M
U Utasja skrev:
Man har ett moraliskt ansvar som människa.
Det juridiska har ingen betydelse för de inblandade, när det händer.
Du fattar inte! Jag har 2m högt plank runt min pool. Det ska inte spela nån roll att någon annan brister i ansvar, JAG har ju ett lagkrav på mig att ingen ska kunna drunkna i min pool, oavsett om en unge har rymt eller inte.

Det var därför jag ifrågasatte poolägarens ansvar i detta, han ska ju inte gå fri om hans pool inte var korrekt inhägnad eller skyddad.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D DuckDuck skrev:
Märkligt då att som även andra skrivit att de som växte upp på 60 och 70 talet överlevde...

Visst är detta märkligt...
Visst är det märkligt att du inte förstår att de som dog inte kan skriva om det...

/Krille
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Visst är det märkligt att du inte förstår att de som dog inte kan skriva om det...

/Krille
Ouija-bräde, andar anropas, bokstäver, siffror, "Good Bye", förpackningsbild och spelplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
JonasZent
  • Laddar…
X
M Markarbetaren skrev:
Du fattar inte! Jag har 2m högt plank runt min pool. Det ska inte spela nån roll att någon annan brister i ansvar, JAG har ju ett lagkrav på mig att ingen ska kunna drunkna i min pool, oavsett om en unge har rymt eller inte.

Det var därför jag ifrågasatte poolägarens ansvar i detta, han ska ju inte gå fri om hans pool inte var korrekt inhägnad eller skyddad.
Riktlinjerna säger exempelvis 0,9 meter högt staket.
Det klättrar ungar över lätt.
 
elpaco elpaco skrev:
Det här tråden är ett bra exempel på vilken riktning BH har tagit de senaste åren tycker jag. TS ställer en bra fråga för att hen är lite orolig, och får ”sköt dig själv din löjliga stadsbo” i ansiktet. Sedan en lång arg diskussion om vem som curlar sina barn mest. Är det bara jag som tycker att de ogästvänliga inslagen växer på forumet? Framför allt verkar de vakna vid diskussioner om allmänhetens rätt kontra det privata. Är detta en följd av de vindar som blåser i allmänhet?
Jag förstår ditt inlägg men jag tänker faktiskt lite annorlunda. Vi är alla olika och det är en rätt vi har. Diskussionen på detta forum är viktig och i detta fall så tycker jag att det bevisat att det finns fog för att säkra vattendrag.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Gjorde det verkligen det? Eller är det bara så att de som det inte gick bra för inte lever och kan berätta om hur de dog?

[bild]
Är du på riktigt eller???

Jag sade 70 talet... Eller vad såg du att jag nämnde 1800 talet eller 1956 någonstans... Gör om och gör rätt tack!
 
D DuckDuck skrev:
Är du på riktigt eller???

Jag sade 70 talet... Eller vad såg du att jag nämnde 1800 talet eller 1956 någonstans... Gör om och gör rätt tack!
Det var fler barn som dog på 70-talet också. Och fortfarande är det ju rätt korkat av dig att tro att döda människor kan berätta om det.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Utvecklingen har gått mer mot att varje dödsfall är oacceptabelt, mindre och mindre av "shit happens". Det tycker jag är bra.

När jag gick på gymnasiet på 70 talet var det en elev i en parallelklass som först försvann, och hittades död, drunknad efter 3 månader. Vi var många som var ledsna, det blev en tyst minut i skolan. Men inget kom i tidningarna om det inträffade. I lokaltidningen var det en notis om att en tidigare saknad person hittats död.

Den här typen av fall slås upp väldigt stort i dagens massmedia. För samhället tror jag det är bra att det inte uppfattas som "shit happens", utan samhället bryr sig, även om de anhöriga i många fall kanske skulle
föredra mindre publicitet.

Traumat i skolan var större under tiden han var försvunnen, det var två "falsklarm" om att han hittats död. I ena fallet visade det sig vara en som hittats död i en knarkvart in en annan stad. Framförallt hans närmaset kompisar blev väldigt upprörda över att alla vuxna förutsatte att han var knarkare (det blev alltså 3x1 tyst minut under de här månaderna).
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Absolut inte.
Min dotter är 2 år och mina grannar får gräva varggropar bäst de vill på sin fastighet. Det är uppenbarligen mitt och bara mitt ansvar att se till att min dotter är säker. Vad är det för märklig inställning att lämpa över ansvar på andra människor som inte har något med saken att göra.

Vi har en pool och givetvis har vi ett gediget skydd över den, något annat hade varit totalt vansinne med en dotter som älskar att bada i poolen. Däremot har jag öht ingen åsikt om min granne skulle ha en pool utan något skydd. Det är återigen mitt ansvar att se till så att det inte blir problem.
Med den logiken borde vi inte behöva ha sänkt hastighet i tätbebyggda områden. Det är väl lika bra att ha fri fart överallt, man får väl se sig för när man rör sig i trafiken helt enkelt och hålla koll på barnen.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Med den logiken borde vi inte behöva ha sänkt hastighet i tätbebyggda områden. Det är väl lika bra att ha fri fart överallt, man får väl se sig för när man rör sig i trafiken helt enkelt och hålla koll på barnen.
J Johan.Andersson.81 skrev:
Med den logiken borde vi inte behöva ha sänkt hastighet i tätbebyggda områden. Det är väl lika bra att ha fri fart överallt, man får väl se sig för när man rör sig i trafiken helt enkelt och hålla koll på barnen.
Men allvarligt så måste man väl inte göra sig dummare än man är med sådana tolkningar.
Micke Tyr skriver att han anser att det är hans ansvar som förälder att hålla reda på sitt barn.
Och du omvandlar det till fri fart o inga regler alls..
Jag måste säga att jag,,kan inte tro att det var så du tolkade det igentligen.
Det är definitivt inte så jag tolkar det.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
E ettan47 skrev:
Alltså jag hänger inte längre med, handlar det om en damm, diken, vattendrag, sjöar, barnuppfostran, curlade barn.. jisses vad trådarna spårar ut…
Det är många med vuxenkolik som måste skrika av sig titt som tätt i trådarna över diverse inbillade saker som dom stör sig på men inte har vett nog att hålla för sig själva.
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 7 till
  • Laddar…
A aunnr1 skrev:
Men allvarligt så måste man väl inte göra sig dummare än man är med sådana tolkningar.
Micke Tyr skriver att han anser att det är hans ansvar som förälder att hålla reda på sitt barn.
Och du omvandlar det till fri fart o inga regler alls..
Jag måste säga att jag,,kan inte tro att det var så du tolkade det igentligen.
Det är definitivt inte så jag tolkar det.
Läs igen, det var inte det jag skrev.
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Trodde inte barn var ute längre. Så länge det finns internet så syns inga barn.
eller päron
 
M
X Xanthopteryx skrev:
Riktlinjerna säger exempelvis 0,9 meter högt staket.
Det klättrar ungar över lätt.
Det tror jag inte om man dragit normen där för ålder, konsekvenstänk osv. Mina barngrindar från Ikea var typ 70cm höga och dessa klarade inte mina ungar klättra över fram tills dom var 5-6 år iaf. Efter det så fattade dom att dom inte fick. 90cm klarar nog inte en normalt osimkunnigt barn. Det är typ bara 20cm lägre än en sexåring, det häver man sig inte över.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.