C
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är inte helt med på vad du tänker att verktyget ska göra
Antog att timpriskollen kanske är ett utmärkt verktyg för att kontrollräkna att fakturerat belopp stämmer, men jag har inte själv använt tjänsten i det specifika syftet så tanken var bara att styra in diskussionen på detta.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Antog att timpriskollen kanske är ett utmärkt verktyg för att kontrollräkna att fakturerat belopp stämmer
Gjorde precis det. Skickade in data från Ellevio, la till Vattenfalls elhandslkostnad på 1.39 öre/kWh till snittpriset för timavräkning och hamnade i stort sett exakt på det medel som angavs på fakturan.
 
M malarmaster skrev:
Fick också min första faktura. SE 4,skiljde 3,5 öre per kWh från rörligt pris. Jag hävdar att man inte kan räkna medelpris då man i det fallet betalar överpris på de kW som ligger nattetid och där man styrt över elförbrukningen. Priset måste räknas per timme dvs man får 24 olika priser på dygnet som sedan gångas med faktisk förbrukning. Summorna läggs sedan ihop. Uppenbarligen kan inte alla elbolag göra detta då de saknar rutiner och dataprogram för detta. mitt bolag,Götaenergi kan det inte och kan inte heller erbjuda papper på kostnaden per timme. Vitsen med att då ha timpris försvinner helt särskilt som att det faktiskt är delvis obekvämt att hela tiden ha koll på när förbrukningen skall ske och styra över tvättid ,när värmen kan gå o annat som tar mycket el. Kanske får man byta till elbolag som har rutiner för detta?
Götaenergi säljer alltså dagpris men kallar det timpris? Det är ju värre än Telges mastodontpåslag nästan.
 
Finns några som antar att elcertifikaten kostar 2-5 öre.
På min faktura från Skelleftekraft var den 0.6 öre under oktober.
 
Elcertfikaten har gått ner mycket i pris, så 2-5 öre är väl antingen en gammal siffra, eller för att elhandelsbolaget fortfarande tar ut så mycket. Vattenfall tar 1,75 på sin faktura.
 
Vet inte om Vattenfall är bästa exemplet. Det verkar som om de flesta bolag hanterar elcertifikaten som en rörlig kostnad, och de handlas ju på en marknad så priserna kommer variera. Vattenfall har däremot definierat det som ett fast belopp, som dessutom verkar relativt högt, i SE3 är det 1,4 öre medan många andra bolag ligger på 0,3-0,6 öre. Tar någon ut 2-5 öre skulle jag säga att det är något skumt på gång.
 
Inte mer skumt tänker jag än att de antingen tar för mycket betalt eller de prissäkrat för mycket och för dyrt sedan tidigare. Men så länge jag är nöjd med totalpåslaget kan jag leva med att betala mer än snittet för Vattenfalls elcertifikat.
 
M Mikael 81 skrev:
Ja alltså jag blir ju mer och mer nyfiken på vad det är för kostnader som Telge har som är så mycket högre än andra.
Det framgår ju väldigt tydligt om man kan få 20% lägre kostnad jämfört med samma avtal att Telge har som affärside att ta ut ett högt pris (säkert med hjälp av silkeslen reklam). Deras affärside är inte att erbjuda låga priser.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Det framgår ju väldigt tydligt om man kan få 20% lägre kostnad jämfört med samma avtal att Telge har som affärside att ta ut ett högt pris (säkert med hjälp av silkeslen reklam). Deras affärside är inte att erbjuda låga priser.
Du har rätt i att deras affärsidé inte är billigast möjliga el - men att deras inköpspris ligger högre beror ju inte på att de försöker ta ut en högre vinst.

