D Dilato skrev:
Varför finns denna anvisning 3N~ om L2 inte ens används, den går ingenstans internt i spisen?
[bild]
Av samma anledning som däcktillverkare märker rotationsrikting på symmetriska däck. För att slippa att folk frågar.
 
  • Gilla
  • Haha
Snailman och 2 till
  • Laddar…
JonasBleckert JonasBleckert skrev:
Enligt spec har spisen en maxeffekt på 7 900 W vid 20A.

Räknar man 240 w x 20 amp så blir det 4 400 w, dvs 2 fas = 8 800 w.
Effekten för 2 fas 230 V växelström beräknas enligt följande samband:
√3 x 230 x 20 = 7.9 kW
 
Energihenrik Energihenrik skrev:
Effekten för 2 fas 230 V växelström beräknas enligt följande samband:
√3 x 230 x 20 = 7.9 kW
Du menar enfas 400V vid 20A

Men nu är det väl ändå 2st 230V faser med max 16A det handlar om. Då är teoretisk max 7360W. Men det är ju i det här fallet bara hälften som går till hällen.
 
Energihenrik Energihenrik skrev:
Effekten för 2 fas 230 V växelström beräknas enligt följande samband:
√3 x 230 x 20 = 7.9 kW
Trefas 400v 16A = 11kW
Trefas 400V 20A = 13.8kW

Tvåfas 400V 20A = 8kW MEN det är alltså när värmeelementet är kopplad mellan två faser som tex 400V elradiator.

Men om två 230V elradiatorer är kopplade till var sin fas och det finns 16A respektive 20A tillgänglig så kan elradiatorerna vara på 3680W respektive 4600W vardera eller 7360W respektive 9200W tillsammans.

Mer eller mindre alla hushållsspisar har idag vara 230W värmeelement, alltså de kopplas alltid mellan fas-nolla, att det är två/tre faser till spisen är en annan femma.
Typ alla hushållsspisar går att koppla till enfas.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
Energihenrik Energihenrik skrev:
Effekten för 2 fas 230 V växelström beräknas enligt följande samband:
√3 x 230 x 20 = 7.9 kW
Det där får du fundera på en gång till.
 
JonasBleckert JonasBleckert skrev:
Hej,

Förra sommaren köpte vi nya vitvaror som installerades. Spisen är en induktionshäll med varmluftsugn.

Jag har tyckt att den har mycket dålig effekt när vi använder flera plattor samtidigt. Kör jag 2 plattor orkar den inte köra full effekt på någon av dem och kör jag 4 plattor är det mer eller mindre varmhållning som funkar (ca 3an av 9 lägen).

Svärfar är elektriker och när jag sa det tyckte han att det lät märkligt. Vi tog fram spisen och öppnade i bak. Då visar det sig att den är inkopplad från väggen med en 3fas kabel men från inkopplingen i spisen går endast två faser (se bild). Enligt kopplingsschema ska det gå att koppla in 3 faser, men den ena går bara ut i intet.

När vi räknar på det är det får vi inte ihop allt.

Enligt spec har spisen en maxeffekt på 7 900 W vid 20A.

Räknar man 240 w x 20 amp så blir det 4 400 w, dvs 2 fas = 8 800 w.

I Sverige är standard 16 ampere och då blir istället max 240 w x 16 amp = 3 520 w x 2 fas = 7 680 w

Vad jag förstår är svensk standard 1 eller 3 faser till spisar inte 2.

när jag läser nuvarande info på säljarens hemsida står det inget om effekt, eller hur många faser som det ska finnas.

Enligt svärfar är detta en spis som är effektbegränsad och jag bör reklamera den.

Vad säger ni?
Jag köpte en Bosch induktion förra året. Har för mig man kan reglera maxeffekten med knapparna, för att slippa blåsa säkringarna om man bara har 2faser med 10 amp. Kolla i bruksanvisningen så din inte har blivit begränsad digitalt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
K kanonkurtan skrev:
Jag köpte en Bosch induktion förra året. Har för mig man kan reglera maxeffekten med knapparna, för att slippa blåsa säkringarna om man bara har 2faser med 10 amp. Kolla i bruksanvisningen så din inte har blivit begränsad digitalt.
Nu är det en hel spis med både häll och ugn som TS har köpt, å den har en fas till ugnen och en fas till hela hällen.

