Mikael_L
Det var partiledardebatt idag, jag hörde lite då jag satt i bilen mellan 2 saker.
Och den före-valet populism i energifrågorna har fortfarande inte lagt sig.
(O)intressant att höra Jimmie diskutera med Nooshi och inse att båda har väldigt fel, och verkar inte kunna speciellt mycket - för just idag fanns det väl inga röster att fiska efter ...
 
När jag är i skärgårdshuset som jag delar med några vänner brukar vi inte slå på kylskåpet ens på sommaren. Vi har en stor låda som vi fyllt med ca 50 kilo salt. Och när vi vill förvara kylvaror svalt ställer vi ner varorna ovanpå saltet och när vi tar fram smöret är den båda kall och kylskåpskall. Funderade på vad är det som gör att lådan med salt är mycket kallare än den omgivande luften? Funderar på om salt suger åt sig fukt på natten och sedan går det åt värme när fukten dunstar på dagen. Lådan står normalt i skuggan på altanen.
Vet att jag i min ungdom hittade en ritning på en stor låda som man kunde gräva ner ett par meter under altangolvet och så fyllde man lådan med ett par tio tusen kilo salt. Om man genom slingor genom saltet ledde ner solvärme eller kyla kunde man återvinna både värme eller kyla
Har inte längre hört talas om konstruktioner där man värmer eller kyler ner salt eller skulle det fungera lika bra med vanligt vatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.