Det blir stor skillnad för snitttemperatur ibland på hösten, kan skilja ordentligt i förbrukning. Det är jag van vid så därför har jag hållit 18 grader inne sen Sep och legat på Aug 340, Sep 340, Okt 380kwh. 65m2 timmer, bara Luftvärmepump och ved. Det hade nog lätt blivit 200kwh extra om jag hade hållit 22 grader som förut. Tjocksockor och inte gå i kalsonger, man behöver inte frysa.
 
M mrsnhp skrev:
Räkna på hur mycket ni skulle kunna spara per år om ni byter till luft/vatten. En halvering av uppvärmningskostnaden är inte orimlig. Jämför det sedan med vad blancolånet kan kosta per år. Det är inte säkert att det lönar sig att byta värmesystem på blancolån, man får rätt mycket el för dom pengarna. Det beror såklart på hur elpriset utvecklas.

Och skaffa ylletofflor. Seriöst, de räddar oss i vår dåligt isolerade gamla kåk som skulle kosta skjortan att hålla på 22 grader på vintern trots bergvärme. Är man varm om fötterna blir 19-20 grader betydligt mer uthärdligt.
Byta värmesystem kan man oftast finansera genom att utöka det befintliga bolånet, så räntekostnaden blir mindre både genom lägre ränta samt ränteavdrag jämfört med ett blancolån.

Sedan pratar väl politiker och myndigheter om ett omställningsbidrag för att byta från eluppvärmning till något grönare. Det hjälper förstås inte denna vinter men är något att ta med sig till nästa år.
 
S Sir Duke skrev:
Byta värmesystem kan man oftast finansera genom att utöka det befintliga bolånet, så räntekostnaden blir mindre både genom lägre ränta samt ränteavdrag jämfört med ett blancolån.

Sedan pratar väl politiker och myndigheter om ett omställningsbidrag för att byta från eluppvärmning till något grönare. Det hjälper förstås inte denna vinter men är något att ta med sig till nästa år.
Om du läser TS inlägg (som jag citerade) så ser du att banken nekar utökat bolån då fastigheten har gått ner i pris/värde sedan den köptes i februari. Så det är blancolån som gäller om TS vill byta värmesystem just nu.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
N Neni91 skrev:
Tack för svar.

Ja, mina beräkningar och uppskattningar litar jag på. Infon du hittat om energiprestandan stämmer väl. Tanken har ju varit att köpa och uppdatera energiprestandan, men omvärlden har gjort att det inte blir så enkelt, vad gäller att lösa finansiering för nytt energisystem samt långa ledtider för att få tag i produkterna. Jag drog ned vredet på pannan (vet inte som sagt om detta styr värmen på vattnet i systemet eller hur ycket vatten som matas ut till elementen) direkt när jag fick fakturan, nere på 19 grader idag, ca 5 dagar efter att jag sänkt, snål som man är :D Men kollar jag elmätaren så ligger dagsförbrukningen denna vecka precis lika högt som förra. Är förvisso lite kallare denna vecka med mer vind.

Det jag undrar är om man installerar en LLVP, kan man sedan utnyttja denna om man vill installera LVVP? Eller kan man förkasta LLVP då luft-vatten är på plats? Kan man använda luftvärmepumpen som en komponent i luvt-vatten systemet eller är det två separata produkter/komponenter? Isåfall känns det ju dumt att installera LLVP nu för att inom något år installera LVVP och sedan inte nyttja LLVP igen.. Förvisso kanske man sparar in dessa pengar denna vinter, men det vet man ju inte heller. Hade man kunnat bygga på luft-vatten på den installerade luft-luft pumpen så är det definitivt en lösning att titta på.

För övrigt har jag fast elpris över vinterhalvåret och rörligt resterande. Så att köra saker på natten eller liknande spelar ingen roll, då jag ändå har ett snittpris på förbrukningen.

Tack!
Har du kollat möjlighet till fjärrvärme? En del kommuner installerar ”gratis” mot en månadsavgift. När man senare har mer pengar i kistan kan man köpa loss det och slippa månadsavgiften och bara betala förbrukning.

