Hej

Detta med fjärrvärmen låter ju intressant. Själv har vi flyttat in i tidigare släpp i Alsike. Vi har fjärrvärme som vi är supernöjda med. Priset kunde vara bättre.... men så enkelt och tryggt!!.. Det vi saknar är ett FTX som alla verkar säga man ska ha.... luften står ju helt still så här på sommaren....
 
Senaste nytt från Alsikebolaget: Dalkia kommer inte att sänka sina ockerpriser ett öre.

Efter att ha läst diverse dokument anser jag att jag har rätt att få fjärrvärmecentralen som ska sitta i mitt hus även om jag väljer att inte ha fjärrvärme som värmekälla.

Saxat från Alsikebolagets informationsbrev inför tomtsläppen: "I tomtpriserna ingår anslutningsavgift för vatten och avlopp, gatukostnader samt anslutningsavgift för fjärrvärme."

Saxat från köpekontraktet: "Säljaren skall till Dalkia Facilities management AB betala anslutningsavgiften för fjärrvärme".

Saxat från Dalkias hemsida: Anslutningsavgift = Kostnaden för undercentral och anslutning. Undercentralen ägs av kunden efter betald anslutningsavgift.

Eftersom jag enligt Alsikebolaget redan har betalat anslutningsavgiften i och med tomtköpet anser jag mig ha rätt till fjärrvärmeväxlaren. Hur ser ni andra på detta?
 
Nej jag tror inte heller att de kommer att sänka priserna så länge de eldar pellets+olja men jag hoppas på att de uppnår sin målsättning att få tillräckligt många att ansluta sig (flerfamiljshusen etc) för att de skall byta till fliseldning och då kan det finnas utrymme för sänkningar.
 
För er som väljer att ansluta sig till fjärrvärmen hoppas jag verkligen att de kommer att sänka sina priser framgent. Däremot tvivlar jag starkt på att ett företag som Dalkia kommer sänka priserna, oavsett hur många som ansluter sig.
 
Fick precis beskedet att Dalkia inte tänker sänka sina priser. Vår strategi blir nog därför att teckna abbonemang, få det inkopplat helt och hållet vilket då ingår i priset, och sedan omedelbart säga upp abbonemanget. Då får vi allt vi betalat för utan att behöva använda fjärrvärmen. Om då Dalkia på sikt sänker sina priser kommer vi att överväga anslutning på nytt.
 
Jag var ut idag och kikade igen. Jag var mäkta imponerad ;-) av hur snett de lyckats sätta upp lyktstolparna. Hoppads de kommer att rätas upp så småning om.
 
Haha, jag såg det också!
Men det ger ju området lite bättre belysning och en mer säregen karaktär ;-)
 
Tack och lov, idag stod stolparna rakare. Pheew
 
Visst är det så att lyktstolparna sitter i tomthörnen för tomterna på den västra sidan? (Förutom vid allmänningen till pumphuset)
 
Två av våra tomtrör saknas, men jag är till 99% säker på att lyktstolpen sitter vid vår vänstra tomtgräns (sett från vägen).
 
Det verkar stämma rätt bra i vårt fall också. Men jag vet att man sa att lyktstolparna markerade främre tomtgränser på några av tomterna i förra släppet också, men det visade sig senare inte stämma vilket leddet till visst förtret med bygglov och sprängarbeten för en del. Men det var också något strul med olika koordinatsystem i det släppet.

Hade du börjat röjja på tomten nu Sam? Jag tyckte det såg ut så när jag var ut och kikade idag, men även på några andra tomter.
 
Ja, nu är alla träd utom fem borta. Ska ut en vända på onsdag och ta de sista. Sedan återstår endast några björkar, som vi tänkt behålla.

Jag hade en underbar variation av väderförhållanden under de två dagar som arbetet tog. Allt från tropiska monsunregn till ökenlik värme - ombyte förnöjer :D
 
Snälla ta ner björkarna också! Jag och deras pollen är ovänner :) De ger finfin ved!

Shysst att klimatet kan vara tropiskt i Alsike. Ser fram emot en mojito på altanen där!
 
På fredag kommer maskinerna och på måndag täcker vi av tomten. Det ska bli spännande att se vad som döljer sig under ytan...
 
kungkokos skrev:
Shysst att klimatet kan vara tropiskt i Alsike. Ser fram emot en mojito på altanen där!
Jag tänker ha en odling med sockerrör, lime och mynta i södra delen av min gigantiska tomt för att få lite mindre gräsklippning, så en och annan må-skit-åh lär det bli :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.