V Ville_Vessla skrev:
Tror inte Beijer går speciellt bra för tillfället.
Tror inte?
160 miljoner i vinst och 6 %-ig omsättningsökning från året innan.
Ja jag vet inte vad "bra" är i din företagsekonomiska referensvärld.
https://www.allabolag.se/5560125220/bokslut
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Tror inte?
160 miljoner i vinst och 6 %-ig omsättningsökning från året innan.
Ja jag vet inte vad "bra" är i din företagsekonomiska referensvärld.
[länk]
Vilket är det 3:e sämsta året senaste 10åren trots ökande omsättning och därmed sämre marginal, sämsta året var 2017 och möjligen är 2019 på gång att bli ännu sämre(ren gissning). Så nej det är inte "bra".
 
G
Undrar om det blir en ny kampanj till jul, "Bygga åt tomtar" ?
 
  • Gilla
Sson85 och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Vilket är det 3:e sämsta året senaste 10åren trots ökande omsättning och därmed sämre marginal, sämsta året var 2017 och möjligen är 2019 på gång att bli ännu sämre(ren gissning). Så nej det är inte "bra".
alla marginaler krymper inom byggindustrin, framför allt nu när man kliver in i lågkonjunkturen. Nu pressar företagen priserna hårdare då konkurrensen om jobben har ökat.
 
D Dr.L skrev:
alla marginaler krymper inom byggindustrin, framför allt nu när man kliver in i lågkonjunkturen. Nu pressar företagen priserna hårdare då konkurrensen om jobben har ökat.
Då är det ju bra om idioterna till hantverkare konkurreras ut.
 
K karlmb skrev:
Då är det ju bra om idioterna till hantverkare konkurreras ut.
Det brukar skötas naturligt, men eftersom kunder jagat dom billigaste alternativen under många år så frodas ”hantverkar-idioterna” trots varningar genom diverse tv-program osv. Dom seriösa aktörerna är inte intresserade att göra arbeten med dålig eller ingen marginal, eller göra tveksamma alternativa lösningar som skapar trådar i diverse web-forum.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
B beijnoff skrev:
Efter att Beijer pushat den här reklamen i mitt facebookflöde några dagar tröttnade jag och skrev en första kommentar att jag inte uppskattar att bli kallad idiot. Jag tyckte att Beijers svar inte riktigt svarade på det så jag började läsa lite mer. Deras facebook, den här tråden och flashback.

Insåg snabbt att det krishanteras dåligt och att klippochklistrasvaret är det enda som ges. Jag kan vara riktigt störig när jag blir iriterad eller tycker att något är fel. Plus att jag tycker en god tilltalston i samhället bidrar till allas vår trevnad. Samt att jag har otroligt svårt för den stora starka som utnyttjar/gör sig rolig på den mindre svaga.

Så jag har hållit på och petat på myrstacken lite då och då de senaste dagarna för att se vad som händer.
Jag håller med om vad många skrivit och för mig kokar det mestadels ner till:
Man insinuerar inte att någon är idiot.
Beijer bygger kampanjen på sina slutkunders tillkortakommanden.
Beijers anställda kanske tycker det är lagom festligt att titta folk i ögonen samtidigt som man sätter epitetet idiot på dom.
Beijers kunder (hantverkarna) sätts också en taskig sits mittemellan.
Beijers leverantörer kanske inte heller är med på att associera slutkunderna till idioter (Bjelin Sweden, golv, tog bort sin facebookdelning av videon om deras golv när jag frågade om kampanjen).
Kampanjen cementerar fördomar om hantverkare.
Kampanjen riskerar att göra kommunikationen mellan hantverkare och slutkund ännu svårare.
Kampanjen skadar en redan infekterad bransch ännu mer.

Ja, jag vet jag är skitjobbig som ideligen ifrågasätter Beijer på facebook. Men än så länge svarar dom inte bra tycker jag. Och jag brukar kunna vara lite extra ifrågasättande ibland. Många orkar inte eller vågar inte. Jag är inte övertygad om att jag har rätt, jag kanske är onödigt känslig för dylika dumheter. Men om tillräckligt många anställda eller hantverkare eller leverantörer känner efter och känner att det här verkligen inte kändes schysst så kanske dom vågar säga ifrån.

I morse drog jag iväg ett mail till Thomas VDn och Elisabet (marknadsansvarig) och gav dom min feedback som slutkund. (Deras mailadresser var hyffsat lätta att googla fram.)

