H hempularen skrev:
Det som framförallt talar mot en långvarig nedgång. Är att produktionskostnaden för nya bostäder är hög. Den kan troligen bantas 10 - 30% eller så, om marknaden helt dör ut. Men människor måste bo, det behövs mer bostäder i de områden där folk vill bo. Och så länge de flesta trots allt har arbete som betalar lön, så kommer folk att ha råd.
Varför skulle produktionskostnaderna borga för en långvarig nedgång?
Inflationen och alla följdeffekter kom relativt plötsligt. Produktionskostnaderna har inte gjort några häftiga uppgångar. De följer ju ofta litegrann det allmänna ekonomiska läget.
Jag tror inte att man kommer kunna kapa jättemycket på produktionskostnaderna. Kolla resultaten för de olika husföretagen, inga jättevinster där. Och alla kostnader för att bygga har ökat och kommer sannolikt att öka ännu lite till.
Markpriserna kommer dock att sjunka och bidra litegrann.
Byggandet kommer att fortsätta sjunka, många byggföretag har redan börjat varsla. Om folk behöver bostäder saknar i sammanhanget betydelse. Behov och efterfrågan blandar många ihop.
 
S surfarn skrev:
Dristar mig att svara utan att ha läst längre än "..ner 50%.." hit tror jag inte vi kommer komma. Det finns helt enkelt för många välbetalda och för få objekt i fina områden. Med din logik skulle en villa i mitt område hamna på någon stans mellan 4-5 miljoner. Det är lägre än 2009 då vi köpte vår tomt. Med dessa priser skulle det inte längre löna sig att köpa en tomt och bygga på, 1,5 mil utanför Södermalm. K/t värde skulle hamna under 1... men den som lever får se
Varför ska det alltid "löna sig" att bygga/köpa hus? Folk köper bilar, båtar och prylar hejvilt där värdet totalt urholkas efter ett par år. Men ett hem går ju inte att köpa såvida man inte tjänar pengar på det...

Sen kanske du menar att det inte lär bli så pga populärt område och det tror inte jag heller. Men det vore nyttigt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Varför ska det alltid "löna sig" att bygga/köpa hus? Folk köper bilar, båtar och prylar hejvilt där värdet totalt urholkas efter ett par år. Men ett hem går ju inte att köpa såvida man inte tjänar pengar på det...

Sen kanske du menar att det inte lär bli så pga populärt område och det tror inte jag heller. Men det vore nyttigt.
Man har väl vant sig med det. Sen är det en sån pass stor "investering" att värdet bör vara ganska stabilt över tid för att nån ska våga att slå till
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det där stämmer inte. Sorry

Det som händer är att priserna visserligen backas men inte någon halvering inte.
Folk kommer att bo kvar istället för att sälja och flytta.

Förstagångsköparna kommer tvingas att acceptera att flytta ännu längre ut från stadskärnan varvid pris minskningarna ju längre ut man kommer från stadskärnan kommer att bli lägre och lägre.

För att ta ett exempel från Stor-Stockholms området.
Villor i närheten av Stockholms stadskärna, dvs i områden som Bromma, Solna, Älvsjö etc (dvs alla som hyffsat går nå med tunnelbana) kommer att få primärna(största) minskningarna i % räknat
Ett steg längre ut, tex Sollentuna, Jakobsberg, Tullinge etc som ligger efter pendeltågs linjerna kommer ha mindre minskningar av priserna då priserna inte är lika höga. Detta för att det är mer som har köpa i dessa områden då kostnaderna ökar.
Ytterligare längre ut kommer prisminskningarna att vara ännulängre av samma anledningar.

Och folk behöver nånstans att bo.
Och dessutom ökar bara bostadsbristen i Stor-Stockholm.(med ca 5-10tusen bostäder / år)

Så nån halvering av bostadspriser är bara alarmistiskt skitsnack!
Jag tror nog på det omvända, lägst minskning kommer nog över tid ske i dom bästa lägena när överpriserna/budgivningarna lagt sig, jämnviktsläget ligger nog inte så långt ner, ett områdes attraktivitet minskar inte i förhållande till andra med ekonomins upp eller nergångar utan snarare av trender, man bör också ha i åtanke att dom med högre inkomst generellt är mindre drabbade av varsel och dylikt vid en lågkonjuktur. Sen kommer det successivt öka ju längre ut man kommer, folk har letat sig längre ut för att dom inte vinner budgivningarna i dom bättre lägena, vad är det som talar för att trycket skulle öka här när det helt plötsligt blir en lugnare marknad i det lite bättre läget där man helt plötsligt kan köpa drömhuset för utsatt pris eller till och med lite prut.

