har för mig att jag läste om någon här på bh som om jag minns rätt låta lite vatten hela tiden rinna tillbaks i brunnen. Då försvann ägglukten...
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
har för mig att jag läste om någon här på bh som om jag minns rätt låta lite vatten hela tiden rinna tillbaks i brunnen. Då försvann ägglukten...
Hej,

Det finnns sådana lösningar. Hur man gör det på ett bra sätt vet jag inte, men luftning av vattnet är allt som behövs, troligen är det lättast att sätta in en avuftare före eller i hydroforen.
/Nils
 
G Granåla skrev:
Hej! Jag och min lilla familj har byggt oss en stadig kåk långt ute på landet. Egen brunn, enskilt avlopp, fint, ensamt etc.

vi har anlitat lokala firmor där rörmokaren har levererat sämst - trots goda referenser. Nyanställda klappskaft som blev släppta för tidigt. Inte helt irrelevant i min frågeställning:

vi borrade en brunn förra hösten. Om jag inte missminner mig ca 100 meter djup. Vi har, hela sommaren, sköljt och sköljt men fick ändå upp kopiösa mängder sand/silt. Något förhöjt ph samt något förhöjt järnvärde.

ett riktigt sanddunderfilter installerades, efter en jäkla resa, rörmokaren var färdig fredag kväll klockan 1900 - på vår inflyttningsdag för ungefär en månad sen.

vi var supernöjda förutom att vattnet luktar lite ruttet ägg/prutt från och till. Pratade med en polare som sa att det va är helt lugnt - han hade likadant. Rörmokaren fortsätter sin tvivelaktiga återkoppling och jag orkar inte ligga på om detta. Vi är lite slutkörda hela bunten.

nu till min verkliga fråga - är det farligt? Frågan uppkom efter att mina barn varit ganska sjuka sista 2 veckorna, min sambo från och till och jag fick riktigt hög feber igår kväll. Det är ganska ovanligt .Vi inväntar vattenprov.

nån som har nån kunskap i ämnet? Har googlat mig fram till att det är metangas alt svavelväte. Nu ligger jag vaken och svettas o jävlas.

/// Granåla
Du kan sluta svettas när du fått svar angående vattenprovet. Jag utgår att du tagit både mineral och biologiskt prov?
Finns det radon i närheten får du skicka in ett prov i det ärendet också.
svavelväte luktar men är inte farligt i ”normala” doser. Det som kan vara farligt är dom bakterier som tillverkar gasen om det nu finns några sådana i vattnet. Troligen finns inga sådana bakterier i vattnet.
Du kan koka ditt dricksvatten om du är orolig tills biologiska provet ger grönt ljus.

Livsmedelsverket har ytterligare råd—>
https://www.livsmedelsverket.se/liv...n2/vattenprov-och-analys-av-ditt-dricksvatten
 
L lars80 skrev:
Som redan nämnts, luftinjektor avhjälper "pruttlukten".
Problemet är att djupborrade brunnar ger syrefattigt vatten som behöver syresättas.

Jag hade samma problem, bytte då till hydrofortank (för bättre syresättning) istället för hydropressen och installerade injektor före.
Kan ibland få lite lukt på vattnet men det är en sommarstuga och skillnaden blev som natt och dag,
90% av tiden märker jag ingen lukt.
Om det händer fyller jag en bägare och låter stå i några timmar i kylskåpet så det hinner reagera med syret i luften.

Jag kan gå i god för att vattnet är ok att dricka så länge det är rent i övrigt.
Och vad är det som kräver ”syresättning” av dricksvattnet kan man ju undra…
Korrosionsbenägna vvs-system vill i alla fall inte ha det!
 
G Granåla skrev:
Haha, punkt för vad?
Svindryg var ordet sa Bill!
 
G Granåla skrev:
Hej! Jag och min lilla familj har byggt oss en stadig kåk långt ute på landet. Egen brunn, enskilt avlopp, fint, ensamt etc.

vi har anlitat lokala firmor där rörmokaren har levererat sämst - trots goda referenser. Nyanställda klappskaft som blev släppta för tidigt. Inte helt irrelevant i min frågeställning:

vi borrade en brunn förra hösten. Om jag inte missminner mig ca 100 meter djup. Vi har, hela sommaren, sköljt och sköljt men fick ändå upp kopiösa mängder sand/silt. Något förhöjt ph samt något förhöjt järnvärde.

ett riktigt sanddunderfilter installerades, efter en jäkla resa, rörmokaren var färdig fredag kväll klockan 1900 - på vår inflyttningsdag för ungefär en månad sen.