Jag skickade även en kopia till Byggnads då jag misstänker att dom kan ha medlemmar både hos Beijer och hos hantverkare som kanske inte vill referera till sina kunder som idioter.
(Som sagt jag kan vara skitjobbig och när jag har ångan uppe så hinner jag med en del.)
Jag förväntar mig inga svar eller att något händer. Men om det får dom att reflektera och dom kommer fram till att det faktiskt inte var så genomtänkt så kanske det bidrog till något framåt.

Nu på kvällen såg jag på facebook att Beijer söker fler hantverkare som kan medverka i poden. Jag kunde faktiskt inte låta bli att tipsa om ett konstigt kundmöte jag varit med om där leverantören byggt en hel reklamkampanj om mig som idiot.

Men sedan blev det faktiskt nästan roligt på riktigt. Man skall tydligen maila in tipsen (jag skrev naturligtvis en facebookkommentar.)
Dom har helt seriöst satt upp ett mailkonto idioter@beijerbygg.se
Vilket annat företag har en sådan inkorg?
Nu väntar jag faktiskt med spänning på vad Beijer kommer svara. Kommer stackars David (som har den otacksamma uppgiften att moderera facebookflödet) att dra till med "Vi kallar inte någon idiot"?
Eller måste det faktiskt till något annat för att förklara idioter@beijerbygg.se?

Undrar när Beijer har nästa avstämning med Masscreation som skapade kampanjen? Undrar om dom kommer högläsa "Bygga åt idioter" för varandra för att få till en bra kommunikation?
Bra jobbat! Har du fått något svar?

B beijnoff skrev:
Efter att Beijer pushat den här reklamen i mitt facebookflöde några dagar tröttnade jag och skrev en första kommentar att jag inte uppskattar att bli kallad idiot. Jag tyckte att Beijers svar inte riktigt svarade på det så jag började läsa lite mer. Deras facebook, den här tråden och flashback.

B beijnoff skrev:
Efter att Beijer pushat den här reklamen i mitt facebookflöde några dagar tröttnade jag och skrev en första kommentar att jag inte uppskattar att bli kallad idiot. Jag tyckte att Beijers svar inte riktigt svarade på det så jag började läsa lite mer. Deras facebook, den här tråden och flashback.

Insåg snabbt att det krishanteras dåligt och att klippochklistrasvaret är det enda som ges. Jag kan vara riktigt störig när jag blir iriterad eller tycker att något är fel. Plus att jag tycker en god tilltalston i samhället bidrar till allas vår trevnad. Samt att jag har otroligt svårt för den stora starka som utnyttjar/gör sig rolig på den mindre svaga.

Så jag har hållit på och petat på myrstacken lite då och då de senaste dagarna för att se vad som händer.
Jag håller med om vad många skrivit och för mig kokar det mestadels ner till:
Man insinuerar inte att någon är idiot.
Beijer bygger kampanjen på sina slutkunders tillkortakommanden.
Beijers anställda kanske tycker det är lagom festligt att titta folk i ögonen samtidigt som man sätter epitetet idiot på dom.
Beijers kunder (hantverkarna) sätts också en taskig sits mittemellan.
Beijers leverantörer kanske inte heller är med på att associera slutkunderna till idioter (Bjelin Sweden, golv, tog bort sin facebookdelning av videon om deras golv när jag frågade om kampanjen).
Kampanjen cementerar fördomar om hantverkare.
Kampanjen riskerar att göra kommunikationen mellan hantverkare och slutkund ännu svårare.
Kampanjen skadar en redan infekterad bransch ännu mer.

Ja, jag vet jag är skitjobbig som ideligen ifrågasätter Beijer på facebook. Men än så länge svarar dom inte bra tycker jag. Och jag brukar kunna vara lite extra ifrågasättande ibland. Många orkar inte eller vågar inte. Jag är inte övertygad om att jag har rätt, jag kanske är onödigt känslig för dylika dumheter. Men om tillräckligt många anställda eller hantverkare eller leverantörer känner efter och känner att det här verkligen inte kändes schysst så kanske dom vågar säga ifrån.

I morse drog jag iväg ett mail till Thomas VDn och Elisabet (marknadsansvarig) och gav dom min feedback som slutkund. (Deras mailadresser var hyffsat lätta att googla fram.)

Jag skickade även en kopia till Byggnads då jag misstänker att dom kan ha medlemmar både hos Beijer och hos hantverkare som kanske inte vill referera till sina kunder som idioter.
(Som sagt jag kan vara skitjobbig och när jag har ångan uppe så hinner jag med en del.)
Jag förväntar mig inga svar eller att något händer. Men om det får dom att reflektera och dom kommer fram till att det faktiskt inte var så genomtänkt så kanske det bidrog till något framåt.

