H hultet skrev:
Det finns en enkel lösning. Smörj in snöskyffeln (av metall) med olja, sen fastnar ingen snö.
Samma gäller för snömaskin, ta en trasa och gnid olja på metalldelarna speciellt vid utkastet, där det ofta kärvar annars.
Silikonspray är bättre.
 
  • Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
A alfwik skrev:
Silikonspray är bättre.
Inte för miljön, som tidigare nämnts.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Igår roade jag mig med att skotta snö i sex timmar. Det som verkligen förgyllde upplevelsen var att snön fastnade i skyffeln hela tiden, så jag kunnde inte kasta iväg den utan jag fick daska till skyffeln med handen för att få det att släppa, och var femte tag eller så så fick jag skrapa av snön med foten.
Min skyffel är i metall. Är det lika illa med skyfflar i plast? Om inte så kan det kanske vara värt att investera i en sådan till nästa gång.
Jag har samma erfarenheter, fick skrota två snöslädar i svart plast inom 3 år då plasten sprack sönder och släppte dessutom snön dåligt.
.
Sedan 5 år har jag en sådan här https://www.gardena.com/se/produkter/jord-mark/vinterredskap/snoslade/967169101/ som rekommenderas varmt. Den släpper alla typer av snö och har dessutom ställbart handtag för att passa såväl lång som kort. Som grädde på moset så lämnar man 25 års garanti! Enda eventuella nackdelen men som också kan vara en stor fördel är att den är lite smalare än vissa andra snöslädar. Köpte två av dessa till sönerna på vårsidan när priset var nedsatt, blev till julklapp senare och dom är också lika nöjda med underverket! Tycker mig komma ihåg att det också finns en snöskyffel i samma material.
 
L Limpan4all skrev:
Som lite bakgrundsinformation: WD40 är en beskrivning över funktionen. Water Displacement recept nummer 40.
Togs fram i samband med Apollo programmet för att se till att vatten som kondenserade/frös på tankarna med flytande syre och väte inte satt kvar eller ännu hellre föll av när massan kommit upp tillräckligt.
Så en eventuell rostskyddande/smörjande effekt är bara en bieffekt. Hela funktionen vara att ha bra vidhäftning på aluminium och se till att vatten/is inte sitter kvar. I sammanfattning torde WD40 vara fullständigt perfekt att använda på en snöskyffel av aluminium för det är exakt det som det konstruerades för.
Nej, inte riktigt. WD-40 är minst tio år äldre än Apollo-programmet. Det togs fram redan 1953 för att skydda tankarna på Atlas-missilerna från just korrosion. (De var balongtankar som behövde vara fyllda för att raketen inte skulle kollapsa. När de inte var fyllda med bränsle så behövde de trycksättas med kvävgas.)

Så rostskydd är inte en bieffekt, det var huvudsyftet. Det åstadkommer man genom att driva bort vattnet med en lätt, tunn, olja, som dunstar och sedan så lägger sig tyngre produkter kvar som en skyddande hinna för att försegla ytan mot nytt vatten.

Wikipedia-sidan är en bra och vederhäftig sammanfattning av historien.

Även om Atlas togs fram som interkontinental ballistisk missil så användes den inom Mercury-programmet för de första amerikanska bemannade uppskjutningarna. Den drevs fö med fotogen och flytande syre.
 
Se där, inte helt rätt när det gällde detaljerna med andra ord. Uppenbarligen så sviktade mitt minne och jag brydde mig inte om att dubbelkolla innan jag skrev. Tack för korrigeringen.

Funktionellt sett så torde WD-40 vara optimalt för denna användning dock.
 
B b8q skrev:
Inte för miljön, som tidigare nämnts.
Det var teflon som är väldigt problematiskt. Silikon tror jag inte är alls lika illa. Det är inget jag har hört talas om i alla fall.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Igår roade jag mig med att skotta snö i sex timmar. Det som verkligen förgyllde upplevelsen var att snön fastnade i skyffeln hela tiden, så jag kunnde inte kasta iväg den utan jag fick daska till skyffeln med handen för att få det att släppa, och var femte tag eller så så fick jag skrapa av snön med foten.
Min skyffel är i metall. Är det lika illa med skyfflar i plast? Om inte så kan det kanske vara värt att investera i en sådan till nästa gång.
nu har vi fått massa pedagogiska förslag och förklaringar, dags att ut och pröva.
Sedan tror jag mindre än hälften av alla som skriver enkom har tankar och åsikter men i realiteten inte beprövat något av detta själv, alltså gissningar, teorier, tankar och teser.
Själv värmer jag upp plasten(vamluft/brännare) låter den svettas om den torkat och tappat glans sedan sprayar jag något som inte klistrar vid normal kyla, förslagsvis 5.56/WD-40.
Ut och pröva, trail and error brother trail and error!
 
Mats-S
joakim_j joakim_j skrev:
Min skyffel är i metall. Är det lika illa med skyfflar i plast?
Min plastskyffel fungerade utmärkt under senaste snökaoset i Stockholm. Men snösläden i metall funkade typ som din metallskyffel, snön fastnade hela tiden.
Så det kanske är skillnad på plastskyfflarna eftersom vissa här har problem med dom också.
 
D Distordera skrev:
Bra fråga! Hur kan det ens stanna kvar i sprayflaskan? Ojoj, hoppas det snöar mycket och länge så vi kan knäcka den här nöten. Syns i vår!
Skidvalla
 
T Tomas Sundqvist skrev:
Skidvalla
Ta inte fästvalla bara.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Typ smälter bort om en vecka?
Aningens varmare eller aningens kallare. Det är ett rätt litet temperaturintervall som man får den där allra kletigaste kramsnön som bli hopplös även om man har bra redskap.

Personligen föredrar jag att den fryser till för att det är trevligare att skotta då än om det blir blötsnö eller slask av den. Men det är ju inte något man får välja själv...
 
B b8q skrev:
Ta inte fästvalla bara.
Jag tror han brukar ha bakhalt så det funkar nog.:)
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Silkonspray, något glattare helvete finns inte, svårt att bli av med om det satt sig på fel yta.
Silikon är inte heller ett ämne som bör användas i större mängder för det är som Teflon miljöskadligt.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Igår roade jag mig med att skotta snö i sex timmar. Det som verkligen förgyllde upplevelsen var att snön fastnade i skyffeln hela tiden, så jag kunnde inte kasta iväg den utan jag fick daska till skyffeln med handen för att få det att släppa, och var femte tag eller så så fick jag skrapa av snön med foten.
Min skyffel är i metall. Är det lika illa med skyfflar i plast? Om inte så kan det kanske vara värt att investera i en sådan till nästa gång.
Skop-olja är bäst..tips från vaktmästaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.