Egentligen kanske jag skulle lägga det här inlägget i GGGGAAAHHH...-tråden för till stor del vill jag bara skriva av mig lite frustration, men då jag faktiskt skulle behöva lite råd startar jag en egen.

Jag har hamnat i en något prekär situation. Jag har nyss fått en brunn borrad vid min sommarstuga (finns en tråd om förspelet till borrningen och ja, det här handlar om samma granne) och behöver bygga ett förråd för hydropress och eventuella filter.

Då jag inte har någon plats i själva huset bestämde jag mig för att bygga om ett befintligt enkelt vedförråd och isolera den del som ska härbärgera utrustningen. Vedförrådet ligger nära tomtgräns till grannen och jag fick när det byggdes muntligt okej att bygga förrådet av grannen. Jag har också pratat med grannen om att jag skulle bygga om vedförrådet så det har han varit medveten om en tid. (Jo, jag har faktiskt lyckats hålla en vettig kontakt med grannen, trots förspelet...)

Det han inte varit medveten om - och ej heller jag förrän jag började bygga om förrådet - är att det ombyggda förrådet behöver bli ett par decimeter högre än innan, för att få plats med det som behövs.

Nu kommer grannen och tycker att det blir för stort, framförallt för högt. Jag inser ju såklart att jag borde ha pratat med grannen när jag insåg att det nya förrådet skulle bli något större, men då det står så pass nära min huvudbyggnad att det nya förrådet inte kommer skymma någon utsikt (varken innan eller efter ombyggnationen), eller hamna närmare tomtgränsen än tidigare, eller visa någon högre vägg åt grannens håll, så kunde jag inte tänka mig att det skulle vara något problem. Då hade jag inte räknat med grannens småaktighet...

Det enda som egentligen förändras för grannen är att grannens vy av ett svart plåttak istället blir ett något brantare svart tjärpapptak framför min husvägg. (Självklart kan jag lägga plåt istället, om det skulle förändra någonting.)
Så här står jag nu, med ett knappt halvfärdigt förråd, all ved och lite andra prylar utspritt på tomten och halvtaffligt väderskyddat, och vet inte vad jag ska göra.

Jag försökte få info från bygglovshanläggare på kommunen, men de har telefontid måndag och onsdag. Skickade ett mejl med typ samma text som ovan och en anmälan om att jag vill ha telefonfeedback. Tänkte ändå ringa själv på måndag.

Beaktat ovan info, finns det skuggan av en chans att jag kan få bygglov för förrådet? Grannen lär ju sätta sig emot, men med tanke på att jag inte har någon annan praktisk plats att ha grejerna, och att förrådet inte skymmer någon som helst utsikt, är det troligt att jag får bygglov? Finns det någon enklare (läs snabbare och billigare) väg än bygglov? Det känns sådär kul att behöva punga ut med ett gäng tusenlappar för att få en tre decimeter högre takkant på ett snyggare förråd än innan, och dessutom med den försening som en bygglovsprocess kommer innebära...

Ulricehamns kommun, icke detaljplanerat område.


Svar till: trött som fan...
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Om det inte accepteras att det blir högre, vad sägs om att ta fram spaden och gå neråt?
 
  • Gilla
Steen P och 12 till
  • Laddar…
I wish... Förrådet står på en gammal betongplatta som en gång i tiden - långt innan min tid - var tänkt att byggas nytt kök på. Den skulle bli ett helvete att få bort. Annars var det en god tanke. (y)
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
Tokslut och 11 till
  • Laddar…
Du gjorde "felet" att fråga grannen tyvärr! Bygg på, se glad ut och vinka till grannen när han kommer förbi. Bjud på en öl när det är klart och gå inte in i några diskussioner. Du har all rätt att göra det du planerar.
 
  • Gilla
Tokslut och 11 till
  • Laddar…
Ja, jag frågade ju grannen för tio-ish år sedan när jag byggde det första förrådet. Har alltid trott att medgivande behövs oavsett utförande. Men alltid lär man sig något nytt!
Jag kommer fortsätta bygga och se glad ut. Vinka till grannen kommer jag knappast göra, och definitivt inte bjuda på någon öl. Den här grannen har bränt alla tillgängliga broar. Kan villigt erkänna att det ska bli skönt att fortsätta bygga och se honom försöka övertyga mig om att jag inte får. Ibland är det skönt att få vara lite småaktig... ;)
 
  • Gilla
Annelundarn och 8 till
  • Laddar…
Men jag undrar vad det är för udda pumpanordning du ska skaffa dig? Varken pump eller hydrofor behöver mer än max 1,5 meter. Det är inte så att du passar på att bygga ut och skyller på vattnet?
 