vi var supernöjda förutom att vattnet luktar lite ruttet ägg/prutt från och till. Pratade med en polare som sa att det va är helt lugnt - han hade likadant. Det är svavel och det är egentligen inte farligt om det inte är för stor mängd. Skickar med en länk. Tror inte det är vattnet som gjort er sjuka utan ni får nog leta andra anledningar. [länk] Rörmokaren fortsätter sin tvivelaktiga återkoppling och jag orkar inte ligga på om detta. Vi är lite slutkörda hela bunten.

nu till min verkliga fråga - är det farligt? Frågan uppkom efter att mina barn varit ganska sjuka sista 2 veckorna, min sambo från och till och jag fick riktigt hög feber igår kväll. Det är ganska ovanligt .Vi inväntar vattenprov.

nån som har nån kunskap i ämnet? Har googlat mig fram till att det är metangas alt svavelväte. Nu ligger jag vaken och svettas o jävlas.

/// Granåla
 
G Granåla skrev:
Hej! Jag och min lilla familj har byggt oss en stadig kåk långt ute på landet. Egen brunn, enskilt avlopp, fint, ensamt etc.

vi har anlitat lokala firmor där rörmokaren har levererat sämst - trots goda referenser. Nyanställda klappskaft som blev släppta för tidigt. Inte helt irrelevant i min frågeställning:

vi borrade en brunn förra hösten. Om jag inte missminner mig ca 100 meter djup. Vi har, hela sommaren, sköljt och sköljt men fick ändå upp kopiösa mängder sand/silt. Något förhöjt ph samt något förhöjt järnvärde.

ett riktigt sanddunderfilter installerades, efter en jäkla resa, rörmokaren var färdig fredag kväll klockan 1900 - på vår inflyttningsdag för ungefär en månad sen.

vi var supernöjda förutom att vattnet luktar lite ruttet ägg/prutt från och till. Pratade med en polare som sa att det va är helt lugnt - han hade likadant. Rörmokaren fortsätter sin tvivelaktiga återkoppling och jag orkar inte ligga på om detta. Vi är lite slutkörda hela bunten.

nu till min verkliga fråga - är det farligt? Frågan uppkom efter att mina barn varit ganska sjuka sista 2 veckorna, min sambo från och till och jag fick riktigt hög feber igår kväll. Det är ganska ovanligt .Vi inväntar vattenprov.

nån som har nån kunskap i ämnet? Har googlat mig fram till att det är metangas alt svavelväte. Nu ligger jag vaken och svettas o jävlas.

/// Granåla
Svavelhaltigt vatten är nyttigt. Men kanske inte så roligt med lukten. Jag köper MSM till mina hundar och mig själv och blandar ut det med vatten och använder det till ögondusch eller sår för de läker snabbare av svavel. Man kan även dricka det. Skickar med en länk.https://sv.frwiki.wiki/wiki/Eau_sulfureuse
 
Bara testa och se vad som uppkommer i det ni faktiskt dricker/sväljer.. lukt kan indikera saker.. men kan också i många fall vädras/luftas ut..

Jag har fått en helt ny syn på vatten efter att ha flyttat ut på landet med egen (gamal) grävd brunn.

Mina morföräldrar hade egen brunn, men som liten reflekterade man inte över "processen" på samma sätt. Varje år fick de brunt vatten.. för det kom in ytvatten från omläggande omgivning.. då visste man att man inte borde dricka de.. (de hade alltid nått billigt flaskvatten hemma för just att dricka).

NU däremot.. när jag själv har egen brunn.. så undrar jag över varför andra människor med egen brunn "aldrig" testar sitt dricksvatten.. jag menar det är en av de viktigaste grejerna vi har i livet.. och något vi inte klarar oss utan.. vi måste ha i oss vätska varje dag för att överleva och även om man inte dricker allt hemma.. så får vi i oss lite.. dagligen under alla år man bor i sitt hus!

Man behöver inte ta de allra dyraste testen eller så - men NÅN gång kan man ju testa sitt vatten (speciellt om an har barn under 5 år eller små djur/hundar/katter). Jag har bekanta som aldrig testat sitt vatten.. och andra som kanske testat 1 gång på 16 år :oops:

.. sedan har vi oss då, som har testat i snitt var tredje år sedan vi flyttade in! Trots att det är glasklart, luktar inget.. första året hade vi lite luftbubblor.. men det är väld et enda.

Trots att vattnet ser glasklart och perfekt ut, så hade vi ett år otjänligt vatten pga förhöjda värden av Nitrat (tror jag det var). Alla andra värden har alltid varit perfekta (även nitrat.. alla andra år - vi har tagit ett fördjupat test och de andra ggr ett billigare med de vanligaste testområdena))

Men med eget vatten kan det skilja från höst till vår.. speciellt om man har en grävd brunn i åkerlandskap..
 
