Larson6565 skrev:
Han sa själv idag att det kommit ner i grundvattnet.
Då är han ganska rökt skulle jag säga. Det räcker med mycket små mängder diesel för att förstöra stora mängder vatten. Beroende på området och om det finns brunast som tar upp vatten så kan det krävas rejäla åtgärder. Han skulle ha anmält det och fått det sanerat omgående.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Larson6565 skrev:
Så det är fel att yes diskmedel ska lösa upp det som han sagt? Nu sa han ju också att vi ska ha en ozongenerator som han beställt.
Det finns inte en chans att det hjälper. Diskmedel löser fett, men det sanerar ju ingenting. Diesellukten får ni inte bukt på förens det är borta från området. Näsan är känslig för cykliska kolväten.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
Diesel är bland det jävligaste man kan släppa ut. 1 liter förstör 1000-tals kubikmeter dricksvatten och så luktar det hopplöst länge.
Helt säkert sprids diesellukten i avloppssystemet, behövs som sagt inga stora mängder. Det lär ju inte välla upp diesel i avloppsbrunnarna, men däremot lukt.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 4 till
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Man sover inte på en mack :p Diesel och Bensin är en jävlig odör om den fastnar.
Jag vet för jag gjorde en jävla dunderkorkad tabbe med bensin i en bil. (båttank)

Den doften höll i 3-4 veckor. Och det gick knappt att köra bilen för den påträngande doften och man fick faktiskt hvuudvärk.
Det blev rejäl rengöring av bilfan.

Så förvara inte en 20-30 liters båttank i en bil när du är ute och fiskar på havet.
Precis, det handlar inte om att besöka något, vi bor här och det stinker i våra hus. Finns personer med hälsoproblem, bebis, husdjur, sovrum i källaren.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
A
GoC GoC skrev:
Diesel är bland det jävligaste man kan släppa ut. 1 liter förstör 1000-tals kubikmeter dricksvatten och så luktar det hopplöst länge.
Helt säkert sprids diesellukten i avloppssystemet, behövs som sagt inga stora mängder. Det lär ju inte välla upp diesel i avloppsbrunnarna, men däremot lukt.
Enligt hon som såg det bara forsade det ut på marken från den slang han hade ansluten i bilen, hon såg inte hur han hade det i bilen. Det är tydligen olagligt att åka omkring med också. Först sa han två dl till den person som inte vill att vi ska ta tag i detta.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
Appendix Appendix skrev:
Ring räddningstjänsten. De vet hur man sanerar detta

Som jag nämnt innan

De kommer ta kontakt med kommunen om de misstänker brott
Räddningstjänsten gör inget, de hänvisar till kommunen.
ingenmansland ingenmansland skrev:
Då är han ganska rökt skulle jag säga. Det räcker med mycket små mängder diesel för att förstöra stora mängder vatten. Beroende på området och om det finns brunast som tar upp vatten så kan det krävas rejäla åtgärder. Han skulle ha anmält det och fått det sanerat omgående.
 
Larson6565 skrev:
Räddningstjänsten gör inget, de hänvisar till kommunen.
Be grannarna täcka för avloppsbrunnen om det är fortsätter vara problem för säkerhets skull
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Be grannarna täcka för avloppsbrunnen om det är fortsätter vara problem för säkerhets skull
Flera har ingen lukt från avloppsbrunnen utan mest lukt I matkällaren som används som förråd och lukten känns i hela källaren.
 
Larson6565 skrev:
Flera har ingen lukt från avloppsbrunnen utan mest lukt I matkällaren som används som förråd och lukten känns i hela källaren.
Var kommer lukten ifrån då?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var kommer lukten ifrån då?
Vi vet inte hur det kan lukta så mycket men det forsade ju ut diesel från en slang i hans bil, intill hans källare och troligtvis även inne ner i avlopp. Det är samma lukt vid deras hus som i våra hus och andra grannar längre bort har även kännt det i luften. Vissa tycker att lukten ökar.
 
Larson6565 skrev:
Det är tydligen olagligt att åka omkring med också.
Varför tror du det är olagligt att åka omkring med diesel i bilen?
Jag har 220 liter i arbetsbilen fullt lagligt.

Det är mängden och typ av behållare som avgör, även när det gäller privatpersoner
 
  • Gilla
Källa2022 och 6 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Varför tror du det är olagligt att åka omkring med diesel i bilen?
Jag har 220 liter i arbetsbilen fullt lagligt.

Det är mängden och typ av behållare som avgör, även när det gäller privatpersoner
Det var en firma som leverera diesel som sa det. Du har väl en tank då?
 
Har du ringt räddningstjänsten än? Ju längre saneringen dröjer, desto svårare att få bort allt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Larson6565 skrev:
Vi vet inte hur det kan lukta så mycket men det forsade ju ut diesel från en slang i hans bil, intill hans källare och troligtvis även inne ner i avlopp. Det är samma lukt vid deras hus som i våra hus och andra grannar längre bort har även kännt det i luften. Vissa tycker att lukten ökar.
I din kommun där du bor finns det en miljöavdelning med miljöinspektörer som man kan fråga. Kolla på kommunens websida
(sen bör man då ha "rent mjöl i påsen" själv med sin VA anläggning så man inte riskerar att själv få påpekanden/kostnader:thinking:)
 
Larson6565 skrev:
Det var en firma som leverera diesel som sa det. Du har väl en tank då?
Jag har en tank ja,men du får ha en viss mängd i vanliga 25 liters dunkar också
 
  • Gilla
Källa2022 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.