Det finns kanske eller kommer snart finnas en del domar från antingen Sverige eller eu-domstol om dessa typer av ärenden. Det vore intressant att veta hur dom framhävt sitt krav , står det i själva bygglovshandlingarna?
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
M
N noone70 skrev:
Jo det är ett alternativ, men kostar ju 6000kr st och vi ska ha 3 st, plus kostnad för röris.
Det går inte att få ok på slutbesikning om toaletten "inte är levererad" än? Eller hävda att man identifierar sig om en person från ett land där man gör sina behov i ett hål i golvet? :thinking:
Med de reglerna borde det vara en vettig affärsidé att hyra ut sådana snål-holkar till behövande på Hygglo.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Lanzen och 8 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Med de reglerna borde det vara en vettig affärsidé att hyra ut sådana snål-holkar till behövande på Hygglo.
Med sådana regler borde det vara idé att ändra reglerna så inte folk måste finna rimliga ekonomiska sätt att gå runt reglerna...
 
  • Gilla
  • Haha
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns kanske eller kommer snart finnas en del domar från antingen Sverige eller eu-domstol om dessa typer av ärenden. Det vore intressant att veta hur dom framhävt sitt krav , står det i själva bygglovshandlingarna?
Jo men så här har det varit länge, jag la ner tid på att reda ut papper som min avlidne far sparat och i det bygglovet från 1980-talet så är det uttryckligen skrivet att det måste vara en snålspolande toalett som leds till en tank (ingen infiltration får byggas). Sen i sak så funkar den toan helt ok för att forsla iväg skiten.
 
Du vet att du kan ställa om vissa toaletter? Typ ifö sign är väl 4/2l spolning men tror man kan ställa upp den till 6l, iofs kanske inte så mycket som 50 år gamla toaletter som jag tror spolade 9 l men det är väl ingen som vill slösa så mycket om det inte behövs pga dåliga ledningar typ
 
  • Gilla
Vetallt och 1 till
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Du vet att du kan ställa om vissa toaletter? Typ ifö sign är väl 4/2l spolning men tror man kan ställa upp den till 6l, iofs kanske inte så mycket som 50 år gamla toaletter som jag tror spolade 9 l men det är väl ingen som vill slösa så mycket om det inte behövs pga dåliga ledningar typ
Jo jag kollade min fars gamla papper daterade 1987 och det är 3 liter som gäller för toan som fungerar bra. (sen är det ju en fördel eftersom inte tanken fylls så snabbt)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ibland är dessa avloppsregler underbara. fattade utav folk som inte vet hur en toalett fungerar. Än mindre hur ett avlopp ser ut.
Man godkänner inte lösningar bara för att man inte läst dessa i sin litteratur från högskolan. Där man vill installera en brunn som är bättre än vad de vet om. Eftersom det inte finns med i deras litteratur från dackefejden så blir det inte godkänt.

Externa snålspolande toaletter är verkligen guds svar på spolfirmans bön. Nu räcker det förvisso med en hink eller 2. Men detta äter upp eventuell fördel med en supersnål spolande toalett...
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 11 till
  • Laddar…
Vi byggde i Tyresö som också ingår i SMOHFs område, vår entreprenör skrev i entreprenörrapporten att en extremsnålspolande toalett var installerad… sen var det inget mer med det.
Kommunen säger bara att du ska ha ett godkänt avlopp, eller ja egentligen godkänd avloppsansökan när jag tänker efter, vårat avlopp blev godkänt ett gäng månader efter inflytt
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Är det möjligtvis Tanums kommun?

De har länge trakasserat invånarna med sina avloppsregler. För länge sedan krävde man sluten tank.

Sedan under 90 talet förbjöd man sluten tank vid nyproduktion och krävde urinceparation men den andra fraktionen skulle infiltreras.

Nu är sluten tank det bästa och rekommenderas. Dock med kravet på extremt snålspolande toaletter.

