K kortis skrev:
Alltså man kan inte kalla sig fattiglapp om man bor i ett hus värt fyra miljoner
Det beror väl på om man hur man fått tag i huset.
Har man ärvt det så kan man ju vara fattig ändå.
Man har just o pass råd att bo & äta men inte så mycket mer även om huset är värt 4M.
 
  • Gilla
intrestin
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Låter intressant. Men man undrar ju var kostnaden kommer om man hängtorkar inomhus. Den energi som sugs ur luften för att förånga vattnet kan man ju tänka sig att den deponeras inomhus, eller vädras ut förstås. Medans man med en värmepumpstorkare kondenserar vattnet, återvinner värmen och låter kallt vatten rinna ur huset.

Har du sett någon faktisk studie på detta eller går du på magkänsla? Hade varit en intressant detalj i diskussionen om hängtorkning i huset där hemma.

Ett ställ med tvätt på golvet framför luft-luft värmepumpen är dock väldigt effektivt för att torka tvätt. Då blir dessutom ovanstående beräkning ännu svårare?

Har gjort uträkningen i någon annan tråd, men kort:

Att förånga vatten kräver mycket energi, drygt en halv kWh (2257 kJ) per kg. Den energin tas från luften och vid tork inomhus följer den med vattenångan ut genom ventilationen. Vid en större tvätt är det inte orimligt att det kostar mer energi att torka kläderna på klädsträck än själva tvätten.

Beroende på var det sker kan det påverka husets uppvärming eller inte (i tvättstugan utan egen termostat kanske det bara ger några grader kallare just där). En värempumpstumlare återkondenenserar istället ångan och energin återgår då till rummet, sedan drar ju tumlaren i sig en del men den energin blir åas spillvärme som värmer huset (kan vara användbar eller inte beroende på placering).

Sen är det ju ofta önsvärt med något högre luftfuktighet inomhus på vintern, så att torka kläderna i vardagsrummet kan vara bra ur den synvinkeln. Jag har själv en luftfuktare som drar ca 3L om dagen i gång nu, det kostar då ca 2kWh värme per dygn, med en COP på 4 på min jordvärme kostar det 0.5kWh el, och det tycker jag det är värt för att slippa kliande hud och torra luftvägar.
 
  • Gilla
Avatar86 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag är inte säkert att det sparar el.
Antar det är 0 grader ute. Om du tinar fryst mat ute först och tar in det sedan så får du den första uppvärmningen från -18 till 0 grader helt gratis, Om du tinar i frysskåpet så hjälper du säkerligen frysskåte på traven men någonstans måste ju värmen kommer ifrån att tina maten. Och den värmen kommer från omgivande luften i köket som du betalar för.
Nu missförstod du helt...

Ta djupfryst från frysen. Lägg i kylen.
När den är upptinad så kan den ätas/tillagas

Ställ upp lämplig förpackning ute som fylls med vatten och när det blir minus så tar man med sig en In och ställer i kylskåpet.
När vattnet är lika varmt som kylskåpet så tar man med sig en ny in och tar ut den gamla
 
  • Gilla
agren.madeleine&gmail.com och 3 till
  • Laddar…
Ett tips från förr. Sätt igen fönster som inte används, eller gör fönsterluckor som man kan använda i stället för rullgardiner. Framförallt för fönster som inte är i syd (fönster i syd kan släppa in en ansenlig mängd värme på dagen om de är klart väder).

Enkel glas fönster har en R på ungefär 0.12. Två glas ungefär 0.28, tre glas ungefär 0.44, Isolerglas ca 0.52 och två glass isolerglas ca 0.9.

2cm cellplast adderar 0.66 och 3 cm adderar 0.93, 5 cm adderar 1.47.

Dvs lägger man på 2cm cellplast på ett gammalt traditionellt tvåglasfönster så blir den totala effekten minst lika hög som ett helt nytt trippel isolerglas fönster.

Ett billigare alternativ, framförallt lämpligt för borttagbara skydd är att lägga en 5cm cellplast i en sopsäck som man sedan styvar upp lite och har och sätter för vid behov.

I ett normalt hus går 90% av energin för att värma byggnaden i december. 5% går till varmvatten (främst dusch och bad) och 5% går till övrigt (tvätt, disk, maskiner, kyl, spis och cirkulation främst). En typisk familj bör inte förbruka mer än 500kWh i hushållsel, ca 500kWh i varmvatten. Om dagens december pris håller i sig så kommer elräkningen på hushålls elen hamna på dryga 2000kr. Vilket så klart är dyrt, men inget jätte problem för de flesta hushåll. 2000kr till om man duschar och badar som normalt om man inte har en värmepump är en rejäl kostnadsökning. Med en värmepump bör detta hamna på 700-900kr.

Om man kör el rakt av i ett normal isolerat hus hamnar man på 18 000kr.. Värmepump mellan 4500 och 8000kr beroende på typ.

Ni som har direktverkande el och inte har orimligt mycket pengar. Värmen måste ni tumma på.

