Status
Tråden går ej att kommentera.
M Matte Bygg skrev:
Det kanske passar dig, men jag anser fortfarande inte att timpris är en bra avtalsform för den breda massan. Dessutom är det inte bra för den totala elanvändningen eftersom timmisarna förbrukar mer el när det är billigt. Totalförbrukningen ökar landet. Inte miljömässigt klokt.

Viktigaste: Undvik köra maskinparken nattetid eller när ingen är hemma. Brandrisk, läckage etc. Ta det som ett råd från mig och en rekommendation från myndigheterna och räddningstjänst.


Läs gärna detta, stycket om
”Elanvändning och laddning av batterier”

[länk]
Min totala förbrukning är fortfarande lägre med bilen. Så totalförbrukningen är inte mer.

Att köra en diskmaskin dagtid vs nattetid om vi är inomhus likställer jag helt. Vårt brandlarm finns fördelat på alla 3 våningplan (inräknat källare) 2 per våning och de är kopplade med varandra.

Om vi skulle få för oss att köra tvättmaskin nattetid som står i källaren så är läckage absolut ingen större risk. Står med rejäl lutning mot avlopp, och alla vattenrör är helt nya i källaren.
Men nu körs inte den pga vi inte kan styra den.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
115.06 x340 blir 391,21 ??
Slarvfel. räkna 1-28/10. Tibber hoppade ju igång 29/10.

Du kan räkna 279kWh istället. De återstående är på tibber. Den fakturan har jag ej fått ännu.
 
M Matte Bygg skrev:
Det kanske passar dig, men jag anser fortfarande inte att timpris är en bra avtalsform för den breda massan. Dessutom är det inte bra för den totala elanvändningen eftersom timmisarna förbrukar mer el när det är billigt. Totalförbrukningen ökar landet. Inte miljömässigt klokt.
Jag är fortfarande övertygad om att du trollar. Men för att inte nya användare ska bli lurade.

Den eventuella överkonsumtionen du är rädd för sker när elen är billig. Det är när det finns stor tillgång till vindkraft och all fossilkraft står still. Det ger ökad vinst fört vindkraften.

Det enda tillfället månadsrörligt är lönsamt är om du har en förbrukningsprofil som medför att andra med rörligt får ta delar av din elkostnad.

Det finns ingen anledning att kolla elpriset eller förbrukning frekvent. Det är ofta liknande dag efter dag. Vill man anpassa sig kan man göra det enligt nya rutiner. Varnar pressen för rekordpriser kan man strunta i bastun eller storbaket just den dagen. Om man inte tycker att det är värt kostnaden. Även med rekordpriser är det inga förmögenheter för att värma upp bastun.

Jag önskar att du kunde sluta trolla så att det kan bli lite seriösare diskussion i ämnet. Om du nu måste trolla, kan du inte hålla dig till en tråd med din trolling? Den förstör ganska mycket.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Specifierat ser den ut såhär. 1/10-28/10 279kWh (resterande upp till 340 var tibber, ej fått fakturan)
Elnätsab 612,5kr
elöverföring 82,53
energiskatt 153,15
årsavg 50,64
el, rörligt pris (115,06öre) 321,02
Blir lite snurrigt, men var din elräkning på totalt ca 1.500 kr ?
 
R Rkarlsson skrev:
Slarvfel. räkna 1-28/10. Tibber hoppade ju igång 29/10.

Du kan räkna 279kWh istället. De återstående är på tibber. Den fakturan har jag ej fått ännu.
Aha! Men du har en jäkla låg förbrukning 279 kWh för 28 dagar i oktober. 10 kWh/dygn är i lägsta laget. Skulle inte anstränga mig så mycket om jag vore du. Varför byta maskinen som funkar? Du kommer inte hinna tjäna in den bara för att den kommer förbruka mindre. Du hinner byta ut den igen innan den ”betalat sig självt” ifråga om besparing.

