S Simonbmw skrev:
Jag jämförde från tidigare månader när jag hade rörligt månadspris, då betalade jag cirka 5 öre/kWh mer än de redovisar i historiken. Priset jag jämför nu är det jag räknat fram (53 öre/kWh) mot det jag ska betala (69 öre/kWh). Oktober är min första månad med timprisavtal.

Förstår att kostnader går upp men +fem öre i september till +16 öre i oktober känns lite mycket.
Ja, men att betala 5 öre mer än Telges redovisade månadspris är inte jämförbart med att betala 16 öre mer än ett viktat timpris från Nordpool. Det finns saker som är inbakade i Telges redovisade månadspris som inte finns med i Nordpools spotpris.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
S Simonbmw skrev:
Så varför fem öre tidigare höjts till 16 öre nu känns märkligt.
Finns förmodligen bara en som kan svara på det, och det är Telge själva.
Den enda delkomponent i de s.k. rörliga kostnaderna som redovisats på fakturan är elcertifikaten, och den uppgiften försvann så vitt jag kan se från och med fakturan 2022-01.

Dock inget unikt för Telge, och personligen tycker jag det är bedrövligt att man inte redovisar de rörliga kostnaderna svart på vitt. Vi borde sätta i system att be elhandlaren om dessa siffror varje månad tills de skärper sig och specificerar de 5-6 poster det handlar om på fakturorna.

Lyckades dra ur dem de specifika siffrorna för ett par månader förra året, och kunde då konstatera att Telge ligger rätt högt på ursprungsgarantierna. Säkert pga deras Svanen-märkta el.

Apropå elcertifikat tycker jag mig också att det blixtrat förbi något om att de nu tar ut en fast kostnad för dessa? Eller var det kanske Vattenfall?
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Att elcertifikatsavgiften försvann som egen post beror sannolikt på att de nu är i princip gratis. Då är det bättre att lägga in dem i det allmänna påslaget och låta folk tro att det är dit pengarna går.
 
  • Gilla
overb
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Att elcertifikatsavgiften försvann som egen post beror sannolikt på att de nu är i princip gratis.
Hittade detta med fast kostnad för elcertifikat och det var Vattenfall, inte Telge, som annonserat att de fr.o.m. 2021-09 tar fast pris 1,75 öre/kWh för elcertifikaten. Förmodligen en god affär då om de är i princip gratis?

Enligt uppgifter från EI är elcertifikatens del i priset lite knepig då det inte finns något vedertaget marknadspris på samma sätt som själva elhandeln. En del tar ut ett faktiskt aktuellt marknadspris, andra säljer från eget lager till andra priser. Andra, som Vattenfall tar uppenbarligen en schablonmässigt pris.
 
Är du hundra på att du fått timpris aktiverat redan?

Normalt gör elbolaget en begäran till nätägaren om timredovisning, och fram tills detta är fixat så får man rörligt månadspris.
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Är du hundra på att du fått timpris aktiverat redan?

Normalt gör elbolaget en begäran till nätägaren om timredovisning, och fram tills detta är fixat så får man rörligt månadspris.
Telges rörliga elpris för oktober var 98,49 före elcertifikat påslag och moms. TS verkar ha fått 69,00 öre på fakturan inkl allt. Plus att det står "timpris" på fakturan.
 
M Mikael 81 skrev:
Telges rörliga elpris för oktober var 98,49 före elcertifikat påslag och moms. TS verkar ha fått 69,00 öre på fakturan inkl allt. Plus att det står "timpris" på fakturan.
Då så :)
Då var den biten säkerställd iaf.. missade den delen i trådstarten.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Ja, men att betala 5 öre mer än Telges redovisade månadspris är inte jämförbart med att betala 16 öre mer än ett viktat timpris från Nordpool. Det finns saker som är inbakade i Telges redovisade månadspris som inte finns med i Nordpools spotpris.
Jag förstår, det hade dock varit klädsamt med lite transparentare redovisning. Handelsavgifterna kan väl omöjligt vara över 10 öre/kWh?

Jag har skrivit till Telge nu, får hoppas på bra och snabbt svar.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
S Simonbmw skrev:
Jag förstår, det hade dock varit klädsamt med lite transparentare redovisning. Handelsavgifterna kan väl omöjligt vara över 10 öre/kWh?

Jag har skrivit till Telge nu, får hoppas på bra och snabbt svar.
Håller helt med om att det hade varit bra med en tydligare redovisning. Och som tidigare sagt inte lika övertygad om att över 10 öre nödvändigtvis måste vara ett fel. Men inväntar med intresse Telges svar. :D
 
  • Gilla
twistandshout
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Med nuvarande kvotplikt på 26,2% ger det en konsumentkostnad på 0,17 öre/kWh


[länk]
Tack! Verkligen många bitar att ha koll på om man ska gräva ner sig i att försöka göra egna uträkningar.
 
Magnus E K
Jag har en specad elcertifikatkostnad på 0,10 öre/kWh (0,001kr) på min senaste räkning. Totala påslaget på Nordpools spotpriser (kontrollräknat) är 7,60 öre/kWh och verkar öka lite hela tiden (var typ 3 öre när jag började med timpris 2017) så får kanske snart kolla upp detta.

Edit: Mindes inte helt rätt, letade fram räkningen från november 2017 och ser att totala påslaget då var 4,6 öre, varav 2,0 öre för elcertifikat. Som högst under perioden kostade elcertifikaten 8,3 öre i augusti 2018, så nuvarande totala påslaget är heller inte det högsta någonsin.
 
Redigerat:
C
D Daniel 109 skrev:
Med nuvarande kvotplikt på 26,2% ger det en konsumentkostnad på 0,17 öre/kWh
Dvs. Vattenfall gör f.n. ett "dolt" påslag där på ca. 1 000 % :surprised:
Inte för att det gör någon nämndvärd skillnad i kronor och ören för den enskilde kunden, men sammantaget verkar det ju då vara en mycket god affär.
 
O
När jag bytte till timpris i september dröjde det två dagar in på avtalet innan mitt nätbolag levererade timdata. Då fick jag automatiskt rörligt schablonsnitt för hela månaden. Det var otydligt och tog ett par varv med supporten innan de bekräftade att det var så.
Nu i oktober blev det rätt.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.