  • Gilla
Staffan_V och 4 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Hittade den här tråden, det verkar som att jag kan strunta i grannen. Mitt förråd är per definition ingen byggnad (ingen invändig ståhöjd, ej konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den) och jag behöver då tydligen inget medgivande oavsett närhet till tomtgräns. F-n vad skönt!!!

[länk]
Jag fattar inte. Varför är det ok för att det inte är ståhöjd? Finns ju massor med regleringar för sånt som inte är en byggnad för människor. Ex staket, carport, mur.
 
Man får ju knappt placera ved närmare än 4.5m mot tomtgräns utan grannens medgivande. Har svårt att tro att den extra höjd är kritisk för ett fungerande system. Vad är de för kritisk utrustning som kräver så hög höjd?
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
"förråd för hydropress och eventuella filter"

dom flesta har ju bara en låda typ för det många har dom under jord med
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Lägg ut några bilder på förrådet från lite olika vinklar med cirka mått,så ser vi kanske problemet?
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Egentligen kanske jag skulle lägga det här inlägget i GGGGAAAHHH...-tråden för till stor del vill jag bara skriva av mig lite frustration, men då jag faktiskt skulle behöva lite råd startar jag en egen.

Jag har hamnat i en något prekär situation. Jag har nyss fått en brunn borrad vid min sommarstuga (finns en tråd om förspelet till borrningen och ja, det här handlar om samma granne) och behöver bygga ett förråd för hydropress och eventuella filter.

Då jag inte har någon plats i själva huset bestämde jag mig för att bygga om ett befintligt enkelt vedförråd och isolera den del som ska härbärgera utrustningen. Vedförrådet ligger nära tomtgräns till grannen och jag fick när det byggdes muntligt okej att bygga förrådet av grannen. Jag har också pratat med grannen om att jag skulle bygga om vedförrådet så det har han varit medveten om en tid. (Jo, jag har faktiskt lyckats hålla en vettig kontakt med grannen, trots förspelet...)

Det han inte varit medveten om - och ej heller jag förrän jag började bygga om förrådet - är att det ombyggda förrådet behöver bli ett par decimeter högre än innan, för att få plats med det som behövs.

Nu kommer grannen och tycker att det blir för stort, framförallt för högt. Jag inser ju såklart att jag borde ha pratat med grannen när jag insåg att det nya förrådet skulle bli något större, men då det står så pass nära min huvudbyggnad att det nya förrådet inte kommer skymma någon utsikt (varken innan eller efter ombyggnationen), eller hamna närmare tomtgränsen än tidigare, eller visa någon högre vägg åt grannens håll, så kunde jag inte tänka mig att det skulle vara något problem. Då hade jag inte räknat med grannens småaktighet...

Det enda som egentligen förändras för grannen är att grannens vy av ett svart plåttak istället blir ett något brantare svart tjärpapptak framför min husvägg. (Självklart kan jag lägga plåt istället, om det skulle förändra någonting.)
Så här står jag nu, med ett knappt halvfärdigt förråd, all ved och lite andra prylar utspritt på tomten och halvtaffligt väderskyddat, och vet inte vad jag ska göra.

Jag försökte få info från bygglovshanläggare på kommunen, men de har telefontid måndag och onsdag. Skickade ett mejl med typ samma text som ovan och en anmälan om att jag vill ha telefonfeedback. Tänkte ändå ringa själv på måndag.

Beaktat ovan info, finns det skuggan av en chans att jag kan få bygglov för förrådet? Grannen lär ju sätta sig emot, men med tanke på att jag inte har någon annan praktisk plats att ha grejerna, och att förrådet inte skymmer någon som helst utsikt, är det troligt att jag får bygglov? Finns det någon enklare (läs snabbare och billigare) väg än bygglov? Det känns sådär kul att behöva punga ut med ett gäng tusenlappar för att få en tre decimeter högre takkant på ett snyggare förråd än innan, och dessutom med den försening som en bygglovsprocess kommer innebära...

Ulricehamns kommun, icke detaljplanerat område.


Svar till: trött som fan...
strunta i att bygga ngt större. Köp ett färdigt hus från Värmdö pumpen med allt färdigt kopplat. Stort som en hundkoja du ställer över borrhålet. I huset står hydropress mm med frostvakt. En 32 pem in i huset bara. Satt mängder med sånna.
 
