Anna_H Anna_H skrev:
Nu är det inte ett kraftvärmeverk, utan ett fjärrvärmeverk som bränner sopor och producerar el "på köpet".
Ett fjärrvärmeverk som kan producera både värme och el är ett kraftvärmeverk.
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 4 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
(y)
Vid närmare eftertanke kan det vara så enkelt att din grannkommun har en "guldreserv" i form av ett sopberg som de nu vill omvandla till el och cascha in kontanterna och samtidigt bidra till lindring av elkrisen.
Då är det mycket rimligt att de vill hålla uppe värmeproduktionen och rekommendationen att inte drastiskt minska vvärmenär helt logisk.
Precis. Plus att de inte vill ha hur stort sopberg som helst förståss.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ett fjärrvärmeverk som kan producera både värme och el är ett kraftvärmeverk.
Uppenbarligen inte, eftersom det ju då tydligen enligt Viktor.J. skulle ge mer el om man bränner mindre sopor? Ni två kanske kan prata ihop er?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Precis. Plus att de inte vill ha hur stort sopberg som helst förståss.

Uppenbarligen inte, eftersom det ju då tydligen enligt Viktor.J. skulle ge mer el om man bränner mindre sopor? Ni två kanske kan prata ihop er?
Jag behöver inte mer debatt om detta eftersom min sakkunskap är för dålig. Däremot förefaller det som en rimlig uppmaning att förbruka den värme som annars blir överskott, och därmed ger ökad möjligheten att producera el.
Att en kommun har pragmatiska tjänstemän som ser möjligheter bådar gott för framtiden.
Som jag skrev, Viktor J borde kontakta kommunen och delge dem sin sakkunskap. Jag har inga ambitioner att lösa elkrisen med att starta storskalig el/värmeproduktion. Kanske på hobbynivå, en liten ångmaskin som driver generator och ger värme. Skulle vara ett intressant och kanske givande hobbyprojekt!???
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nu är det inte ett kraftvärmeverk, utan ett fjärrvärmeverk som bränner sopor och producerar el "på köpet". Om kunderna drar ner på värmen måste de bränna mindre och då blir det mindre el och då måste de köpa in dyrare el istället. Så Bernt 87 är bättre ute än din långa utläggning.
Det du beskriver är ett kraftvärmeverk. Den el som de producerar kan de marginellt nyttja i resten av sin verksamhet så de behöver ändå köpa in stora volymer el, volymer som bör vara säkrade sedan innan, så påverkan är marginell. Det är inte det som gör att de rekommenderar att inte dra ner på förbrukningen.

Mest rimliga förklaringar på deras rekommendation (om den är korrekt) är de har negativa elpriser, saknar dump och tjänar på all värmevolym som lämnar anläggningen => ju mer ju bättre. Annars så kan det vara att de inte få problem med bränsleflöden, nu tror jag inte att det är så stor påverkan på bränsleflödet om en liten del av kundstocken går från 21 till 19 grader, så det är långsökt.

Ber om ursäkt om det blev för mycket text nu Anna H :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Precis. Plus att de inte vill ha hur stort sopberg som helst förståss.

Uppenbarligen inte, eftersom det ju då tydligen enligt Viktor.J. skulle ge mer el om man bränner mindre sopor? Ni två kanske kan prata ihop er?
Hoppas du trollar. Du saknar uppenbart vital kunskap i ämnet.
En skärmdump som visar en artikelrubrik "Kraftvärmeverk" och en kort definition på svenska.
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Jag behöver inte mer debatt om detta eftersom min sakkunskap är för dålig. Däremot förefaller det som en rimlig uppmaning att förbruka den värme som annars blir överskott, och därmed ger ökad möjligheten att producera el.
Att en kommun har pragmatiska tjänstemän som ser möjligheter bådar gott för framtiden.
Som jag skrev, Viktor J borde kontakta kommunen och delge dem sin sakkunskap. Jag har inga ambitioner att lösa elkrisen med att starta storskalig el/värmeproduktion. Kanske på hobbynivå, en liten ångmaskin som driver generator och ger värme. Skulle vara ett intressant och kanske givande hobbyprojekt!???
Det finns liknande, ORC-turbiner. Som man kan driva på avsevärt sämre ångdata än en konventionell ångturbin. Men det blir snabbt för komplicerat och kostnadsintensivt för en lekman. Vill man producera sin egna el (oavsett skäl) som privatperson är det nog dieselaggregat eller solceller som gäller.
 
