Du skulle ju kunna kolla att givare visar rimliga värden så det inte är något sådant. Samt kolla så att förångaren blir jämnkall på sidan så det inte är expansionsventil/gasbrist.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Har man tömt vpn på köldmediumet och konstaterat att allt finns där så är det med största sannolikhet expansionsventilen som är kass.
Det verkar ju vara flera som nämnt att det varit problemet - dålig kvalitet på den Nibe sätter in som standard. Ska prata med vår tekniker om det så hoppas jag det löser saken. De önskade dock att vi gjorde rent ventilationskanalerna först men det kanske mest var något "att sälja på" oss.
 
  • Gilla
Dst
  • Laddar…
D Dst skrev:
Ja där har vi lite olikheter helt klart! Okej, nej det låter kanske inte som den bästa saken att börja med då..

Ja det måste ju ha att göra med dimensioneringen av ventilationsrören. Kör jag fläkten på 68% så har jag cirka 180 i luftflöde vilket (som jag förstått i andra trådar) ska vara det optimalaste värdet för att återvinna mest energi ur luften! Jag noterar även att din hetgas är varmare än min. Min når sällan över 90 grader. Som mest har jag sett 92. Jag vet dock inte om detta är avvikande på något sätt, eller vad som är normalt där.
Jo, där är nog en annan olikhet. Jag får hetgasen på ca 110 då kompressorn begränsas på samma sätt som när förångaren går ner till -16. Antar det är expansionsventilen som spökar.

En sak med ventilationen som jag märkte iom det här bekymret är att jag legat på för låg nivå (om jag nu inte har en massa damm i kanalerna som drar ner på farten). Rådet är 0,35L per kvm per sekund. Så för min del 0,35x189x3600/1000=233m3 per timme vilket jag får på 78% och inte 50% som den varit på i 6 år. Så pumpen mår bra av luftflöde men viktigt att huset får sin cirkulation. Sen gör nog kanske 180 mot 233 ingen enorm skillnad för inomhusklimatet men kan vara bra att veta om. Vi verkar ju ha ganska lika stora hus. Jag undrar om den som installerade vår pump ens ställde in den. Verkar vara helt default inställningar i den.
 
Nibe kör med en ventil som heter danfoss tuB eller liknande, hade dom haft samma ventil som i bergvärmepumparna hade problemen varit färre, dessa har flica ventiler, eller honeywell
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
M Matsty skrev:
Jo, där är nog en annan olikhet. Jag får hetgasen på ca 110 då kompressorn begränsas på samma sätt som när förångaren går ner till -16. Antar det är expansionsventilen som spökar.

En sak med ventilationen som jag märkte iom det här bekymret är att jag legat på för låg nivå (om jag nu inte har en massa damm i kanalerna som drar ner på farten). Rådet är 0,35L per kvm per sekund. Så för min del 0,35x189x3600/1000=233m3 per timme vilket jag får på 78% och inte 50% som den varit på i 6 år. Så pumpen mår bra av luftflöde men viktigt att huset får sin cirkulation. Sen gör nog kanske 180 mot 233 ingen enorm skillnad för inomhusklimatet men kan vara bra att veta om. Vi verkar ju ha ganska lika stora hus. Jag undrar om den som installerade vår pump ens ställde in den. Verkar vara helt default inställningar i den.
Du behöver verkligen rensa kanaler. Om OVK är gjort när det var ny då har de vid intrimming angett verklig luftflöde i f750. Då är minskning gentemot tidigare ett tecken på något som bromsar. Täta tilluftsventiler eller is i frånluftsmodulen eller smutsiga kanaler och don är möjliga orsaker.
 
  • Gilla
Matsty
  • Laddar…
D Dst skrev:
Ja där har vi lite olikheter helt klart! Okej, nej det låter kanske inte som den bästa saken att börja med då..

