H Hildor skrev:
Jag skulle ju vilja att företaget stod för det, det ska ju lixom inte behövas ens..
Har inte tagit upp det med dom än.
De ska korrigera på mån/tis sen kommer besiktningsman på onsdag.
Jag avvaktar även bilder på drevningen från chefen.
Tycker verkligen dom ska stå för bes, hoppas dom inte försöker slingra sig ur det. Hade dom varit duktiga på sitt jobb, så hade du aldrig behövt ta ut en besman från första början.

När vi köpte vårat hus för 3 år sedan så tog vi också in offerter på fönsterbyte, tyckte det var rätt dyrt.
Från att knappt hållt i en skruvdragare så slutade det med att vi bytte alla fönster själva med lite hjälpt från kompisar. (sambon fick blodad tand av hantverkaryrket och hon jobbar nu som plattsättare)

I efterhand så tror jag att ni hade fixat att byta fönster själv med hjälp från nära och kära.

Lycka till
 
Synd att man har dåligt med tid annars hade jag gjort ett fönster åt dig, det som inte gick att gör bättre så hade du kunnat visa firman...
Då är jag ingen snickare men bättre än det där hade jag lyckats med
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 5 till
  • Laddar…
K Kertu21 skrev:
Tycker verkligen dom ska stå för bes, hoppas dom inte försöker slingra sig ur det. Hade dom varit duktiga på sitt jobb, så hade du aldrig behövt ta ut en besman från första början.

När vi köpte vårat hus för 3 år sedan så tog vi också in offerter på fönsterbyte, tyckte det var rätt dyrt.
Från att knappt hållt i en skruvdragare så slutade det med att vi bytte alla fönster själva med lite hjälpt från kompisar. (sambon fick blodad tand av hantverkaryrket och hon jobbar nu som plattsättare)

I efterhand så tror jag att ni hade fixat att byta fönster själv med hjälp från nära och kära.

Lycka till
Ja det är ju viktigt det blir rätt gjort :) vi hade tänkt göra en del renoveringar själv, senare om några år. Har en 3,5 åring och en 10månaders så tiden finns inte just nu
Men jag gillar oxå o pyssla o lära mig :)
 
  • Gilla
Kertu21 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Synd att man har dåligt med tid annars hade jag gjort ett fönster åt dig, det som inte gick att gör bättre så hade du kunnat visa firman...
Då är jag ingen snickare men bättre än det där hade jag lyckats med
Gillar din "logga". Vita vita vita blå blå blå
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
richardtenggren
B Bernt Ö97 skrev:
Gillar din "logga". Vita vita vita blå blå blå
Säljer ni färgglada gatstenar också? :)
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Säljer ni färgglada gatstenar också? :)
Sidospår i tråden. Men eftersom du frågar.
Givetvis är hela bron över Österdalälven i centrala Leksand färgad vit och blå (belysning) vid hemmamatcher.
Lokalpatriotismen har inga gränser.
Tillägg:
Bra tanke att sälja stenar.
Bron kanske inte är till salu men försöka duger.
Det fins långt framskridna planer att renovera hela bron. Det kanske går att sponsra projektet och köpa andelar eller hela bron.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Säljer ni färgglada gatstenar också? :)
Ja hur tror du annars vi finanserar laget?
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja hur tror du annars vi finanserar laget?
Jag trodde det var genom att sälja bajensouvenirer.

Fast nu är det väldigt ot och vi borde kanske fortsätta i en annan tråd.
 
  • Gilla
  • Haha
Hildor och 1 till
  • Laddar…
Nu har firman varit här igen. Nu vill dom byta panelen mellan fönsterna för att det ska se snyggt ut med listen.
Det är väl schysst så sett (men blir lite olag med panelbyte, vi hade tänkt byta o måla allt på en gång senare). Men jag är starkt tveksam till att börja låta dom gå loss på panelen nu.. med tanke på hur de första arbetena ser ut…..
Har kollat hos en granne som hade Doowin att utföra allt, ser supersnygga ut o deras fönster ser ut o passa bättre än våra. Det var standardmått sa han. Deras var nog en dimension större.
Dom ska komma ut o lägga en offert iaf, så har man att jämföra med.

