Magnus E K Magnus E K skrev:
Just det, kom just på att jag har tio helt nya ouppackade, oanvända bergvärmepumpar (Nibe F1255) stående i en skrubb, köpte dem för ett par år sedan utifall att det skulle bli brist senare. Säljes till högstbjudande (endast avhämtning).
Å jag köpte 20 Tesla model X nu den 7 november, som man kan kamma in 7-800.000 kr i vinst vid försäljning då klimatbonusen ger mig 1,4 miljoner....eller?.... är inte alla saida & ser hur framtiden blir?

Så lätt för alla att vara bror-duktig-nu-med-facit-i-hand.....VA!....Har du inte bundit elavtalet i 10 år, för det såg man ju komma.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Just det, kom just på att jag har tio helt nya ouppackade, oanvända bergvärmepumpar (Nibe F1255) stående i en skrubb, köpte dem för ett par år sedan utifall att det skulle bli brist senare. Säljes till högstbjudande (endast avhämtning).
Sälj dem inte än, det blir bättre pris framåt februari.
 
  • Haha
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Just det, kom just på att jag har tio helt nya ouppackade, oanvända bergvärmepumpar (Nibe F1255) stående i en skrubb, köpte dem för ett par år sedan utifall att det skulle bli brist senare. Säljes till högstbjudande (endast avhämtning)
Stort grattis!

Och du köpte väl på dig 2 ton kaffe oxå när det låg på 33 kr/pkt, som du nu tjänat över 85.000 kr på :strong:
Satan vad bra det är att "framtidssäkra" .....Katshing!
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Stort grattis!

Och du köpte väl på dig 2 ton kaffe oxå när det låg på 33 kr/pkt, som du nu tjänat över 85.000 kr på :strong:
Satan vad bra det är att "framtidssäkra" .....Katshing!
Din härliga, ironiska kommunikation tappar lite udden av väsentlighet när du kommer alltför långt ifrån dels trådens kärna, dvs elpriset, men också vad som påverkar människors ekonomi allra mest. Jag tror att kaffe tillhör de mindre utgiftsposterna för de flesta hushåll, medan räntor, el och drivmedel står för en större andel. Inte desto mindre så köper jag ju ditt resonemang, så ja, jag har handlat på mig en del saker som det i första hand kan bli brist på (exempelvis adblue) och i andra hand sånt som påverkas mest prismässigt och som jag känner att jag kan och är lämpligt att lagra, exempelvis kaffe.
Om fler hade agerat hade kostnaderna varit mindre, inflationen (som påverkas mycket av just elpriset) kunnat hållas ner och således hade köpkraften kunnat hållas realt på en högre nivå och således tillväxten i BNP bättre. Det är ju inte så att produktionen av el kostar särskilt, eller ens något mer, när priset är 400 öre jämfört med när det är 40 öre…..
Med det jag ser i tråden här så önskar jag att alla ungdomar åtminstone kunde få de mest elementära grunderna i nationalekonomi, men å andra sidan så skulle vi ju missa såhär roliga konversationer och vi får fråga oss vad som är värt mest (för undvikande av tvivel så vill jag poängtera att jag är ironisk).
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hmm, hur kan detta påverka våra elpriser?
[länk]
Hårdare krav på energibolagen för att få lov att höja priserna till slutkund? Skulle vara omvägen via att det påverkar hur mycket energi tyskarna använder då.
 
