Det stora problemet är att saker är för billiga idag. Utan att veta något om cykelmärket på cykeln 13th Marine räddade så kostar många cyklar ett par tre tusen nya. Eftersom de är så billiga är kvalitén inget vidare så de går snabbt sönder. Då kostar det helt enkelt för mycket att laga dem (och det är ofta omöjligt att hitta reservdelar), inte bara ekonomiskt utan även tidsmässigt och energimässigt.

Förr i tiden kostade grejer mycket mer relativt sett. Därför fanns ett starkt incitament, dels att ta hand om prylar, men framförallt att laga dem när de gick sönder. Tänk alla små enmansfirmor som bara hade reparation som verksamhet så som skräddare, skomakare, urmakare, lampbutiker, TV- radioreparatörer, cykelreparatörer osv osv.

Någonstans gick vi i västvärlden fel. Istället för att kräva (och betala för) kvalité så ville vi köpa så billigt som möjligt, och när incitamentet att reparera försvann så försvann också den allmänna kunskapen att laga och fixa. När ingen ville fixa längre slutade tillverkarna att hålla reservdelar i lager och den onda spiralen accelererade.

Rant over. :p

Jag fick förövrigt för någon timme sedan grannens gamla Xbox-system med Guitar Hero för att se ifall jag kan fixa glappet i ena gitarren. Om jag lyckas så lär det bli många jam sessions över några bira framöver! :cool:

Jag har också ett annat projekt att ge mig på. En PSVR hjälm (virtual reality) med kabelbrott jag köpte för några hundringar just för att försöka fixa.

Kanske tar jag lite bilder under dessa projekt och lägger ut här sen.
 
  • Gilla
nombz och 6 till
  • Laddar…
Det var inte shimanos dyraste delar, men inte ren skit heller. Skulle tippa 8-10kkr för den (med mina 10år gamla prisnormer).

Men just cykeldelar tycker jag det finns gott om, finns många prisvärda handlare i speciellt Tyskland, och delarna är inte så dyra (om vi bortser från specialbromsarna till min lådcykel som varit testade i ett år och kostar 2700kr).
Jag har bytt bromsdelar (finns kompletta hydrauliska system förfyllda för 500kr), växeldelar och liknande. Men visst det kräver en liten verktygslåda.

Med det sagt så tyckte jag den nya KKL var en förbättring. Men ser gärna att vi skulle haft betydligt större krav på hur länge produkter håller. Jag kasserade vår 16år gamla diskmaskin där impellern till spolpumpen delat sig, finns inte som reservdel utan man ska byta hela pumpen på 7000kr! Hade gärna lagat maskinen, men det var för nära en ny maskin (som inte ens diskar bättre).
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
hsd
En hylla i kylen där fästpiggen gått av , 1200 :-
Vansinnigt dyrt , allt är fokuserat på att köpa nya vitvaror
 
AXS
hsd hsd skrev:
En hylla i kylen där fästpiggen gått av , 1200 :-
Vansinnigt dyrt , allt är fokuserat på att köpa nya vitvaror
Om du skickar den trasiga till mig så kan jag printa en kopia. Foton kan funka det med.
 
  • Gilla
Fario och 5 till
  • Laddar…
hsd
AXS AXS skrev:
Om du skickar den trasiga till mig så kan jag printa en kopia. Foton kan funka det med.
Tackar ödmjukast för erbjudandet ,men gjorde en fulfix som får duga tills det blir nytt skåp
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Återbruk!

Stommen är, om jag inte missminner mig, ett ca 40år gammalt soffbord från IKEA som mina föräldrar skaffade när de flyttade ihop.
Jag hade med mig det när jag flyttade hemifrån för 16år sedan, och glasskivorna har gått sönder med tiden.

Ett par måttsågade och fasade MDF-skivor och en dos färg senare och vi har ett praktiskt lekbord!
Träbord med gröna ytor på hjul i ett vardagsrum med leksaker och liggande barn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ergonomen och 8 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag fick förövrigt för någon timme sedan grannens gamla Xbox-system med Guitar Hero för att se ifall jag kan fixa glappet i ena gitarren. Om jag lyckas så lär det bli många jam sessions över några bira framöver! :cool:
Har en gitarr till en PS3 som inte vill koppla upp mot konsolen. Vill minnas att jag googlade lite på det någon gång och det kanske kan vara någon kondensator som givit upp. Vid tillfälle ska jag försöka ge mig på det och se om det går att lokalisera felet...
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Återbruk!