Jag ska återkomma med besked om hur vi vill gå vidare, till vår egen firma.
De har ju rätt att rätta till iaf en gång till..
Min egen magkänsla är att de ska ta tillbaka allt - även fönster, så vi kan få det ordentligt o snyggt gjort med fönster som passar.
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 1 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Min egen magkänsla är att de ska ta tillbaka allt - även fönster, så vi kan få det ordentligt o snyggt gjort med fönster som passar.
Det låter som det absolut bästa om du kan få till det.
Nog en bra lärdom för den där firman också.

Problemet blir kanske att de vill plocka ut fönsterna och att ni då får ha plast ett tag tills de nya kommer.
Men det hade jag hellre haft för att sen bli nöjd.
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
Sa till firman i eftermiddags att vi tar ändringarna fast utan panelbyte, blev uppringd av byggchefen som förundrat undrade hur man kunde tacka nej till ett sånt erbjudande. Men jag sa bara att det blir tokigt för oss att måla, sen ska vi ändå byta panel senare och sen måla o greja, så kommer det se skumt ut med omålad panel tills det blir fixat lixom..

Hade Doowin ute idag för en koll och de anmärkte på en del saker, mycket som inte var snygga lösningar och en del som inte var som det skulle. Vill inte skriva ut allt ifall det är så att fönsterfirman har hittat till forumet.
Men mycket av det som ni har sagt bör göras, höll dom med i.

Mer uppdatering senare i veckan!
 
  • Gilla
lärjungen och 3 till
  • Laddar…
Kämpa på bara. Du ska ha en fullt ok fönsterinstallation enligt de bransch-standards som olika folk visat exempel på i denna tråd.
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
Då har dagen D varit här med besiktningsman.
Det såg bättre ut än förra gången men inte helt 100 än, det var väl lite fel och sen en stor portion skönhetsfel.
Så nu får vi väl då välja hur vi vill gå vidare och "kräva ersättning" eller vad man ska kalla det.
Firman vill ju komma ut igen och fixa...o jag är inte sugen på det längre.

Jag har iaf hittat på KO's sida att man kan kräva ersättning för besiktningsman, för han ska komma ut en 3'e gång eftersom allt inte var helt 100 än.
Vi bad om bilder på drevning o igår fick jag dom, det fattas bilder på vissa rums dreving och i vissa rum är det inte foto på hela drevningen. Jag är lite..hur 17 ska man kunna lita på att det är drevat ordentligt denna gången med tanke på att allt jobb fortfarande inte var helt 100 utfört?

Sen sa chefen nu att det var pinsamt hur det såg ut första gången och det var inte sånna bilder de ville förknippas med, det såg fruktansvärt ut. TROTS att de efter första gångens klagan från oss sa att "det bara var små skönhetsfel o lite som ska fogas"...

Träplankorna på utsidan var tydligen bara "halvmålade" eller vad man ska säga, det ska alltså målas om 1-3 år igen eller vad dom sa. Hade jag ingen aning om, jag hade förväntat mig ett mer eller mindre underhållsfritt fönster nu i 10 år iaf. Där de har kapat dom och det inte finns färg alls ska ju oxå målas, det har jag förstått men trott att dom ska fixa.

Fönsterna har även repor, skador, gammal fog och i vissa fall så hårda repor att färgen gått av, eller att det finns dyckert som gått igenom. Läste att man kan få prisavdrag för sånt.