Det blir då per automatik rejäl begränsning av hällen.

Det normala för en spis är att det är tre faser, en för ugnen och två för hällen.
 
Står det någonting i instruktionsboken om begränsningarna för hällen?
Att man inte kan använda alla plattor samtidigt?
Det vore väldigt intressant att se vad tillverkaren lovar.
Om det inte står någonting där så borde ju 3års reklamationsrätt kunna gälla.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Står det någonting i instruktionsboken om begränsningarna för hällen?
Att man inte kan använda alla plattor samtidigt?
Det vore väldigt intressant att se vad tillverkaren lovar.
Om det inte står någonting där så borde ju 3års reklamationsrätt kunna gälla.
Man kan väl för guds skull inte reklamera en spis som inte har högre maximal effekt än 3,7kW
Och helt bevisligen kan man använda alla 4 samtidigt, men då med Max effekt ca 900W per ”platta”
Vilket räcker gott för att varmhålla/koka. Men så klart väldigt begränsande om man lagar mycket mat och samtidigt skall steka något.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Står det någonting i instruktionsboken om begränsningarna för hällen?
Att man inte kan använda alla plattor samtidigt?
Det vore väldigt intressant att se vad tillverkaren lovar.
Om det inte står någonting där så borde ju 3års reklamationsrätt kunna gälla.
Alla ”plattor” på hällen går att använda samtidigt, så det är inget fel på spisen.

”Felet” är att TS valde en spis som bara kan anslutas till en eller två faser.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Alla ”plattor” på hällen går att använda samtidigt, så det är inget fel på spisen.

”Felet” är att TS valde en spis som bara kan anslutas till en eller två faser.
Men TS beskriver ju att spisen reglerar ner effekten på hällen när han använder den och spisen är inkopplad på det sätt som är korrekt.
Så ska det ju inte vara om det inte framgår i bruksanvisningen och att man får information om det vid försäljningstillfället.

Jag påstår inte att det är "fel" på den men TS är givetvis lurad. Produkten motsvarar inte vad man ska kunna förvänta sig av en helt ny spis.

Dessutom framgår det av anslutsningsskylten, eller om det var typskylten att den kan anslutas till 3 faser!
Att sedan spisen inte väljer att använda kan man inte kräva att en konsument ska ha koll på!
 
Redigerat:
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Man kan väl för guds skull inte reklamera en spis som inte har högre maximal effekt än 3,7kW
Och helt bevisligen kan man använda alla 4 samtidigt, men då med Max effekt ca 900W per ”platta”
Vilket räcker gott för att varmhålla/koka. Men så klart väldigt begränsande om man lagar mycket mat och samtidigt skall steka något.
Man köper en produkt med de egenskaper som anges i instruktionsboken och av säljaren/annonsen och vad man kan kräva/förvänta sig av en ny spis.
Tror faktiskt att de flesta som köper en ny spis inte alltid har koll på hur många watt en spis brukar förbruka.

Finns det begränsningar i produktens användning så ska det tydligt finnas information om det.
Finns informationen så är allt i sin ordning.
Saknas den finns det definitivt grund för en reklamation.
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu är det en hel spis med både häll och ugn som TS har köpt, å den har en fas till ugnen och en fas till hela hällen.

Det blir då per automatik rejäl begränsning av hällen.

Det normala för en spis är att det är tre faser, en för ugnen och två för hällen.
TS spis:

El-schema för olika elanslutningar, 3N~, 2N~, 1N~, med spänningsangivelser och anslutningspunkter. QR-kod nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Det är extremt tydligt på bilden i första inlägget från TS, den ska vara säkrad 20A.
Nu är den säkrad 16A och då går det inte att köra full effekt, förstår inte problemet.
 
  • Haha
  • Gilla
mojjen och 3 till
  • Laddar…
TS kan ju följa manualen med
 
  • Instruktioner för hällens tidsfunktioner, powerBoost, barnspärr, grundinställningar. Svenska. Markerad effektbegränsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.