T tergo skrev:
jag tror att det är tvättmaskinen som sliter och torktumlaren samlar ihop luddet som tvättmaskinen skapat
Enligt vad jag har hört så sliter en (hel) tvättmaskin knappt alls. Det som sliter är användning av kläderna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O Omelius skrev:
Vi har en Electrolux Perfectcare 800 som mad jämna mellanrum ber om att vi ska köra ett rengöringsprogram med tillhörande app. Ett av de uttryckliga stegen är att hälla en deciliter klorin i sköljmedelsfacket och jag tänker att maskinerna inte har förändrats så mycket sedan er var ny.
Jag har en LG som enligt instruktionen säger att man skall använda klorin.
 
  • Gilla
Omelius
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och ja, jag tror att beläggningar och bakterier frodas i maskinen om man endast tvällar i 40 grader.
Du behöver komma upp i betydligt högre temperaturer under tid för att döda bakterier, virus mm. Sterilisering sker ju ofta i +100 grader.
Om man har bakterieskräck skall man t.ex. inte öppna upp en vattenkran som har använts ett tag. Där kan det sitta lite diverse beläggningar på insidan. Men det man inte ser har man inte ont av.
 
Nissens
A Arne_Planka skrev:
Du behöver komma upp i betydligt högre temperaturer under tid för att döda bakterier, virus mm. Sterilisering sker ju ofta i +100 grader.
Om man har bakterieskräck skall man t.ex. inte öppna upp en vattenkran som har använts ett tag. Där kan det sitta lite diverse beläggningar på insidan. Men det man inte ser har man inte ont av.
Det kan du ju tro på om du vill.

Det blir renare och de flesta bakterier dör i en 60 graders tvätt. Det handlar inte om bakterieskräck, det handlar om att det skall vara fräscht. Ju fler bakterier och orenheter du har kvar i kläderna efter en tvätt, desto snabbare luktar de illa sedan när du använder dem.

Men människor är väl olika, jag föredrar att ha rena och fräscha kläder medan andra inte prioriterar det.

Det är ju upp till var och en hur man vill ha det. :)
 
  • Gilla
Teea
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det kan du ju tro på om du vill.

Det blir renare och de flesta bakterier dör i en 60 graders tvätt. Det handlar inte om bakterieskräck, det handlar om att det skall vara fräscht. Ju fler bakterier och orenheter du har kvar i kläderna efter en tvätt, desto snabbare luktar de illa sedan när du använder dem.

Men människor är väl olika, jag föredrar att ha rena och fräscha kläder medan andra inte prioriterar det.

Det är ju upp till var och en hur man vill ha det. :)
Fast de flesta bakterierna dör av tvättmedlet eller sköljs bort, och de flesta av de som är kvar dör av uttorkning när tvätten torkas.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Är det bara jag som märker enorm skillnad om jag bara tvättar skjortor, t-shirtar och liknande i 40 grader mot 60 grader.

När jag nyduschad och med deo tar på mig en tischa som tvättats i 40 grader så luktar jag svett under armarna efter 5-6timmar.
Gör jag samma sak med en tischa som tvättats i 60 grader så kan jag ha den hela dagen utan att lukta något alls. Funkar oftast 2 dagar t.o.m.

Det känns inget när man luktar på tvätten oavsett 40 eller 60 grader. Men något är det som finns kvar som gör detta. Det är för mig väldigt tydligt och har varit så i hela mitt vuxna liv (ett antal olika tvättmaskiner genom åren).

Om det inte är bakterirrester så vad är det då?
 
Nissens Nissens skrev:
Det kan du ju tro på om du vill.

Det blir renare och de flesta bakterier dör i en 60 graders tvätt. Det handlar inte om bakterieskräck, det handlar om att det skall vara fräscht. Ju fler bakterier och orenheter du har kvar i kläderna efter en tvätt, desto snabbare luktar de illa sedan när du använder dem.

Men människor är väl olika, jag föredrar att ha rena och fräscha kläder medan andra inte prioriterar det.

Det är ju upp till var och en hur man vill ha det. :)
Precis, och just det är anledningen till att man ska hålla 60-70 grader i sin varmvattenberedare t ex. Att bakterier börjar dö vid den temperaturen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
X
V vectrex skrev:
Är det bara jag som märker enorm skillnad om jag bara tvättar skjortor, t-shirtar och liknande i 40 grader mot 60 grader.