M Mikael 81 skrev:
Hårdare krav på energibolagen för att få lov att höja priserna till slutkund? Skulle vara omvägen via att det påverkar hur mycket energi tyskarna använder då.
Har energibolagen i sverige öht något som reglerar deras prissättning?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Har energibolagen i sverige öht något som reglerar deras prissättning?
Elnätsbolagen ja - Energimarknadsinspektionen.
Elhandelsbolagen agerar på en fri marknad, så där skulle ett elhandelsbolag som tar för mycket betalt förlora sina kunder till andra elbolag.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Jag undrar om inte det som händer i Tyskland nu kan vara samma sak som hänt tidigare i Storbritannien. Där hade man ett pristak för elhandelspriset som var tänkt att förhindra att elkunder med anvisningsavtal (alltså de elkunder som inte själva valt elavtal utan där elnätsägaren ordnat med elhandelsavtalet) inte skulle drabbas av orimligt höga priser. Problemet var bara att när elpriserna ökade tillräckligt mycket så slog även normala elhandelsavtal i det taket, och helt plötsligt hade man oavsiktligt en allmän prisreglering på el.
 
Jag tolkar det som att elproducenter inte får lägga bud på vad de vill. Utan buden ska vara baserade på verkliga kostnader. Så är det nog i allmänhet redan nu, men kraven förtydligas.
 
S JockeEinarson skrev:
Din härliga, ironiska kommunikation tappar lite udden av väsentlighet när du kommer alltför långt ifrån dels trådens kärna, dvs elpriset, men också vad som påverkar människors ekonomi allra mest. Jag tror att kaffe tillhör de mindre utgiftsposterna för de flesta hushåll, medan räntor, el och drivmedel står för en större andel. Inte desto mindre så köper jag ju ditt resonemang, så ja, jag har handlat på mig en del saker som det i första hand kan bli brist på (exempelvis adblue) och i andra hand sånt som påverkas mest prismässigt och som jag känner att jag kan och är lämpligt att lagra, exempelvis kaffe.
Om fler hade agerat hade kostnaderna varit mindre, inflationen (som påverkas mycket av just elpriset) kunnat hållas ner och således hade köpkraften kunnat hållas realt på en högre nivå och således tillväxten i BNP bättre. Det är ju inte så att produktionen av el kostar särskilt, eller ens något mer, när priset är 400 öre jämfört med när det är 40 öre…..
Med det jag ser i tråden här så önskar jag att alla ungdomar åtminstone kunde få de mest elementära grunderna i nationalekonomi, men å andra sidan så skulle vi ju missa såhär roliga konversationer och vi får fråga oss vad som är värt mest (för undvikande av tvivel så vill jag poängtera att jag är ironisk).
Menar aldrig att vara elak på riktigt Jocke, men det är rätt ofta människor är snabba att berätta hur "bra & smart" dom tänkt & handlat FÖRE alla sanslösa "oväntade" prishöjningar & hur framtids-säkrat & "duktiga" dom är.

Inte svårt när man har facit i handen.

Sedan verkar just du vara en sund, logisk, strukturerad medveten människa, som verkligen "hänger med" & försöker påverka sin ekonomi positivt, men att dom allra flesta enbart råkar ha tur..

Så igen, credit till dig Jocke!
 
Magnus E K
D Daniel 109 skrev:
Jag tolkar det som att elproducenter inte får lägga bud på vad de vill. Utan buden ska vara baserade på verkliga kostnader. Så är det nog i allmänhet redan nu, men kraven förtydligas.
Intressant. Hur beräknar man den verkliga kostnaden när man har ett vattenmagasin vars värde beror av både framtida väder och andra marknadshändelser? Det är ju uppenbart om man kollar utbudskurvan för Norge att större delen av vattenkraften inte lägger bud nära noll.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Intressant. Hur beräknar man den verkliga kostnaden när man har ett vattenmagasin vars värde beror av både framtida väder och andra marknadshändelser? Det är ju uppenbart om man kollar utbudskurvan för Norge att större delen av vattenkraften inte lägger bud nära noll.
Jo men sedan har vi även "transitel" som Norge vill föra över via svenska kraftledningar och sedan ner till kontinenten (inget ont om Norge) som ställer till det. Sen är det för mig fortfarande ett stort frågetecken hur SE1 samt SE2 kan få tysklandspriser....
 
Är detta Sveriges undergångs projekt??
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.