Status
Tråden går ej att kommentera.
JanneJanne123
M Matte Bygg skrev:
Jag påstår att man förbrukar mer när elen är billigare. Timprisare har generellt högre förbrukning räknat i kilowattimmar.

Det är som en butik har utförsäljning med 90% rabatt. Kön kan bli 200 meter lång utanför den butiken.

Edit: Detta är miljömässigt förkastligt. Timprisare blir ofrivilligt klimatbovar genom sin dekadenta och extravaganta livsstil…. under billiga kilowattimmar. I övrigt är det nudlar och hemmagjord sockerdricka.
Jag ställer alltid en kupévärmare på gräsmattan med fullt blås om nätterna när det är billigt bara för att jag kan. Ibland två. Har även funderat på att börja med någon form av hobby som innefattar elektrolys.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 7 till
  • Laddar…
Uppdatering: För att bygga på min teori om att timmisar förbrukar mer i kilowattimmar:

Timmisar styr sin förbrukning till billiga timmar. Om timmisen har bastu så blir det fler och längre bastubad, långa duschar, djupa bad, högre inomhustemperatur osv.

Dessutom fler körrundor med elbilen. Som typ Per Gessle som tar Ferrarin till Konsum för att köpa mjölk. Sen igen för man glömt vetemjölet och så igen för att köpa helgmyset.


Tror ingen kan säga emot att detta. Människan är i grunden egoistisk och girig. Dessa egenskaper förstärks när priset är billigt och då förbrukar timmisarna så mycket el att ledningarna riskerar överhettas.

Edit: finns någon -förslagsvis en timmis, som ärligt och med handen på hjärtat kan räkna upp tre negativa saker med timprisavtal.
 
Redigerat:
Har en kollega vars bror jobbar inom media. Han säger att elbolag i smyg ändrar kundernas avtal till timpriser.

Mycket allvarligt och oseriöst av elbolag. Detta visar dock att elbolagen tjänar mer på timmisar.

Timmisar som själva aktivt valt timpris går på betet. Betet är inget saftigt köttben utan en rostig spik.
 
K
F fsn skrev:
En kon[/QUOTE
Jag hör bara teorier . Inga källor inga bevis på att sakerna stämmer inget mer än ditt eget tycke.
Dina vänner har jag noll förtroende för för även där fattas trovärdiga källor på att det ens existerar sak kunnighet

Blanda inte ihop åsikter och fakta
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Spotpriset på el är starkt korrelerat till hur "smutsig" elen är, så att förbruka 5 kWh när elpriset är 30 öre är bättre för miljön än att förbruka 1 kWh då priset är 2 kr (även om det med skatter och avgifter inte blir billigare totalt för den egna plånboken).
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Spotpriset på el är starkt korrelerat till hur "smutsig" elen är, så att förbruka 5 kWh när elpriset är 30 öre är bättre för miljön än att förbruka 1 kWh då priset är 2 kr (även om det med skatter och avgifter inte blir billigare totalt för den egna plånboken).
Källa på det?
 
K Krux skrev:
Jag hör bara teorier . Inga källor inga bevis på att sakerna stämmer inget mer än ditt eget tycke.
Dina vänner har jag noll förtroende för för även där fattas trovärdiga källor på att det ens existerar sak kunnighet

Blanda inte ihop åsikter och fakta
Detta forum är inte enbart för sakkunniga och experter. Det finns plats för teorier och hypoteser och även gissningar.
 
M Matte Bygg skrev:
Har en kollega vars bror jobbar inom media. Han säger att elbolag i smyg ändrar kundernas avtal till timpriser.

Mycket allvarligt och oseriöst av elbolag. Detta visar dock att elbolagen tjänar mer på timmisar.

Timmisar som själva aktivt valt timpris går på betet. Betet är inget saftigt köttben utan en rostig spik.
Nu skriver Svenskan om detta:
https://www.svd.se/a/GMxnMx/vattenfall-bytte-rorligt-elavtal-till-timprisavtal
 
M Matte Bygg skrev:
Uppdatering: För att bygga på min teori om att timmisar förbrukar mer i kilowattimmar:

Timmisar styr sin förbrukning till billiga timmar. Om timmisen har bastu så blir det fler och längre bastubad, långa duschar, djupa bad, högre inomhustemperatur osv.

