system, så de kan inte ens koppla in en panna. De kan heller inte pumpa duschvärmen.

"Familjen i exemplet har månadsrörligt elpris och inte timpris eller ett fördelaktigt fastprisavtal"
Månadspris är de vanligaste formen av pris. Fram till nyligen helt dominerande. Först sista året som timpris börjat bli vanligt. Även med timpris så spar man inga större mängder pengar. De som har fast avtal brukar normalt sett vara de som har endast el. Folk som har luftvärme pump har normalt sett inte det. Jag känner rätt många personer som bor i hus som är precis så.

"Dessutom har inte barnen skolskjuts och båda föräldrarna har långt till sina jobb, "
Högst normalt. Om barnen är under 12 förväntas de inte åka skolskjuts om båda förädlarna jobbar heltid.

" som inte verkar vara belägna på samma ort"
Det är inte ovanligt även om de inte heller är normalt. Mer normalt skulle jag säga att ena parten jobbar i en ort långt borta och en jobbar närma. Tittar vi på min avdelning med 12 anställda så så är endera häften av dem som antagligen pendlar långt själva eller har en partner som pendlar långt. Nu jobbar jag förvisso på kontor, och på min avdelning har folk som pendlar fått förmånen att jobba 2 dagar hemifrån i veckan. Detta är dock undantaget, inte regeln. I princip alla andra arbeten förutom kontorsarbete kräver att man alltid är på plats. Alla vård yrken, alla pedagogik yrken, alla handels yrken, alla maskin och verkstads yrken och alla industri yrken. Jobba på distans är fortfarande undantaget, inte regeln.

Jag skulle nog säga att genomsnitts familjen på glesbygden behöver köra minst 6 mil per dag. Bernts exempel på 13 mil är över snittet, men inte heller ett extremt exempel. På mitt tidigare jobb så var nästan hälften av de anställda som körde själva 10 mil per dag. Kan ju sägas att man behöver ha en ToR sträcka på 3mil innan det ens börjar räknas som pendling. Här kan man hamna precis under om exempelvis den ena parten pendlar 2½ mil, vilket är extremt vanligt, och den andra parten pendlar 10½ mil (vilket är relativt vanligt förekommande).

"Båda föräldrarna kör fossilbil."
För de första finns de inget som heter så. För de andra oavsett om man har en förbränningsbil eller en elektrisk bil, så med dagens elpris gör de knappast någon skillnad. Elbilen kanske kommer in en eller två kronor lägre, men de får man ta igen på högre kapitalkostnader.

"Representativt för barnfamiljer i sydsvensk glesbygd? Inte särskilt."
Om man lever efter konsumentverkets och arbetsförmedlingens regler och rekommendationer så är detta ett ganska närma typ fall. Framförallt om man exempelvis har ett hus på en utflyttningsort. Säg att båda förädlarna bor i en mindre ort i Småland och jobbar på ortens industri... som lägger ner. Söker sig sedan jobb i närmare större stad, men de får jobb i var sin riktning. Då hamnar man i den situationen, helt ofrivilligt trots att man haft en väldigt solid plan till att börja med.

Detta kommer väldigt närma till hands exempelvis företaget jag jobbar precis lagt ner avdelningen i Borensberg. Om båda jobbar och bor där där kanske de har utmärkt ekonomi tidigare. Sedan får den ena pendla till Motala (4mil) den andra till Linköping 7 mil. Bor de några km utanför orten. vips en halvmil extra morgon en halvmil extra kväll. 11mil är nu 12... börjar bli väldigt närma de där 13. Detta är kanske inte de mest typiska exemplet, men helt klart ett exempel från en situation där många faktiskt hamnar i helt ofrivilligt.

Och de kan bli värre. Jag har två barn som är handikappade. De har olika grad, och går därför på olika skolor. Men de sista två barnen går på den vanliga skolan. Så ska jag då hämta upp barn på 3 olika skolor på vägen hem? De går inte. Resultatet blir att min fru måste jobba deltid för att hinna hem före första skolskjutsen. Och nej, vi kan inte ha ett handikappat barn hemma ensamt.