Vet inte hur det fungerar exakt i Borås men verkar finnas olika paket där ”Paket 1” har 0 sek i investeringskostnad.

https://www.borasem.se/webb/privat/fjarrvarme/priserpafjarrvarme2022.4.517d76a9179eb5f3e76b9daa.html
 
G Niklas Anders skrev:
Har du kollat möjlighet till fjärrvärme? En del kommuner installerar ”gratis” mot en månadsavgift. När man senare har mer pengar i kistan kan man köpa loss det och slippa månadsavgiften och bara betala förbrukning.

Vet inte hur det fungerar exakt i Borås men verkar finnas olika paket där ”Paket 1” har 0 sek i investeringskostnad.

[länk]
Jo men som jag skrev så bör TS då snarast börja kommunicera med sina grannar!
Facit finns ju bland grannarna i radhusområdet inkl mycket sannolikt frågan om fjv.
(en gåta att många av dagens husägare inte pratar med sina grannar?)
 
eanders eanders skrev:
Förstår inte varför alla trådar alltid "spårar ur" och handlar om allt annat än vad frågeställaren tog upp från början.
I grunden om man har vattenburen värme och matar denna med en elpanna. Räkna 1 kw in får man 1 kw ut i värme effekt.
Värmepump luft/vatten blir det alltid en utväxling på beroende på prestanda 1 kw in får man x kw ut.
Bara att läsa den tekniska dokumentationen på värmepumpen.
Mitt råd, ta kontakt med några leverantörer/rörfirmor som jobbar med värmepumpar. Ge dem all information om förbrukningen de senaste 24 månaderna, finns hos nätägare. Be dem komma in med en offert som även innehåller beräknad besparing och om nuvarande värmesystem är ok att köra med en luft/vatten värmepump.
Sen är det bara att räkna ut hur snabbt räknar man hem investeringen
Din notering om vart trådens inriktning har tagit är helt korrekt.
Senaste inläggen har spårat ur och handlar till stor del om speldatorers energiförbrukning grannars erfarenheter och inverkan på energiförbrukningen.
TS har inte frågat om det.
TS konstaterar att elförbrukning efter sommaren har stigit markant, och frågar: Är det normalt?
Svaret är enkelt:
Det är normalt med ökad energiförbrukning när kylan kommer och värmebehovet inomhus ökar.
Sommartid behövs ingen tillskottsvärme.
Att det fins teknik för att minska energikostnaden är en annan fråga som TS bör ta med en värmeinstallatör eller energirådgivare (fins I de flesta kommuner).
Värmepump, solceller, tilläggsisolering, byta fönster/dörrar, sänka inomhustemperaturen mm. kan vara bra lösningar.
För övrigt verkar inte TS energiförbrukning vara alarmerande hög för ett äldre hus med omodern uppvärmning.
 
  • Gilla
eanders
  • Laddar…
Jag vet inte var din teori kommer ifrån, men i den verkliga världen sänkte vi vår elförbrukning med mer än 5000 kWh/år genom att kasta ut gamla elkonverterade pannan och installera en ny.
Som nu försörjer 10 vattenradiatorer istf tidigare 6.
Vi har inte gjort något alls utöver pannbytet för att spara el. Snarare tvärtom.
Bekanta som värmet sitt liknande hus med direktverkande el istället bränner mer än tre ggr antalet kWh (men saknar bastu) så jag ger inte så mycket för din teori.
I all vänlighet.



Demmpa Demmpa skrev:
Nja.
Vattenburen elvärme och direktverkande elvärme drar teoretiskt lika mycket el för att värma samma hus.

Med vattenburen elvärme så blir det jämnare rumstemperatur än vad direktverkande elvärme kan ge.
Med direktverkande elvärme så kommer rumstemperaturen att pendla lite, hur mycket beror på typ av termostat. Pga att temperaturen pendlar så har många ofta lite högre temperatur så att ”lägsta temperaturen” blir den temperatur man vill ha, då blir medeltemperaturen högre, därav drar direktverkande elvärme mer än vattenburen elvärme.
Men om man håller samma medeltemperatur med både direktverkande elvärme och med vattenburen elvärme så drar de lika mycket.
 
