24 729 läst · 142 svar
25k läst
142 svar
0 i produktion från solceller - vad är felet?
Jo nu är det väl enklast via elnätsägarens app (dvs elmätaren) att se om något hänt? Sen kan man fundera vidare och plåga solcellsfirman varför solen inte lyser.M merbanan skrev:Då är det fel någonstans. Bara att reklamera till solcellsfirman. För att kunna ge något mer konkret råd så behöver man väldigt mycket mer detaljer och då det inte var er anläggning så blir det lite långsamt om du ska agera mellanhand. Så snabbast väg fram är nog ändå att kontakta installationsfirman.
Ja precis, går ju inte att runda det, nätägaren måste väl komma ut och öppna mätaren och se hur &#@ det är kopplatA Akerfeldt skrev:När jag fick mina solceller installerade kollade vi av att app samt produktion fungerade när elektrikern var på plats. Sen stängde vi av allt i väntan på att nätägaren skulle koppla om så inte produktion skulle räknas som förbrukning. Får se ingen respons någonstans ifrån blir det ju svårt. Jag hade iallafall kollat först med nätägaren att elmätaren är rätt kopplad för att kunna mäta både förbrukning och produktion. Har de märkt av en ökad förbrukning sen solcellerna startades räknas deras produktion som förbrukning.
Yes firman är kontaktad men kommer inte ut och löser det, så den vägen funkar inte tyvärrM merbanan skrev:Då är det fel någonstans. Bara att reklamera till solcellsfirman. För att kunna ge något mer konkret råd så behöver man väldigt mycket mer detaljer och då det inte var er anläggning så blir det lite långsamt om du ska agera mellanhand. Så snabbast väg fram är nog ändå att kontakta installationsfirman.
Hade börjat med att kolla om förbrukningen under de månader som varit ökat markant mot tidigare år. Har det gjort det är elmätaren ej rätt inställd, är förbrukningen samma som tidigare är det nog mest troligt något fel på solcellsanläggningen. Lite intressant är dock att dina bekanta ej reagerar förrens nu. När jag fick mina igångsatta i juni satt man ju varje dag och kollade produktionen och nördade ner sig i statistik.S Sir Duke skrev:
Om inte nätägaren har bytt mätare efter installationen kan det förklara att nätägaren inte rapporterar någon produktion. Gamla elmätare rapporterar ibland noll vid nettoproduktion eller eventuellt ibland också produktion som förbrukning. Så kolla så att elmätaren är nytt.
Tack för input, förstår, men de har rätt mycket annat, och de har hållit på i 4 veckor med att försöka få hjälp, men idag var jag förbi och fick veta om problemetA Akerfeldt skrev:Hade börjat med att kolla om förbrukningen under de månader som varit ökat markant mot tidigare år. Har det gjort det är elmätaren ej rätt inställd, är förbrukningen samma som tidigare är det nog mest troligt något fel på solcellsanläggningen. Lite intressant är dock att dina bekanta ej reagerar förrens nu. När jag fick mina igångsatta i juni satt man ju varje dag och kollade produktionen och nördade ner sig i statistik.
Ska tipsa om att jämföra med tidigare år, men rätt mycket har förändrats, barn som flyttat ut etc, men bra att försöka få en uppfattning ändå förstås
Har det fungerat tidigare men inte nu? Om så är fallet så utesluter det i stort sett felkoppling. Trådstarten är ganska otydlig på den punkten...
Är alla enkla saker kollade, som t.ex. om det finns en säkerhetsbrytare på utsidan av huset som någon har lekt med? Vad säger växelriktaren, om den nu har display?
Är alla enkla saker kollade, som t.ex. om det finns en säkerhetsbrytare på utsidan av huset som någon har lekt med? Vad säger växelriktaren, om den nu har display?
Elmätaren byttes i september och sedan drog mina bekanta igång växelriktaren.O onaka skrev:
Jag kollade på elmätaren idag och den visar el in och ut
Är en lätt sak att börja kolla iallafall. Sen är ju frågan som flera har sagt i tråden innan om elmätaren är rätt inställd. Antingen har man en såpass ny elmätare så nätägaren bara kan ändra på distans för mätning av produktion/förbrukning (så var det i mitt fall) eller så ska elmätaren bytas ut om den är för gammal. Kolla med dem vad som är gjort där med.S Sir Duke skrev:Tack för input, förstår, men de har rätt mycket annat, och de har hållit på i 4 veckor med att försöka få hjälp, men idag var jag förbi och fick veta om problemet
Ska tipsa om att jämföra med tidigare år, men rätt mycket har förändrats, barn som flyttat ut etc, men bra att försöka få en uppfattning ändå förstås
Nej det har inte fungerat normalt nån gång sedan installation och driftsättning.tommib skrev:Har det fungerat tidigare men inte nu? Om så är fallet så utesluter det i stort sett felkoppling. Trådstarten är ganska otydlig på den punkten...
Är alla enkla saker kollade, som t.ex. om det finns en säkerhetsbrytare på utsidan av huset som någon har lekt med? Vad säger växelriktaren, om den nu har display?
Bra tips om säkerhetsbrytare, ska tipsa dem om det!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 817 inlägg
De kan även kontakta SolarEdge som kan kolla i portalen på inställningar mm för växelriktaren och mätaren.
De har svensk support som talar svenska.
De har svensk support som talar svenska.
Har inte tid att läsa tråden så ber om ursäkt om detta redan föreslagits, men vi har Shinephone-appen och den visar på noll om vi kopplar ur vårt wifi. Växelriktaren är kopplad till husets wifi och om strömmen till routern bryts visar produktionen på noll. Om man sen kopplar i routern igen uppdaterar den informationen, men det kan ta ett tag innan den kommit ikapp.