Ja det måste ju ha att göra med dimensioneringen av ventilationsrören. Kör jag fläkten på 68% så har jag cirka 180 i luftflöde vilket (som jag förstått i andra trådar) ska vara det optimalaste värdet för att återvinna mest energi ur luften! Jag noterar även att din hetgas är varmare än min. Min når sällan över 90 grader. Som mest har jag sett 92. Jag vet dock inte om detta är avvikande på något sätt, eller vad som är normalt där.
Hetgas för hög betyder att värmeavgiften till värmebäraren är begränsat. Låg temperatur på förångaren är typ motsatsen. Förångaren kyls ned av förändrad tryck på kylmedia och värms upp av frånluften. Det går att värma upp mer genom att öka på mängden eller temperaturen av frånluften.
Hos dig är det relativt tydligt att förångarens temperatur är begränsningen. Tråkigt att servicekillen inte väntade 10 minuter och konstaterade och kommunicerade mot dig att ökning av fläkten inte hjälper dig. Nu är du kvar med för mycket frånluft och i förlängningen...... Mer kall friskluft och större värmebehov medans pumpen inte klarar.
Jag tror på DonPablo och satsar på expansionsventilen.
 
  • Gilla
Dst
  • Laddar…
M Matsty skrev:
Ah, jag tog nästan för givet att du hade larm 51 du med då vi har så lika problem i övrigt. Larm 51 är lågtryckslarm:

Igensatt luftfilter / frånluftsdon
Start efter långt stillestånd
För lite köldmedium

Vi hade hit tekniker när det började och efter ett tag valde vi att kontrollera om det är för lite köldmedium. Visade sig att det inte var det. Teknikern sa att han bara varit med om det en gång på en Nibe F750. Vet inte om jag rekommenderar att börja i den ändan faktiskt då systemet är slutet så de måste punktera det för att kontrollera och sen återföra gasen och täta. Kanske ska vara sista punkten man gör istället för en av de första.

En sak som slog mig när jag jämför våra anläggningar är att jag har högre ventilationsflöde än ni. Om jag kör vår på 100% fläkt så ger det över 300 m3/h. Nu med 78% fläkt har jag 246 m3/h. Det här kanske beror på hur ventilationen är gjord och dimensionerad men tänkte nämna det iaf så du vet om det. Klipper in en bild nedan med data per nu för min pump där värdena syns. (Just nu verkar den vara på väg att ha hög hetgas istället för låg temp i förångaren. Efter att den gått så ett tag så brukar just Larm 51 komma).

Absolut, jag återkommer här om vi lyckas ta några framgångsrika steg framåt för att få bättre värden i pumpen.
Siffrorna du visar här visar att pumpen inte lyckas göra sig av med värmen. Lyxproblem kanske och inte något att oroa sig för mycket över. Det är dock just då att kompressorn bör jobba mindre, men det fixar hetgasbegränsningen åt dig. Det är dock klokt att kolla om du kan få up delta T i golvvärmen. Kanske du har hög flöde på värmebärarpump 2 eller felinstält bypass eller så kan du minska DUT?
 
D Dst skrev:
Ja där har vi lite olikheter helt klart! Okej, nej det låter kanske inte som den bästa saken att börja med då..

