Alla reparationer man kan skjuta på har man ju tänkt ska genomföras just den dagen. Sen står man likförbannat där nästa vinter när det blir akut.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Den där varma sommardagen är den riktigt trevlig.
Aha, jag minns mest hur den är sånna här dagar med duggregn, nollgradigt, mjuka grusvägar och en dryg halvmeter lervälling i skotarspåren..
 
F fribygg skrev:
Aha, jag minns mest hur den är sånna här dagar med duggregn, nollgradigt, mjuka grusvägar och en dryg halvmeter lervälling i skotarspåren..
Ah midsommar :D
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Hmm, fick en motorlampa på nya Berlingon. Eftersom vi är rätt beroende av två bilar för att komma till jobbet båda två körde vi den direkt till närmaste Citroen verkstad. De tog bilen direkt och ringde efter ett par timmar.

Tydligen så var kamaxelgivaren trasig. De gav mig en prisuppgift på 4400:- för bytet som skulle ta 1h, d.v.s. en jävligt dyr givare. Jag sade att de kunde byta den.

Nu när vi ska åka och hämta den ser jag att givaren kostar typ 250:- på skruvat :mad:
Blir en skaplig timpenning om det ska sluta på 4400:- med 1h jobb...

Någon mening med att ta upp detta och diskutera priset med dem när jag ska hämta bilen? Jag har ju sagt ja, men känner mig rätt lurad...
 
Ja, jag skulle försökt pruta lite på priset, de kan gott få veta att du är missnöjd med priset.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Ja, jag skulle försökt pruta lite på priset, de kan gott få veta att du är missnöjd med priset.
Jo lite så tänkte jag. Klart de tar lite mer för en orginaldel och så kunde de ju fixar snabbt och smidigt. Speciellt det sistnämnde kan jag betala lite för. Men det får ju finnas en gräns...
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
N Niq skrev:
Träskiva och liggunderlag att ligga på.
En garderob med kläder på sig så man ser ut som Michelingubben. Sedan är man redo att ge sig ut i kylan och värma loss allt som inte bara är fastskruvat utan också fastfruset så det blir lite roligare.
Har haft tur tidigare när man jobbade då man kunde låna företagets verkstad
att meka i med alla verktyg , dock måste det vara tomt till nästa arbetsdag men
många kvällar och helger har det blivit så det har varit värdefullt. Var inga problem
att låna hjullastaren heller om man behövde lyfta nåt hemma (y)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Finns det nån prisvärd lastmaskin runt 100' med joystick?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
nino nino skrev:
Finns det nån prisvärd lastmaskin runt 100' med joystick?
Knappast, de begär det fyrdubbla för en 10år gammal L30 nu.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Dottern köpte bil för några veckor sen, hon blev så förtjust i min bil när hon lånade den några dagar i somras, så hon köpte en likadan fast med mindre motor, jag har en BMW 130, hon köpte en 120.
Jag var inte med o kollade på bilen, men hon länkade annonsen som innehöll servicehistorik, och den såg riktig bra ut.
Nu har motorn gått in i limp mode och ger felkoder.
Enligt dessa är det valvetronic motorn som inte fungerar, tydligen vanligt fel.
Den ska förutom att bytas, kalibreras, så nu har pappa lite att pyssla med.
Hur man gör har jag inte en aning om, men hoppas man kan hitta det på Youtube.
Och nej, bilen hade ingen garanti.
 
  • Gilla
Maxizor och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Dottern köpte bil för några veckor sen, hon blev så förtjust i min bil när hon lånade den några dagar i somras, så hon köpte en likadan fast med mindre motor, jag har en BMW 130, hon köpte en 120.
Jag var inte med o kollade på bilen, men hon länkade annonsen som innehöll servicehistorik, och den såg riktig bra ut.
Nu har motorn gått in i limp mode och ger felkoder.
Enligt dessa är det valvetronic motorn som inte fungerar, tydligen vanligt fel.
Den ska förutom att bytas, kalibreras, så nu har pappa lite att pyssla med.
Hur man gör har jag inte en aning om, men hoppas man kan hitta det på Youtube.
Och nej, bilen hade ingen garanti.
https://www.autopower.se/forum/forum.asp?id=19
Utmärkt forum om man kör BMW och söker div info, ett bra komplement till youtube. Utan det forumet hade jag aldrig vågat köpa den beggade 550 som jag körde i +10000 mil. Mycket kunskap som gärna delas på autopower. Rekommenderas
 
galento
M MasMats skrev:
[länk]
Utmärkt forum om man kör BMW och söker div info, ett bra komplement till youtube. Utan det forumet hade jag aldrig vågat köpa den beggade 550 som jag körde i +10000 mil. Mycket kunskap som gärna delas på autopower. Rekommenderas
Ja , var också medlem där när vi hade 523,an (y)
 
Det var bara en lite okunnig säljare på Citroenverkstaden när jag skulle hämta Berlingon. Han ”hade ingen aning” om vad något skulle kosta och påstod att givaren jag visade från skruvat förmodligen var ”kina-skräp” och bara skulle hålla någon månad. Ingen mening att argumentera så jag betalade och åker inte tillbaka…
 
  • Ledsen
Kurtivan
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Hmm, fick en motorlampa på nya Berlingon. Eftersom vi är rätt beroende av två bilar för att komma till jobbet båda två körde vi den direkt till närmaste Citroen verkstad. De tog bilen direkt och ringde efter ett par timmar.

Tydligen så var kamaxelgivaren trasig. De gav mig en prisuppgift på 4400:- för bytet som skulle ta 1h, d.v.s. en jävligt dyr givare. Jag sade att de kunde byta den.

Nu när vi ska åka och hämta den ser jag att givaren kostar typ 250:- på skruvat :mad:
Blir en skaplig timpenning om det ska sluta på 4400:- med 1h jobb...

Någon mening med att ta upp detta och diskutera priset med dem när jag ska hämta bilen? Jag har ju sagt ja, men känner mig rätt lurad...
Kostar givaren 250 spänn beg, så är det 500 för en ny.. Sen 2000 för att ta fram datorn och leta efter felet, och 2000 spänn för att göra jobbet.. Låter inte helt konstigt faktiskt..
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
När jag köpte en Passat tdi -98 beg 2001 så besökte jag märkesverkstaden några gånger i början, de bilarna hade ju mycket krångel med stagen i framvagn. Jag upptäckte att de alltid ville byta mer grejer än vad besiktningen gjorde nerslag på så det slutade med att jag lät en liten lokal verkstad fixa det jag inte kunde byta själv. Den hade gått 6000 mil vid inköpet och nu har den passerat 61500, men jag har aldrig lämnat in den för service. Däremot har jag bytt olja och filter var 1000:e mil, inte till den syntetolja som rekommenderades heller utan till delsyntet då jag upptäckte att den drog lite olja och jag kom aldrig ihåg att kolla... Med delsyntet så försvann ingen olja alls.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.