Fogen i sig kommer inte hålla färgen sas det iaf, och samla damm/smuts. Ska man ha det helt 100 så ska det fogas små små glipor och sen målas ett lager på sa besiktningsmannen. Det diskuterades vad som var överenskommet men i vår offert/beställning står det bara vad sakerna kostar - inget annat.
Fogen kommer mest sannolikt spricka när det blir torrt, huset rör sig etc.
Likaså fönsterstorleken påpekade jag, att dom var för små och det var väl därför de fått bygga på med klossar överallt för att täcka. Grannarna har större fönster så nog går det i. Det var lite snack om upplysningsplikt gentemot oss oxå om en del saker men vi har inte fått någon info överhuvudtaget om något alls. Hade jag vetat att det gick o få större fönster hade jag givetvis valt det.

Jag tänkte ringa KO och Villägarna i veckan o se om jag får tag på nån där för att rådgöra.
Jag kommer aldrig bli 100% nöjd förrän dom tar bort allt, inklusive fönster och beger sig härifrån, för nu är mitt tålamod slut. Så får dom ta detta som en läropeng som någon annan skrev.
Sen är det en annan femma vad som är rimligt att kräva - jag tycker en snygg fönsterinstallation borde vara rimligt att kräva.

Jag bjuder er på lite bilder efter deras 3'e besök och fix, jobbet är alltså "avslutat och klart" från firmans sida men efter besiktningsmannens genomgång så ska de komma o fixa igen.

Mörk utsida, fönsterkarm, stolhiss på veranda, kvällstid, otydligt, husdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet rätt in till isolering och annat (trots att vi påtalat detta tidigare och trots att byggchefen själv tagit foto förra gången och noterat "saker att fixa" - ej åtgärdat. Jag blev irriterad idag o påpekade detta, vem lämnar det så??

Skadad trästruktur, målad, sprickor. Närbild av defekt byggnadsdetalj vid fönster med synlig skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hål rätt in, igår var detta hålet halvfogat, idag såg man inte fogen alls, vet inte vad som hänt. Ser likadant ut på andra sidan, på just dessa fönsterna.

Vit persienn, rep, fönsterram, träpanel, behov av reparation eller rengöring, inomhusperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor glipa mellan fönsterkarm och foder som är fogad, den har inte ens kunnat täcka allt. Sen har de bytt översta plankan och zoomar man in så ser man att de fogat med 1 ton fog för att dölja nånting.

En spindel vid en lucköppning i en vägg intill ett vitmålat träelement och ett grått objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Luftigt altandörrshål...

En del av en byggnad med en skadad träytterpanel nära ett fönster och en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att vi påpekat hål här så satte de på ytterligare en stor planka så det ser "snyggt" ut.

Vit dörrkarm med slitage och märken, reflektion av person i mörkt glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På våra nya fönster så har vi repor så färgen gått av :(
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Då har dagen D varit här med besiktningsman.
Det såg bättre ut än förra gången men inte helt 100 än, det var väl lite fel och sen en stor portion skönhetsfel.
Så nu får vi väl då välja hur vi vill gå vidare och "kräva ersättning" eller vad man ska kalla det.
Firman vill ju komma ut igen och fixa...o jag är inte sugen på det längre.

Jag har iaf hittat på KO's sida att man kan kräva ersättning för besiktningsman, för han ska komma ut en 3'e gång eftersom allt inte var helt 100 än.
Vi bad om bilder på drevning o igår fick jag dom, det fattas bilder på vissa rums dreving och i vissa rum är det inte foto på hela drevningen. Jag är lite..hur 17 ska man kunna lita på att det är drevat ordentligt denna gången med tanke på att allt jobb fortfarande inte var helt 100 utfört?

Sen sa chefen nu att det var pinsamt hur det såg ut första gången och det var inte sånna bilder de ville förknippas med, det såg fruktansvärt ut. TROTS att de efter första gångens klagan från oss sa att "det bara var små skönhetsfel o lite som ska fogas"...

Träplankorna på utsidan var tydligen bara "halvmålade" eller vad man ska säga, det ska alltså målas om 1-3 år igen eller vad dom sa. Hade jag ingen aning om, jag hade förväntat mig ett mer eller mindre underhållsfritt fönster nu i 10 år iaf. Där de har kapat dom och det inte finns färg alls ska ju oxå målas, det har jag förstått men trott att dom ska fixa.

