47 281 läst · 322 svar
47k läst
322 svar
Jodå, ladda elbil med skarvsladd kan vara farligt...
https://www.bauhaus.se/toppklamma-s...f39FBpaahdH5mBekkQHrMXO0PHfX-_1hoCOUMQAvD_BwER RogerHql skrev:
Kärt barn har många namn. Kallas även Top Hat, Torx, tomtenmössa osv
ok Torx, and that’s it. En skruv! HAHA!!pacman42 skrev:
jag tror nog att det mera handlar om förmågan att stava som verkar vara växande samhällsproblem numera…
Dessutom är det ingen skruv. det är korrekt stavat och används i elsammanhang för att koppla ihop ledningarsändar. Jag har sett dom och ja, det ger ett intryck av otillförlitlighet men det kan vara en fel. Korrekt utfört funkar det säkert inomhus… 100 st för en spottstyver på Bauhaus…
Redigerat:
Nu är Torix det korrekta namnet...R RogerHql skrev:
Visst är det en skruv. En typ av skruvklämma som medelst en skruv klämmer ihop ledningar. Även glödlampans sockel är en skruv. Precis som hjulskruvarna (inte hjulbultar!) som håller fast hjulet på en bil. Vi har även Archimedes skruv som används för att lyfta vatten. Och så vidare.R RogerHql skrev:ok Torx, and that’s it. En skruv! HAHA!!
jag tror nog att det mera handlar om förmågan att stava som verkar vara växande samhällsproblem numera…
Dessutom är det ingen skruv. det är korrekt stavat och används i elsammanhang för att koppla ihop ledningarsändar. Jag har sett dom och ja, det ger ett intryck av otillförlitlighet men det kan vara en fel. Korrekt utfört funkar det säkert inomhus… 100 st för en spottstyver på Bauhaus…
Torix kan vara jättebra. Och skitkass. Man vet inte då man inte ser hur ledningarna har sammanfogats. Dessutom kräver det rätt teknik. Att föredra idag är wago 221. Enkel att installera, nästan fool proof och du ser att du har gjort rätt. Extra säkring är att dra något varv med eltejp över låsflärpen för att minimera risken att den av extremt olyckliga omständigheter snäpps upp när man knör in allt i kopplingadosan.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Finns förstås en video på hur man använder Torix.useless skrev:
i kommentarerna till den får man veta att det är wago som gäller...
Videon kanske inte är världens bästa demo tex, hur långt in på tråden ska man skala änden? Det framgår inte men det är viktigt tror jag. Hursomhelst, lite lär man sig i alla fall-->
Om man ska vara petig med nomenklaturen vilket man ska vara ibland kan man också betrakta torix som en konisk spiralfjäder...X Xanthopteryx skrev:Visst är det en skruv. En typ av skruvklämma som medelst en skruv klämmer ihop ledningar. Även glödlampans sockel är en skruv. Precis som hjulskruvarna (inte hjulbultar!) som håller fast hjulet på en bil. Vi har även Archimedes skruv som används för att lyfta vatten. Och så vidare.
Torix kan vara jättebra. Och skitkass. Man vet inte då man inte ser hur ledningarna har sammanfogats. Dessutom kräver det rätt teknik. Att föredra idag är wago 221. Enkel att installera, nästan fool proof och du ser att du har gjort rätt. Extra säkring är att dra något varv med eltejp över låsflärpen för att minimera risken att den av extre mt olyckliga omständigheter snäpps upp när man knör in allt i kopplingadosan.
Hursomhelst har jag skickat en länk på hur man använder torix vars kommentarer bekräftar det du påstår om wago Xerox!
Påläst är precis vad jag är min vän!useless skrev:
Och därför ska du få en ren impedans-Uppgift:
Du har en ideal LC krets (ingen resistiv komponent) med följande värden
L =1.9 mH (milliHenry)
C= 5.3 mF (milliFarad)
Du ansluter kretsen till närmaste Schuko-uttag med 8A säkring.
Kommer säkringen att smälla eller inte?
Redigerat:
Värre än så tyvärr då vanlig area för skarvsladdar endast är 1mm2 (längre >15m och dyrare är ofta 1.5mm2 men det löser ju den händige genom att plocka ihop två kortare sladdar för att nå ut till bilen).X Xanthopteryx skrev:
I princip ja, man räknar inte med att svenska elanläggningar är i tillräckligt gott skick.D Daniel 109 skrev:
Och mina exempel ovan visar att de kan ha rätt. Jag har haft två "elbränder" i mitt hus. Bägge har varit i samma rum som tvättmaskinen och bägge har berott på att kontakten i anslutningarna har blivit sämre över tid (gissningsvis pga vibrationer). Hur många efterdrar sina elinstallationer regelbundet? Jag gör det, men det räckte inte i ena fallet. I det andra fallet var det en kabelsko på värmepannan som hade börjat glappa efter 15 år.
Diazed? Typ? Dvärgbrytare? B? C? D?R RogerHql skrev:Påläst är precis vad jag är min vän!
Och därför ska du få en ren impedans-Uppgift:
Du har en ideal LC krets (ingen resistiv komponent) med följande värden
L =1.9 mH (milliHenry)
C= 5.3 mF (milliFarad)
Du ansluter kretsen till närmaste Schuko-uttag med 8A säkring.
Kommer säkringen att smälla eller inte?
Det är givetvis inget krav i den meningen att någon som får jobbet gjort kan kräva utförande av installatören. Däremot är det en rimlig, naturlig och sund tanke/synsätt för alla belastningar av lite utträckning i tid, frekvent nyttjande och inte obetydlig ström. För de flesta med någon aspiration på att kunna ses som professionella är det självklarheter med dessa bedömningar i olika fall.D Daniel 109 skrev:
Jag antar att det är självkkart för dig också som tekniskt bevandrad och medveten. Men i forumet intar du tyvärr ofta en ortogonalt komplementär juxtaposition av någon outgrundlig anledning i obetydliga detaljer och in absurdum.