Jag tycker det verkar osannolikt att Vattenfall skulle ha ändrat sina avtalsvillkor utan att informera kunderna. Men om det verkligen är så, så har du väl enligt avtalsvillkoren rätt att säga upp avtalet och byta elhandelsleverantör?
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
R RoAd skrev:
Var det inte precis det de gjorde i mailet :)
Nu ska vi ta och backa här ...
Okt 2022 elräkning står det Timpris på , mailet erhöll jag 9/11 2022
Mail kom inte i Prio inkorgen utan under Övrigt (skräp mail)

Trodde under större delen av resterande dagar att det var ngn konstig reklam .
 
C cpalm skrev:
J-vligt märklig formulering då det inte är elmätaren som avgör hur avräkningen sker.
Säkert 10+ år sedan Vattenfall införde timmätning, åtminstone där jag bodde förut. Sen väljer man avräkningsform när man tecknar avtalet.
Nja, det är elnätsbolaget som bestämmer avräkningsmetoden. Vad det betyder är att det är elnätsbolaget som bestämmer hur informationen om elförbrukningen ska skickas till elhandelsbolaget - det är definitionen av avräkningsform.

Kolla sidan 155 på https://elmarknadshandboken.se/Dokumentation/Texter/NEMHB.pdf

Elhandelsbolaget kan förstås sedan välja att ta timavräknade data och själva räkna ut ett månadspris på det, men det går inte att komma ifrån att det i så fall är ett extra moment som elhandelsbolaget behöver ha IT-stöd för. Det betyder att du har rätt i att elhandelsbolaget kan välja om de vill fakturera månadspris eller timpris ändå, men det är inte det som är avräkningsmetod och det är just det extra momentet som inte alla elhandelsbolag i nuläget är beredda att göra - fullt förståeligt om man gör bedömningen att man ändå kommer upphöra med att erbjuda rörligt pris inom några år.
 
Mitt avtal hos vattenfall blev ändrat när jag blev producent. Av dom utan att informera mig (åtminstone så har jag inte sett eller hört något).
 
  • Gilla
Tipo874
  • Laddar…
C
M Mikael 81 skrev:
Nja, det är elnätsbolaget som bestämmer avräkningsmetoden. Vad det betyder är att det är elnätsbolaget som bestämmer hur informationen om elförbrukningen ska skickas till elhandelsbolaget - det är definitionen av avräkningsform.
Jo, helt rätt. Förenklade och förutsatte att man har både elhandel och nät hos Vattenfall.
Oavsett har inte själva elmätaren med avräkningsformen att göra.
 
Nu har min kompis och jag Eon istället men det är intressant att jämföra. Kompisen kör med Tibber. Kompisen bor ensam i 60-talsvilla och har stängt av värmen (kör istället med braskamin och ved) och snålar & kör dammsugare/tvättmaskin på natten. Jag bor också ensam, har lika liten villa men byggt på 2000talet. Jag har FTX, elvärme i badrum, extrafrys i förrådet. Jag värmer huset med pellets. Har regelbundet besök av barnbarn under helgerna. Vi förbrukar ca 350 kWh/höstmånad och det blir billigare för mig med rörligt avtal än för kompisen med timavtal.
 
Redigerat:
yonna yonna skrev:
Nu har min kompis och jag Eon istället men det är intressant att jämföra. Kompisen kör med Tibber. Kompisen bor ensam i 60-talsvilla och har stängt av värmen (braskamin med ved) och snålar & kör dammsugare/tvättmaskin på natten. Jag bor också ensam, har lika liten villa men byggt på 2000talet. Jag har FTX, elvärme i badrum, extrafrys i förrådet. Jag värmer huset med pellets. Har regelbundet besök av barnbarn under helgerna. Vi förbrukar ca 350 kWh/höstmånad och det blir billigare för mig med rörligt avtal än för kompisen med timavtal.
Av alla inlägg jag har läst här på BH gällande timpris eller effektavtal så är det ingen som hävdat att det blivit billigare - såvida de inte ändrat sina förbrukningsvanor. Du bekräftar ju samma tes här också så frågan är vad alla andra finner attraktivt med denna typ av debitering? Miljövänner? Framtida generationer? Solidaritet?
 
