M mtmmtm skrev:
Jag var hemma hos min mor i helgen. Hon hade Telge energi rörligt avtal och betalade 132 öre/KWh. Efter en sökning på elskling.se så stod det klart att Telge var det näst sämsta avtalet av runt 100. Gav henne en länk till Lerums energi som kostade 107 öre/KWh. Det blir 20% lägre kostnad. Jag tycker att Telge har valt fel väg (lura människor med en massa reklam?). Ett skitbolag.
Precis.
 
H Hammarenmittitummen skrev:
när vi pratar elleverantör och inte nätägare så är jag rätt säker på att jag betalar Spotpris, + 2,2% elcertifikat +elskatt samt egentligen 39 kr i fastpris som är slopat i ett år då jag är ny kund. Sen tillkommer givetvis kostnader till nätägaren men det var ju inte vad diskussionen handlade om
Fast de avgifterna jag räknade upp är det elleverantören och inte nätägaren som har. :)
 
M Mikael 81 skrev:
Fast de avgifterna jag räknade upp är det elleverantören och inte nätägaren som har. :)
Spännande, det är iaf vad Fortum kommunicerade. Det tål att grävas i djupare, det man kan konstatera så här långt är iaf att de är väldigt dåliga på att speca fakturorna och informationen på hemsidan
 
C
M Mikael 81 skrev:
Skellefteå kraft har naturligtvis också kostnader, men de kvittar det mot rabatten de ger så att allt blir noll hos Elpriskollen. Men det är alltså på grund av sättet att redovisa rabatten som det blir så.
Tibber "nolltaxerade" också på elpriskollen ifjol. De har ju inte heller något påslag att kvitta mot, så det såg till synes ut som att de gick back på elhandeln vilket så klart verkar lite mysko. Tyvärr redde vi så vitt jag vet aldrig ut här hur det egentligen låg till. Är inte själv Tibber-kund.

Pratade då med EI och de var rätt skeptiska till en del av de inrapporterade siffrorna, men de ser ju tyvärr inte fakturorna och vad kunderna egentligen får betala. Så de meddelade också att de uppskattar en rapport om elpriskollen inte stämmer med vad som faktureras ut. Vilket dock kräver att man som kund kollar sin förbrukning mot spotpriserna. Misstänker att många inte är beredda att göra den insatsen. Ett verktyg vore väldigt najs (@JanneJanne123?)
 
  • Gilla
P-son83 och 2 till
  • Laddar…
H Hammarenmittitummen skrev:
Spännande, det är iaf vad Fortum kommunicerade. Det tål att grävas i djupare, det man kan konstatera så här långt är iaf att de är väldigt dåliga på att speca fakturorna och informationen på hemsidan
Och elskatten/energiskatten ligger förresten på elnätsfakturan. Eller menar du moms?
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Och elskatten/energiskatten ligger förresten på elnätsfakturan. Eller menar du moms?
Precis, elskattanten fast här moms
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Är du hundra på att du fått timpris aktiverat redan?

Normalt gör elbolaget en begäran till nätägaren om timredovisning, och fram tills detta är fixat så får man rörligt månadspris.
Jag fick svar från Telge i går. Det var dock ganska tamt och gav inte svar det jag frågade om. De skrev att förutom pålägg på 4 öre/kWh samt elcertifikat (som var 1,1 öre/kWh i okt.) tar de ut avgift för nedan poster.

o balanskraftsavgift till Svenska Kraftnät

o förbrukningsavgift till Svenska Kraftnät

o effektreservavgifter till Svenska Kraftnät

o merkostnad för obalanskraft till Svenska Kraftnät

  • handelsavgifter till Nordpool Spot (kostnader förknippat med att vi säljer deras el på Nordpool)
Det är alltså fortfarande 10,9 öre som är ospecificerade.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C
S Simonbmw skrev:
Det är alltså fortfarande 10,9 öre som är ospecificerade.
Inte för att den lär förklara 10 öre, men de har glömt kostnaden för ursprungsgarantierna. Som som sagt är relativt hög för Telges svanenmärkta el. Svara och be dem specificera öre/kWh för varje komponent.
 
  • Gilla
Mikael 81 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inte för att den lär förklara 10 öre, men de har glömt kostnaden för ursprungsgarantierna. Som som sagt är relativt hög för Telges svanenmärkta el. Svara och be dem specificera öre/kWh för varje komponent.
Jag kan mycket väl tänka mig att det faktiskt skulle kunna vara så mycket som 10 öre.
 
S Simonbmw skrev:
Jag fick svar från Telge i går. Det var dock ganska tamt och gav inte svar det jag frågade om. De skrev att förutom pålägg på 4 öre/kWh samt elcertifikat (som var 1,1 öre/kWh i okt.) tar de ut avgift för nedan poster.

o balanskraftsavgift till Svenska Kraftnät

o förbrukningsavgift till Svenska Kraftnät

o effektreservavgifter till Svenska Kraftnät

o merkostnad för obalanskraft till Svenska Kraftnät

  • handelsavgifter till Nordpool Spot (kostnader förknippat med att vi säljer deras el på Nordpool)
Det är alltså fortfarande 10,9 öre som är ospecificerade.
Jag känner igen deras svävande svar. Vad är deras avgifter för det där?
 
C
M Mikael 81 skrev:
Jag kan mycket väl tänka mig att det faktiskt skulle kunna vara så mycket som 10 öre.
För 2021-09 fick jag uppgiften 2,56 öre i SE3, men det skulle ju kunna skenat sedan dess. Intressant att de vad de säger nu.
 
C cpalm skrev:
För 2021-09 fick jag uppgiften 2,56 öre i SE3, men det skulle ju kunna skenat sedan dess. Intressant att de vad de säger nu.
Ja i alla fall hos Tibber har det totala påslaget tredubblats sedan i våras, så något är det som har skenat.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
S Simonbmw skrev:
Nu ikväll har jag roat mig med att ladda ner timförbrukningen från mitt energibolag under hela oktober och lagt det i en excelkolumn. I nästa kolumn la jag Nord Pools spotpris, jag kompenserade CEST genom att lägga Nord Pools pris en timma före det redovisade timpriset. Därefter la jag en valutaomvandling, den blir inte exakt i och med att det varierar varje dag men jag la den konstant till 11 SEK/Euro. Till sist la jag på 4 öre/kWh som är energibolagets pålägg. Med denna uträkning fick jag fram 0,57 öre/kWh i medelpris. Det ska tillkomma en kostnad för elcertifikat också men den är ju relativt låg, hittar inte någon bra siffra bara att ett medelpris för året är 3,2 öre/kWh. Det kan i alla fall inte vara de 12 öre som fattas.

Jag kan givetvis räknat fel
Ja, du har räknat fel.
1) CET är Central European Time. Det är vad ni har i Sverige och ska inte flyttas en timme.
2) Du verkar ha glömt att lägga på momsen, priserna på nordpool är exlusive moms.
 
F Finndjävel skrev:
Ja, du har räknat fel.
1) CET är Central European Time. Det är vad ni har i Sverige och ska inte flyttas en timme.
2) Du verkar ha glömt att lägga på momsen, priserna på nordpool är exlusive moms.
1. Nord Pool redovisar tiderna i CEST halva året och CET andra halvan. Innan kl. 03.00 30 oktober måste man flytta tillbaka tiden en timma för att få rätt tid mot nätägarens avläsning då de läser mot CET året om.

2. Jag räknade allt utan moms. 69 öre från Telge är utan moms och mitt framräknande spotpris är utan moms.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.