OlssonX OlssonX skrev:
Jag vet inte var din teori kommer ifrån
Kanske från grundläggande fysiska lagar? :thinking:;)
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Jag vet inte var din teori kommer ifrån
Jag gissar att Demmpas teori kommer från termodynamikens första huvudsats ;) Den slår fast att energi inte kan skapas eller förstöras utan endast omvandlas från en form till en annan. En elpanna kan inte skapa mer värmeenergi än vad som finns i elenergin den förbrukar och gamla elpannor och radiatorer var redan 100% effektiva i att omvandla el till värme.

Det finns dock, precis som Demmpa skriver, andra faktorer som kan göra att värmen utnyttjas olika bra i olika system, därför är teorin inte allt.
Kanske är din nya panna bättre isolerad, så att större del av värmen kommer ut i huset och inte läcker ut redan i pannrummet? Kanske sitter dina nya radiatorer på ställen som gör att kallras från något fönster minskar? Kanske är din nya panna bättre på att tolka temperaturgivarna så att den inte värmer huset onödigt mycket under höst och vår? Som sagt, samma mängd värme per el men det betyder å andra sidan inte allt.
 
  • Gilla
Bengt_j
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Jag vet inte var din teori kommer ifrån, men i den verkliga världen sänkte vi vår elförbrukning med mer än 5000 kWh/år genom att kasta ut gamla elkonverterade pannan och installera en ny.
Som nu försörjer 10 vattenradiatorer istf tidigare 6.
Vi har inte gjort något alls utöver pannbytet för att spara el. Snarare tvärtom.
Bekanta som värmet sitt liknande hus med direktverkande el istället bränner mer än tre ggr antalet kWh (men saknar bastu) så jag ger inte så mycket för din teori.
I all vänlighet.
Exempel:
Vi har ett hus som ”kräver” 10kWh värme om dygnet. Det finns två olika värmesystem installerade i huset, dels direktverkande elradiatorer, dels vattenburna radiatorer som värms med elpanna.
Vilket av alternativen förbrukar mest el teoretiskt, om inga av termostaterna har något dödband.

1: 10kWh el till en elradiator blir 10kWh värme till huset.

2: 10kWh el till en elpanna blir till 10kWh värme i vattnet, detta blir i sin tur 10kWh värme till huset.

Båda alternativen drar exakt lika mycket elenergi och värmer exakt lika mycket.

En elradiator har 100% verkningsgrad.
Om inte, vart tar energin vägen?

En elpanna med vattenburna radiatorer har 100% verkningsgrad.
Om inte, vart tar energin vägen?


Hur lyder termodynamikens första huvudsats?
Vad är energiprincipen?
Hur lyder termodynamikens andra huvudsats?
 
OlssonX OlssonX skrev:
Jag vet inte var din teori kommer ifrån, men i den verkliga världen sänkte vi vår elförbrukning med mer än 5000 kWh/år genom att kasta ut gamla elkonverterade pannan och installera en ny.
Som nu försörjer 10 vattenradiatorer istf tidigare 6.
Vi har inte gjort något alls utöver pannbytet för att spara el. Snarare tvärtom.
Bekanta som värmet sitt liknande hus med direktverkande el istället bränner mer än tre ggr antalet kWh (men saknar bastu) så jag ger inte så mycket för din teori.
I all vänlighet.

Förmodligen försvann en hel del genom skorstenen på den gamla pannan?
Sen har kanske den nya bättre reglering så den ger jämnare temperatur så att medeltemperaturen är lite lägre med bibehållen komfort.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
N Neni91 skrev:
Hej!

Jag är nyinflyttad i ett radhus sedan maj i somras (perfekt timing med uppgående boräntor och elpriser). Radhuset är från 1973 och värms upp med vattenburen elpanna. Vilken typ av elpanna det är vet jag ej och info/ manualer till den har jag inte men skulle tro att den varit där sedan radhuset byggdes.

Från maj-september har vi haft en stadig förbrukning månadsvis på ca 750 kWh. Då låg vredet på pannan på ca 0,3 (vredet går från 0-10). Då hade vi en inomhustemp på ca 20 grader (och upp mot 25 grader de varmaste dagarna i somras). I oktober började det bli kallt så vi höjde vredet för att få upp värmen lite till ca 1 av 10. Nu är tempen inomhus ca 22,5 grader.