Snigla Snigla skrev:
Bara testa och se vad som uppkommer i det ni faktiskt dricker/sväljer.. lukt kan indikera saker.. men kan också i många fall vädras/luftas ut..

Jag har fått en helt ny syn på vatten efter att ha flyttat ut på landet med egen (gamal) grävd brunn.

Mina morföräldrar hade egen brunn, men som liten reflekterade man inte över "processen" på samma sätt. Varje år fick de brunt vatten.. för det kom in ytvatten från omläggande omgivning.. då visste man att man inte borde dricka de.. (de hade alltid nått billigt flaskvatten hemma för just att dricka).

NU däremot.. när jag själv har egen brunn.. så undrar jag över varför andra människor med egen brunn "aldrig" testar sitt dricksvatten.. jag menar det är en av de viktigaste grejerna vi har i livet.. och något vi inte klarar oss utan.. vi måste ha i oss vätska varje dag för att överleva och även om man inte dricker allt hemma.. så får vi i oss lite.. dagligen under alla år man bor i sitt hus!

Man behöver inte ta de allra dyraste testen eller så - men NÅN gång kan man ju testa sitt vatten (speciellt om an har barn under 5 år eller små djur/hundar/katter). Jag har bekanta som aldrig testat sitt vatten.. och andra som kanske testat 1 gång på 16 år :oops:

.. sedan har vi oss då, som har testat i snitt var tredje år sedan vi flyttade in! Trots att det är glasklart, luktar inget.. första året hade vi lite luftbubblor.. men det är väld et enda.

Trots att vattnet ser glasklart och perfekt ut, så hade vi ett år otjänligt vatten pga förhöjda värden av Nitrat (tror jag det var). Alla andra värden har alltid varit perfekta (även nitrat.. alla andra år - vi har tagit ett fördjupat test och de andra ggr ett billigare med de vanligaste testområdena))

Men med eget vatten kan det skilja från höst till vår.. speciellt om man har en grävd brunn i åkerlandskap..
Hej,

Mår man dåligt av sitt vatten är det nästan alltid på grund av att det kommer avloppsvatten från sin egen eller någon annan avloppsanläggning. Då är det coliforma bakterier och i princip behöver man inte ta något vattenprov då. man mår dåligt! Alla andra ämnen som ger ett otjänligt vatten eller otjänligt med anmärkning är inte bra i det långa perspektivet, man mår inte dåligt på en gång. Hit hör ämnen med kroniska och cancerogena effekter t ex arsenik som kommer från berggrunden. Övriga ämnen ger lukt, färg smak som upplevs som dåligt, dock inte direkt farligt t ex svavelväte, salthalt, humus (organiskt material), järn- och manganfällningar, mm.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Och vad är det som kräver ”syresättning” av dricksvattnet kan man ju undra…
Korrosionsbenägna vvs-system vill i alla fall inte ha det!
Fast några sån finns inte. Alla dricksvattensystem är gjorda i plast, mässing, koppar, galvat eller RF. Har man byggt med rostande järn så har man byggt fel.
 
R RogerHql skrev:
Och vad är det som kräver ”syresättning” av dricksvattnet kan man ju undra…
Korrosionsbenägna vvs-system vill i alla fall inte ha det!
Det är löst järn och mangan som man kan fälla ut med syre så att det bildas järnoxid (rost) och manganoxid. Man brukar låta vattnet cirkulera i en tank med sand som det strömmar luft igenom. Enkelt även om det knappast är något man kan bygga själv. Trycka in luft av lagom tryck och släppa ut den förbrukade utan att släppa ut vatten. Idag har man väl inte järnrör för dricksvatten, kanske var det noga med att syresätta lagom mycket förr.
 
N Nisse Rahm skrev:
Hej,

Mår man dåligt av sitt vatten är det nästan alltid på grund av att det kommer avloppsvatten från sin egen eller någon annan avloppsanläggning. Då är det coliforma bakterier och i princip behöver man inte ta något vattenprov då. man mår dåligt! Alla andra ämnen som ger ett otjänligt vatten eller otjänligt med anmärkning är inte bra i det långa perspektivet, man mår inte dåligt på en gång. Hit hör ämnen med kroniska och cancerogena effekter t ex arsenik som kommer från berggrunden. Övriga ämnen ger lukt, färg smak som upplevs som dåligt, dock inte direkt farligt t ex svavelväte, salthalt, humus (organiskt material), järn- och manganfällningar, mm.
I vårt fall här ligger misstankarna om att en gödselhög blev liggande för länge på åkermarken 200 m bort (lutning mot oss/vårt vatten).. när de fick ordning på dräneringen och flyttade/spridde dyngan.. så försvann våra extrema värden.. MEN vi har fortfarande alltid haft glasklart vatten utan doft.. inga färgskiftningar osv. Vi har testat för allt typ en gång (inkl ecoli, radon osv).. och då var allt ok (peppar peppar).

