Tomture61
C cpalm skrev:
Fast det handlar ju inte om hur man bör/ska leva, utan om att man lurar sig själv att tro att månadsrörligt pris skulle bli billigare givet ett visst levnadssätt. Det kanske varit så historiskt att man kunnat åka snålskjuts på andra som har sin förbrukning på billigare timmar. Men finns det ingen kvar att åka snålskjuts på blir valet av prismodell hugget som stucket.

Och apropå hugget som stucket har man väl ingen större anledning att fundera på elpriser i Luleå?
När Timpriset är som lägst så sover majoriteten i mitt hus , detta för att jobbet styr ens liv .
Har inga mojänger i mitt hus som kan lagra den billiga elen till dagen / kvällen .
Mao. inte plats för acktankar på flera kubikmeter .
Tvättar kläder gör vi när vi är lediga från jobbet . Inte mitt i natten , man vill gärna sova då .
Lagar mat gör vi på kvällen , efter jobbet , lagar inte mat mitt i natten , sover då för att kunna jobba dagen efter .
Jag är född i Luleå ja ......
 
  • Gilla
rottisar och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Då har du nog missförstått. Det är ingen som skrivit något sådant.
Du har skrivit ett otal ggr att de med rörligt avtal är snyltare med taskig förbrukningsprofil ;)
 
  • Gilla
ValterP och 5 till
  • Laddar…
C
Tomture61 Tomture61 skrev:
När Timpriset är som lägst så sover majoriteten i mitt hus , detta för att jobbet styr ens liv .
Jo, samma här. Men bara att köpa läget och inse att man därmed får betala mer än vissa andra, oavsett om man har månadsrörligt eller timpis. Inget att vara bitter för.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du har skrivit ett otal ggr att de med rörligt avtal är snyltare med taskig förbrukningsprofil ;)
Nej, det har jag inte.

Möjligen skulle man kunna tolka det som att de som vinner på månadspris snyltar på den andra halvan som har månadspris. Men inte på dem med timpris.
 
  • Gilla
  • Arg
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Drabbad? Är det så mycket bättre att betala efter andras förbrukningsprofil än din egen? I så fall vill nog inte de att du bidrar med din förbrukningsprofil.
No1
 
  • Gilla
senap och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Så då tycker du att andra ska vara med och betala för din dåliga förbrukningsprofil?
No2
 
  • Gilla
senap och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Nej, det behöver du inte göra. Men varför tycker du att andra ska få sämre elpris för att du har en dålig profil? Om du vinner på snittpris så förlorar andra motsvarande summa.
No3
 
  • Gilla
senap och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Vad jag menar med en ”dålig förbrukningsprofil”. Är en som är dyrare än en typisk profil. Jag menar inte att man är sämre för att man har en sådan profil. Men varför ska man förvänta sig att andra vill betala för den?
No4
Ska jag fortsätta och påminna dig om vad du skriver !
 
  • Gilla
ch75 och 7 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vissa här är så pass insnöade att de inte fattar att man kan vilja ha månadsrörligt av den enkla anledningen att man inte vill hålla på och bry sig om vad elpriset är timme för timme. Jag skulle säkert kunna tjäna någon hundring i månaden på timpris. Men är det värt att hela tiden behöva ha koll på timpriset och anpassa sitt liv till det. Inte laga mat förrän om x minuter för då går priset ner o.s.v. Den hundringen jag sparar är väl värd min ökade livskvalitet jag får av att slippa bry mig om något påhittat timpris. Sen är säkert min omgivning lyckligare ifall jag inte börjar be mig som en hustyrann som ska lägga mig i när saker ska göras m.m.
Man kan gå till mataffären och handla mat utan att jaga extrapriser också. Men man betalar fortfarande för sina egna varor.
 
  • Gilla
Rolf Öhman2 och 4 till
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris. Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.
De avtalsvillkor jag hittar på Vattenfalls hemsida är från 2022-01-24. Där framgår tydligt att det är elmätarens avräkningsform som avgör om man har timpris eller månadspris. Vad är det som är ändrat mer nyligen?
 
  • Gilla
Kjj
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
No4
Ska jag fortsätta och påminna dig om vad du skriver !
Ingen av de gångerna har jag skrivit att månadspris snyltar på timpris.
 
  • Gilla
  • Arg
senap och 3 till
  • Laddar…
A
Tomture61 Tomture61 skrev:
No4
Ska jag fortsätta och påminna dig om vad du skriver !
Det du missar är att det inte påstås att det snyltas på folk med timpris.

Det som påstås är att den som tjänar på rörligt månadspris, sparar pengar på bekostnad av de med rörligt månadspris som har en annan förbrukningskurva.

Dessa kommer alltså betala för de som förbrukar på dyra tider och snart se att de skulle vinna på att byta till timpris. Plötsligt är det färre som väger upp mixen i månadspriset och det stiger, i teorin till samma nivå som det skulle kosta att ha timpris, utan att göra någon förändring i sin förbrukningskurva.
 
  • Gilla
Fairlane och 11 till
  • Laddar…
Tomture61
M Mikael 81 skrev:
De avtalsvillkor jag hittar på Vattenfalls hemsida är från 2022-01-24. Där framgår tydligt att det är elmätarens avräkningsform som avgör om man har timpris eller månadspris. Vad är det som är ändrat mer nyligen?
Utan att läsa igenom avtalet jag har med Vattenfall så tecknade jag ett avtal 2018 med rörligt elpris .
Detta avtal är tillsvidare avtal .
Elmätaren är densamma från 2008 .

Man tycker åtminstone Vattenfall borde ha informerat mig att jag kommer att bli överkörd .
 
  • Gilla
Jannejoel
  • Laddar…
C
M Mikael 81 skrev:
De avtalsvillkor jag hittar på Vattenfalls hemsida är från 2022-01-24. Där framgår tydligt att det är elmätarens avräkningsform som avgör om man har timpris eller månadspris. Vad är det som är ändrat mer nyligen?
J-vligt märklig formulering då det inte är elmätaren som avgör hur avräkningen sker.
Säkert 10+ år sedan Vattenfall införde timmätning, åtminstone där jag bodde förut. Sen väljer man avräkningsform när man tecknar avtalet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Tomture61 Tomture61 skrev:
Utan att läsa igenom avtalet jag har med Vattenfall så tecknade jag ett avtal 2018 med rörligt elpris .
Detta avtal är tillsvidare avtal .
Elmätaren är densamma från 2008 .

Man tycker åtminstone Vattenfall borde ha informerat mig att jag kommer att bli överkörd .
Var det inte precis det de gjorde i mailet :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.