När jag nyduschad och med deo tar på mig en tischa som tvättats i 40 grader så luktar jag svett under armarna efter 5-6timmar.
Gör jag samma sak med en tischa som tvättats i 60 grader så kan jag ha den hela dagen utan att lukta något alls. Funkar oftast 2 dagar t.o.m.

Det känns inget när man luktar på tvätten oavsett 40 eller 60 grader. Men något är det som finns kvar som gör detta. Det är för mig väldigt tydligt och har varit så i hela mitt vuxna liv (ett antal olika tvättmaskiner genom åren).

Om det inte är bakterirrester så vad är det då?
Har du pulvertvättmedel eller flytande tvättmedel?
 
Nissens
V vectrex skrev:
Är det bara jag som märker enorm skillnad om jag bara tvättar skjortor, t-shirtar och liknande i 40 grader mot 60 grader.

När jag nyduschad och med deo tar på mig en tischa som tvättats i 40 grader så luktar jag svett under armarna efter 5-6timmar.
Gör jag samma sak med en tischa som tvättats i 60 grader så kan jag ha den hela dagen utan att lukta något alls. Funkar oftast 2 dagar t.o.m.

Det känns inget när man luktar på tvätten oavsett 40 eller 60 grader. Men något är det som finns kvar som gör detta. Det är för mig väldigt tydligt och har varit så i hela mitt vuxna liv (ett antal olika tvättmaskiner genom åren).

Om det inte är bakterirrester så vad är det då?
Det är precis detta det handlar om. Det är antagligen så enkelt att vissa människor är inte så noga med att hålla sig fräsch, men jag tänker som du. :)
 
Nissens
X Xanthopteryx skrev:
Har du pulvertvättmedel eller flytande tvättmedel?
Du menar att det ena skulle vara sämre än det andra?
Det är tempen som gör skillnaden…
 
J
Cheesen Cheesen skrev:
Det brukar mest vara tvålrester som hamnar där, dom binds ihop med "luddet" dessa tvålrester är fett från tvål flingorna/tvättmedlet och behöver något surt medel för att lösas upp. Det funkar inte med tallsåpa eller liknande utan man behöver en sur produkt.
Ursäkta, hoppade du över kemikursen på gymnasiet.

Lika löser lika, det är grundläggande.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Claes Sörmland
X Xyliot skrev:
Hej!

Jag har arbetat som tekniker på Miele. Det du ska göra är att gå in på Mieles hemsida och köpa hem avkalkning samt "IntenseClean" kör först med avkalkning sedan IntenseClean följ instruktionerna på burken. I annat fall kan de vara så att det samlats rester av tvättmedel i röret från facket och då behöver en tekniker komma ut och rengöra det ordentligt.
IntenseClean är enligt produktens beskrivning natriumperkarbonat så samma reningsmekanism som Klorin eller blekmedel av typen Vanish.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Cheesen
J Jerald Stuartson skrev:
Ursäkta, hoppade du över kemikursen på gymnasiet.

Lika löser lika, det är grundläggande.
Ja men det är kalk som binder ihop tvålresterna. man löser inte tvålresterna man löser kalken
 
X Xanthopteryx skrev:
Har du pulvertvättmedel eller flytande tvättmedel?
Pulvertvättmedel, men jag har provat flytande någon gång också. Ingen skillnad i detta avseende.
 
MultiMan
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har en LG tvättmaskin. I en test för några år sedan visade det sig att LG tvättmaskin var den enda som höll angiven temperatur. Dvs tvättade man i 60 grader var det också 60 grader i maskinen under hela (i stort sett) tvättfasen. Övriga maskiner hade som bäst en mycket kort topp på 60 grader under tvätten.
Eller så köper man maskiner med hygienprogram som Siemens. De programmen kör angiven temperatur under mycket längre tid än standardprogrammet samt sköljer fler gånger. Väldigt stor skillnad på resultatet. Aldrig haft så rent luktande tvätt sedan jag skaffade senaste maskinen med detta.

Skulle aldrig få för mig att skicka pengarna till Korea när vi har högklassiga tillverkare inom Europa.
 
  • Gilla
Betty72 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.