R
Nej men faktum kvarstår när det gäller skatt eller hur.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Köp el istället för solceller för pengarna. Solcellerna kommer att bli mycket billigare framöver, först då kommer jag att börja titta åt det hållet. De är kraftigt överprisade idag.
Men räknar man på återbetalningstiden med dagens elpriser är ju dom betalda på bara något år...
 
R RalleB skrev:
Nej men faktum kvarstår när det gäller skatt eller hur.
Ja jag vill inte betala mera i skatt än nödvändigt det är därför jag inte vill att skattemedel ska användas till annat än nödvändigt! Det är ingen rättighet att ha två nya Volvos, båt på uppfarten till det nybyggda stora huset om man samtidigt vill ha bidrag från staten, bidrag är till för dom som har haft otur i livet av olika orsak, sjukdom, olyckor etc så att alla får ett meningsfull liv! Jag betalar gärna mina 500 000 i skatt årligen om pengarna används till samhället utsatta och inte till medelklassens "lyxliv"... Nu blev jag kanske lite väl politisk ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns många kraftverk, tex Karlshamn, som bara körs när det behövs för att upprätthålla frekvens och spänning ELLER när priset är så högt på marknaden att det är ekonomiskt fördelaktigt att starta produktionen.

Här har du ett annat exempel

[länk]
Men Ryaverken har ju inte stått still tidigare?
Tvärtom.., De har såvitt jag vet varit största leverantör till Göteborgs stad i över ett decennium.
Karlshamn känner jag till men dr kördes också förra året..,

Jag mena alltså verk som legat i malpåse men som dammats av i år


Om det är många (vilket jag tvivlar på) borde det vara lätt att räkna upp åtminstone 5 med betydande kapacitet som levererar nu men inte gjort tidigare…?
 
Redigerat:
B Betula_Pendula skrev:
Kan du inte glykol fylla systemet? Då kan du ju värma om du vill vara där någon vecka i vinter tänker jag och då fryser det inte sönder...
Mjo, svårt bara att få tag på en röris etc. och jag är extremt dålig själv på såna grejer. Bara bott i lgh. och kåken har jag bara haft i knappt 18 månader. Men får se hur jag gör.
 
harry73 harry73 skrev:
Tänkte att vi kunde gå tillbaka till ursprungsfrågan :)

För att öht ha en rimlig möjlighet att betala decemberräkningen (eller januariräkningen som vissa kallar den), lägger jag min dagliga förbrukning och och spotpriset i en excelsheet och uppskatter pris och kostnad för dagens återstående dagar. Så får jag en hyfsad bra uppskattning var fakturan kommer att landa på. Kommer det ny info om t ex stängda reaktorer eller kallt väder, anpassar jag uppskattat förbrukning och elpris efter det. Jag har därför bra koll på vad jag behöver betala och kan redan nu bestämma mig att dra ner inomhustemperatur eller spara på andra saker (lunch, julklappar, utflykt, mm) så att det går att betala fakturan när den kommer.
Just nu tror jag att förbrukningen för december blir 1400 kWh och spotpriset ligger på 4,1 kr viktat efter min förbrukning. Fakturabeloppet för elnät och elhandel ligger då på strax under 9000 kr
Förra året hade jag 3300 kWh i december, elpriset var 1,96 kr/kWh och fakturan 10700 kr.
Men jag behöver också klara januariräkningen som kommer att bli ungefär lika dyr, så just nu försöker jag spara lite på allt.
Trixet är att inse så tidigt som möjligt att det kommer stora fakturor och agera efter det.
Räkna med 8-9kr/kWh. Eller mer.
 