Detta betyder att hon bara kan jobba 4 timmar per dag (ökar till 5 om 1½år). Men hon måste trots de köra hela sträckan till jobbet, 5 dagar i veckan.. men med bara halva lönen. Nu har vi ju inte så långt till jobbet någon av oss, så de är ett mindre problem i sig. Men de bara visar hur man kan hamna i situationer som är helt utan att man gjort något klantigt. (och nej, vi har en rätt bra ekonomi, de är inget problem, får dessutom en mindre ersättning från försäkringskassan på grund av att barnen är handikappade som täcker en stor del av den uteblivna inkomsten)
(y)
Mycket bra sammanfattning om hur verkliga livet kan vara för många. Bra jobbat och förhoppningsvis en tankeställare för många.
Långa jobbresor är för många en realitet oavsett skäl.
Driftskostnaderna för någorlunda modern villa på ca 18 000-25 000 kwh/år är inte alarmerande men givetvis möjligt att påverka.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Inte ovanligt att "de egna" är personer som lokalt röstar med sin styrelse utan att ifrågasätta.
De som är lite oppositionella inom sitt parti hamnar lätt utanför den inre kretsen. Jag har I några fall haft nära insyn i detta.
Angående näringslivet har jag i min yrkesutövning haft nära kontakt med, och insyn i, en mängd privata företag som drivs av entusiastiska entreprenörer, som riskerar sin privata ekonomi, familj och sin hälsa, för att på bästa sätt gynna företaget och anställda. Vissa framgångsrika och några katastrof för ägaren.
Egenföretagare brukar säga att de har en mycket stor familj att ta ansvar för.
Det är där tillväxt och jobb skapas!
Utan privata näringslivet finns ingen utveckling och tillväxt som kan finansiera vård, omsorg och välfärd.
Självklart är det, som du säger, och en nödvändig framgångsfaktor, att löntagarorganisationer är delaktiga i företagets utveckling. Jag har därför svårt förstå den polarisering som ofta debateras inom löntagarrörelsen.
I ditt fall med Investor är jag säker på att löntagarorganisationerna haft god insyn och förhandlingsmöjlighet. Jag kan ha fel men det vore märkligt om löntagarorganisationerna stod utanför som åskådare.
Nu är det ju så att i Investors affärer har ingen utom de själva insyn och när de gjort en affär så är det ett faktum.
Sedan på ett bolagsstyrelsemöte meddelar man bara hur det är.
Före ett bolagsstyrelsemöte med facken har har de ett möte där de beslutar allt och vad de ska tala om.
Det är väl så i politiska församlingar som i alla andra att de sas bestämmer inte vill bli ifrågasatta och nytänk är ju inte alltid välkommet men det finns ju alltid en agenda och en grund att stå på.
 
X Xanthopteryx skrev:
Jak är väl påläst. Och den där artikeln har många fel och saknar mycket information.
JAK
Jord arbete kapital:strong:
 
M Mattias Svederberg skrev:
Vet inte om jag tyckte Bernts exempel va så extremt. 6 respektive 7 mils pendling är inte ovanligt. Jag har pendlat 10 mil tidigare och de är två bara på mitt kontor som pendlar 12 respektive 13½ mil.

De flesta pendlar kortare sträckor ja. Men för folk som pendlar till annan tätort är de ganska typiska avstånd, och i hela Sydsverige är de tämligen vanligt bland folk som bor på landet.

" Man värmer sitt hus med el, förmodligen värmepump, huset är stort och/eller dåligt isolerat"
Enligt konsumentverket så förbrukar en normal villa 20MW/år på en familj för 4. (2 barn). December förbrukningen är enligt konsumentverket 4545kWh, vilket alltså är betydligt mer än va Bernt räknade med. Lägg på en luftvärmepump som snittar på säg 3.5 på enbart värme delen. Då får jag de till 12693kWh för Oktober-Mars, vilket ska jämföras med de 11200kWh Bernt räknade med. Konsumentverket har faktiskt skruvat ner sina riktlinjer. För några år sedan (tja 15 kanske) var det 25MW/år.

"Man värmer sitt hus med el, förmodligen värmepump, huset är stort och/eller dåligt isolera"
Så nej. Varken stort eller dåligt isolerat, utan detta är pang på vad konsumentverkets riktlinjer ligger på, med en halvbra luftvärmepump.