  • Gilla
antonholm och 1 till
  • Laddar…
Om dom flesta börjar förbruka el när den är billig, varför kommer det då finnas dyr el ?
Elpriset kommer ju att bli detsamma under hela dygnet, eller väsentligt utjämnat.
Dom som letar billig el och har tekniska lösningar kommer att tjäna någon ett-öring.
Det är nog nu dom har chansen att spara mest.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
A
T tracker skrev:
Om dom flesta börjar förbruka el när den är billig, varför kommer det då finnas dyr el ?
Elpriset kommer ju att bli detsamma under hela dygnet, eller väsentligt utjämnat.
Dom som letar billig el och har tekniska lösningar kommer att tjäna någon ett-öring.
Det är nog nu dom har chansen att spara mest.
Industrins förbrukning ligger i princip som den ligger och likaså det stora flertalet vanliga arbetsplatser, så vi vanliga Svensson kan flytta hur mycket vi vill till natten, det kommer ändå inte att bli jämt.
 
  • Gilla
Bangan och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det du är emot är ju egentligen att betala sina egna kostnader. Jag ser inte det som ett problem.
Då får man verkligen hoppas att dom med elbil betalar infrastrukturen som krävs för laddstolpar.
 
  • Gilla
rottisar och 5 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Industrins förbrukning ligger i princip som den ligger och likaså det stora flertalet vanliga arbetsplatser, så vi vanliga Svensson kan flytta hur mycket vi vill till natten, det kommer ändå inte att bli jämt.
Industrin ändrar även sina arbetstider efter elpris.
 
A
T tracker skrev:
Då får man verkligen hoppas att dom med elbil betalar infrastrukturen som krävs för laddstolpar.
Det gör vi ju. Jag har betalat min stolpe, och om jag laddar offentligt, så är det inbakat i kostnaden.
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Det gör vi ju. Jag har betalat min stolpe, och om jag laddar offentligt, så är det inbakat i kostnaden.
Nej, nuvarande stolpar snikar in sig på befintlig infrastruktur , du får nog vänta 10-20år på facit.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T tracker skrev:
Nej, nuvarande stolpar snikar in sig på befintlig infrastruktur , du får nog vänta 10-20år på facit.
Vet förvisso inte hur det ser ut i hela Sverige men jag sitter granne med ett företag i Örebro som arbetar med etableringen av stolpar och dom har grova problem med befintlig infrastruktur som dom mycket riktigt måste kanibalisera på bäst som kan. Regeringen/tidigare regering har gett kommunerna explicit uppdrag att distribuera laddinfrastruktur men nätet i Örebro har iaf ingen reell kapacitet att klara detta i dagsläget.. typ varannan gata måste grävas upp för att klara av kraven framöver. Vem skickar vi notan till? :rolleyes:
 
  • Gilla
rottisar och 3 till
  • Laddar…
Från när har detta börjat gälla?
Jag o en kollega jämförde våra elräkningar( båda har timmätning och Vattenfel) o vi betalade på öret samma per kWh för Oktober. Detta är näst intill statiskt omöjligt.
Så frågan kokar ner till: Måste jag börja tänka på att använda el på "rätt" tid.
Eller är det bara så att Vattenfall räknar på 2 olika snitt om man har timmätning eller inte?
Försökt läsa på Vattenfalls sida men blir inte klokare:

Vattenfalls sida:
>
  • Om din el mäts timme för timme utgörs vårt inköpspris av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med profilen på din uppmätta elanvändning timme för timme, balanskostnad samt kostnader till den nordiska elbörsen och Svenska Kraftnät.

  • >citat slut
 
  • Gilla
TorbjornP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.