Jag förbrukar dubbelt så mycket, 19400 kWh för okt21-sep22 (kommer få 9700 SEK från staten i kompensation)

Tror jag förbrukar mindre idag eftersom ett av barnen flyttat ut och kvar är jag, kärringen, hunden och 2 snorungar i nedre tonåren.
 
Jag ska slagga nu. Har fått en offert från polarn angående solpaneler. Jag ska printa ut den, skanna in och lägga upp som pdf. så att ni kan se att priset jag fick av Telge Energi håller i alla väder.

Kommer dock maska offertnummer och annat som kan identifiera min polare eftersom det är ett kompispris för 40 solpaneler för 80,000 kr.

Edit: Polarn sa att inga lirare från Byggahus får kontakta Telge Energi och be om samma deal.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Jag är fortfarande övertygad om att du trollar. Men för att inte nya användare ska bli lurade.

Den eventuella överkonsumtionen du är rädd för sker när elen är billig. Det är när det finns stor tillgång till vindkraft och all fossilkraft står still. Det ger ökad vinst fört vindkraften.

Det enda tillfället månadsrörligt är lönsamt är om du har en förbrukningsprofil som medför att andra med rörligt får ta delar av din elkostnad.

Det finns ingen anledning att kolla elpriset eller förbrukning frekvent. Det är ofta liknande dag efter dag. Vill man anpassa sig kan man göra det enligt nya rutiner. Varnar pressen för rekordpriser kan man strunta i bastun eller storbaket just den dagen. Om man inte tycker att det är värt kostnaden. Även med rekordpriser är det inga förmögenheter för att värma upp bastun.

Jag önskar att du kunde sluta trolla så att det kan bli lite seriösare diskussion i ämnet. Om du nu måste trolla, kan du inte hålla dig till en tråd med din trolling? Den förstör ganska mycket.
Du är en sådan som är misstänksam och konspiratoriskt lagd.Inre bra. Du misstror folk. Att mina vänner i nya regeringen och på elbolaget ger mig info och bra deals borde inte göra dig sur. Du borde glädjas åt andras framgångar och för varje kilowattimme vi sparar så gör vi Sverige bättre.

För din sinnesro kan jag avslöja att jag inte ska gå på årets Nobelmiddag. Det räcker med de tre jag varit på sedan 2004, senat 2016. Det är ganska tråkigt och maten oftast ljummen.

Höjdpunkten är alkoholen och närheten till de uppklädda damerna.
 
M Matte Bygg skrev:
Hej

Jag menar inte krasch som i börskrasch utan en kraftig nedgång som egentligen inte beror på att Jens o Pelle får över till timpris, utan för att efterfrågan går ner när det sparas och snålas i stugorna.

Jag anser att rörligt är mycket, mycket bättre än timpris. Men någon kunnig kloker härinne kanske kan försöka övertyga mig med handfasta förklaringar och argument om varför timpris är sååå hiiimla braaa.
Det är väl knappast bra för alla… men om man t ex har elbil så sparar man definitivt… så länge som bilen är hemmaparkerad nattetid…
 
Fairlane
Är det någon som kan förklara varför elbförbrukningen ökar, bara för att man flyttar tiden när elen används?
Drar tvättmaskinen, diskmaskinen, varmvattenberedaren etc mer ström på natten?

Är det samma sak om man kör bil när det inte är rusningstid? Om jag ska åka från södra Stockholm till norra, blir sträckan längre eller drar bilen mer bränsle om man kör på natten istället för klockan 8 när Essingeleden är fullproppad?

Om man anses sitta i regeringen om man jobbar på kansliet kan man väl anses vunnit nobelpris om man är på Nobelmiddagen. Jag.vill gratulera till tre nobelpris. Undrar i vilka områden. ;)
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
A
M Matte Bygg skrev:
Nu kommer kylan enligt SMHI. Nu skulle inte jag vilja sitta med timpris och frysa i jakten på kilowattimmar.
Det gäller att ha en jämn och fin förbrukning så att hushållsmaskinerna håller.

