Det stora problemet med el-materiel, speciellt det som säljs till konsument, är dålig och spridd kvalitet. Förr var det tvunget att i Sverige ha ett Semko godkännande, S-märkta delar, som var utprovade.
Så är det inte längre, utan det är nu upp till tillverkarens eget ansvar att följa den standard som gäller och sätta på CE-märkningen. Därmed finns ingen garanti för att produkten verkligen är utprovad enligt gällande norm och det förekommer många dåliga konstruktioner med billigt material. Olika fabrikat uttag/stickproppar klarar driftsförhållandena mer eller mindre bra.
För att en elektrisk kontakt skall fungera enligt märkning krävs ett visst fjädrande kontakttryck och som är beroende av valt material. Kontakttrycket kan också försämras över tid och antal inkopplingstillfällen.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Nej, testerna görs enligt standarden som är framtagen, och standarden är framtagen någon gång i tiden. I detta fall är Schuko el hundraårig företeelse. Hela designen på Schuko är så att säga inte gjord för att klara mer och det går inte att ändra på ty då är det inte Schuko längre.
Ja, det testas enligt en standard. Sa jag något annat?
 
Om ni nödvändigtvis skall ladda med Schuko, se i alla fall till att hålla ned laddströmmen till 10A, ännu hellre 8A och helst 6A. Vidare så rekommenderar jag kraftigt att spruta in 5-56 (eller motsvarande konkurrerande produkt) i eluttaget åtminstone någon gång per månad. En bra måttstock för att det redan borde ha gjorts är att stickproppen gör trögt att föra in och ta ut.

Använd inte skarvsladdar, det går iofs bra så länge laddströmmen är relativt låg, sladdarna är i bra skick med fräscha kontakter, inte är upprullade osv, men ju längre kabel desto mer resistans. Ju fler skarvar, desto mer resistans. Om ni går till valfri campingplats så ser ni mängder med skräckexempel på hur man inte skall göra. Samma problem har nämligen även de...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om ni nödvändigtvis skall ladda med Schuko, se i alla fall till att hålla ned laddströmmen till 10A, ännu hellre 8A och helst 6A. Vidare så rekommenderar jag kraftigt att spruta in 5-56 (eller motsvarande konkurrerande produkt) i eluttaget åtminstone någon gång per månad. En bra måttstock för att det redan borde ha gjorts är att stickproppen gör trögt att föra in och ta ut.

Använd inte skarvsladdar, det går iofs bra så länge laddströmmen är relativt låg, sladdarna är i bra skick med fräscha kontakter, inte är upprullade osv, men ju längre kabel desto mer resistans. Ju fler skarvar, desto mer resistans. Om ni går till valfri campingplats så ser ni mängder med skräckexempel på hur man inte skall göra. Samma problem har nämligen även de...
Vad jag sett är laddboxarna på 230V sladden begränsade till 10A. Jag har aldrig sett 16A på en 230V laddare...

Min frus Mazda går inte att ladda via skarvsladd (åtminstone en lite längre, 10m+), den lyser rött då bara.
 
anders07 anders07 skrev:
Vad jag sett är laddboxarna på 230V sladden begränsade till 10A. Jag har aldrig sett 16A på en 230V laddare...

Min frus Mazda går inte att ladda via skarvsladd (åtminstone en lite längre, 10m+), den lyser rött då bara.
Jag har sett 13A på en medföljande sladdbox till en bil. Den var det ställbar strömstyrka på. Det finns rätt många sladdboxar med Schuko på nätet som går att ställa upp till 16A.
 
Redigerat:
anders07 anders07 skrev:
Grannen bad mig komma och kolla på hans uttag för laddningen av elbilen då det inte fungerade längre, trots att säkringen var på.

Det var en ca. 5 m lång skarvsladd och sen bilens 230V laddare inkopplat i skarvsladden. Bilen laddar han inne i garaget.


[bild]

Inne i uttaget är ena metallbygeln bortbränd men annars ser det bra ut, ingen svetsning eller brännt vid kopplingarna och kabel till uttag är också oskadda.

Uppenbarligen har det varit ganska varmt...
Exakt så där såg uttaget jag har i sommarstuga inomhus ut, efter att min värmepump suttit ipluggad där under ett par år. Knepigt då det kändes hyfsat torrt i utrymmet och pumpen inte gick konstant.
 
Lite förvånande att detta spårar ur i den sedvanliga diskussionen om att belasta Schuko med 16a.

Läs första inlägget, det innehåller även bild vilken innehåller ledtrådar.

Förutsättningarna har varit 10a inte 16a.

Bilden skvallrar dock om att kontakt och stickpropp inte använts ändamålsenligt vilket diskvalificerar kontakten att ens prestera enligt standard.

Böjskyddet på kabeln antyder att kabeln gått åt höger mot kontaktens lock, i alla fall jag har råkat ut för detta blir det då brytkrafter i stickproppen och man kan anta att hane/hona inte sammanfogar ordentligt vilket sannolikt leder till dålig kontakt.

Hur mycket kabel ha hängt och belastat med vridande krafter, inte en fullkomligt oansenlig i förlängningen skvallrar böjskyddet om.

Lite trist att detta alltid spårar ur till att handla om att belasta Schuko uttag och inte korrekt användning av Schuko uttag.
Min egen djupt rotade killgissning är att många bränder som handlar skarvsladdar och laddning i Schuko egentligen handlar om det som just visas i bilden, en felaktigt använd kontakt.

Men elnördarna vill alltid prata om standarden...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Lite förvånande att detta spårar ur i den sedvanliga diskussionen om att belasta Schuko med 16a.