Jag kan ju bara tala för mitt egen närområde och här sitter många med lån på alla fall runt 7-8 miljoner, deras räntekostnader har gått från kanske 7-8000 till drygt 20.000kr men man bör ha med sig att dom kanske sitter på en disponibel intäkt varje månad runt 70-80.000kr efter skatt, jag tror inte dom kommer springa till mäklaren för att sälja panik, den där weekendresan till Paris däremot, städtjänsten en gång i veckan eller det där markjobbet i trädgården kanske man skjuter på framtiden...

I dom sämsta lägena däremot ser det dystert ut, varför ska man köpa här när man kan få det lite bättre huset istället för ett betydligt rimligare pris, där pendling kostar betydligt mer, dessa områden kommer vara beroende av nya kunder som vill ta klivet till något eget men det är tyvärr stor risk att det är just dessa kunder som blev utan jobb när räntan gick upp och den där veckostädningen sänktes från veckostädning till månadsstädning...
 
Redigerat:
  • Gilla
helrob och 11 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag tror nog på det omvända, lägst minskning kommer nog över tid ske i dom bästa lägena när överpriserna/budgivningarna lagt sig, jämnviktsläget ligger nog inte så långt ner, ett områdes attraktivitet minskar inte i förhållande till andra med ekonomins upp eller nergångar utan snarare av trender, man bör också ha i åtanke att dom med högre inkomst generellt är mindre drabbade av varsel och dylikt vid en lågkonjuktur. Sen kommer det successivt öka ju längre ut man kommer, folk har letat sig längre ut för att dom inte vinner budgivningarna i dom bättre lägena, vad är det som talar för att trycket skulle öka här när det helt plötsligt blir en lugnare marknad i det lite bättre läget där man helt plötsligt kan köpa drömhuset för utsatt pris eller till och med lite prut.

Jag kan ju bara tala för mitt egen närområde och här sitter många med lån på alla fall runt 7-8 miljoner, deras räntekostnader har gått från kanske 7-8000 till drygt 20.000kr men man bör ha med sig att dom kanske sitter på en disponibel intäkt varje månad runt 70-80.000kr efter skatt, jag tror inte dom kommer springa till mäklaren för att sälja panik, den där weekendresan till Paris däremot, städtjänsten en gång i veckan eller det där markjobbet i trädgården kanske man skjuter på framtiden...

I dom sämsta lägena däremot ser det dystert ut, varför ska man köpa här när man kan få det lite bättre huset istället för ett betydligt rimligare pris, där pendling kostar betydligt mer, dessa områden kommer vara beroende av nya kunder som vill ta klivet till något eget men det är tyvärr stor risk att det är just dessa kunder som blev utan jobb när räntan gick upp och den där veckostädningen sänktes från veckostädning till månadsstädning...
Mjo, de som sitter med hög disponibel inkomst efter skatt sitter still i båten och drar ned på det extravaganza.
Det gör att de få objekt som kommer ut i de områderna är där de MÅSTE avyttra fastigheten.
Och de som är beredda att köpa kommer inte att vilja pynta de gamla priserna varvid försäljningsvärderna sjunker mest i procent i dessa områden (pga de få lågt prisatta objekten som trots allt säljs)
Men å andra sidan ... då det vänder sen ... då blir det högst prisuppgång (från de "nu" relativt låga priserna) i just dessa områden då de som kanske velat sälja men inte vill förlora pengar tycker att nu är det dags och sätter ut till de gamla priserna (som de tycker att de borde kunna få)

Folk generellt sett flyttar utåt då de inte har råd (högre kostnader/dåliga tider) och minskar prisnedgången i ytterområdena, och innerområderna tar "smällen"
Sen då det blir bra tider flyttar de innåt och dämpar prisuppgången i ytterområdena och samtidigt driver upp priserna i innerområderna.
Notera att detta gäller bara då det råder bostadsbrist i den mängd det gör i våra 3 största städer.
(och iofs även på andra håll där det råder samma stora bostadsbrist, tex Pajala då gruvan där skulle expandera)

Och tar vi de sämsta områderna ... så dämpas prisnedgången där av folk som kommer närmare innerstan.
Varför? Mjo tar man medelklassen så har de bara en viss peng efter skatt. De kan oftast inte dra ned lika mycket på "övrigt lyx" och då är det totalt kostnad på objektet som avgör.
Tar man då två likartade objekt så är det som avgör totalkostnaden priset. (då uppvärmning etc etc är likartade på objekten)
I dåliga tider vill inte störredelen av medelklassen chansa på ett objekt med högre prisklass där de måste dra ned ännumer, utan väljer hellre lite billigare objekt som de hoppas kunna renovera och sedan ev göra en vinst då priserna stiger igen.

