Hej alla glada,
Köp tomt och kolla på leverantörer, är tacksam för alla tips ni kan ge mig inför val av leverantör! Har inte tecknat några avtal än, jätte svårt!
har sett att ett tag några här pratade om olika uppvärmingssytem!
Vad rekommenderar ni som använder systemen skarpt?
- Fjärrvärme? kan man koppla upp mot Dalkia och sedan använda nåt annat! Ifall man vill använda fjärvärme senare med tanke på att man har betalt för det!
- bergvärme?

Känner ni till nån som vill bli av med schakt massa så är vi i behov av schakt massa :)
 
galaxenspresident skrev:
Jag tänker ha en odling med sockerrör, lime och mynta i södra delen av min gigantiska tomt för att få lite mindre gräsklippning, så en och annan må-skit-åh lär det bli :p
Vilken perfekt granne! Jag slår vad om att denna etappen i Alsike blir den allra bästa :)
 
boang skrev:
Hej alla glada,
Köp tomt och kolla på leverantörer, är tacksam för alla tips ni kan ge mig inför val av leverantör! Har inte tecknat några avtal än, jätte svårt!
har sett att ett tag några här pratade om olika uppvärmingssytem!
Vad rekommenderar ni som använder systemen skarpt?
- Fjärrvärme? kan man koppla upp mot Dalkia och sedan använda nåt annat! Ifall man vill använda fjärvärme senare med tanke på att man har betalt för det!
- bergvärme?

Känner ni till nån som vill bli av med schakt massa så är vi i behov av schakt massa :)
Jag kan verkligen inte rekommendera Dalkia, men sjalvklart ska vi ha det som vi har betalat for. Om det innabar att vi maste koppla in fjarrvarmen for att sedan koppla ur den fem minuter senare far det bli sa.

Vi kommer troligtvis att anvanda oss av bergvarme.

Vi kan eventuellt behova bli av med en del schaktmassor, aterkommer inom nagra veckor nar vi har sprangt klart pa tomten.
 
boang skrev:
Känner ni till nån som vill bli av med schakt massa så är vi i behov av schakt massa :)
Ahhh, törs jag gissa på att din tomt ligger nere i svackan typ, 1:494-1:497?

Jag hade lite schaktmassor från vägbygget uppöst på min tomt ett tag som jag bad om att få behålla men de åkte ner i svackan. Det var nog sådana som behövde dem mer än jag :(.

När jag räknade på bergvärme kom jag fram till att det blev ungefär samma kostnad som för fjärrvärme (trots Dalkias pris). I stället för att "jäklas" med Dalkia (och indirekt också med redan anslutna) och ta en fjärrvärmeinstallation och sedan installera något annat uppvärmningalternativ med ungefär samma ekonomi istället, så skippar jag en större investering och kör jag med fjärrvärme tills vidare. Det känns bra att inte vara mer belånad än nödvändigt. I värsta fall kan jag investera i något annat uppvärmningsalternativ senare. Vattenburen värme har jag då redan och plats i en lite större tvättstuga.

Fjärrvärmen fungerar då kalas i lägenheten vi bor i nu ;).

Ni som tagit ner träd redan, hur har ni gjort med riset? Jag har uppåt tio träd som jag vill ta ner så det lär bli omständligt att ta på släpvagn iallafall.

Attans Kokoskungen, jag hade missuppfattat det där med klimatzoner för sockerrör och limeträd :(.
 
boang skrev:
Hej alla glada,
Köp tomt och kolla på leverantörer, är tacksam för alla tips ni kan ge mig inför val av leverantör! Har inte tecknat några avtal än, jätte svårt!
har sett att ett tag några här pratade om olika uppvärmingssytem!
Vad rekommenderar ni som använder systemen skarpt?
- Fjärrvärme? kan man koppla upp mot Dalkia och sedan använda nåt annat! Ifall man vill använda fjärvärme senare med tanke på att man har betalt för det!
- bergvärme?

Känner ni till nån som vill bli av med schakt massa så är vi i behov av schakt massa :)
Jag håller helt Sams linje angående fjärrvärmen. Jag driver just nu frågan att vi skall få den fjärrvärmeanslutning som ingår i tomtpriset mot Alsikebolaget. Vi kommer dock att köra på standard frånluftsvärmepump (vilket för oss blir ca 5000 SEK billigare/år än fjärrvärme) tills dess att vi inreder övervåningen då vi byter till en kraftfullare modell. Helst ville vi ha markvärme (bra effekt till lägre kostnad än bergvärme) men det funkar inte på vårt tomt. Bergvärme skulle ta för lång tid för oss att räkna hem.


