tommib
EddieHansson EddieHansson skrev:
Det har varit väldigt varmt här. Sen har någon varit där och kopplat på nya ledare i det som brunnit utan att reagera...Hur tänker man? :dizzy:
Det där kan ju iofs vara ett klassiskt fall av "få det att fungera nu så rättar vi till det permanent imorgon när vi har utbytesdelar". T.ex. i ett läge där det kostar hundratusentals kronor eller mer per stilleståndstimme.

Sen glömmer man bort att man gjorde ett provisorium.

Jag försvarar det alltså inte öht men erbjuder en förklaring till varför ett proffs skulle göra något sånt där.

Bilderna som Gimp la upp är mer direkt åt inkompetenshållet.
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Menvai...den röda i kabeln med grön färg är fö helt av, jord?
Japp, jorden är helt av...
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
kwasibengt och 3 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Snitt i den vita ledarens isolering också. Något har gått hårt fram med skalkniven.
Föregående elektriker som har klippt ur för lite ur kapslingen, så plåten har legat mot och skavt i typ 50 år.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Blev uppringd av en elektriker i torsdags som frågade om jag ville ha tillbaka min skarvsladd.
Stället han var på hade elrevison och han hade hittat min kabel som jag hängde dit provisoriskt, då det inte fanns nån elektriker tillgänglig när jag monterade......för 16 år sen.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 12 till
  • Laddar…
Hurtigs Alfred Jansson Hurtigs Alfred Jansson skrev:
Hemmagjort element med inbygd fläkt
Första året jag studerade skogsbruk på lantbruksuniversitetet i Wageningen/Nederländerna blev jag insnöad i över en vecka på gården jag bodde dåförtiden. Jag hyrde ett litet hus - hälften av en ombyggd svinstia, svinen fanns kvar bakom väggen - som hade en liten gasolkamin som värmekälla och en nästan tom gasoltank i "trädgården". När det började frysa och snöa ordentligt blev det lite för kallt även för mig men som tur var hade jag en gammal toalettfläkt, en brödrost, en rulle silvertejp och en förlängningssladd till handen så lösningen var enkelt:

  • ta bort undersidan av brödrosten
  • ta fläkten och montera den på undersidan av brödrosten - det är här silvertejpen kommer till användning - så att den blåser igenom den
  • tryck ner spaken på brödrosten och använd lite tejp för att hålla den i den positionen
  • montera en sladd med stickpropp till fläkten
  • anslut båda kontakterna till en förlängningssladd med strömbrytare

Nu är det bara att sätta på brytaren på förlängningssladden för att få tillgång till en behaglig 800W värmefläkt. Jag har ingen bild, det här var långt innan digitala kameror fanns och som fattig student hade jag ingen analog sådant laddad med film och ingen tanke att ta en bild på mina "uppfinningar".
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Wheelabrator och 8 till
  • Laddar…
hsd
Teknisk utrustning med etiketter, varningsskyltar, kabelingångar, medicinsk eller industriell bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Älska
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Ett beprövat sätt att stjäla ström, och helt ofarligt då det är avsäkrat. Problemet kan vara nolla/jord men oftast kan man jorda i någon skruv i plåtkapslingen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
Det där kan ju inte vara strömstöld, alla tre ledare är ju märkta skyddsjord ... :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
kwasibengt och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
[bild]
Jo... vi kommer säkert att se rubriker i vinter om liknande.
Sen borde de flesta veta att elnätbolagens datorer börjar larma vid större avvikelser i nätet inkl varje elmätare och vid större avvikelse blir det frågor.
Långt kvar till tex Indien...
 
  • Två personer arbetar på en trasslig och rörig elledningsstolpe. Riskfyllt, farlig arbetsmiljö, säkerhetsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Vår hyresvärd på kontoret bytte belysningen i trapphuset till sensorstyrd.
Såg lite fel ut med dessa lock, men de kan ju faktiskt ha kopplat ur trådarna i andra änden.
Satt troligen en trappautomat tidigare.
 
  • Röd vägg med kodlås och bortskrapad dekal, dörrkant och stengolv synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Egnaledknarf skrev:
Första året jag studerade skogsbruk på lantbruksuniversitetet i Wageningen/Nederländerna blev jag insnöad i över en vecka på gården jag bodde dåförtiden. Jag hyrde ett litet hus - hälften av en ombyggd svinstia, svinen fanns kvar bakom väggen - som hade en liten gasolkamin som värmekälla och en nästan tom gasoltank i "trädgården". När det började frysa och snöa ordentligt blev det lite för kallt även för mig men som tur var hade jag en gammal toalettfläkt, en brödrost, en rulle silvertejp och en förlängningssladd till handen så lösningen var enkelt:

  • ta bort undersidan av brödrosten
  • ta fläkten och montera den på undersidan av brödrosten - det är här silvertejpen kommer till användning - så att den blåser igenom den
  • tryck ner spaken på brödrosten och använd lite tejp för att hålla den i den positionen
  • montera en sladd med stickpropp till fläkten
  • anslut båda kontakterna till en förlängningssladd med strömbrytare

Nu är det bara att sätta på brytaren på förlängningssladden för att få tillgång till en behaglig 800W värmefläkt. Jag har ingen bild, det här var långt innan digitala kameror fanns och som fattig student hade jag ingen analog sådant laddad med film och ingen tanke att ta en bild på mina "uppfinningar".
Japp, en gammal brödrost fungerar när inte värmen räcker. Fast jag hade en modell med utfällbara vingar på sidorna - så jag behövde ingen fläkt :cool:
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vår hyresvärd på kontoret bytte belysningen i trapphuset till sensorstyrd.
Såg lite fel ut med dessa lock, men de kan ju faktiskt ha kopplat ur trådarna i andra änden.
Satt troligen en trappautomat tidigare.
Slarvigt, de skulle såklart använt fyrkantiga lock...
 
richardtenggren
daddydj daddydj skrev:
Slarvigt, de skulle såklart använt fyrkantiga lock...
Tänkte mer på att det väl ska vara skruvbara lock om det är på denna höjd :)
Men bättre med ett blindlock i samma apparatserie :)
 
  • Gilla
daddydj och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tänkte mer på att det väl ska vara skruvbara lock om det är på denna höjd :)
Men bättre med ett blindlock i samma apparatserie :)
Sorry för min dåliga ironi.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Detta är ju bara svagström så vet inte om det passar i tråden egentligen.
Men jag blev milt sagt förvånad när våra 50 laddstolpar på jobbet slutade fungera pga att leverantören hade gjort denna fina strömadapter till deras nätverksuppkoppling
 
  • Trasig vit ljudkabel med exponerad tråd mot en bakgrund av elektroniska tillbehör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
  • Älska
kwasibengt och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.