Dessutom fler körrundor med elbilen. Som typ Per Gessle som tar Ferrarin till Konsum för att köpa mjölk. Sen igen för man glömt vetemjölet och så igen för att köpa helgmyset.


Tror ingen kan säga emot att detta. Människan är i grunden egoistisk och girig. Dessa egenskaper förstärks när priset är billigt och då förbrukar timmisarna så mycket el att ledningarna riskerar överhettas.

Edit: finns någon -förslagsvis en timmis, som ärligt och med handen på hjärtat kan räkna upp tre negativa saker med timprisavtal.
M Matte Bygg skrev:
Källa på det?
Jobbigt med timpris är ju

1) Man betalar kanske mer för saker som är allways on - typ Poolspa och värme… om alternativet är ett avtal som räknar pris baserat på när stora massan hushåll i ens område konsumerar…
2) Jobbigt att köra tvättmaskin efter t ex 23 på kvällen om man inte vill ha kläderna liggandes fuktiga över natten… upp och hänga tvätt 00:30.
3) Med fler barn med aktiviteter och elbil så händer det att man trots allt kan hamna i situationer där laddning krävs under timmar då elpriset peakar…
 
Nej, du betalar mindre för saker som alltid är på.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Källa på det?
källa och källa… men… pris beror på tillgång o efterfrågan… När det blåser finns det stor tillgång = är det billigare…

i dessa fall är elen renare… men att det generellt är så att det skulle vara renare el ju billigare den är är jag tveksam till.

om det inte blåser och efterfrågan är stor så är dock nog risken för att elen är smutsigare under peak-timmar stor… och lägre även under off-peak.. eller?
 
Jo, så är det. Det är absolut ingen fossilkraft aktiv när priset är riktigt lågt. Då är det vindkraft, kärnkraft och vattenkraft som inte kan sparas. Så att förbruka då bidrar inte till utsläpp alls.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K
M Matte Bygg skrev:
Detta forum är inte enbart för sakkunniga och experter. Det finns plats för teorier och hypoteser och även gissningar.
Självklart är det så. Men då får man ju utrycka sig på ett sådant sätt att det du skriver är dina egna åsikter och påhitt utan någon som helst grund av fakta eller källor bakom , och inte formulera dig som det är fakta du kommer med. lika så är dina vänner säger inget värt alls eftersom du inte kan visa upp någon sak kunnighet eller kompetens hos dem.
Det du skriver är ju dina åsikter och inget annat och åsikter är inte fakta
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det någon som kan förklara varför elbförbrukningen ökar, bara för att man flyttar tiden när elen används?
Klart att förbrukningen kan öka om man har möjligheten att flytta stora delar av förbrukningen till billiga timmar, människor brukar fungera så.
Vad gäller värmen så får man ju då köra max effekt under "natten" för att kompensera att inte värmekällan ska gå under "dagtid/dyrtid", och är det billigt så är det nog vanligt att man unnar sig några grader varmare.
Gäller väl speciellt "tröga system" så som ingjutna vattenslingor i betongen, även om det också gäller radiatorer & luft/luft värmepumpar....Samt COP sjunker.

Dom som har större varmvattenberedare som dom styr & enbart kör "järnet" "billig timmar", tar nog också längre duschar & lika så med elbilen ( så länge varmvattnet & bilbatteriet räcker till) = flera körningar eftersom elen har laddats & kommer laddas "billigt" så då spelar det inte så stor roll.
 
  • Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
F
J Johnny2times skrev:
källa och källa… men… pris beror på tillgång o efterfrågan… När det blåser finns det stor tillgång = är det billigare…

i dessa fall är elen renare… men att det generellt är så att det skulle vara renare el ju billigare den är är jag tveksam till.

om det inte blåser och efterfrågan är stor så är dock nog risken för att elen är smutsigare under peak-timmar stor… och lägre även under off-peak.. eller?
Vindkraftens årliga bidrag till elmixen i Sverige är 17-18%. I Danmark är den 48% tror jag. När det verkligen blåser så betyder det att det finns el så man kan gössla med det, det är därfär den då kostar enstaka öre. Den elen är garanterat fossilfri.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.