Z Zodde skrev:
Men Ryaverken har ju inte stått still tidigare?
Tvärtom.., De har såvitt jag vet varit största leverantör till Göteborgs stad i över ett decennium.
Karlshamn känner jag till men dr kördes också förra året..,

Jag mena alltså verk som legat i malpåse men som dammats av i år


Om det är många (vilket jag tvivlar på) borde det vara lätt att räkna upp åtminstone 5 med betydande kapacitet som levererar nu men inte gjort tidigare…?
Du får googla själv om du vill ha detaljer - Heleneholmsverket i Malmö är ju ytterligare ett exempel som diskuterats i veckan - har inte körts på många år.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du får googla själv om du vill ha detaljer - Heleneholmsverket i Malmö är ju ytterligare ett exempel som diskuterats i veckan - har inte körts på många år.
Du påstod att många verk som inte körts tidigare kör i år. Ryaverken var direkt fel. Har varit största producent åt Göteborgs stad i över ett decennium.
Heleneholm diskuteras… javisst men det var verk som faktiskt startats upp som efterfrågas.
Du verkar inte ha några mer exempel eftersom du ber mig att googla upp själv..?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det håller på att planeras ett vätgasnät från kärnkraften i Finland runt hela vägen till Ö-vik (om jag kommer ihåg detaljerna rätt). Sedan planeras det massor av vindsnurror (långt ifrån klara att börja byggas) för att producera el för att mata detta nät med vätgas. Pipelinen kommer att fungera som sitt eget vätgaslager.
(Forsknings)Projektet sjösätts i början av 2017. Det pågår till mitten av 2021.

Men den som i dag vill ta del av forskningsresultaten kring Hybrits effekter på Sveriges elsystem får leta förgäves. Det är tomt i forskningsbiblioteket på Hybrits hemsida. Det finns inga avhandlingar eller publiceringar i vetenskapliga tidskrifter. Det saknas tekniska rapporter.

Förklaringen är enkel. Det finns ingen forskning. Den enda utkomsten av drygt fyra års arbete är en powerpointpresentation på tolv sidor, inklusive försättsblad. Den lämnar projektägaren Vattenfall ifrån sig till SvD först efter flera påstötningar.
Nordlander påstår att det finns mer utförliga resultat av modelleringarna än de tolv powerpoint-bilderna. Men de är hemliga.

Tydligen också för de andra företagen som är delägare i Hybrit. Enligt källor på järnmalmsproducenten LKAB, vars omställning kräver huvuddelen av de 85 terawattimmarna, har inte heller de sett några som helst resultat av drygt fyra års forskningsarbete på Vattenfall.

Under 2021 ser sig LKAB därför nödgade att anlita egna konsulter för att påbörja det analysarbete som Vattenfall redan skulle ha färdigställt. Och som borde krävas för att regering, riksdag och myndigheter ska förbinda sig att skapa ett elsystem som stöttar det gigantiska omställningsprojektet.
:mad:
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
Men räknar man på återbetalningstiden med dagens elpriser är ju dom betalda på bara något år...
Du producerar inte så mycket el när elen är dyr. Augusti var ett undantag.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du producerar inte så mycket el när elen är dyr. Augusti var ett undantag.
I och för sig, får räkna på det... Kanske bättre köpa vindkraft andelar....
 
B Betula_Pendula skrev:
I och för sig, får räkna på det... Kanske bättre köpa vindkraft andelar....
Och när vindkraften producerar är elpriset lågt. Jag skulle satsa på kärnkaft, den levererar när ingen annan energi kan...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Även vattenkraft är bra att äga
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Även vattenkraft är bra att äga
Men svårt att investera i kärnkraft eller vattenkraft som privatperson (om vi bortser från börsen men det är en helt annan diskussion)... Vet inga av dom energislag en du nämner som säljer andelar ...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och när vindkraften producerar är elpriset lågt. Jag skulle satsa på kärnkaft, den levererar när ingen annan energi kan...
Priset blir lågt när det blåser mycket kraftigt i flera regioner/länder samtidigt
Körde från Gbg-Oslo häromdagen. Samtliga vindkraftverk snurrade bra, priset var fortfarande 3-4kr kWh.

Att säga att Vindkraft bara levererar när priset ör lågt är en såpass grov generalisering att den nog oftare är fel än rätt.
 
  • Gilla
pondugh och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.