Ha ett varmt rum i huset enbart. Ha sovrummen "kalla", men sätt igen fönsterna med 3cm cellplast. Tråkigt ja, men de är ändå mörkt ute. Om möjligt ha timer på alla termostater ni använder. Värm upp "varmrummet" en halvtimme eller så innan första personen kommer hem. Förvärm sovrummen en timme innan läggdags, fimpa varmrummet samtidigt.

Om rummet är tillräckligt bra isolerat (vilket de kommer bli med 3 cm cellplast för fönstret om inte vätten är super dålig) kommer rummet hålla varmt i princip hela natten på bara kroppsvärmen av personen som sover där inne.

Ha köket kallt (eller iaf svalt) kan vara ett tips då kyl och frys drar mindre energi när de står i ett svalt utrymme.

Alla "kallrummen" bör ha en termostat på ca 8-10 grader. Med den temperaturen bör elementen aldrig starta, men om de gör de, så finns de bra anledning till det. Man vill inte ha mycket lägre än så inomhus för då kan man få för mycket fukt i rummen.

De flesta hushållsprodukter drar väldigt lite ström idag. En produkt som kan dra väldigt mycket är en speldator. Många speldatorer har en funktion där man kan begränsa strömförbrukningen i drivrutinerna och/eller biosen. Många moderna datorer kan förbrukningen dras ner från 500W till 100W medan prestandan samtidigt inte sjunker alls lika mycket.
 
  • Gilla
agren.madeleine&gmail.com och 3 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det beror väl på om man hur man fått tag i huset.
Har man ärvt det så kan man ju vara fattig ändå.
Man har just o pass råd att bo & äta men inte så mycket mer även om huset är värt 4M.
Håller med, man kan absolut vara fattig och bo i hus, för att bo i lägenhet däremot behövs en rätt rejäl inkomst på ena eller andra sättet. Är man fattig är ett hus det man desperat behöver komma över anser jag då ytan har ett värde på många olika sätt i lägenhet är man en slav till hyresvärden typ. I kvarteret jag bor skulle jag säga att det är/varit en blandning av folk som alltifrån eldar pallar och med inkomster långt under existensminimum och igenväxta tomter till de med nya Mercedes S klass och liknande bilar. En billig lösning är att bo i ett rum och låta andra bo i resten av huset och ha en schema då ni får besöka kök/tvättstuga, med rätt deal kan man då överleva i princip utan inkomst, funkar kanske inte med dagens elpriser dock.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Jag har ett tips till mig själv :) och övriga ensamma.
Skaffa en sambo, inkomsterna borde öka mer än utgifterna.
2 ger mer värme än en.
(har en särbo 5 mil bort, och det är bara dyrt)
 
  • Gilla
TickyNucker och 5 till
  • Laddar…
T tslabot skrev:
Håller med, man kan absolut vara fattig och bo i hus, för att bo i lägenhet däremot behövs en rätt rejäl inkomst på ena eller andra sättet. Är man fattig är ett hus det man desperat behöver komma över anser jag då ytan har ett värde på många olika sätt i lägenhet är man en slav till hyresvärden typ. I kvarteret jag bor skulle jag säga att det är/varit en blandning av folk som alltifrån eldar pallar och med inkomster långt under existensminimum och igenväxta tomter till de med nya Mercedes S klass och liknande bilar. En billig lösning är att bo i ett rum och låta andra bo i resten av huset och ha en schema då ni får besöka kök/tvättstuga, med rätt deal kan man då överleva i princip utan inkomst, funkar kanske inte med dagens elpriser dock.
hur många har rejäl inkomst i miljonprogrammet?
 
M maria01 skrev:
kan man kalla sig fattiglapp om man bor i hus 2022
Absolut. Hus har bara värde när och om det säljs. När man bor i det ger det ingen vinst öht. Och har man, som jag, jobb i glesbygd utan hyresrätter finns det inte så många alternativ till att på något sätt försöka köpa ett hus.
Att måsta leva fattigt innebär ju heller inte med automatik att man saknar materiella värden. De disponibla tillgångarna är det som avgör hur man kan leva.
Många kan dessutom inte sälja, flytta och byta jobb hur som helst för att komma undan utgifterna. Har man satt sig i skiten får man skotta sig ur. Bara att dra åt svångremmen och köra på tills man hittar en lösning. Oavsett hur mycket huset är värderat enligt nån fastighetsförmedling…
Vi har inkomster på 24000 (om vi inte jobbar extra) och fasta utgifter på 19000 en ”vanlig” månad. Allt det går inte att göra nånting åt mer än några kronor hit och dit. Vi har alltså 5000 att disponera på 5 personer, dvs mat, kläder, toalettartiklar mm. Det skulle inte jag kalla fattig. Men nu stiger ju alla kostnader, men inte inkomsten. Alltså mindre pengar att leva på. Att sälja innebär att vi ändå har lån kvar, men ingenstans att bo. Alternativt att hitta en lägenhet i närmaste stad och lägga samma pengar på pendling, och ännu mer på hyra istället, eftersom det inte finns billiga lägenheter kvar längre... Alltså ingen poäng alls i att sälja. Vi får alltså leva som fattiglappar, trots att vi har ett hus.
 