Redigerat:
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hoppas du trollar. Du saknar uppenbart vital kunskap i ämnet.
[bild]
Hon trollar inte, hon mansplainar ;)!
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hoppas du trollar. Du saknar uppenbart vital kunskap i ämnet.
[bild]
Kontakta Karlstad Energi och tala om att de behöver producera mindre värme för att få mer el, uppenbarligen kan du detta bättre än dem, det förstår ju vem som helst.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hon trollar inte, hon mansplainar ;)!
Jag varken trollar eller mansplainar, jag berättar vad energibolaget skrev till sina kunder. "Don't kill the messenger". Ta kontakt med Karlstad Energi och informera dem om att de gör fel!
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Kontakta Karlstad Energi och tala om att de behöver producera mindre värme för att få mer el, uppenbarligen kan du detta bättre än dem, det förstår ju vem som helst.
Jag förklarar för dig vad du fått om bakfoten och vad som egentligen händer.

Karlstad Energi är en uddafågel i branschen i den meningen att de har nästan uteslutande kraftvärme (av någon anledning) även för spetsproduktion. Vid dessa extrema elpriser så innebär det antagligen ändå negativa produktionskostnader => gynnar bolaget och dess kunder. Så rekommendationen är inte fel men motivationen bakom är. Påverkan på SE3 för att Karlstad Energi kör 3 MW mindre el är i princip obefintlig.
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Det finns en låst artikel kring detta om någon råkar ha en prenumeration så vi kanske inte ska skjuta budbäraren:

Webbsida med artikel, leende man i arbetskläder, Karlstad Energi logotyp, rubrik om energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det finns liknande, ORC-turbiner. Som man kan driva på avsevärt sämre ångdata än en konventionell ångturbin. Men det blir snabbt för komplicerat och kostnadsintensivt för en lekman. Vill man producera sin egna el (oavsett skäl) som privatperson är det nog dieselaggregat eller solceller som gäller.
Eftersom jag beskriver ångpanna/generator som ett hobbyprojekt är det mest fascinerande att köra en ångmaskin, putsa mässing, lyssna på "pyset" och sätta där och njuta av värmen. Har ingen förhoppning att det ska vara effektivt och lönsamt. Allt behöver inte vara tekniskt korrekt och lönsamt, vi måste passa på att njuta ibland, annars blir livet för tråkigt.
B Bernt Ö97 skrev:
Jag behöver inte mer debatt om detta eftersom min sakkunskap är för dålig. Däremot förefaller det som en rimlig uppmaning att förbruka den värme som annars blir överskott, och därmed ger ökad möjligheten att producera el.
Att en kommun har pragmatiska tjänstemän som ser möjligheter bådar gott för framtiden.
Som jag skrev, Viktor J borde kontakta kommunen och delge dem sin sakkunskap. Jag har inga ambitioner att lösa elkrisen med att starta storskalig el/värmeproduktion. Kanske på hobbynivå, en liten ångmaskin som driver generator och ger värme. Skulle vara ett intressant och kanske givande hobbyprojekt!???
Anna H
Lite rörigt svar av mig.
Jag uppfattade fel avsändare
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns en låst artikel kring detta om någon råkar ha en prenumeration så vi kanske inte ska skjuta budbäraren:

[bild]
Mitt problem med budbäraren Anna är att hon har en väldigt otrevlig ton när hon försöker sätta folk på plats med grova sakfel, tex vad ett kraftvärmeverk är.

hade varit trevligt att läsa artikeln dock.
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Påverkan på SE3 för att Karlstad Energi kör 3 MW mindre el är i princip obefintlig.
Självklart påverkar det bara de egna kunderna. De har inte påstått något annat.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Självklart påverkar det bara de egna kunderna. De har inte påstått något annat.
Du skrev ”blir elen dyrare om folk sänker värmen :oops:

Menar du elen för bolagets ”egna kunder” då eller vilken el är det som blir dyrare ?
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.