". Man eldar inte med ved heller. " Hus som är byggda från 1970 och framåt har normalt sett inte eldstad (kanske förutom de precis sista åren). Finns väldigt många hus helt utan en riktigt vattenburet system. Framförallt om vi pratar de som har luftvärmepump, de saknar nästan alltid vattenburet system, så de kan inte ens koppla in en panna. De kan heller inte pumpa duschvärmen.

"Familjen i exemplet har månadsrörligt elpris och inte timpris eller ett fördelaktigt fastprisavtal"
Månadspris är de vanligaste formen av pris. Fram till nyligen helt dominerande. Först sista året som timpris börjat bli vanligt. Även med timpris så spar man inga större mängder pengar. De som har fast avtal brukar normalt sett vara de som har endast el. Folk som har luftvärme pump har normalt sett inte det. Jag känner rätt många personer som bor i hus som är precis så.

"Dessutom har inte barnen skolskjuts och båda föräldrarna har långt till sina jobb, "
Högst normalt. Om barnen är under 12 förväntas de inte åka skolskjuts om båda förädlarna jobbar heltid.

" som inte verkar vara belägna på samma ort"
Det är inte ovanligt även om de inte heller är normalt. Mer normalt skulle jag säga att ena parten jobbar i en ort långt borta och en jobbar närma. Tittar vi på min avdelning med 12 anställda så så är endera häften av dem som antagligen pendlar långt själva eller har en partner som pendlar långt. Nu jobbar jag förvisso på kontor, och på min avdelning har folk som pendlar fått förmånen att jobba 2 dagar hemifrån i veckan. Detta är dock undantaget, inte regeln. I princip alla andra arbeten förutom kontorsarbete kräver att man alltid är på plats. Alla vård yrken, alla pedagogik yrken, alla handels yrken, alla maskin och verkstads yrken och alla industri yrken. Jobba på distans är fortfarande undantaget, inte regeln.

Jag skulle nog säga att genomsnitts familjen på glesbygden behöver köra minst 6 mil per dag. Bernts exempel på 13 mil är över snittet, men inte heller ett extremt exempel. På mitt tidigare jobb så var nästan hälften av de anställda som körde själva 10 mil per dag. Kan ju sägas att man behöver ha en ToR sträcka på 3mil innan det ens börjar räknas som pendling. Här kan man hamna precis under om exempelvis den ena parten pendlar 2½ mil, vilket är extremt vanligt, och den andra parten pendlar 10½ mil (vilket är relativt vanligt förekommande).

"Båda föräldrarna kör fossilbil."
För de första finns de inget som heter så. För de andra oavsett om man har en förbränningsbil eller en elektrisk bil, så med dagens elpris gör de knappast någon skillnad. Elbilen kanske kommer in en eller två kronor lägre, men de får man ta igen på högre kapitalkostnader.

"Representativt för barnfamiljer i sydsvensk glesbygd? Inte särskilt."
Om man lever efter konsumentverkets och arbetsförmedlingens regler och rekommendationer så är detta ett ganska närma typ fall. Framförallt om man exempelvis har ett hus på en utflyttningsort. Säg att båda förädlarna bor i en mindre ort i Småland och jobbar på ortens industri... som lägger ner. Söker sig sedan jobb i närmare större stad, men de får jobb i var sin riktning. Då hamnar man i den situationen, helt ofrivilligt trots att man haft en väldigt solid plan till att börja med.

Detta kommer väldigt närma till hands exempelvis företaget jag jobbar precis lagt ner avdelningen i Borensberg. Om båda jobbar och bor där där kanske de har utmärkt ekonomi tidigare. Sedan får den ena pendla till Motala (4mil) den andra till Linköping 7 mil. Bor de några km utanför orten. vips en halvmil extra morgon en halvmil extra kväll. 11mil är nu 12... börjar bli väldigt närma de där 13. Detta är kanske inte de mest typiska exemplet, men helt klart ett exempel från en situation där många faktiskt hamnar i helt ofrivilligt.

Och de kan bli värre. Jag har två barn som är handikappade. De har olika grad, och går därför på olika skolor. Men de sista två barnen går på den vanliga skolan. Så ska jag då hämta upp barn på 3 olika skolor på vägen hem? De går inte. Resultatet blir att min fru måste jobba deltid för att hinna hem före första skolskjutsen. Och nej, vi kan inte ha ett handikappat barn hemma ensamt.

