Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F
F fsn skrev:
Vindkraftens årliga bidrag till elmixen i Sverige är 17-18%. I Danmark är den 48% tror jag. När det verkligen blåser så betyder det att det finns el så man kan gössla med det, det är därfär den då kostar enstaka öre. Den elen är garanterat fossilfri.
Ja jävlar…. Gössla, vi kan väl se detta som en redigering. * gödsla*
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det någon som kan förklara varför elbförbrukningen ökar, bara för att man flyttar tiden när elen används?
Drar tvättmaskinen, diskmaskinen, varmvattenberedaren etc mer ström på natten?

Är det samma sak om man kör bil när det inte är rusningstid? Om jag ska åka från södra Stockholm till norra, blir sträckan längre eller drar bilen mer bränsle om man kör på natten istället för klockan 8 när Essingeleden är fullproppad?

Om man anses sitta i regeringen om man jobbar på kansliet kan man väl anses vunnit nobelpris om man är på Nobelmiddagen. Jag.vill gratulera till tre nobelpris. Undrar i vilka områden. ;)
Kör du inte på el så är förbrukningen alltid densamma.
 
  • Haha
jawen
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Kör du inte på el så är förbrukningen alltid densamma.
Hur menar du nu?
 
J jawen skrev:
Blir lite snurrigt, men var din elräkning på totalt ca 1.500 kr ?
Eon var 1220kr. Till 279 kWh. Har ej fått tibbers ännu, antar väl att den bakas ihop till en hel månad. Så vet inte exakt ännu, men ca 1500 gissar jag =)

Tänk vad hemsk den hade varit om jag förbrukat som förra året.
 
M Matte Bygg skrev:
Aha! Men du har en jäkla låg förbrukning 279 kWh för 28 dagar i oktober. 10 kWh/dygn är i lägsta laget. Skulle inte anstränga mig så mycket om jag vore du. Varför byta maskinen som funkar? Du kommer inte hinna tjäna in den bara för att den kommer förbruka mindre. Du hinner byta ut den igen innan den ”betalat sig självt” ifråga om besparing.

Jag förbrukar dubbelt så mycket, 19400 kWh för okt21-sep22 (kommer få 9700 SEK från staten i kompensation)

Tror jag förbrukar mindre idag eftersom ett av barnen flyttat ut och kvar är jag, kärringen, hunden och 2 snorungar i nedre tonåren.
Jag har ju inte ansträngt mig. Notera det nu ordentligt. Noll ansträngning.

Diskmaskinen skall bytas för att den inte funkar ordentligt tyvärr, kommer sälja den för en femhundring till den som orkar eller köra den till tippen. Då köper jag självklart en som går att förskjuta i tid.
Tvättmaskinen kommer bytas inom sin tid för den är för liten och felkodar emellanåt trots den är rengjord.
Kylskåpet bytte vi i somras, fattar inte hur de före oss klarade sig med det då det var ett litet.

10000 per år är ungefär vad folk ligger på som inte har pool, spa, bastu eller liknande. (i vårt område)

Om du bor i sthlm eller liknande låter det halvmycket. Min fabror borta i Malung (ute i skogen) förbrukar 20 000 per år med liten bilverkstad. Dock vedpanna.
 
J Johnny2times skrev:
Det är väl knappast bra för alla… men om man t ex har elbil så sparar man definitivt… så länge som bilen är hemmaparkerad nattetid…

har kört ca 112 mil tor till jobbet hittills i november. Plus någon mil på helgerna, inte mycket. Det har hittills för mig kostat 78 kr i tibberappen. så med elöverföring och moms blir det inte jättemycket till.

Hade jag kört med min förra bil så hade det kostat ca 1747 kr i bränsle.
 
M Matte Bygg skrev:
Uppdatering: För att bygga på min teori om att timmisar förbrukar mer i kilowattimmar:

Timmisar styr sin förbrukning till billiga timmar. Om timmisen har bastu så blir det fler och längre bastubad, långa duschar, djupa bad, högre inomhustemperatur osv.

Dessutom fler körrundor med elbilen. Som typ Per Gessle som tar Ferrarin till Konsum för att köpa mjölk. Sen igen för man glömt vetemjölet och så igen för att köpa helgmyset.


Tror ingen kan säga emot att detta. Människan är i grunden egoistisk och girig. Dessa egenskaper förstärks när priset är billigt och då förbrukar timmisarna så mycket el att ledningarna riskerar överhettas.

Edit: finns någon -förslagsvis en timmis, som ärligt och med handen på hjärtat kan räkna upp tre negativa saker med timprisavtal.
Du måste dock ha något som backar upp din teori.

Jag inkl min kusin förbrukar ju mindre, till ett lägre pris än om vi hade förbrukat med snittpris.