Fönsterna har även repor, skador, gammal fog och i vissa fall så hårda repor att färgen gått av, eller att det finns dyckert som gått igenom. Läste att man kan få prisavdrag för sånt.

Fogen i sig kommer inte hålla färgen sas det iaf, och samla damm/smuts. Ska man ha det helt 100 så ska det fogas små små glipor och sen målas ett lager på sa besiktningsmannen. Det diskuterades vad som var överenskommet men i vår offert/beställning står det bara vad sakerna kostar - inget annat.
Fogen kommer mest sannolikt spricka när det blir torrt, huset rör sig etc.
Likaså fönsterstorleken påpekade jag, att dom var för små och det var väl därför de fått bygga på med klossar överallt för att täcka. Grannarna har större fönster så nog går det i. Det var lite snack om upplysningsplikt gentemot oss oxå om en del saker men vi har inte fått någon info överhuvudtaget om något alls. Hade jag vetat att det gick o få större fönster hade jag givetvis valt det.

Jag tänkte ringa KO och Villägarna i veckan o se om jag får tag på nån där för att rådgöra.
Jag kommer aldrig bli 100% nöjd förrän dom tar bort allt, inklusive fönster och beger sig härifrån, för nu är mitt tålamod slut. Så får dom ta detta som en läropeng som någon annan skrev.
Sen är det en annan femma vad som är rimligt att kräva - jag tycker en snygg fönsterinstallation borde vara rimligt att kräva.

Jag bjuder er på lite bilder efter deras 3'e besök och fix, jobbet är alltså "avslutat och klart" från firmans sida men efter besiktningsmannens genomgång så ska de komma o fixa igen.

[bild]
Öppet rätt in till isolering och annat (trots att vi påtalat detta tidigare och trots att byggchefen själv tagit foto förra gången och noterat "saker att fixa" - ej åtgärdat. Jag blev irriterad idag o påpekade detta, vem lämnar det så??

[bild]
Hål rätt in, igår var detta hålet halvfogat, idag såg man inte fogen alls, vet inte vad som hänt. Ser likadant ut på andra sidan, på just dessa fönsterna.

[bild]
Stor glipa mellan fönsterkarm och foder som är fogad, den har inte ens kunnat täcka allt. Sen har de bytt översta plankan och zoomar man in så ser man att de fogat med 1 ton fog för att dölja nånting.

[bild]
Luftigt altandörrshål...

[bild]
Efter att vi påpekat hål här så satte de på ytterligare en stor planka så det ser "snyggt" ut.

[bild]
På våra nya fönster så har vi repor så färgen gått av :(
Ditt tålamod är fantastisk.
Du har påpekat, dokumenterat felen mycket tydligt.
De har fått flera chanser att rätta till, trots det kvarstår oacceptabla brister.
Du skulle kunna lägga oändligt med tid på att "utbilda" leverantören hur det ska utföras men det är inte din uppgift.
Mitt krav gentemot fönsterinstallatören skulle helt klart vara:
Avsluta projektet omgående, fortsättning är meningslöst.
Bekräfta att du får ta in kompetent företag för färdigställande utan extra kostnad för dig.
Medge att du får byta ut skadade fönster utan extra kostnad.
När du har en färdig felfri installation kan du givetvis bjuda in dem till studiebesök.

Tragiskt men nödvändigt.
 
  • Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Jag är lite..hur 17 ska man kunna lita på att det är drevat ordentligt denna gången med tanke på att allt jobb fortfarande inte var helt 100 utfört?
Du kan snarare lite på att det inte är ok.

H Hildor skrev:
Jag kommer aldrig bli 100% nöjd förrän dom tar bort allt, inklusive fönster och beger sig härifrån, för nu är mitt tålamod slut.
Då är det detta du bör försöka få det till.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.