Tänk hur många tvättmaskiner, diskmaskiner etc. som pajar i timprisavtals-hemmen. Pga överbelastning under ”billiga” timmar.
Min tvättmaskin har en inbyggd begränsning mot överbelastning billiga timmar. Jag kan inte köra mer än en maskin i taget, exakt som dyra timmar. Funkar klockrent.
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Jag påstår att man förbrukar mer när elen är billigare. Timprisare har generellt högre förbrukning räknat i kilowattimmar.

Det är som en butik har utförsäljning med 90% rabatt. Kön kan bli 200 meter lång utanför den butiken.

Edit: Detta är miljömässigt förkastligt. Timprisare blir ofrivilligt klimatbovar genom sin dekadenta och extravaganta livsstil…. under billiga kilowattimmar. I övrigt är det nudlar och hemmagjord sockerdricka.
 
  • Haha
jawen och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Min bild är snarare tvärtom, att de som har timpris är mer medvetna och därmed förbrukar mindre. Jag har inget bevis för min tes dock, det erkänner jag.

Själv har jag inte timpris än, men jag kan inte riktigt komma på vad jag skulle börja slösa med el under lågpristid.

Sen är det väl generellt ett mindre problem om folk ökar sin förbrukning under lågpristid, än att folk förbrukar under högpristid. Risken för bortkoppling är nog klart mindre under lågpristimmarna till exempel.

Jag ser det inte som att det är en butik med 90% rea, utan mer att man köper varor när de är billigare, som att man köper säsongens grönsaker eller köper köttbiten man vill ha när det kommer ett erbjudande.
 
  • Gilla
Davidbagare och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Folk med fastpris eller rörligt blir ofrivilligt klimatbovar genom sin dekadenta och extravaganta livsstil…. under höglasttimmarna. Då drar de igång alla tunga elförbrukare de har, spis, ugn, dammsugare, tvättmaskin, torktumlare, torkskåp, vattenkokare, motorvärmare, kupévärmare, bastu, varmvatten etc, så de tvingar Karlshamnsverket att dra igång. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Rkarlsson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det någon som kan förklara varför elbförbrukningen ökar, bara för att man flyttar tiden när elen används?
Drar tvättmaskinen, diskmaskinen, varmvattenberedaren etc mer ström på natten?

Är det samma sak om man kör bil när det inte är rusningstid? Om jag ska åka från södra Stockholm till norra, blir sträckan längre eller drar bilen mer bränsle om man kör på natten istället för klockan 8 när Essingeleden är fullproppad?

Om man anses sitta i regeringen om man jobbar på kansliet kan man väl anses vunnit nobelpris om man är på Nobelmiddagen. Jag.vill gratulera till tre nobelpris. Undrar i vilka områden. ;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Jag påstår att man förbrukar mer när elen är billigare. Timprisare har generellt högre förbrukning räknat i kilowattimmar.

Det är som en butik har utförsäljning med 90% rabatt. Kön kan bli 200 meter lång utanför den butiken.

Edit: Detta är miljömässigt förkastligt. Timprisare blir ofrivilligt klimatbovar genom sin dekadenta och extravaganta livsstil…. under billiga kilowattimmar. I övrigt är det nudlar och hemmagjord sockerdricka.
Nejdu… det håller jag inte med om… även om det skulle finnas korrelation mellan timpris-avtal och förbrukning… orsakssambandet kan vara/är troligen tvärtom… de med hög förbrukning (villa, elbil, många barn) kan vara de som väljer timpris… för att de har möjlighet att spara pengar på detta genom att anpassa t ex laddning, tvättning mm till tider då elen är billig… man har dock svårt att påverka totala förbrukningen för dessa poster nämnvärt…

Jag vet genom mitt jobb, där jag för olika elbolag gjort flertalet analyser över vilka som byter elbolag, att det är ett vanligare beteende bland de med hög förbrukning, villa och barn… för lägenhetsboende singlar är det för lite pengar att spara…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.