K
Duscha kallt. Det ska även stärka hälsan..
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Duscha kallt. Det ska även stärka hälsan..
Att inte duscha spar väl ändå mer el om man nu ska vara extrem;)
Kallbad utomhus i sjö, hav eller liknande genererar väl inga elkostnader överhuvudtaget och är säkert lika stärkande för hälsan.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Jag kasta in några extra vedpinnar i pannan och njöt extra länge i duschen med kokhett vatten. Såå skönt:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Norrtull och 6 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Jag kasta in några extra vedpinnar i pannan och njöt extra länge i duschen med kokhett vatten. Såå skönt:crysmile:
Japp
 
Om man drar ner och sparar el kanske man även kan byta huvudsäkringar och spara några sköna tusenlappar om året.

Tydligen poppis hos folk med hyreslägenhet att säkra ner. Har gjort det vid ett flertal tillfällen i veckan.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi har dragit ner en hel del på hushållselen, ligger nu på ca 50% av vad vi drog perioden sept - nov förra året.

Många enkla grejer, som att ha grenuttag man kan koppla bort med en knapptryckning till hela kontorets alla skärmar och prylar, eller "entertainmentanläggningen" och alla förstärkare, subbar etc, Släcka efter sig där man inte är, div småsaker. Torka tvätt via att hänga upp i ett utrymme med luftavfuktare, istället för slentrianen med kondenstumlare.

Hittade just idag en ytterligare besparingsåtgärd, en frys i källaren som används sällan och som visade sig vara fylld med gammalt utgånget junk. Rensade ut den, ställde av och där fick vi en besparing av ca 0,6 kWh per dygn.

Kommit ner till 18 kWh per dygn nu i medel och siktar på runt 15 kWh/dygn i ett tvåpersonershushåll.
__

Har möjlighet att köra en hel del av matlagning via gashällar, detta kan ev visa sig vara en bättre deal än induktion/glaskeramik om elpriserna petar iväg över 5 kr / kWh.
 
  • Gilla
Bromma1927 och 4 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Tänkte vi kunde samla alla finurliga tips och trix folk har för att få ner elkostnaderna i vinter.

Jag börjar:
[bild]

Clas ohlsons maskeringstejp (59 spänn) för dörrar och fönster där det drar. Nya tätningslister men det gjorde ju ingen nytta när dörrjäven har slagit sig och det drar i springor i själva dörren…
Gör jättestor skillnad! Kunde sänka bvpn med flera grader! Mindre drag = klimatet känns varmare trots låg temp.

”ekonomiläge” på bvpn.

”Super saver” inställning på varmvatten

Fördiska i kallvatten.

Foppatofflor isolerar rejält mot det iskalla golvet.

tvätta händer i kallvatten. Det varma tar ju ändå så lång tid på sig att komma fram att man hinner bli gråhårig dessförinnan.

Dreva lite extra mellan golv-vägg och tak-vägg. Där var en stor bov hos oss i vårt elementhus…

Duscha extra snabbt. När man vet om att en lång och skön dusch kostar 12-20 spänn går det undan med intvålningen.

Mer smörgåsar och mindre lagad mat. Spisen kostar pengar!

kläder kan man ha flera dagar i rad. Ullkläder är bra. Och impregnerade med ullkur stöter de ifrån sig viss smuts och är självrengörande. = färre tvättar.

Sopar med en garagesop med hästhår istället för att dammsuga flera gånger i veckan. Nästan lika effektivt och spar nån kwh varje gång.

Sänkt inomhustempen från 20 till 17 grader.



Så. Hit me. Fler goa tips på hur man får ner kostnaderna utan att redan ha mycket pengar att lägga på ombyggnation, ny panna/element osv.
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
ja alla tips är absolut inte för alla. Men exempelvis för barnfamiljer är dammsugaren en liten bov. Här dammsuger vi 3 gånger i veckan. Tar 30 minuter att köra hela huset. Det blir runt 1kwh i veckan. 8 spänn i veckan må va småpotatis. Men i längden blir det ju en del, och är marginalerna tillräckligt små kan det ju va ett bra tips ändå för nån. :) gör man fler besparingar som alla kostar 8 spänn i veckan är man snart uppe i hundralappen på en vecka. Och då blir det 2000 spänn över värsta vintern. :) och det är inga småpotatisar för en fattig person.
Man kan ju soppa och dammsuga hvar fjortonde dag
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Fjärrströmbrytare som man slår av en massa elektronik o skit på en gång.
 
tensiden tensiden skrev:
Bra att tejpa springor, men hur blir den tejpen att ta bort efter ett halvår?
Vill man tejpa men inte den varianten kan Fönsterremsor funka bra - de man använder om man fortfarande har innanfönster som ska i varje vinter - finns i matvarubutikerna så lätta att hitta. Man blöter dem med vatten både när man sätter upp och när man tar bort :)
 
K kortis skrev:
Fjärrströmbrytare som man slår av en massa elektronik o skit på en gång.
Ska dock vara sånt som är lönt att stänga. De anger oftast bara vad den drar i standby läge, typ 0,5W men aldrig vad fjärrbrytaren drar när den slår till. Mätte på en och den drog 5W i påslaget läge! Så om man ska stänga adventsljusstaken med totalt 1W LED lampor så kan man inte ha den tänd många timmar om dagen förrän man går med förlust! Kom upp när en bekant köpt på sig en drös för att släcka alla ljusstakarna i fönsterna för att spara el...
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
Sedan att denna tråd bara skulle vara för "fattiglappar"... nja. För egen del är det att jag har roligare saker att lägga mina surt förvärvade slantar på än elräkningar... tex till litet julklappar till nära och kära så här års :)
 
H Harald Blåtumme skrev:
Sedan att denna tråd bara skulle vara för "fattiglappar"... nja. För egen del är det att jag har roligare saker att lägga mina surt förvärvade slantar på än elräkningar... tex till litet julklappar till nära och kära så här års :)
Vi har skippat julklappar utom till barnen det blev till sist bara pinsamt att få o ge sådant som ingen egentligen ville ha.
Det var skillnad förr då man inte hade så mycket saker
 
  • Gilla
Uwe H och 7 till
  • Laddar…
Var är sommarens alla grillkungar? Ingen som nyttjar grillen för god och varm matlagning?
 
  • Gilla
  • Haha
Aniro01 och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Sedan att denna tråd bara skulle vara för "fattiglappar"... nja. För egen del är det att jag har roligare saker att lägga mina surt förvärvade slantar på än elräkningar... tex till litet julklappar till nära och kära så här års :)
ja men absolut. Skrev så för att inte tråden skulle fyllas med ”har du inte råd att investera i en bvp och tilläggsisolera?? ” inlägg. ;) var ute efter det lilla man kan göra.
 
  • Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
flytta till ett varmare land
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.