useless useless skrev:
Spisar med begränsad effekt är ingen ny företeelse, men förr i tiden var det tydligare för konsumenten vad man köpte.
Finns säkert en och annan konsument som inte inser vad den vita plattan har för effekt. :geek:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
Vad irriterar mig mest med moderna induktionsspisar är att de omotiverat sänker/stänger av värmen på plattan utan att visa någor om det i displayen.
Häromdagen skulle jag steka upp lite mat när det hände. Dvs jag sätter plattan max/boost, häller i den frysta pyttipannan osv. Efter en stund sätter den ner effekten, jag ser det tydligt på vad som händer i pannan dvs den slutar "fräsa". Men enligt displayen är allt ok, boost osv. Så jag prövar att sätta på den andra plattan med "boost" och flytta pannan dit. Då fungerar det som det ska.
Spisen är inkopplad på 3-fas.
 
I mina öron låter det som något är trasigt,
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad irriterar mig mest med moderna induktionsspisar är att de omotiverat sänker/stänger av värmen på plattan utan att visa någor om det i displayen.
Nog ser man det på vår induktionsspis, har man en platta på max och sätter på den andra plattan på samma sida på något mer än 7 (har jag för mig att det är) så kommer man att se på displayen att effekten på den första minskas.
 
TRJBerg
BirgitS BirgitS skrev:
Nog ser man det på vår induktionsspis, har man en platta på max och sätter på den andra plattan på samma sida på något mer än 7 (har jag för mig att det är) så kommer man att se på displayen att effekten på den första minskas.
I mitt fall visades ingenting. Dvs det stod "P" som står för det man brukar kalla "boost".
Och displayen visade "P". Och jag använde bara en platta.
 
BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
I mitt fall visades ingenting. Dvs det stod "P" som står för det man brukar kalla "boost".
Och displayen visade "P". Och jag använde bara en platta.
Då håller jag med Alfredo om att något verkar vara fel på din spis. Det ska inte vara något problem att använda boost-funktionen på en platta. Kanske otillräcklig kylning när du använder boost under lång tid så att det är en säkerhetsfunktion som träder in.
 
useless useless skrev:
Spisar med begränsad effekt är ingen ny företeelse, men förr i tiden var det tydligare för konsumenten vad man köpte.

[bild]
Vad är detta för udda skapelse?
Har aldrig någonsin sett en spis med en "falsk" kokplatta :surprised:
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
I mitt fall visades ingenting. Dvs det stod "P" som står för det man brukar kalla "boost".
Och displayen visade "P". Och jag använde bara en platta.
Vad är det för fabrikat?
 
TRJBerg
BirgitS BirgitS skrev:
Då håller jag med Alfredo om att något verkar vara fel på din spis. Det ska inte vara något problem att använda boost-funktionen på en platta. Kanske otillräcklig kylning när du använder boost under lång tid så att det är en säkerhetsfunktion som träder in.
Plattan var påsatt nyligen från helt kall spis. Dvs inte använd på ett dygn.
 
TRJBerg
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är det för fabrikat?
Cylinda. (Modellbeteckning (?) vid vreden: "Sib 872 KV".)
Har haft den några år. Det här uppträder ibland, inte alltid.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Cylinda. (Modellbeteckning (?) vid vreden: "Sib 872 KV".)
Har haft den några år. Det här uppträder ibland, inte alltid.
Tyvärr tycker jag att man väldigt ofta hör detta om nyare spisar och speciellt induktion.
Oavsett om det är en Elektrolux, Bosch eller "Ikea" mfl.
Man kokar pasta på en platta, ska koka sås eller steka på en annan och så drar någon av de tidigare plattorna ner effekten och "sabbar" hela matlagningen.
Eller så stänger hela eländet av sig pga överhettning eller något annat fel.
Eller löser ut någon av huvudsäkringarna för att tex varmvattenberedaren råkade ligga på samma fas.
 
BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
Plattan var påsatt nyligen från helt kall spis. Dvs inte använd på ett dygn.
Jag tänkte mer på det du skrev att det inträffade efter en stund. På min spis är det ju en liten tystlåten fläkt som startar när man sätter på en platta så att elektroniken inte blir för varm och om den inte fungerar så kan det ju vara en skyddsfunktion att dra ner effekten när det blir för varmt.
 
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tyvärr tycker jag att man väldigt ofta hör detta om nyare spisar och speciellt induktion.
Oavsett om det är en Elektrolux, Bosch eller "Ikea" mfl.
Man kokar pasta på en platta, ska koka sås eller steka på en annan och så drar någon av de tidigare plattorna ner effekten och "sabbar" hela matlagningen.
Eller så stänger hela eländet av sig pga överhettning eller något annat fel.
Eller löser ut någon av huvudsäkringarna för att tex varmvattenberedaren råkade ligga på samma fas.
Gamla spisar drog lika mycket effekt (ung. 11 kW) som de nya gör så det har alltid varit möjligt att en huvudsäkring går när varmvattenberedaren startar och spisen drar mycket på samma fas. Möjligen att man förr hade större huvudsäkringar för det påverkade inte priset så mycket.

Motsv. när det gäller att dra ner effekten så beror det ju på att man försöker få den nya hällen att leverera mer effekt än vad en gammal spis kunde. Gamla spisar hade ju lägre maxeffekt per platta, och då särskilt på de mindre plattorna, än dagens induktionszoner. Det gick inte att stormkoka pasta och steka på hög effekt samtidigt med dem.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad irriterar mig mest med moderna induktionsspisar är att de omotiverat sänker/stänger av värmen på plattan utan att visa någor om det i displayen.
Häromdagen skulle jag steka upp lite mat när det hände. Dvs jag sätter plattan max/boost, häller i den frysta pyttipannan osv. Efter en stund sätter den ner effekten, jag ser det tydligt på vad som händer i pannan dvs den slutar "fräsa". Men enligt displayen är allt ok, boost osv. Så jag prövar att sätta på den andra plattan med "boost" och flytta pannan dit. Då fungerar det som det ska.
Spisen är inkopplad på 3-fas.
Så beter sig min också, men skulle tro att det är för att det blir för varmt för elektroniken (min häll har kylfläktar på varje zon) effekten ca. 3,5kW då den går på boost läge på zonen, så det blir nog rejält varmt. Så det är väl Morén självbevarelsedrift för att inte förstöra elektroniken som den sänker effekten.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Gamla spisar drog lika mycket effekt (ung. 11 kW) som de nya gör så det har alltid varit möjligt att en huvudsäkring går när varmvattenberedaren startar och spisen drar mycket på samma fas. Möjligen att man förr hade större huvudsäkringar för det påverkade inte priset så mycket.

Motsv. när det gäller att dra ner effekten så beror det ju på att man försöker få den nya hällen att leverera mer effekt än vad en gammal spis kunde. Gamla spisar hade ju lägre maxeffekt per platta, och då särskilt på de mindre plattorna, än dagens induktionszoner. Det gick inte att stormkoka pasta och steka på hög effekt samtidigt med dem.
Ja det står ju helt sagolika effektsiffror i många instruktionsböcker på moderna induktionsspisar/hällar.
Jag undrar i så fall var sjutton den effekten tar vägen...
På min 20år gamla spis går det definitivt att stormkoka pasta, koka en sås och steka samtidigt, och/eller grilla i ugnen. Har 16A huvudsäkringar.
Knäpptyst och aldrig någonsin att någonting regleras ner eller överhettar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.