Ja det måste ju ha att göra med dimensioneringen av ventilationsrören. Kör jag fläkten på 68% så har jag cirka 180 i luftflöde vilket (som jag förstått i andra trådar) ska vara det optimalaste värdet för att återvinna mest energi ur luften! Jag noterar även att din hetgas är varmare än min. Min når sällan över 90 grader. Som mest har jag sett 92. Jag vet dock inte om detta är avvikande på något sätt, eller vad som är normalt där.
Det optimala frånluftsflöde är beroende av husets värmebehov. Det finns många parameter som är inblandad och för att inte göra det allt för komplicerat är det bäst att börja med 0,35l/s per m2 boyta. Om du har högt i tak (mer än 2,5m) bör du kompensera för det och gå efter totalomsättning per timme. Man bör mäta alla don medans pumpen är avfrostad och kompressor står still!! Sedan för man in siffran verkligt flöde i F750 att den kalibreras. Skriv gärna ner flöde och fläkthastighet i % så att du senare kan se om flödet minskar. Man kan kompensera smutsiga don och kanaler genom att låta fläkten jobba hårdare, men det är fel väg att gå.
När frånluftsflödet är inställd kan man eventuellt börja prova sig fram om tex flödet kan minskas utan att pumpen blir nämnvärt mindre effektiv eller luften mindre fräscht. Eller kanske öka hastigheten på frånluftsflöde och få pumpen att bli mer effektivt utan för mycket kallras från tilluftsventiler. Det är bara att prova sig fram.
 
  • Gilla
Dst
  • Laddar…
M Matsty skrev:
Hej Dst,

Jag har en snarlik situation som du. Samma storlek på hus och samma pump. Haft tekniker här ett par vändor utan att lyckas lösa problemet.

Ett problem jag märkt är att min pump inte börjar avfrosta trots att förångaren ligger på -16 under långa perioder. Så, jag har nu provat att avfrosta genom att tvinga fram det (antingen genom att stänga av kompressorn eller att begränsa tilluften så den tror att förångaren isat igen) Det verkar hjälpa så nu tidvis får den som en klocka och producerar ordentligt med energi utan tillsatsvärme. Kan vara värt att prova?

Vet dock inte vad som orsakar problemet. Näst på tur annars hos mig är att rengöra luftkanalerna och se över tilluftsdonen. Om det inte hjälper blir det byte av expansionsventilen. Det är iaf tågordningen min tekniker rekommenderar.
Det är inte förångarens temperatur som triggar avfrostning. Det är minskning av 10% frånluftsflöde som sätter igång avfrostning. Temperatur på förångaren ner till -17 ger förångningsbegränsning vilket gör att kompressorn sänker och sedan långsamt går upp igen för att söka efter -16,5.
 
Startvillkor för avfrostning: Vid varje kompressorstart noteras ett referensvärde för luftflödet på lufthastighetssensorn BS1.
Avfrostning påbörjas då:
1 luftflödet (BS1) minskar med 10 % från referensvärdet och om förångningsgivaren (BT16) understigit -1°C i 30 minuter..
2 förångningsgivaren (BT16) understiger -23 °C.

Stoppvillkor för avfrostning :Avfrostning avslutas när
1. BT21 >8 °C
2. Stigningshastigheten på temperaturen vid BT16 har avtagit. Om villkor 2 uppfylls innan villkor 1 är uppfyllt fortsätter avfrostningen i ytterligare 30 minuter efter att villkor 1 är uppfyllt
 
  • Gilla
Dst och 1 till
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Startvillkor för avfrostning: Vid varje kompressorstart noteras ett referensvärde för luftflödet på lufthastighetssensorn BS1.
Avfrostning påbörjas då:
1 luftflödet (BS1) minskar med 10 % från referensvärdet och om förångningsgivaren (BT16) understigit -1°C i 30 minuter..
2 förångningsgivaren (BT16) understiger -23 °C.

Stoppvillkor för avfrostning :Avfrostning avslutas när
1. BT21 >8 °C
2. Stigningshastigheten på temperaturen vid BT16 har avtagit. Om villkor 2 uppfylls innan villkor 1 är uppfyllt fortsätter avfrostningen i ytterligare 30 minuter efter att villkor 1 är uppfyllt
Tack för förklaringarna. Kände inte till detaljerna.

Förstår att temperaturen inte avgör avfrostningen men tycker det är märkligt att min pump kan ligga på -16 i flera timmar utan att avfrostningen börjar. TS har likande problem. Får se om rengöringen av ventilationskanalerna hjälper till med det eller om termostaten i förångaren visar fel värden. Uppdaterar här när vi fått hjälp med det.
 
