MollyMoon MollyMoon skrev:
Hej, vi har också en Keddy - minsta modellen som är nyinstallerad i somras. Det verkar som att flera i denna tråd har en sådan kassett. Har ni bra drag i skorsten efter installation av denna lilla kassett?
Tipsa gärna, för jag/vi tycker det är svårt att elda i denna Keddy. Vi har erfarenhet av eldning i vår gamla kassett och har även gjutjärns kamin i både stuga och bastu, men denna känns svårhanterlig.
Funderar på, trots att vi har bra tilluft ändock får rökfyllt rum då man ska slänga in lite fler vedträn.
Låt oss säga så här, man gör en liten brasa som inte riktigt tar fäste. Man öppnar luckan och lägger in lite mer, tex näver och lite små spill... poff, poff här pyser det ut rök vill jag lova. Hela gillestugan stinker brandrök, trist!

Kanske är det så att vi eldar fel, då kassetten är väldigt grund (om man jämför med vår gamla kassett som var hemmagjord och gigantisk djup) Kollade på Keddys film, där ska man göra 1 och endast en brasa med x antal vedträn. låta brinna med stängd lucka och sen fylla på... först när det är glöd...
Eller tror ni att det har att göra med kall rökkanal? - Norrlandskallt brrr
[/QUOTE]
MollyMoon MollyMoon skrev:
Hej, vi har också en Keddy - minsta modellen som är nyinstallerad i somras. Det verkar som att flera i denna tråd har en sådan kassett. Har ni bra drag i skorsten efter installation av denna lilla kassett?
Tipsa gärna, för jag/vi tycker det är svårt att elda i denna Keddy. Vi har erfarenhet av eldning i vår gamla kassett och har även gjutjärns kamin i både stuga och bastu, men denna känns svårhanterlig.
Funderar på, trots att vi har bra tilluft ändock får rökfyllt rum då man ska slänga in lite fler vedträn.
Låt oss säga så här, man gör en liten brasa som inte riktigt tar fäste. Man öppnar luckan och lägger in lite mer, tex näver och lite små spill... poff, poff här pyser det ut rök vill jag lova. Hela gillestugan stinker brandrök, trist!

Kanske är det så att vi eldar fel, då kassetten är väldigt grund (om man jämför med vår gamla kassett som var hemmagjord och gigantisk djup) Kollade på Keddys film, där ska man göra 1 och endast en brasa med x antal vedträn. låta brinna med stängd lucka och sen fylla på... först när det är glöd...
Eller tror ni att det har att göra med kall rökkanal? - Norrlandskallt brrr
[/QUOTE]
Har en likadan keddy, den lilla. Den ryker också gärna in när man lägger in ved, har inte heller haft den så länge så inte hunnit hitta rätt riktigt känner jag.
Men det jag har märkt hittills är att det är väldigt viktigt att få upp värmen snabbt med en rejäl startbrasa, sen enbart lägga in ved när det bara glöder. Jag tror det har mycket med eldningsteknik att göra . Får jag inte igång den ordentligt i början så börjar det gärna ryka in när man öppnar.
sen har jag också mekanisk frånluft, ska prova stänga av den nästa gång vid ilägg.
Förövrigt är den väldigt lätt att få fart på tycker jag, hur är din vid upptändning?
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vad är definitionen på "nyare";)
Vår äldsta är väl 25-30 år och den har plåten som har den funktionen.
Ja men dom nyare har ju såklart ännu längre plåt;)

Ska jämföra lite mer noggrant med päronens Keddy när tillfälle ges. En sökning på google ger dock att många "klagar" lite över just inrökning vid ilägg på dom nya Keddy kaminerna.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Nja, den mindre har annat avstånd än den större, har båda modellerna.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
K krenr09 skrev:
På dom nya keddy kaminerna så går röken upp i framkant för att sedan gå bak och ut i skorstenen. Antar att detta ökar verkningsgraden och ger mer värme framåt men verkar också göra att det lättare ryker in när man öppnar luckan. Men låter man det brinna ner till glödbädd tycker jag det funkar bra vid inlägg och lite rökdoft hör väll till;)
Eureka! Vad bra förklarat, jamen där har vi det kanske? Iallafall en stor del av orsaken, samt då i kombo med sämre tilluft...
Nå, man får träna på. Det är som att lära sig köra med Eco-driving när man haft körkort i snart 40 år...
 