Stommen är, om jag inte missminner mig, ett ca 40år gammalt soffbord från IKEA som mina föräldrar skaffade när de flyttade ihop.
Jag hade med mig det när jag flyttade hemifrån för 16år sedan, och glasskivorna har gått sönder med tiden.

Ett par måttsågade och fasade MDF-skivor och en dos färg senare och vi har ett praktiskt lekbord!
[bild]
Vad leker man på det?:thinking::)
 
Immobil Immobil skrev:
Vad leker man på det?:thinking::)
Lego Immobil...lego. :rofl:
 
  • Wow
  • Älska
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Vad leker man på det?:thinking::)
Ett desperat försök att minska mängden fotanglar... jag menar legobitar på golvet :rolleyes:

Men beros ungen på mig så är där väl inte så mycket hopp om det :oops:

/13th "vaddå, där är ju fria hål för fötterna" Marine
 
Med facit i hand hade det räckt att byta stickkontakten. Ismaskinsdelar utspridda på en matta inomhus; skruvmejsel, handtag, korgar, och plastdelar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparation av utrustning med verktyg och delar utspridda på bord, inkluderar multimeter och skruvmejslar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrolux-dammsugare på bord, mekanisk verktyg, blå handduk, del av person, vit stol, pappersmugg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Solvskaftet och 7 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Återbruk!

Stommen är, om jag inte missminner mig, ett ca 40år gammalt soffbord från IKEA som mina föräldrar skaffade när de flyttade ihop.
Jag hade med mig det när jag flyttade hemifrån för 16år sedan, och glasskivorna har gått sönder med tiden.

Ett par måttsågade och fasade MDF-skivor och en dos färg senare och vi har ett praktiskt lekbord!
[bild]
Det här är (förutom den hoppfulla effekten av mindre antal bitar på golvet) väldigt trevligt när avkomman vill att man ska vara med och bygga. Man kan sätta sig någorlunda bekvämt i en soffa eller stol bredvid och vara med utan att behöva kravla sig upp och ned från golvet.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Kardborremattan på slipmaskinen hade gett upp. Trivs med maskinen , Julas "röda dyra" , med ansluting för dammsugare.
Ren förslitningsdel enligt mitt tycke. "Vi säljer inte reservdelar till sånna billiga produkter" , sade Jula.

Vad göra? Köpa en Bosch slipmaskin som man kan köpa en ny platta till för några hundra!?

Och bara stänga den gamla maskinen?

Verktyg och tillbehör på ett rörigt bord, inklusive en blå sticksåg och grå slipplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En donatormaskin i blått för 199 kr.

Slipband, sandpapper, verktyg, oordnad arbetsbänk, skruvmejslar, hobbyprojekt, skruvbits, tejp, detaljer, konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya kardborremattan på plats på gamla maskinen.

Hm, vad ska man göra med Biltema slipen utan kardborremattan? Slänga?
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Kardborremattan på slipmaskinen hade gett upp. Trivs med maskinen , Julas "röda dyra" , med ansluting för dammsugare.
Ren förslitningsdel enligt mitt tycke. "Vi säljer inte reservdelar till sånna billiga produkter" , sade Jula.

Vad göra? Köpa en Bosch slipmaskin som man kan köpa en ny platta till för några hundra!?

Och bara stänga den gamla maskinen?

[bild]
En donatormaskin i blått för 199 kr.

[bild]
Nya kardborremattan på plats på gamla maskinen.

Hm, vad ska man göra med Biltema slipen utan kardborremattan? Slänga?
Vibrator till nån form av dammuppsamling?
 
Bytte insats i kranen som börjat läcka. Smidigt att beställa på tapwell för ca 200kr. Lite armaturfett på det så lirar den som ny!

Tvättställ med kran, tandkrämstube, och tandkrämstubklämme på bänkskiva. Kartongförpackning i bakgrunden. Hygienartiklar i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.