  • Rött minipumphus i naturen och dess inre med installation, tekniska specifikationer, dimensioner och företagskontaktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonas_123 och 1 till
  • Laddar…
Z Zeke58 skrev:
Lägg ut några bilder på förrådet från lite olika vinklar med cirka mått,så ser vi kanske problemet?
Det finns inget problem. TS får bygga ett förråd bäst han vill där
 
  • Gilla
DataJonny och 5 till
  • Laddar…
Hmmm... flera som ifrågasätter storleken på utrymmet för hydropressen , vilket jag definitivt förstår när jag ser Nickesågens inlägg... Grejen är den att jag ska ha plats för hydropress och eventuella filter i samma utrymme. Hydropressen är ju inte så stor, men filtrets storlek har jag ju ingen aning om förrän jag vet vad för filter jag behöver.
Jag pratade med firman som borrat och ska installera pump och hydropress och eventuellt så småningom filter. De ville egentligen ha full ståhöjd och minst 2x2 meter. Jag förklarade att jag inte har den möjligheten och att jag egentligen hade tänkt ställa en låda - inte helt olik värmdölådan - precis bredvid borrhålet, och helst på borrhålet och att hela lådan - eller åtminstone tak och en vägg - skulle gå att lyfta bort vid service.
Nej för h-----e var inte riktigt hans svar, men det var det han menade. Lådan fick absolut inte stå över pumphålet (någonting om att om de måste blåsa hålet någon gång så kommer det spruta vatten och bös överallt) men han kunde gå med på att förrådet möjligen kunde vara något mindre, typ 1,6x1,6.
Min kompromiss blev då att bygga om det befintliga vedförrådet och isolera en del av det. Den delen blir 1,6 meter bred invändigt, cirka en meter djup och ca 1,5-1,1 meter högt (pulpettak).

Passar jag på att bygga ut? Ja. Skyller jag på vattnet? Njae.
Planen att bygga om förrådet har funnits länge (och grannen har varit medveten om det) då förrådet snickrades ihop snabbt, hafsigt och inte alldeles estetiskt tilltalande. Nu blev det så att jag behövde ett utrymme för prylarna och då blev det naturligt att göra den ombyggnationen jag prioriterat bort alldeles för länge. Och då en del behövde vissa proportioner fanns det ingen anledning att inte bygga hela förrådet i samma höjd.

Kalla mig naiv men jag trodde grannen snarare skulle uppskatta ett mer enhetligt utseende, ett snyggare tak och snyggare väggar. Innan såg det ut som en brädhög med någorlunda geometriska former och ett slitet och skitigt plåttak.
Det "roliga" är att det han ser av förrådet från sin tomt är ett tak och delar av ena gavelväggen. Förrådet står på en gammal betongplatta med en mur mot grannen, tänk L-stöd plus platta. Så förrådets bakre vägg är bara så hög att taket sticker ut över och någon decimeter förbi muren. Grannen ser alltså ingenting av den väggen. Muren och taket ligger dessutom några decimeter under hans stakets överkant. Förrådets nya (nuvarande) högsta punkt ligger några decimeter över staketets överkant. Ingen utsikt påverkas som inte redan påverkas av huset som står precis framför förrådet (mitt hus alltså, inte grannens).

Nåväl, om en kvart öppnar telefontiden hos kommunen...

Edit: Bilder har jag tyvärr inga, ska försöka komma ihåg att fota nästa gång...
 
Jag kan ju också förtydliga med att jag hade gladeligen nöjt mig med den där hundkojan om det hade räckt. Men jag hamnar i ett litet moment 22 då jag kan inte ställa en liten låda vid hålet för att få plats med hydropressen, för att senare inse att jag behöver ett större utrymme för att få plats med filter och då behöva ställa prylarna på en annan plats och dra om alla slangar och kablar. Eller kan och kan, det är ju bara en fråga om pengar, tid och slit såklart, men det är förbaskat opraktiskt. Så lösningen blev som den blev. Det är enklare att minska på utrymmet på samma plats om det inte behövs, än att göra det större eller flytta grejerna.

Så, har precis pratat med en bygglovshandläggare på kommunen. Självklart kan de inte lämna klara besked utan att ha varit och tittat och utrett och frågat och så vidare... Men det jag ändå fick reda på är att det inte är solklart vad som är en byggnad, det är inte bara takhöjden som bestämmer huruvida det, utan även exempelvis hur lätt man kommer in i utrymmet.
Så min plan nu är att utrymmet inte får någon dörr utan en lucka man får lyfta bort, jag behåller dimensionerna som de är just nu, och avvaktar kontakt från kommunen efter att grannen skickat in sin anmälan om svartbygge.
Om anmälan utmynnar i att jag uppfört en byggnad kommer jag få riva eller betala vite. Sen söker jag bygglov istället. Men det är en annan historia.

Tack för all input, fortsättning lär följa, i sinom tid...
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.