  • Gilla
  • Ledsen
David Wallin och 7 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
hur många har rejäl inkomst i miljonprogrammet?
inkomst är irrelevant för levnadsstandarden om man inte vet hur hög hyran/fasta omkostnader är, och hur många i hushållet som hjälps åt att betala. 4 personer med låg inkomst i en sunkig 5a i rosengård lever fan så mycket bättre än 2 personer med medellön i ett hus. 4x20000(lön)-8000(hyra)= 52000 kvar.
2x36000= 54000 INNAN amorteringar, ränta och VA är borträknat. Dessutom är ju renoveringar och underhåll inkluderat i hyra… din häxjakt på husägare är ogrundad.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Är det minusgrader ute?
Varför torka tvätten öht inne?
Häng ut den och frystorka den. Billigare än då blir det inte.
Frystorka,smula sönder och andvänd som krydda. Lär väll hela sverige göra snart. Naked and afraid "elkris edition" :crysmile:
 
M maria01 skrev:
hur många har rejäl inkomst i miljonprogrammet?
Sorry dålig formulering, tänkte mest på rejäl inkomst jämfört med mig :)
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det beror väl på om man hur man fått tag i huset.
Har man ärvt det så kan man ju vara fattig ändå.
Man har just o pass råd att bo & äta men inte så mycket mer även om huset är värt 4M.
Det är väl just då som man är välbärgad då kan man ju sälja huset
 
  • Gilla
stoaooo
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Absolut. Hus har bara värde när och om det säljs. När man bor i det ger det ingen vinst öht. Och har man, som jag, jobb i glesbygd utan hyresrätter finns det inte så många alternativ till att på något sätt försöka köpa ett hus.
Att måsta leva fattigt innebär ju heller inte med automatik att man saknar materiella värden. De disponibla tillgångarna är det som avgör hur man kan leva.
Många kan dessutom inte sälja, flytta och byta jobb hur som helst för att komma undan utgifterna. Har man satt sig i skiten får man skotta sig ur. Bara att dra åt svångremmen och köra på tills man hittar en lösning. Oavsett hur mycket huset är värderat enligt nån fastighetsförmedling…
Vi har inkomster på 24000 (om vi inte jobbar extra) och fasta utgifter på 19000 en ”vanlig” månad. Allt det går inte att göra nånting åt mer än några kronor hit och dit. Vi har alltså 5000 att disponera på 5 personer, dvs mat, kläder, toalettartiklar mm. Det skulle inte jag kalla fattig. Men nu stiger ju alla kostnader, men inte inkomsten. Alltså mindre pengar att leva på. Att sälja innebär att vi ändå har lån kvar, men ingenstans att bo. Alternativt att hitta en lägenhet i närmaste stad och lägga samma pengar på pendling, och ännu mer på hyra istället, eftersom det inte finns billiga lägenheter kvar längre... Alltså ingen poäng alls i att sälja. Vi får alltså leva som fattiglappar, trots att vi har ett hus.
5000:- på 5 personer ?? Det är väl inte ens existensminimum ??
Men om jag hört rätt är det väl nära nog omöjligt att få bidrag om man äger nått, tex ett hus.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
5000:- på 5 personer ?? Det är väl inte ens existensminimum ??
Men om jag hört rätt är det väl nära nog omöjligt att få bidrag om man äger nått, tex ett hus.
Bostadstillägg får man och räntebidrag)avdrag)
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Absolut. Hus har bara värde när och om det säljs. När man bor i det ger det ingen vinst öht. Och har man, som jag, jobb i glesbygd utan hyresrätter finns det inte så många alternativ till att på något sätt försöka köpa ett hus.
Att måsta leva fattigt innebär ju heller inte med automatik att man saknar materiella värden. De disponibla tillgångarna är det som avgör hur man kan leva.
Många kan dessutom inte sälja, flytta och byta jobb hur som helst för att komma undan utgifterna. Har man satt sig i skiten får man skotta sig ur. Bara att dra åt svångremmen och köra på tills man hittar en lösning. Oavsett hur mycket huset är värderat enligt nån fastighetsförmedling…
Vi har inkomster på 24000 (om vi inte jobbar extra) och fasta utgifter på 19000 en ”vanlig” månad. Allt det går inte att göra nånting åt mer än några kronor hit och dit. Vi har alltså 5000 att disponera på 5 personer, dvs mat, kläder, toalettartiklar mm. Det skulle inte jag kalla fattig. Men nu stiger ju alla kostnader, men inte inkomsten. Alltså mindre pengar att leva på. Att sälja innebär att vi ändå har lån kvar, men ingenstans att bo. Alternativt att hitta en lägenhet i närmaste stad och lägga samma pengar på pendling, och ännu mer på hyra istället, eftersom det inte finns billiga lägenheter kvar längre... Alltså ingen poäng alls i att sälja. Vi får alltså leva som fattiglappar, trots att vi har ett hus.
bara en som jobbar eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.