G
U uplj skrev:
Förlåt om jag var otydlig. Men Tyskland och Sverige (och många andra länder) är samma marknad. Tanken var nog precis så (min gissning jag var inte med i förhandlingarna). På detta vis kan vi kompensera för varje lands ”till korta kommande” avseende eltillverkning/förbrukning. Har du bättre källor hoppas jag att du delar med dig.
Japp, samma marknad MEN olika regler, skatter, förutsättningar, behov, politiker osv
 
U uplj skrev:
Tillgång och efterfrågan styr.
Låter man det ske på elen i Sverige så att man ska konkurrera med länder som har MYCKET större ekonomier, så blir det Sveriges snabba väg till fattigdom & elände

De tre största ekonomierna Tyskland, Frankrike och Italien stod tillsammans för nästan 55 procent av EU:s samlade BNP . Sverige med 3,5 procent av EU:s BNP kom på sjunde plats i storleksordningen.


Lite som att spela Monopol....Till slut vinner den med hotell på Vasagatan/Kungsgatan/Stureplan...Diplomatstaden/Drottninggatan/Gustav Adolfs torg... Norrmanstorg & Centrum.....Och det handlar inte om tur.
 
  • Gilla
ch75 och 4 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Diesel kostar från ca 0,11kr till ca 30kr i olika delar av värden. I Sverige kostar diesel ca 23,8kr, i Tyskland ca 19,6kr och det med omräkning från sek till Euro där sek tappat ca 30%, så man kan säga att en medel tysk betalar ca 14kr/l.
El är "lätt att transportera" i kablar som vi i Sverige ofta betalat men vi medborgare och företag verkar inte direkt tjäna på exportkablarna.
Vad tror ni om Hansa Powerbridge? Nått som kommer färdigställas?
Står nått pk på deras hemsida ang "tekniska kraven"...
Avseende dieselpriset: har du tagit hänsyn till skatter/bidrag när du jämför priser?
Hansa Powerbridge upphandlingen är pausad pga 50 Hz (tyska motparten) inte kände att de skulle klara av ett sådant projekt.
 
G OMathson skrev:
Japp, samma marknad MEN olika regler, skatter, förutsättningar, behov, politiker osv
Vi är med i EU och då är det fri rörlighet av varor som gäller.
 
J jawen skrev:
Låter man det ske på elen i Sverige så att man ska konkurrera med länder som har MYCKET större ekonomier, så blir det Sveriges snabba väg till fattigdom & elände

De tre största ekonomierna Tyskland, Frankrike och Italien stod tillsammans för nästan 55 procent av EU:s samlade BNP . Sverige med 3,5 procent av EU:s BNP kom på sjunde plats i storleksordningen.


Lite som att spela Monopol....Till slut vinner den med hotell på Vasagatan/Kungsgatan/Stureplan...Diplomatstaden/Drottninggatan/Gustav Adolfs torg... Norrmanstorg & Centrum.....Och det handlar inte om tur.
Vi är med i EU och då är det fri rörlighet av varor som gäller.
 
G
U uplj skrev:
Avseende dieselpriset: har du tagit hänsyn till skatter/bidrag när du jämför priser?
Hansa Powerbridge upphandlingen är pausad pga 50 Hz (tyska motparten) inte kände att de skulle klara av ett sådant projekt.
Vilka skatter/bidrag menar du ang diesel?
Jag jämför bara vad det kostar vid pumpen Tyskland/Sverige för mej/medel tysk.
De andra länderna är ju väldigt olika i många fall, Iran till Hongkong.
 
G
U uplj skrev:
Vi är med i EU och då är det fri rörlighet av varor som gäller.
Jo, men återigen i olika nationella regelverk. Som exempel öl, snus, momssatser, reavinstskatter och väldigt mycket annat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Vilka skatter/bidrag menar du ang diesel?
Jag jämför bara vad det kostar vid pumpen Tyskland/Sverige för mej/medel tysk.
De andra länderna är ju väldigt olika i många fall, Iran till Hongkong.
Du skrev ”Diesel kostar från ca 0,11kr till ca 30kr i olika delar av värden. I Sverige” Jag tog för givet att ett pris på 0,11 kr/liter innefattade subventioner
 
G OMathson skrev:
Jo, men återigen i olika nationella regelverk. Som exempel öl, snus, momssatser, reavinstskatter och väldigt mycket annat.
Helt korrekt. Jag förstår och håller med. Dock förstår jag inte hur din kommentar hänger ihop med höga elpriser i Sverige.
 
U uplj skrev:
EU och då är det fri rörlighet av varor som gäller.

Begränsningar i den fria rörligheten för varor får göras i enlighet med artikel 36 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt. Bestämmelsen tillåter bland annat begränsningar med hänsyn till allmän moral, allmän ordning eller allmän säkerhet eller intresset att skydda människors och djurs hälsa och liv, att bevara växter, att skydda nationella skatter av konstnärligt, historiskt eller arkeologiskt värde eller att skydda industriell och kommersiell äganderätt.
 
J jawen skrev:
Begränsningar i den fria rörligheten för varor får göras i enlighet med artikel 36 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt. Bestämmelsen tillåter bland annat begränsningar med hänsyn till allmän moral, allmän ordning eller allmän säkerhet eller intresset att skydda människors och djurs hälsa och liv, att bevara växter, att skydda nationella skatter av konstnärligt, historiskt eller arkeologiskt värde eller att skydda industriell och kommersiell äganderätt.
Bra. Om det håller i ”rätten” kan vi (Sverige) driva det mot EU kommissionen. Annars är det som det är.
 
M mnils skrev:
Om du tror att det är någon som helst skillnad mellan de olika partierna och deras företrädare så är du dummare än tåget.
Du behöver nog kolla brottsregistret för de olika partierna. Finns ett parti som sticker ut. Kraftigt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
U uplj skrev:
Förlåt om jag var otydlig. Men Tyskland och Sverige (och många andra länder) är samma marknad. Tanken var nog precis så (min gissning jag var inte med i förhandlingarna). På detta vis kan vi kompensera för varje lands ”till korta kommande” avseende eltillverkning/förbrukning. Har du bättre källor hoppas jag att du delar med dig.
Nej. Däremot är det sammankopplade marknader.
Pga begränsningar i förbindelserna över gränserna är det fortfarande olika marknader.
Liksom vi har 4 olika i Sverige bara.
 
K karlmb skrev:
Nej. Däremot är det sammankopplade marknader.
Pga begränsningar i förbindelserna över gränserna är det fortfarande olika marknader.
Liksom vi har 4 olika i Sverige bara.
Nej, olika områden som handlar på samma marknad.
Edit: med olika förutsättningar för olika områden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.