Jag har noga följt prisutvecklingen i hela stor-Stockhlom i 30 år nu ... och går inte botten ur Svensk ekonomi totalt så är det mest troliga scenariot det jag skrev i förra inlägget.
Men som sagt går botten ur Svensk ekonomi totalt gäller ju inte detta.
 
A
M MrDizzy skrev:
Mjo, de som sitter med hög disponibel inkomst efter skatt sitter still i båten och drar ned på det extravaganza.
Det gör att de få objekt som kommer ut i de områderna är där de MÅSTE avyttra fastigheten.
Och de som är beredda att köpa kommer inte att vilja pynta de gamla priserna varvid försäljningsvärderna sjunker mest i procent i dessa områden (pga de få lågt prisatta objekten som trots allt säljs)
Men å andra sidan ... då det vänder sen ... då blir det högst prisuppgång (från de "nu" relativt låga priserna) i just dessa områden då de som kanske velat sälja men inte vill förlora pengar tycker att nu är det dags och sätter ut till de gamla priserna (som de tycker att de borde kunna få)

Folk generellt sett flyttar utåt då de inte har råd (högre kostnader/dåliga tider) och minskar prisnedgången i ytterområdena, och innerområderna tar "smällen"
Sen då det blir bra tider flyttar de innåt och dämpar prisuppgången i ytterområdena och samtidigt driver upp priserna i innerområderna.
Notera att detta gäller bara då det råder bostadsbrist i den mängd det gör i våra 3 största städer.
(och iofs även på andra håll där det råder samma stora bostadsbrist, tex Pajala då gruvan där skulle expandera)

Och tar vi de sämsta områderna ... så dämpas prisnedgången där av folk som kommer närmare innerstan.
Varför? Mjo tar man medelklassen så har de bara en viss peng efter skatt. De kan oftast inte dra ned lika mycket på "övrigt lyx" och då är det totalt kostnad på objektet som avgör.
Tar man då två likartade objekt så är det som avgör totalkostnaden priset. (då uppvärmning etc etc är likartade på objekten)
I dåliga tider vill inte störredelen av medelklassen chansa på ett objekt med högre prisklass där de måste dra ned ännumer, utan väljer hellre lite billigare objekt som de hoppas kunna renovera och sedan ev göra en vinst då priserna stiger igen.

Jag har noga följt prisutvecklingen i hela stor-Stockhlom i 30 år nu ... och går inte botten ur Svensk ekonomi totalt så är det mest troliga scenariot det jag skrev i förra inlägget.
Men som sagt går botten ur Svensk ekonomi totalt gäller ju inte detta.
Du har poänger. SBAB:s boprisindikator för November visar en nedgång på massiva -4,1% på EN MÅNAD för villor i Stockholm. -20% sedan toppen.

Som helhet har jag svårt att se priserna falla mer än -30% (så långe inte arbetslösheten springer igång ordentligt)

Dock har jag också svårt att tro bankerna som alla spår en total nedgång runt -20%. Sannolikt kommer det landa närmre -30% när botten är nådd.

Villor i Stlhm har ju som du säger en enorm fallhöjd. Delvis pga de höga lånen men också pga de växte helt sanslöst mycket under pandemin. Speciellt om du jämför med tex BR i innerstan.

Det som gör att det inte går ÄNNU mer ner är att en stor andel fortfarande tror att de kan "vänta ut" nedgången bara de väntar någon/några månader till. Att vi mirakulöst ska vara tillbaka på toppnivåer igen inom kort. Det enda som händer är att de får ÄNNU mindre för varje månad som går.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
A
L Liljeros skrev:
Jag tror nog på det omvända, lägst minskning kommer nog över tid ske i dom bästa lägena när överpriserna/budgivningarna lagt sig, jämnviktsläget ligger nog inte så långt ner, ett områdes attraktivitet minskar inte i förhållande till andra med ekonomins upp eller nergångar utan snarare av trender, man bör också ha i åtanke att dom med högre inkomst generellt är mindre drabbade av varsel och dylikt vid en lågkonjuktur. Sen kommer det successivt öka ju längre ut man kommer, folk har letat sig längre ut för att dom inte vinner budgivningarna i dom bättre lägena, vad är det som talar för att trycket skulle öka här när det helt plötsligt blir en lugnare marknad i det lite bättre läget där man helt plötsligt kan köpa drömhuset för utsatt pris eller till och med lite prut.