Minireningsverk är i praktiken inte godkända.

Min granne ville t.ex. byta till ett minireningsverk men det var totalt oacceptabelt.

Jag skulle definitivt inte acceptera en extremt snålspolande toalett då de inte verkar fungera på ett acceptabelt sätt. Jag hade i värsta fall köpt tre snålspolande som dagen efter besiktningen hade bytts till riktiga toaletter.

Men du kan kanske klara dig med bara en. Säg att det har blivit leveransförsening för de två andra men med en installerad borde du utan problem få godkänt att ta byggnaden i bruk. Risken att de återkommer och kontrollerar de kvarvarande toaletterna senare måste vara försumbar.

Rekommenderar också att du satsar på en 6 m³ tank.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Med sådana regler borde det vara idé att ändra reglerna så inte folk måste finna rimliga ekonomiska sätt att gå runt reglerna...
Du är medveten om att det för inte alltför länge sedan bars ut och in samma mat på restaurangerna för att man fick inte köpa alkohol utan att samtidigt köpa mat? Lösningen blev en maträtt som återanvändes hela dagen. Mot korkade regler finner kreativa människor lösningar, det ligger i folks natur liksom det ligger i myndigheter och politikers natur att hitta på och upprätthålla korkade regler. Låt oss hålla denna fina tradition vid liv!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Mathias Märsta och 16 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Externa snålspolande toaletter är verkligen guds svar på spolfirmans bön. Nu räcker det förvisso med en hink eller 2. Men detta äter upp eventuell fördel med en supersnål spolande toalett...
Det var typ det avloppskillen sa till mig
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Är det möjligtvis Tanums kommun?


Men du kan kanske klara dig med bara en. Säg att det har blivit leveransförsening för de två andra men med en installerad borde du utan problem få godkänt att ta byggnaden i bruk. Risken att de återkommer och kontrollerar de kvarvarande toaletterna senare måste vara försumbar.

Rekommenderar också att du satsar på en 6 m³ tank.
Nej det är haninge

Bra idé, Ska kolla med KA om han anser (är bra kompis med han)
 
M mnils skrev:
Du är medveten om att det för inte alltför länge sedan bars ut och in samma mat på restaurangerna för att man fick inte köpa alkohol utan att samtidigt köpa mat? Lösningen blev en maträtt som återanvändes hela dagen. Mot korkade regler finner kreativa människor lösningar, det ligger i folks natur liksom det ligger i myndigheter och politikers natur att hitta på och upprätthålla korkade regler. Låt oss hålla denna fina tradition vid liv!
Låt oss istället ändra uppenbart felaktiga regler, det är väl 100 år sen omröstningen om spriten och kanske en mansålder sedan restriktionerna tog slut.

Om kommunen kräver en holk som inte går att använda måste man ändra reglerna så closetten blir praktiskt användbar.
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 2 till
  • Laddar…
E Enys89 skrev:
Vi byggde i Tyresö som också ingår i SMOHFs område, vår entreprenör skrev i entreprenörrapporten att en extremsnålspolande toalett var installerad… sen var det inget mer med det.
Kommunen säger bara att du ska ha ett godkänt avlopp, eller ja egentligen godkänd avloppsansökan när jag tänker efter, vårat avlopp blev godkänt ett gäng månader efter inflytt
Ok, det låter ju som en framkomlig väg :)
 
V
N noone70 skrev:
Nån jäkla kretslopps policy som nån miljötomte suttit och drömt i hop.
Pratade med killen som ska göra avloppet åt oss, han totalsågade hela tänket. Urusel teknisk lösning som är sämre för miljön och de som bor i huset.
Han bara garvade när jag berättade att vi i dag har nästan problem med stopp i avloppet när tonårsgrabben gör sina nr2 behov
Kanske dra ber på pappret.
Inte bajset som gör stoppet
 
  • Gilla
  • Haha
Utasja och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.