Nu på kvällen såg jag på facebook att Beijer söker fler hantverkare som kan medverka i poden. Jag kunde faktiskt inte låta bli att tipsa om ett konstigt kundmöte jag varit med om där leverantören byggt en hel reklamkampanj om mig som idiot.

Men sedan blev det faktiskt nästan roligt på riktigt. Man skall tydligen maila in tipsen (jag skrev naturligtvis en facebookkommentar.)
Dom har helt seriöst satt upp ett mailkonto idioter@beijerbygg.se
Vilket annat företag har en sådan inkorg?
Nu väntar jag faktiskt med spänning på vad Beijer kommer svara. Kommer stackars David (som har den otacksamma uppgiften att moderera facebookflödet) att dra till med "Vi kallar inte någon idiot"?
Eller måste det faktiskt till något annat för att förklara idioter@beijerbygg.se?
N Nils82 skrev:
Observera skillnaden mellan löneutveckling och lön

Undrar när Beijer har nästa avstämning med Masscreation som skapade kampanjen? Undrar om dom kommer högläsa "Bygga åt idioter" för varandra för att få till en bra kommunikation?
 
Någon som fortfarande lyssnar på denna podd? Nu har der blivit mer hur hantverkarna klantar sig och inte bara hur kunderna är.

Många hantverkare är duktig. Men så kommer det ibland saker jag blir fundersam över. Hur är deras kunskapen om materialet dom använder. Dom hadde med målare i podden som påstod att vattenbaserad färg endast ger ifrån sig vatten och att oljefärg är giftig. Men många vattenbaserad färger har giftig konserveringsmedel som avges till luften och en oljefärg endast behöver bestå av olja och pigment. Jag tappar bara mer förtroende för hantverkare så mer jag lyssnar på podden..
 
Nej, och jag har faktiskt helt droppat Beijer och fokuserar mina inköp till andra handlare. Det finns en gräns för hur korkad reklam får vara.
 
  • Gilla
niklasco och 7 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, och jag har faktiskt helt droppat Beijer och fokuserar mina inköp till andra handlare. Det finns en gräns för hur korkad reklam får vara.
Beijer vänder sig mot företagskunder. De har lagt ner den lokala brädgården, som var helt ok. Men på slutet med öppettider som var omöjliga för oss som inte är yrkessnickare.
 
Ja det är antagligen en win win att jag slutat handla där.
 
  • Haha
Olaf3 och 2 till
  • Laddar…
Så här flera år senare kan man konstatera att den lilla storm i ett vattenglas som avhandlades i denna tråden inte fått någon som helst påverkan på Beijer.

De fortsätter glatt sin kampanj!:love:

Vi kan dra några avslutande slutsatser.

1 Beijer backade inte. De som påstod att de gjort ett misstag som de ångrade hade tvärfel.
2 Kampanjen har varit lyckad och består fortfarande idag. Uppenbarligen är kampanjen en stor succé:love:
3 Vi kan också med klara besked konstatera att ingen velat träda fram och medge sig kränkt. Argumentet att kampanjen varit kränkande kan vi därmed helt avskriva. Möjligen har någon blivit sekundärkränk men det har vi lärt oss leva med i dessa tider.;)

Skönt att humorn segrade och Beijer inte vek ner sig för pk-pöbeln! :heart::love::D
 
  • Gilla
lärjungen och 4 till
  • Laddar…
För vanligt folk är Beijer inte nå, dom är ofta mycket dyrare än andra byggandlare. Så har man inte nå rabatt så går det inte att handla där. Dom är som ett annat omtalat företag som man måste ha rabatt på, men dom är bara för företag.

Och podden som skulle göra så hantverkare skulle få lite bättre rykte eller nå. Dom visar nu hur inkompetent dom kan vara i bland, och vilken attityd visa har av dom. Jag blev mer avskräckt än att "ja en hantverkare vill jag ta in" sen förstår jag att det fins jobbiga kunder. Jag skulle nog vara en jobbig kund enligt många vanliga hantverkare.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
För vanligt folk är Beijer inte nå, dom är ofta mycket dyrare än andra byggandlare. Så har man inte nå rabatt så går det inte att handla där. Dom är som ett annat omtalat företag som man måste ha rabatt på, men dom är bara för företag.

Och podden som skulle göra så hantverkare skulle få lite bättre rykte eller nå. Dom visar nu hur inkompetent dom kan vara i bland, och vilken attityd visa har av dom. Jag blev mer avskräckt än att "ja en hantverkare vill jag ta in" sen förstår jag att det fins jobbiga kunder. Jag skulle nog vara en jobbig kund enligt många vanliga hantverkare.
Ja, det är tydligen precis så illa som man anat gällande hur en del hantverkare resonerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.