Angående val av leverantör är mina personliga favoriter LB-hus, Myresjöhus och Götenehus. Dessa bygger på totalentreprenad och ligger hyfsat prismässigt. Glenn på Myresjö och Hasse på LB-hus är riktigt kunniga och duktiga säljare. I övrigt kan du ju kolla upp Eksjöhus och Vårgårdahus. Om du beskriver lite mer vad ni är ute efter för hus och vilken standard ni önskar så är det lättare att ge bra tips!
 
Nu har vi fällt ett tiotal träd i helgen och det blir som sagt en hel del ris av det. Vi har i dagsläget bara lagt det framme vid tomtgränsen, jag vet inte riktigt om man ska köra det till återvinningsstationen eller om man kan bränna upp det i höst.

När etapp 1 av Boängsåsen byggdes brände de flesta där upp sin ved så att vi som bodde på Boängsvägen hade ett konstant rökmoln där under flera veckor, så dom borde inte klaga om dom i sin tur får lite rök på sig ;)

Jag har ca. 5 träd kvar att fälla innan jag är klar.

Galaxenspresident: Annars kanske det kan vara en ide att tillsammans ta dit en lastbil som hämtar upp ris från flera tomter samtidigt?

Angående värmen så kommer vi att köra fjärrvärme & FTX.

/ Jocke
 
Boang: Jag kör med Sjödalshus. De är i samma koncern som Götenehus men kör med delad entreprenad och har en högre standard vilket gör att prislappen inte rinner iväg lika mycket när man byter ut saker och ting i tillvalen vilket förhoppningsvis ger en bättre fingervisning om slutpriset redan från början (men det återstår ju att se i och med att vi inte är färdiga än :) ).

Har en kompis som byggt med Götenehus helentreprenad. Utifrån hans berättelser så har jag fått uppfattningen att deras agent varit lite ful men att de ändå blev rätt nöjda i slutändan. Deras bygge skull enligt ursprungsplanen hamna på 3.6Mkr men hamnade i slutändan på 3.9Mkr men det blev ruskigt fint innuti. Stora skilnaden var tillvalen.

JockeR: Om vädret tillåter kommer vi att ta ner träden till helgen, så kan vi höras senare när vi sett hur mycket det blev och funderat lite.
 
Håller med om att Götenehus varit lite småfula, men troligtvis inte mer än övriga bolag på marknaden. Är det fler än jag som hela tiden har känslan av konstanta försök till att bli lurad?

Götenehus och Sjödalshus har t.o.m samma fabrik, men som du säger har även jag hört att deras standard är något högre. Dessutom bygger de väldigt fina hus!!! Om man dock beaktar att en totalentreprenad brukar kosta i slängarna 200 000 skiljer det kanske inte så mycket prismässigt? Även Götenehus och andra totalentreprenadbolag kan ju bygga på delad entreprenad.

Ett annat bolag med hög standard, delad entreprenad och därmed lägre priser är TrivselHus.
 
Är det någon som anlitat sådan undersökning av mark? Tipsa gärna om ni känner nån som ni varit nöjda med :)
 
Är det någon som fått koll på anslutningsavgifter för el och telia i vår etapp?
 
Jag har för mig Vattenfall sa 18 papp för elanslutningen oavsett säkringsstorlek (den påverkar istället fasta avgiften).
 
Då var träden nere och uppkapade... nu skall de sista stuvas undan och riset eldas upp (hoppas på ihållande regn snart) sen är det klart!....

TRäffade en geotekniker som gjorde undersökningar på en av tomterna i svackan idag.. han sa att det var goda markförhållanden i området... Även i svackan var det ganska ok med endast 1 meter hårdlera....

Ni som skall ha FTX.. vilken firma projekterar och installerar??
 
Det låter som både Kalle & galaxenspresident är inne på att elda upp riset...

Tror ni annars att flisvärmeverket i Knivsta kan vara intresserad av att ta emot (köpa?) riset av oss?
 
Jag är tveksam om flisverket tycker det är lönt att hämta riset och jag är inte heller så pigg på att bekosta transport.

Rörande FTX-en så blir det en Villavent genom Sjödalshus för min del. Jag pratade med Servicebolaget i Hudiksvall som man kommer till om man googlar på villavent. De säljer FTX byggsatser inklusive projektering (osäker om de installerar också). De är också de som Sjödalshus anlitar för projekteringen.
 
Bygglov erhållet.

Ris uppeldat. Tände tidigt imorse när det var vindstilla. Sedan lätt västligt drag hela dagen och därmed störde jag antagligen ingen med röken. Det hade dock känts lite tryggare att tända brasan om det varit fuktigare i markerna.

Såg att det var en av tomterna till salu i närheten av dig Kockoskungen. BTW: så har jag tagit ner alla björkar på min tomt med tanke på din pollenallergi :).

Nu är det bara resten kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.