Jag duschar kortare än när jag hade fast pris och blir lika ren. Inomhustemperaturen är ställd till 18grader då vi tycker det är onödigt att elda för kråkorna när vi ändå inte är hemma.
Jag kör mindre bil nu än förr, passar på om jag skulle ha glömt något när jag ändå passerar affären till och från jobbet.
Jag till och med kanske sparar in på duschen då jag tänkt mig att gå till gymmet och kan passa på att duscha när jag ändå är där, de måste ändå värma upp vattnet då det ändå är ett badhus så det är win win.

Däremot en som jag känner ganska bra klagade på förra vinterns pris, men har inte gjort något alls för att förbättra sin förbrukning och kör på som om förra vintern aldrig hände.

Enda anledningen att elbolag som ändrar till timpris i smyg tjänar på det är för att kunden inte vet om det och förbrukar som vanligt.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hur menar du nu?
Just el verkar som du skriver variera i åtgång beroende på div förluster mest hänförligt till lagringsproblematiken.
Kemisk energi däremot förbrukar man när som helst med samma effektivitet.
 
R Rkarlsson skrev:
Du måste dock ha något som backar upp din teori.

Jag inkl min kusin förbrukar ju mindre, till ett lägre pris än om vi hade förbrukat med snittpris.

Jag duschar kortare än när jag hade fast pris och blir lika ren. Inomhustemperaturen är ställd till 18grader då vi tycker det är onödigt att elda för kråkorna när vi ändå inte är hemma.
Jag kör mindre bil nu än förr, passar på om jag skulle ha glömt något när jag ändå passerar affären till och från jobbet.
Jag till och med kanske sparar in på duschen då jag tänkt mig att gå till gymmet och kan passa på att duscha när jag ändå är där, de måste ändå värma upp vattnet då det ändå är ett badhus så det är win win.

Däremot en som jag känner ganska bra klagade på förra vinterns pris, men har inte gjort något alls för att förbättra sin förbrukning och kör på som om förra vintern aldrig hände.

Enda anledningen att elbolag som ändrar till timpris i smyg tjänar på det är för att kunden inte vet om det och förbrukar som vanligt.
De tjänar inte på att flytta folk till timpris.
 
D Daniel 109 skrev:
De tjänar inte på att flytta folk till timpris.
Nej den delen erkänner jag att jag har dålig koll på. Men det blir åtminstone dyrare för kunden om de inte är medvetna om att de har timme och kör på som vanligt.

Eon exempelvis behöver väl kanske inte öka på någon vinst heller för den delen. De vill dock ha :p
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle timpriskunderna få dyrare el? De kommer sannolikt att ha billigare el oavsett, men skillnaden minskar. Det blir ju väldigt tydligt när priserna varierar som nu. Har du timpris så vet du att du betalar det som är det satta priset. Har man rörligt så vet du inte hur dyr elen blir. Ni var det några dagar där elen kostade några öre, men du vet inte om du får betala tioöringar eller tiokronor innan månaden är slut. Har du timbris kan du utan rädsla värma upp badtunnan och bastun. Eller slå om från pellets till el under några dagar.
lJust därför att de flesta har annat att göra än att bevaka sina elpriser.
 
S Stegväxellåda skrev:
lJust därför att de flesta har annat att göra än att bevaka sina elpriser.
Snittkunden betalar exakt lika mycket med timpris som månadspris. Hälften mer hälften mindre. Det blir inte generellt sett dyrare om man fortsätter med samma förbrukning och går över till timpris.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Snittkunden betalar exakt lika mycket med timpris som månadspris. Hälften mer hälften mindre. Det blir inte generellt sett dyrare om man fortsätter med samma förbrukning och går över till timpris.
Verkar var extremt svårt för många att förstå det trots att det är skrivet i tråden flera gånger.
 
Avslutar veckan med att konstatera att timpris är en riktig Scam. En bluff. Ett spel.

Kommande veckor med hårda minusgrader när man måste ladda det där åbäket (elbilen) men det blir för dyrt och då tvingas ladda när det kostar mer än halva kallingen, då önskar man att man inte hade ingått en pakt med djävulen. Timprisare kommer gråta blod såvidade inte de tar ledigt och låter elbilseländet stå still samt pracka på sig ylleplagg för att inte få frysskador i deras karga, kalla, tråkiga hem.

Timpris är döden.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
K
M Matte Bygg skrev:
Avslutar veckan med att konstatera att timpris är en riktig Scam. En bluff. Ett spel.

Kommande veckor med hårda minusgrader när man måste ladda det där åbäket (elbilen) men det blir för dyrt och då tvingas ladda när det kostar mer än halva kallingen, då önskar man att man inte hade ingått en pakt med djävulen. Timprisare kommer gråta blod såvidade inte de tar ledigt och låter elbilseländet stå still samt pracka på sig ylleplagg för att inte få frysskador i deras karga, kalla, tråkiga hem.

Timpris är döden.
Fantasin är det inget fel på!.
Och återigen bara åsikter och hittepå från dig utan någon som helst fakta eller annat som skapar trovärdighet eller?

föresten hur blev det med offerten på dina solceller du skulle dela med dig av?
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.