Jag kan ju bara tala för mitt egen närområde och här sitter många med lån på alla fall runt 7-8 miljoner, deras räntekostnader har gått från kanske 7-8000 till drygt 20.000kr men man bör ha med sig att dom kanske sitter på en disponibel intäkt varje månad runt 70-80.000kr efter skatt, jag tror inte dom kommer springa till mäklaren för att sälja panik, den där weekendresan till Paris däremot, städtjänsten en gång i veckan eller det där markjobbet i trädgården kanske man skjuter på framtiden...

I dom sämsta lägena däremot ser det dystert ut, varför ska man köpa här när man kan få det lite bättre huset istället för ett betydligt rimligare pris, där pendling kostar betydligt mer, dessa områden kommer vara beroende av nya kunder som vill ta klivet till något eget men det är tyvärr stor risk att det är just dessa kunder som blev utan jobb när räntan gick upp och den där veckostädningen sänktes från veckostädning till månadsstädning...

Allt hänger i slutändan ihop. En mindre efterfrågan i sämre områden får effekt på hela kedjan och smittar av sig till premiumobjekten. Villor i Bromma och Djursholm har drabbats väldigt hårt. Enligt mäklarstatistik är Täby och Lidingö värst drabbade än så länge för villor i ren procentuell nedgång och det är inga lågprisområden direkt.
 
  • Gilla
Snoopy32
  • Laddar…
A
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Varför ska det alltid "löna sig" att bygga/köpa hus? Folk köper bilar, båtar och prylar hejvilt där värdet totalt urholkas efter ett par år. Men ett hem går ju inte att köpa såvida man inte tjänar pengar på det...

Sen kanske du menar att det inte lär bli så pga populärt område och det tror inte jag heller. Men det vore nyttigt.
I en annan tråd skrev någon skribent som försökte sälja att det är "helt orimligt" att "behöva sälja sin bostad utan att göra vinst".

Det säger rätt mycket om svenska folkets skeva inställning. Man köper ett hus, sliter på det 4-5 år och sen ska man självklart ha MER betalt än man gav för det. Hur många andra köp resonerar man så kring?
 
  • Gilla
helrob och 13 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
I en annan tråd skrev någon skribent som försökte sälja att det är "helt orimligt" att "behöva sälja sin bostad utan att göra vinst".

Det säger rätt mycket om svenska folkets skeva inställning. Man köper ett hus, sliter på det 4-5 år och sen ska man självklart ha MER betalt än man gav för det. Hur många andra köp resonerar man så kring?
mjo ... har gjort förlustaffär med ett hus ... fick 55% av vad vi gav för kåken .... men å andra sidan var det ett hus i Norrlands inland som i överpyntade endel för från början. Sen då vi skulle sälja den så var det inte marknad just då pga Lehman Brothers och störtdykande världsekonomi.
 
L Liljeros skrev:
Jag tror nog på det omvända, lägst minskning kommer nog över tid ske i dom bästa lägena när överpriserna/budgivningarna lagt sig
Jag vet inte jag. Rika människor vill ju inte heller göra kassa affärer. Till skillnad från "vanligt folk" som lånar till 85% av köpsumman så är det ju brist på rika dessutom.

Jag tror de stora förlorarna relativt andra objekt är renoveringsobjekt då folk inte kan räkna med värdeökning för att låna till renoveringar.
 
  • Gilla
noone70 och 3 till
  • Laddar…
Fem argument talar för att det krävs en halvering från toppen.
Det där med halvering får ju en del konsekvenser.
Om det skall vara någon nyproduktion, renovering, underhåll, modernisering så behöver då dessa priser halveras.
Det innebär halverade löner för anställda hos bostadsproducenter. (Undras om artikelförfattaren har kollat med facket om dom går med på det här :D)
Även åkerierna som är inblandade åker på halveringar. Chaufförerna får halva lönen.
Och så alla som jobbar med skogsbruk, och på sågverk och i byggvaruhusen mm.

Hur ska dom då få råd med att köpa en bostad.
Det blir till att föreslå en ny halvering för artikelförfattaren.