  • Gilla
Dst
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Hetgas för hög betyder att värmeavgiften till värmebäraren är begränsat. Låg temperatur på förångaren är typ motsatsen. Förångaren kyls ned av förändrad tryck på kylmedia och värms upp av frånluften. Det går att värma upp mer genom att öka på mängden eller temperaturen av frånluften.
Hos dig är det relativt tydligt att förångarens temperatur är begränsningen. Tråkigt att servicekillen inte väntade 10 minuter och konstaterade och kommunicerade mot dig att ökning av fläkten inte hjälper dig. Nu är du kvar med för mycket frånluft och i förlängningen...... Mer kall friskluft och större värmebehov medans pumpen inte klarar.
Jag tror på DonPablo och satsar på expansionsventilen.
Mycket bra förklaring. Han från service stod och kollade värdena efter omstart i en timme med en kille från Nibe på telefonen. Deras gemensamma bedömning var att vi skulle testa öka fläkten för att se hur den agerar. Jag var skeptisk. Men jag fick dra ner den igår eftermiddag, blev för kallt inne!

Så expansionsventilen ska göra att trycket sjunker och då blir temperaturen i förångaren högre så att det inte blir förångarbegränsning? Och då kan kompressorn fortsätta köra på högre frekvens?

Det finns inget man kan göra själv med denna expansionsventil, smörja, motionera? Eller är den helt innesluten och byte är enda alternativet?
 
D Dst skrev:
Mycket bra förklaring. Han från service stod och kollade värdena efter omstart i en timme med en kille från Nibe på telefonen. Deras gemensamma bedömning var att vi skulle testa öka fläkten för att se hur den agerar. Jag var skeptisk. Men jag fick dra ner den igår eftermiddag, blev för kallt inne!

Så expansionsventilen ska göra att trycket sjunker och då blir temperaturen i förångaren högre så att det inte blir förångarbegränsning? Och då kan kompressorn fortsätta köra på högre frekvens?

Det finns inget man kan göra själv med denna expansionsventil, smörja, motionera? Eller är den helt innesluten och byte är enda alternativet?
Det här hoppas jag att DonPablo kan svara på. Jag har tyvärr inte kunskapen.
 
  • Gilla
Dst
  • Laddar…
M Matsty skrev:
Tack för förklaringarna. Kände inte till detaljerna.

Förstår att temperaturen inte avgör avfrostningen men tycker det är märkligt att min pump kan ligga på -16 i flera timmar utan att avfrostningen börjar. TS har likande problem. Får se om rengöringen av ventilationskanalerna hjälper till med det eller om termostaten i förångaren visar fel värden. Uppdaterar här när vi fått hjälp med det.
Min pump ligger på-16,5 i förångaren och frostar av 420 sekunder ungefär varje 1,5 timmar. Jag tror att det är bara bra att förångaren är kallt när pumpen jobbar max. Den är dock rätt ny och har värmeelement som hjälper till med avfrostning.
 
  • Gilla
Matsty
  • Laddar…
M Matsty skrev:
Tack för förklaringarna. Kände inte till detaljerna.

Förstår att temperaturen inte avgör avfrostningen men tycker det är märkligt att min pump kan ligga på -16 i flera timmar utan att avfrostningen börjar. TS har likande problem. Får se om rengöringen av ventilationskanalerna hjälper till med det eller om termostaten i förångaren visar fel värden. Uppdaterar här när vi fått hjälp med det.
Gjorde du något med infon ur inlägg 52?
Ditt problem är motsatsen till den som trådstartaren har. Du har extremt låg delta t och värmepumpen kan inte göra sig av med värmen när den hoppar igång. Efter vvberedningen kan inte värmen avges till värmesystemet (golvvärme?) vilket triggar larmet. Jag tror att du har chans att bli av med problemet om du lyckas få upp delta T i golvvärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.