Läs första inlägget, det innehåller även bild vilken innehåller ledtrådar.

Förutsättningarna har varit 10a inte 16a.

Bilden skvallrar dock om att kontakt och stickpropp inte använts ändamålsenligt vilket diskvalificerar kontakten att ens prestera enligt standard.

Böjskyddet på kabeln antyder att kabeln gått åt höger mot kontaktens lock, i alla fall jag har råkat ut för detta blir det då brytkrafter i stickproppen och man kan anta att hane/hona inte sammanfogar ordentligt vilket sannolikt leder till dålig kontakt.

Hur mycket kabel ha hängt och belastat med vridande krafter, inte en fullkomligt oansenlig i förlängningen skvallrar böjskyddet om.

Lite trist att detta alltid spårar ur till att handla om att belasta Schuko uttag och inte korrekt användning av Schuko uttag.
Min egen djupt rotade killgissning är att många bränder som handlar skarvsladdar och laddning i Schuko egentligen handlar om det som just visas i bilden, en felaktigt använd kontakt.

Men elnördarna vill alltid prata om standarden...
Korrekt användning är något som man faktiskt inte kan räkna med heller, precis lika lite som att man kan räkna med att användaren förstår att elutrustning inte löser ut säkringen innan det blir problem. Det är lättare att få folk att sänka laddströmmen än att få dem att hänga sladden obelastat.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Om vi skall vara petimäter så är det eventuellt en felaktig skarvsladd för miljön den är i också (beroende på vilken typ av garage det är och vilken verksamhet som pågår där, den är inte dropp/fuktskyddad). Sladden gick ju dessutom mellan två rum som eventuellt är byggda med olika fuktskydd i elinstallationen.

och iom att bilen på vintern kan tänkas göra det väldigt fuktigt i garaget så är det eventuellt fel val av skarvsladd pga detta också. Nu påverkade ju inte detta utkomsten i detta fallet, men det är väl lika bra att lyfta detta också när vi ändå håller på. :cool:
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
När vi köpte vår hybrid så berättade säljaren att man absolut aldrig ska köra med förlängningssladd när man laddar.

Har sett dessa ’brända’ uttag och kontakter hos fler som använt förlängningssladd. Inte kollat i vår instruktionsbok för bilen men det står nog samma sak som säljaren sa misstänker jag.
 
anders07 anders07 skrev:
De flesta av oss har få förbrukare som under en lång tid drar hög ström så det är mer avsett som en "varning" då jag sett fler inlägg både här och på andra forum som inte anser att det är något problem att ladda elbil i vanligt uttag.

Sen var det ju grannens elbil som hade laddats från uttaget... Borde jag ha censurerat det faktum, menar du? :thinking:

Jag säger inte att man inte ska/får ladda, utan att man inte ska använda en skarvsladd och ha koll på sin anläggning och vara medveten om risken som finns för brand.
det är ingen skillnad på att ladda en elbil från ett vanligt 8A enfasuttag jämfört med att köra motor/kupevärmare på samma uttag. Det blir runt 8A i båda fallen. Att inte använda skarvsladd är också samma sak. Det går bra om kvalitén på sladd och kontakter räcker och det gör dom oftast med reservation för kvalitén på junket som Biltema med flera kränger på elsidan numera och som ju nämns i annan kommentar i denna tråd. Det blir nog åtskilliga bränder och svedda kontakter/uttag på det.
 
anders07 anders07 skrev:
Bilen inställd på 16A men på laddboxen står det Max: 10A så det är 10A det krämat på med...
Så fungerar iaf inte min laddare (original laddare till RAV4, 10A). Ställer man bilen på 16A överbelastar den laddaren och laddar med 16A. Har dock inte testat hur länge det funkar. Fick tydliga instruktioner om att man MÅSTE ställa bilen på 8A när man laddar med den medföljande laddaren.
 
TheGrayLady TheGrayLady skrev:
När vi köpte vår hybrid så berättade säljaren att man absolut aldrig ska köra med förlängningssladd när man laddar.

Har sett dessa ’brända’ uttag och kontakter hos fler som använt förlängningssladd. Inte kollat i vår instruktionsbok för bilen men det står nog samma sak som säljaren sa misstänker jag.
Säljarna verkar känna till problemet men det har inget med elbilar att göra. Det är undermåliga materiel på elsidan och som kommenteras i denna tråd.
 
anders07 anders07 skrev:
Grannen bad mig komma och kolla på hans uttag för laddningen av elbilen då det inte fungerade längre, trots att säkringen var på.

Det var en ca. 5 m lång skarvsladd och sen bilens 230V laddare inkopplat i skarvsladden. Bilen laddar han inne i garaget.

[bild]

Inne i uttaget är ena metallbygeln bortbränd men annars ser det bra ut, ingen svetsning eller brännt vid kopplingarna och kabel till uttag är också oskadda.

Uppenbarligen har det varit ganska varmt...
Varför inte montera ett CEE-uttag?
Klarar galant 16A laddström!
 
  • En skärmdump av en webbutik som visar en blå och vit vägguttag med betyget 4.8/5.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
G Gizmodos skrev:
Så fungerar iaf inte min laddare (original laddare till RAV4, 10A). Ställer man bilen på 16A överbelastar den laddaren och laddar med 16A. Har dock inte testat hur länge det funkar. Fick tydliga instruktioner om att man MÅSTE ställa bilen på 8A när man laddar med den medföljande laddaren.
Det är riktigt kasst av Toyota! Jag har ju byggt min egen laddbox (håller på med #2) och detta är ju riktigt kasst då det betyder att bilen inte följer vad laddboxen talar om för den. Det är rejält dåligt och brandfarligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.