(Blir så här när folk saknar förmåga till konsekvensanalys).
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Så talar en som missat bostadsrallyt :D ;)
Nu var det inte mig du svarade men jag svarar ändå.
"Har missat bistadsrallyt" . Vart kommer dessa nya rikedomar ifrån? Jo banken.
Huspriserna sätts ju av hur mycket folk har råd att betala.
Två scenarion:
1 mille i lån, 10% ränta. Boendekostnad 100k per år.
10 mille i lån, 1% ränta. Samma boendekostnad.
I det första fallet har man en möjlighet att att betala av sitt boende, i det andra har man det inte. Den som var med i bostadsrallyt fick lägga sin nya rikedom på nästa hus/lägenhet eftersom priserna gått upp där med. Eller när man dör och barna ärver får pengarna bindas i en ny bostad.
Så i det långa loppet är det bara bankerna som tjänar på ohälsosamt låga räntor för alla är fast för livet i lånefällan. Allt annat är en illusion av att vara rik. Om man inte realiserar och säljer och bor utan lån. Skulle vara mycket glad för mina barns skull om den här lånekarusellen stannade i 10 år.
 
  • Gilla
il_cyclone och 9 till
  • Laddar…
M
J Jaggatagga skrev:
Jag vet inte jag. Rika människor vill ju inte heller göra kassa affärer. Till skillnad från "vanligt folk" som lånar till 85% av köpsumman så är det ju brist på rika dessutom.
Rika personer som gör kassa affärer brukar vi kalla fattiga :)

J Jaggatagga skrev:
Jag tror de stora förlorarna relativt andra objekt är renoveringsobjekt då folk inte kan räkna med värdeökning för att låna till renoveringar.
Renoveringsobjekten blir nog ännu svårare att sälja, speciellt om de är så dåliga att det inte går att bo i dem under renoveringen. Men det har de varit ett bra tag på grund av skenande materialkostnader och allmän brist på varor och hantverkare.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
A
D daVinci skrev:
Det där med halvering får ju en del konsekvenser.
Om det skall vara någon nyproduktion, renovering, underhåll, modernisering så behöver då dessa priser halveras.
Det innebär halverade löner för anställda hos bostadsproducenter. (Undras om artikelförfattaren har kollat med facket om dom går med på det här :D)
Även åkerierna som är inblandade åker på halveringar. Chaufförerna får halva lönen.
Och så alla som jobbar med skogsbruk, och på sågverk och i byggvaruhusen mm.

Hur ska dom då få råd med att köpa en bostad.
Det blir till att föreslå en ny halvering för artikelförfattaren.

(Blir så här när folk saknar förmåga till konsekvensanalys).
Vet inte om du läst den men nyproduktionen har ju också följaktligen brakat ihop totalt. Lönerna för byggare och hanterverkare har byggt på en stor kreditbubbla.

Snickare kostade i snitt 350kr per timme i Stockholm 2008. Nu ligger de runt 700-800 kr. Hur många andra yrkesgrupper har mer än dubblat sin lön på 15 år?
 
  • Gilla
jonas.o och 5 till
  • Laddar…
A
N nezze skrev:
Nu var det inte mig du svarade men jag svarar ändå.
"Har missat bistadsrallyt" . Vart kommer dessa nya rikedomar ifrån? Jo banken.
Huspriserna sätts ju av hur mycket folk har råd att betala.
Två scenarion:
1 mille i lån, 10% ränta. Boendekostnad 100k per år.
10 mille i lån, 1% ränta. Samma boendekostnad.
I det första fallet har man en möjlighet att att betala av sitt boende, i det andra har man det inte. Den som var med i bostadsrallyt fick lägga sin nya rikedom på nästa hus/lägenhet eftersom priserna gått upp där med. Eller när man dör och barna ärver får pengarna bindas i en ny bostad.
Så i det långa loppet är det bara bankerna som tjänar på ohälsosamt låga räntor för alla är fast för livet i lånefällan. Allt annat är en illusion av att vara rik. Om man inte realiserar och säljer och bor utan lån. Skulle vara mycket glad för mina barns skull om den här lånekarusellen stannade i 10 år.
Nja inte bara bankerna. Byggsektorn och hantverkare har kunnat tälja guld i ett årtionde.

Kostnaderna för att ta in en rörmokare, snickare etc har varit löjliga, speciellt i Stockholm. Många har så mkt jobb att de skickar fuck you offerter som är helt orimliga egentligen.
 
  • Gilla
jonas.o och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.