CTEK-appen och jag, del 6
Man blir förstås mindre överraskad av saker med tiden, men tänkte ändå komma med ett par nya reflektioner.

Listan över senaste laddningar hängde sig någon gång i februari. I ett halvår har jag alltså inte med enkelhet kunnat utläsa vad jag laddat. Det har inte varit ett problem för min del, men funktionen har uppenbarligen varit defekt.

När jag nu pluggade i laddaren på landet väntade en mjukvaruuppdatering som fixade problemet. Som sagt, jag brydde mig just inte om felet, men jag gillar att de har ett fungerande system för att trycka ut uppdateringar.

CTEK verkar dock glömt bort det här med tidsomställning istället. Jag hade inställt att den skulle dra igång vid tolv, men den öppnade redan 23. Det kanske går att ställa om tiden manuellt, men från en webbansluten produkt väntar man sig ju att den ska kunna klockan själv efter att ha fått veta vilken tidszon den är i.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
CTEK-appen och jag, del 6
Man blir förstås mindre överraskad av saker med tiden, men tänkte ändå komma med ett par nya reflektioner.

Listan över senaste laddningar hängde sig någon gång i februari. I ett halvår har jag alltså inte med enkelhet kunnat utläsa vad jag laddat. Det har inte varit ett problem för min del, men funktionen har uppenbarligen varit defekt.

När jag nu pluggade i laddaren på landet väntade en mjukvaruuppdatering som fixade problemet. Som sagt, jag brydde mig just inte om felet, men jag gillar att de har ett fungerande system för att trycka ut uppdateringar.

CTEK verkar dock glömt bort det här med tidsomställning istället. Jag hade inställt att den skulle dra igång vid tolv, men den öppnade redan 23. Det kanske går att ställa om tiden manuellt, men från en webbansluten produkt väntar man sig ju att den ska kunna klockan själv efter att ha fått veta vilken tidszon den är i.
Alltid kul att läsa lite feedback på saker efter en tid!
 
CTEK-appen och jag, del 7
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
CTEK verkar dock glömt bort det här med tidsomställning istället. Jag hade inställt att den skulle dra igång vid tolv, men den öppnade redan 23. Det kanske går att ställa om tiden manuellt, men från en webbansluten produkt väntar man sig ju att den ska kunna klockan själv efter att ha fått veta vilken tidszon den är i.
Det var en bugg snarare än något glömt. Bra och smidig* hjälp från supporten och det som behövde göras var antingen att slå av och på befintliga scheman eller helt radera dessa och lägga in dem igen. Jag behövde göra det senare.

Problemet är väldigt litet ur mitt perspektiv, men att minst kunna se vad laddaren tycker att klockan är hade ju inte gjort något. De har också en FAQ. Som de flesta företag använder de dock inte den för att låta folk lösa sina användarproblem själva, utan som marknadsföringsmaterial.

*Jag fick svar på engelska av ett svenskt företag på en fråga ställd på svenska. Svaret var bra och erbjöd direkt lösningsalternativ två om inte ett skulle funka, men ändå.
 
Att du inte bad om en Svensk version, det är ett otyg att dom inte svarar på Svenska som i ditt fall. När vi gick med i EU blev det ett måste att företagen skulle ge information på det språk som talades i det land som varan såldes i.
Visst behärskar många av oss engelska MEN ännu flera gör det inte.
 
De får ju kritik här, det kan räcka. Att skapa mig själv merarbete utöver det för att de inte svarade på svenska har jag inget behov av.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De får ju kritik här, det kan räcka. Att skapa mig själv merarbete utöver det för att de inte svarade på svenska har jag inget behov av.
Jo det skulle ju vara ett stort projekt att skriva 5-10 ? ord och skicka iväg. Och om/hur ev framtida frågeställare blir hjälp är ju inte ditt problem, du kan ju få hjälp här.:(
 
E elmont skrev:
om/hur ev framtida frågeställare blir hjälp är ju inte ditt problem, du kan ju få hjälp här.
Vi får nog enas om att vara oeniga om var det gör mest nytta att kritisera någon.
 
J Jennielm skrev:
Hej,

Har förstått att man endast tillfälligt bör ladda sin elbil i ett vanligt uttag pga den höga belastningen.

I vårt garage har vi ett rött cee uttag på väggen, finns det något hinder att koppla in en övergångsadapter från cee till schuko och sen koppla in laddkabel till det?

På jobbet har de dessutom uppgraderat några motorvärmarstolpar till laddstolpar. Dessa har nu 4st schuko-uttag, 2st gröna för laddning och 2st vita för ev. kupé-värmare. Innebär detta att dessa uttag är safe att ladda i?
Nej, det är inte riktigt att man -inte- ska ladda sin elbil hemma.
Det är precis tvärtom.
Det är självklart att man laddar sin elbil hemma och det är aldrig några problem med det som inte en elektiker/sakkunnig kan fixa.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kan verkligen en stickproppsansluten apparat kräva en JFB av typ B? Detta låter inte rätt. Det finns ju inga hinder för en konsument att plugga i adaptern i valfritt uttag som passar. Det saknas för övrigt all form av tekniska data på Tesla hemsida.
Det är därför det finns säkringar. Varje försök kostar en säkring. Sen skaffas det nog ett 16A-uttag…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.