När det kommer till Nitrat så tvistar de lärda om farligheten.. och jag hade gärna ställt mig på sidan att det är ingen större fara.. om inte min far i samma veva oförhappandes hamnade på sjukan med problem som misstänks som en av få följder på just höga halter av Nitrat kan ge.. så efter det är jag mycket skeptisk till den allmänna bilden av vad som eg kan göra en sjuk o inte.
 
Snigla Snigla skrev:
Bara testa och se vad som uppkommer i det ni faktiskt dricker/sväljer.. lukt kan indikera saker.. men kan också i många fall vädras/luftas ut..

Jag har fått en helt ny syn på vatten efter att ha flyttat ut på landet med egen (gamal) grävd brunn.

Mina morföräldrar hade egen brunn, men som liten reflekterade man inte över "processen" på samma sätt. Varje år fick de brunt vatten.. för det kom in ytvatten från omläggande omgivning.. då visste man att man inte borde dricka de.. (de hade alltid nått billigt flaskvatten hemma för just att dricka).

NU däremot.. när jag själv har egen brunn.. så undrar jag över varför andra människor med egen brunn "aldrig" testar sitt dricksvatten.. jag menar det är en av de viktigaste grejerna vi har i livet.. och något vi inte klarar oss utan.. vi måste ha i oss vätska varje dag för att överleva och även om man inte dricker allt hemma.. så får vi i oss lite.. dagligen under alla år man bor i sitt hus!

Man behöver inte ta de allra dyraste testen eller så - men NÅN gång kan man ju testa sitt vatten (speciellt om an har barn under 5 år eller små djur/hundar/katter). Jag har bekanta som aldrig testat sitt vatten.. och andra som kanske testat 1 gång på 16 år :oops:

.. sedan har vi oss då, som har testat i snitt var tredje år sedan vi flyttade in! Trots att det är glasklart, luktar inget.. första året hade vi lite luftbubblor.. men det är väld et enda.

Trots att vattnet ser glasklart och perfekt ut, så hade vi ett år otjänligt vatten pga förhöjda värden av Nitrat (tror jag det var). Alla andra värden har alltid varit perfekta (även nitrat.. alla andra år - vi har tagit ett fördjupat test och de andra ggr ett billigare med de vanligaste testområdena))

Men med eget vatten kan det skilja från höst till vår.. speciellt om man har en grävd brunn i åkerlandskap..
Det är klart att man ska följa reglerna. men om man har en bra anläggning långt ifrån avlopp och gödselstackar behöver man väl inte testa så ofta. Man ska absolut inte gå efter lukt och utseende om man har misstankar. Sen är det ju skillnad om man köper eller kokar vattnet man ska dricka.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
L Lars-Olof skrev:
Det är klart att man ska följa reglerna. men om man har en bra anläggning långt ifrån avlopp och gödselstackar behöver man väl inte testa så ofta. Man ska absolut inte gå efter lukt och utseende om man har misstankar. Sen är det ju skillnad om man köper eller kokar vattnet man ska dricka.
Men vad är ofta? testet vi gjorde var ju inte för att vi anade nått problem, var bara dags att kolla efter 3-4 år tyckte vi.. (testades ju när vi köpte huset också - utan problem/anmärkning). Då var vårt vatten otjänligt helt plötsligt.. utan att vi märkt nått.. sedan kom ju nästa test efter nått år igen för att se om det rättat till sig eller om vi var tvungna att installera dyra filter..

Så det är ju inte att vi kollar vattnet två gånger om året :) men vart 5 år är ju helt klart värt det!

Nu har vi fått förändrat vatten.. efter att ha råkat köra brunnen torr en gång med en läckande toa.. (fick höja pumparna .. det lossna massa trams/sand som hamnade i alla rör o filter.. och nu har vi mer kalk i vattnet) men brunnen ska tömmas framöver... så vi tänker inte testa förrän vi rensat o återfyllt den (och använt den några veckor.. så vattnet börjar röra/ftylla på sig själv).

Har man misstankar om problem, testar man direkt som jag sa! (y) sedan utgår man från resultatet av testet.. med vad man ska göra härnäst..
 
V Vante skrev:
Kolla med mogge_73 på detta forum.

Medhåll på den, Morgan är kungen! När vårt vatten blev skit ringde han upp och förklarade problematiken och ev lösningar i över en h! Och på hans inrådan bytte jag pump och väntade ett halvår (med flaslvatten) och nu löste det sig utan filter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.