Redigerat:
  • Haha
Norrtull
  • Laddar…
T
MollyMoon MollyMoon skrev:
Hej, vi har också en Keddy - minsta modellen som är nyinstallerad i somras. Det verkar som att flera i denna tråd har en sådan kassett. Har ni bra drag i skorsten efter installation av denna lilla kassett?
Tipsa gärna, för jag/vi tycker det är svårt att elda i denna Keddy. Vi har erfarenhet av eldning i vår gamla kassett och har även gjutjärns kamin i både stuga och bastu, men denna känns svårhanterlig.
Funderar på, trots att vi har bra tilluft ändock får rökfyllt rum då man ska slänga in lite fler vedträn.
Låt oss säga så här, man gör en liten brasa som inte riktigt tar fäste. Man öppnar luckan och lägger in lite mer, tex näver och lite små spill... poff, poff här pyser det ut rök vill jag lova. Hela gillestugan stinker brandrök, trist!

Kanske är det så att vi eldar fel, då kassetten är väldigt grund (om man jämför med vår gamla kassett som var hemmagjord och gigantisk djup) Kollade på Keddys film, där ska man göra 1 och endast en brasa med x antal vedträn. låta brinna med stängd lucka och sen fylla på... först när det är glöd...
Eller tror ni att det har att göra med kall rökkanal? - Norrlandskallt brrr
[/QUOTE]

Har också den lilla sedan ett par år tillbaks. Har lärt mig att en hyfsat stor hög ved vid uppstart ger en bra glödbädd. Ett par större klabbar längst ned och mindre tändved högst upp (skickar med ett foto).

Det får absolut inte brinna när man öppnar och ska fylla på, då ryker det in direkt.
 
  • Brinnande ved i en eldstad med synliga lågor och aska. Värmande, mysig, säker inomhuseld.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Har också den lilla sedan ett par år tillbaks. Har lärt mig att en hyfsat stor hög ved vid uppstart ger en bra glödbädd. Ett par större klabbar längst ned och mindre tändved högst upp (skickar med ett foto).

Det får absolut inte brinna när man öppnar och ska fylla på, då ryker det in direkt.[/QUOTE]
Jag gör precis likadant som dig, och har samma erfarenheter med inrykning som du säger. det som jag tycker är lite tråkigt är att man måste va väldigt snabb även vid ilägg, annars risk för inrykning
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
T
Ja, man får vara hyfsat snabb men så är det med de flesta kaminer (tror jag). Öppnar aldrig dörren fullt ut utan bara på glänt när jag fyller på.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Hur noga följer du eldningsinstruktionen? Lägger du in cirka 2 kg vid startbrasa?
 
T
Väger inte så har dålig koll. Skulle gissa på att jag har mer än 2 kg…
 
T Tobbe_G skrev:
Väger inte så har dålig koll. Skulle gissa på att jag har mer än 2 kg…
Är du nöjd med kaminen för övrigt? Har haft våran sen mars, nöjd hittills
 
T
M Mapet890 skrev:
Är du nöjd med kaminen för övrigt? Har haft våran sen mars, nöjd hittills
Ja, vi är nöjda. Kanske i minsta laget, vi fick tyvärr inte plats med den större varianten.

Har bara föräldrarnas Contura som referens där de har tråg för asktömning. Men vi hade öppen spis så då fick vi utgå från de förutsättningarna och välja kassett.
 
Precis samma här, vi fick nästan plats med med den större, men det fick bli lilla.
Personligen så tror jag keddyn är mer rejäl en många contura, de är gjorda i plåt, keddy i gjutjärn.
En bonus som blev är att kåpan över spisen nu blir varm och håller värmen bra länge, så va det ju inte när spisen var öppen, då lagrades inget. Nu verkar en hel del värme lagras i kåpan kring spisen
 
T
Gott att höra! Men ni har insatsrör också eller ni kör med befintlig tegelkanal i skorstenen?
 
Vi drog insatsrör i våran murade skorsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.