C
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
nu har jag uppdaterat den för att även stödja Mälarenergis format.
Underbart, kan kvittera att det funkar!
Passade på att råkade importera en komma- (istället för semikolon)-separerad fil och då blev det väldigt intressanta siffror! Om du vill ha input på förbättringspotential vad gäller valideringen :geek:
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Första månaden med spotpris utan elbil. Sparade 50kr... 822kwh eluppvärmt (LVP + 1 element) SE4

Styr VVB med timer på nätterna där jag sätter den på de 2 billigaste timmarna för att värma upp tanken, disk på natten, tvättar på natten, jag och sambon jobbar på ett sätt att vi aldrig behöver laga mat när det är som dyrast på eftermiddagarna.. Kommer byta till rörligt nu. Hitta något bolag som erbjuder nya kunder avtal utan påslag.

Det är helt enkelt för höga peaks för att de ''billiga'' nätterna ska göra det lönt. Det hjälper inte att om snittpriset är 500 öre och det är 350 på natten men 700 på dagen, så slås liksom min stora förbrukning på natten ut pga de höga priset på dagen. Huset måste ju värmas upp dygnet runt.
 
Redigerat:
Z Zlatje skrev:
Första månaden med spotpris utan elbil. Sparade 50kr... 822kwh eluppvärmt (LVP + 1 element) SE4

Styr VVB med timer på nätterna där jag sätter den på de 2 billigaste timmarna för att värma upp tanken, disk på natten, tvättar på natten, jag och sambon jobbar på ett sätt att vi aldrig behöver laga mat när det är som dyrast på eftermiddagarna.. Kommer byta till rörligt nu. Hitta något bolag som erbjuder nya kunder avtal utan påslag.

Det är helt enkelt för höga peaks för att de ''billiga'' nätterna ska göra det lönt. Det hjälper inte att om snittpriset är 500 öre och det är 350 på natten men 700 på dagen, så slås liksom min stora förbrukning på natten ut pga de höga priset på dagen. Huset måste ju värmas upp dygnet runt.
Känner lite samma nu efter 1 månad med timpris, riktigt svårt är det. Dock är en elbil på ingång och då känns det som något annat än timpris inte är ett alternativ.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kuse skrev:
Känner lite samma nu efter 1 månad med timpris, riktigt svårt är det. Dock är en elbil på ingång och då känns det som något annat än timpris inte är ett alternativ.
Med elbil sparade jag 50%! Det är nog då det är värt det. Inte annars. Så otroligt omständigt att bara köra 1 maskin tvätt på natten 3 nätter i rad för att gå igenom tvättkorgarna istället för att köra allt på lördag dag sen ändra timer för VVB i appen osv.

Med din elbil kommer det helt klart vara värt det :)
 
Jag fick 113,6 öre i november, det är väl rätt så bra.
 
F fiskarn87 skrev:
Jag fick 113,6 öre i november, det är väl rätt så bra.
Inkl eller exkl moms? Totalkostnad på hela fakturan eller före påslag och elcertifikat?
 
M Mikael 81 skrev:
Inkl eller exkl moms? Totalkostnad på hela fakturan eller före påslag och elcertifikat?
Exkl moms, elcertifikat och spotpåslag. Med moms och allt 151 öre får jag det till. Det kanske inte är så bra?
 
M Mikael 81 skrev:
Inkl eller exkl moms? Totalkostnad på hela fakturan eller före påslag och elcertifikat?
Hela fakturan med överföringsavgift energiskatt och allt är på 1915 kr så blir ca 2,8 kr/kWh totalt.
 
F fiskarn87 skrev:
Exkl moms, elcertifikat och spotpåslag. Med moms och allt 151 öre får jag det till. Det kanske inte är så bra?
Vattenfalls rörliga för SE3 var 199,65 inkl elcert, påslag och moms men exkl fast månadsavgift (159,72 exkl moms). Så i storleksordningen 25% verkar du ju ha sparat. På en så liten förbrukning gissar jag att det kan vara svårt att spara så mycket mer eftersom det är svårare att flytta hushållselen till billiga timmar.
 
M Mikael 81 skrev:
Vattenfalls rörliga för SE3 var 199,65 inkl elcert, påslag och moms men exkl fast månadsavgift (159,72 exkl moms). Så i storleksordningen 25% verkar du ju ha sparat. På en så liten förbrukning gissar jag att det kan vara svårt att spara så mycket mer eftersom det är svårare att flytta hushållselen till billiga timmar.
Den största grejen jag har gjort är att jag har ett dumt tidur på varmvattenberedaren som kör den 01-05 varje natt, det är egentligen en ackumulatortank på 500 liter så den läcker en del också. Men att köra den på natten är verkligen bra, inte varit ett enda klagomål från sambon.. går fint att duscha på kvällen med. Sen kör jag LLV lite som det passar men helst på natten eller inte alls :)
 
F fiskarn87 skrev:
Den största grejen jag har gjort är att jag har ett dumt tidur på varmvattenberedaren som kör den 01-05 varje natt, det är egentligen en ackumulatortank på 500 liter så den läcker en del också. Men att köra den på natten är verkligen bra, inte varit ett enda klagomål från sambon.. går fint att duscha på kvällen med. Sen kör jag LLV lite som det passar men helst på natten eller inte alls :)
Ja 500 liters varmvattentank är ju smidigt att ha för att flytta den förbrukningen. Beroende på hur många ni är i familjen gissar jag att den kanske kan räcka längre än ett dygn - och kanske tilläggsisolera den om det behövs. I så fall kan du helt hoppa över att köra den de dyraste nätterna. Blir förstås inte jättemånga kronor i besparing, men om man tycker att det är roligt och har tiden så blir det väl alltid något.
 
M Mikael 81 skrev:
Ja 500 liters varmvattentank är ju smidigt att ha för att flytta den förbrukningen. Beroende på hur många ni är i familjen gissar jag att den kanske kan räcka längre än ett dygn - och kanske tilläggsisolera den om det behövs. I så fall kan du helt hoppa över att köra den de dyraste nätterna. Blir förstås inte jättemånga kronor i besparing, men om man tycker att det är roligt och har tiden så blir det väl alltid något.
Det borde kunna räcka längre eftersom vi bara är två men även om den är ny och "ska" vara ganska bra tror jag den läcker en del. Men det skulle ju gå att göra mer, köra den vissa nätter osv men då behöver man väl lite smartare styrning om det inte ska bli massa manuellt av- och påstängande.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Exkl moms, elcertifikat och spotpåslag. Med moms och allt 151 öre får jag det till. Det kanske inte är så bra?
167 öre här ink månadsavgift och jag har ansträngt mig för att flytta förbrukning, har en del smarta automationer, men ingen elbil.

//
 
208.39öre i snitt i SE4 inkl moms och påslag enligt godel.
Jag hamnade på 184.49öre.

Diskar, tvättar och laddar hybriden på natten (två gånger i veckan). Samt styr över värmepumpen till de billiga timmarna (måste köra en timme mitt på dan för att det inte ska bli för kallt)
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Kör Tibber (SE3) och landade på 130öre/kWh exkl moms, 162,50 inkl moms, för vanliga elen (+39kr fast avgift).
Körde dock mycket (el)bil och där blev det som vanligt halva priset på den laddningen.
Totalen hamnade därför på 139öre/kWh inkl moms (exkl fasta avgiften).
1205kWh "vanlig" el och 505kWh elbilsladdning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.