Det är ganska få elbolag som satsat på 100% Bra Miljömärkt el till alla kunder (https://www.bramiljoval.se/artiklar/energibolag/), och att alla de elbolagen ligger högre än elavtal utan miljömärkningen beror ju helt enkelt på att miljömärkningen också kostar. (i God Els fall 5,86 kr inkl moms). Vill man inte betala för miljömärkningen ska man självklart inte ha Telge Energi som elhandelsleverantör.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Du har rätt i att deras affärsidé inte är billigast möjliga el - men att deras inköpspris ligger högre beror ju inte på att de försöker ta ut en högre vinst.

Det är ganska få elbolag som satsat på 100% Bra Miljömärkt el till alla kunder ([länk]), och att alla de elbolagen ligger högre än elavtal utan miljömärkningen beror ju helt enkelt på att miljömärkningen också kostar. (i God Els fall 5,86 kr inkl moms). Vill man inte betala för miljömärkningen ska man självklart inte ha Telge Energi som elhandelsleverantör.
Jobbar du för Telge energi eller ? Jag rekommenderade min mor att köpa det billigaste avtalet (20% billigare). Detta råkade dessutom vara 100% fossilfritt. https://www.lerumenergi.se/
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Jobbar du för Telge energi eller ? Jag rekommenderade min mor att köpa det billigaste avtalet (20% billigare). Detta råkade dessutom vara 100% fossilfritt. [länk]
:rofl: Inte alls. Har bara tröttnat på dåliga prisjämförelser i ett antal trådar här på sistone. Och som sagt - vill man inte betala för någon miljömärkning så ska man inte heller välja ett sådant elbolag. Om Lerum Energi lyckas vara billigast trots 100% fossilfritt så är det ju bra (och det borde inte vara så svårt heller eftersom de urspungsgarantierna knappast kostar så mycket), men inte heller deras ursprungsgarantier om fossilfri el kan vara helt gratis.
 
M mtmmtm skrev:
Jobbar du för Telge energi eller ? Jag rekommenderade min mor att köpa det billigaste avtalet (20% billigare). Detta råkade dessutom vara 100% fossilfritt. [länk]
Dom visar ju inte ens deras avgifter. Hur kan du veta att dom är billigast?

Jag ser inte på något vis att dessa skulle vara bland dom billigaste elbolagen.
 
R robban1989 skrev:
Dom visar ju inte ens deras avgifter. Hur kan du veta att dom är billigast?

Jag ser inte på något vis att dessa skulle vara bland dom billigaste elbolagen.
Elpriskollen kanske?

Men vad som är billigast beror ju även på fasta avgifter, d.v.s. indirekt på storleken på årsförbrukningen - och är alltså individuellt.
 
M Mikael 81 skrev:
Elpriskollen kanske?

Men vad som är billigast beror ju även på fasta avgifter, d.v.s. indirekt på storleken på årsförbrukningen - och är alltså individuellt.
Hittar dom inte ens på elpriskollen... Tror att vi har ett nytt troll på forumet
 
C
M mtmmtm skrev:
Jag rekommenderade min mor att köpa det billigaste avtalet (20% billigare). Detta råkade dessutom vara 100% fossilfritt. [länk]
Jovisst, men det besvarar inte trådens frågeställning.

Hur kan Telges "rörliga kostnader" ligga på 18,94 öre/kWh och Lerums på 1,50 öre/kWh?

Är det Telge som fuskar åt ena hållet eller är det Lerum som fuskar åt andra hållet? Eller fuskar båda två åt varsitt håll? Eller finns det andra förklaringar till skillnaden?

Till saken hör att Lerums kostnader spontant är "oförklarligt" låga, och Telges "oförklarligt" höga.

Och vad har det för betydelse när man helt enkelt bara kan välja det billigaste?
Jo, därför att när prisskillnaden domineras av de rörliga kostnaderna som varierar från månad till månad och inte är "fastlåsta" i avtalet så blir det svårare att förutspå hur jämförelsen står sig i framtiden.
Då måste man ställa sig frågan om elhandlarens rörliga kostnader står sig över tid?

Kan nästan säkert säga att Lerums energi inte längre är billigast om några månader.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.