Detta betyder att hon bara kan jobba 4 timmar per dag (ökar till 5 om 1½år). Men hon måste trots de köra hela sträckan till jobbet, 5 dagar i veckan.. men med bara halva lönen. Nu har vi ju inte så långt till jobbet någon av oss, så de är ett mindre problem i sig. Men de bara visar hur man kan hamna i situationer som är helt utan att man gjort något klantigt. (och nej, vi har en rätt bra ekonomi, de är inget problem, får dessutom en mindre ersättning från försäkringskassan på grund av att barnen är handikappade som täcker en stor del av den uteblivna inkomsten)
Nej, det låter inte som din familj har ett speciellt smidigt livspussel!

Utgångspunkten för min argumentation var familjer på landsbygden, alltså rent bokstavligt aspigt utanför tätort med minst 200 innevånare. Och jag tror inte att barnfamiljer på landet generellt ligger värre till än familjer i småorter eller städer av olika storlek vad gäller levnadskostnader i allmänhet eller elkostnader i synnerhet. Jag och min familj gör inte av med mer el för att vi bor på landet (snarare tvärtom, många av oss kan som sagt elda med ved). Det finns gott om stadsfolk som bilpendlar till jobb från Astad till Bstad 3-4 mil bort också, det är inget specifikt för boende på landsbygden.
 
  • Haha
  • Älska
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, det låt....
"Nej, det låter inte som din familj har ett speciellt smidigt livspussel!"

Absolut. men alla de andra exemplen var inte jag, utan andra personer jag känner som har en relativt typisk situation. jag ville bara förklara med mitt exempel att man kan hamna i situationer där vad som annars skulle vara en ganska god inkomst, helt plötsligt blir relativt marginell.

"Och jag tror inte att barnfamiljer på landet generellt ligger värre till än familjer i småorter eller städer av"
De skulle jag nog säga att de troligen gör. Orsaken att folk bor i små orter beror ofta på att de har sämre marginaler. Folk som bor i Stockholm, Göteborg och sydvästra Skåne har ofta en dyrare villa men kortare pendling. Ofta kan de pendla med kollektivtrafik eller cykel. Om de har bil så har de närma. Dessutom tenderar villor i större (och även mindre) orter ha fjärrvärme.

De är stor skillnad på att ha en braskamin eller att ha ett vattenburet värme system. Vi har omkring 800 000 hushåll i Sverige där elektrisk värme är de primära värmesystemet, vilket i majoriteten av fallen är via värmepump. De är de näst vanligaste värmesystemet efter fjärrvärme, och faktiskt de vanligaste för småhus.

"Det finns gott om stadsfolk som bilpendlar till jobb från Astad till Bstad 3-4 mil bort också,"
Det är sant, och detta exempel exkluderade egentligen inte dem. Jag vet inte om Bernt exkluderade dem, men jag gjorde de inte.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
(y)
Mycket bra sammanfattning om hur verkliga livet kan vara för många. Bra jobbat och förhoppningsvis en tankeställare för många.
Långa jobbresor är för många en realitet oavsett skäl.
Driftskostnaderna för någorlunda modern villa på ca 18 000-25 000 kwh/år är inte alarmerande men givetvis möjligt att påverka.
Det var något år sedan... inte alls för längesedan då jag diskutera här på byggahus.se om att uppgradera till trippelargon glas från luft-par glas och nästan alla i forumet sa till mig att de var omöjligt att få ekonomi i det, trots att jag visade en kalkyl på att man faktiskt kunde få runt det.... och detta var innan priserna blev så här löjligt höga. Det har varit en tid mellan 2016 och 2019 då priserna på el smuligt upp sig utan att någon verkar ha märkt det.

Argumentet var alltid att de är mer ekonomiskt och skaffa en värmepump... absolut, inget jag argumentera emot. Köp en värmepump först, byt fönsterna sen.

Nu sitter jag har ett par år senare med solvärme, panna, värmepump 3 glas argon runt om och ett rejält lager ved, och diskuterar detta... med faktiskt omtanke om att folk inte har råd att överleva. Jag klarar mig. men jag har med investerat varenda krona jag fått över de sista åren. Jag viste att de här skulle komma.
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.