Denna höjning har inneburit en ökning av månadsförbrukningen från 7-800 kWh/mån till 1700 kWh/mån. Övriga elkonsumtionsvanor har varit desamma, exempelvis användning av hushållsel, tvätt- och diskmaskin, duschtid etc.

För mig låter detta som en extrem höjning av elförbrukningen (över 100%) med tanke på att enda skillnaden är ett par graders varmare hem då övriga vanor är likadana. Jag har aldrig tidigare bott i hus, endast lägenhet, så jag vet inte om detta är normalt. Är det detta jag bör förvänta mig mellan sommar- och vinterhalvåret? Hur påverkar utomhustempen förbrukningen på pannan? Om jag sänker värmen med 2 grader, vad kan jag förvänta mig för resultat på förbrukningen?

Tacksam för lite input!
N Neni91 skrev:
Tack för svar. Som ovan skrev gäller per regel att man sparar 5% per sänkt grad. Sänker jag från 23-20 grader innebärdetta en besparing på 15%. Om nu förbrukningen vid 23 grader är 1700 kWh/mån och jag sänker till 20 grader för att spara 15% så kommer alltså förbrukningen gå ned till ca 1450 kWh/mån. Detta är ändå en ökning med 100% jämfört med sommarmånaderna som låg på 750 kWh/mån. Är det tempdiffen mellan ue och innetemp som gör att elpannan måste gå av och på oftare för att reglera rätt inomhustemp då. Och eftersom denna tempdiff nu är högre än i somras så ökar förbrukningen? Skulle det bli -10 grader i vinter ska jag alltså förvänta mig en ännu högre förbrukning?
Regeln hur mycket man sparar per grad sänkning gäller räknat över ett helt år. På sommaren går det ju inte åt någon el alls, det är bara på vintern man kaan spara eller slösa. Om du vill testa hur mycket du spara. så måste du göra avancerade beräkningar med antalet ”graddagar” för mätperioden. Ett år kan ju var onormalt kallt eller varmt. Graddagar för en viss tid och plats finns att hitta på internet.
 
Du får väl fråga Nibe hur de lyckades trolla bort dina naturlagar och minska min förbrukning med 60 procent, trots att vi satte in ytterligare fyra vattenradiatorer och gör mer varmt tappvatten.
Works like magic.
Enda molnet är kanske att brytpunkten för elstödet precis missar pannbytet.





Alfredo Alfredo skrev:
Kanske från grundläggande fysiska lagar? :thinking:;)
 
?? Pannan vi kastade ut blev av med skorstenen nån gång på 80-talet.

useless useless skrev:
Förmodligen försvann en hel del genom skorstenen på den gamla pannan?
Sen har kanske den nya bättre reglering så den ger jämnare temperatur så att medeltemperaturen är lite lägre med bibehållen komfort.
 
OlssonX OlssonX skrev:
Du får väl fråga Nibe hur de lyckades trolla bort dina naturlagar och minska min förbrukning med 60 procent, trots att vi satte in ytterligare fyra vattenradiatorer och gör mer varmt tappvatten.
Works like magic.
Enda molnet är kanske att brytpunkten för elstödet precis missar pannbytet.
OlssonX OlssonX skrev:
?? Pannan vi kastade ut blev av med skorstenen nån gång på 80-talet.
Var det inte när ni bytte från den elkonverterade förbränningspannan till en ren elpanna som ni sänkte elförbrukningen?

OlssonX OlssonX skrev:
Vi gick från 14000 kwh/år till drygt 8000 (50-talshus på drygt 160 m2) när vi bytte gamla elkonverterade pannan till en ny Nibe. Trots ytterligare fyra vattenradiatorer.
Innan bytet försvann en hel del värme från pannan upp genom skorstenen.
Efter bytet fanns ingen skorsten ansluten till (el)pannan å ingen värme kunde försvinna direkt från pannan ut genom skorstenen. Alltså sparar ni en massa energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.