H Hildor skrev:
Ja jag har varit noga med att säga att drevningen ska fotas så vi kan skicka till besiktningsmannen. Så det utgår jag från att dom gjort. (O har dom inte gjort det får dom väl ta ner allt igen)
Med tanke på att det blev skit sist o att denna snickaren inte verkade kunna se vad som skulle åtgärdas heller så vågar jag inte lita på att det blivit rätt gjort.

Besiktningsmannen kommer efter de korrigerat en 3’e gång, i nästa vecka.
Det e väl bättre att dom börjar göra fackmannamässiga jobb så har dom inga problem det där ser inte bra ut nånstans, å sen hävda att dom har haft merkostnader det e ju patetiskt
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
Med tanke på allt dom fått fylls ut på höjden på några fönster så undrar jag om dom inte beställt vissa fönster för låga. Gäller dom där fönsterblecket sitter minst 5cm för högt och det även är utfyllnad över fönstren. Men kanske inte var standardmått på dom gamla
 
H Hildor skrev:
Jag är sugen på det men det finns lite juridiska regler att förhålla sig till. Det verkar även oklart hur många ggr de ska få lov att rätta sina misstag.
Som jag har sagt tidigare: De har förbrukat sina chanser.
Du uppfyller alla krav i konsumentverkets riktlinjer för att gå vidare med annan entreprenör.
Meddela nuvarande att du tänker gå vidare med annan entreprenör, låt dem få några dagar på sig att svara/ bekräfta att det är bästa lösningen för båda parter.
Lycka till.
Jag beundrar ditt tålamod.
 
  • Gilla
Borgir och 2 till
  • Laddar…
Jag har följt denna tråd med intresse och förundran. Även jag måste uttrycka stor beundran för ditt tålamod, Hildor! Hatten av för dina sakliga redogörelser.

Jag hoppas att du känner vårt oreserverade stöd i den här frågan!
 
  • Gilla
  • Älska
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
H
H Hildor skrev:
Ja jag har varit noga med att säga att drevningen ska fotas så vi kan skicka till besiktningsmannen. Så det utgår jag från att dom gjort. (O har dom inte gjort det får dom väl ta ner allt igen)
Med tanke på att det blev skit sist o att denna snickaren inte verkade kunna se vad som skulle åtgärdas heller så vågar jag inte lita på att det blivit rätt gjort.

Besiktningsmannen kommer efter de korrigerat en 3’e gång, i nästa vecka.
Jag hade inte betalat, de har fått sina chanser. Meddela att du tar in en annan firma som de får betala för. Kontakta Hallo konsument och/eller Villaägarna för att du får veta att gör juridiskt rätt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Första gänget som var ute hade en lärling med sig, men han fick inte göra så mycket verkade det som. Fast han försökte korrigera dom att göra vissa saker på annat sätt så "visste inte han det, för dom hade minsann jobbat med där länge".

hoppas besiktningsmannen är med?
Godkänn ingen förändring det är besiktar och godkänt av fackfolk annars kan du gå ett helvete om det inte är tätt

Jag vet inte heller om de har bättre folk, jag trodde ju att de skulle skicka sin bästa nu när första spektaklet såg ut som det gjorde..
Nu är allt omgjort - lite bättre, men långt ifrån bra ändå..
Jag har inte skickat de senaste bilderna än för det var lite oklart om de var färdiga (killen som var här snackade knappt engelska), men jag frågade chefen idag om de var klara och det var dom. Så han eller byggchefen ska komma ut o se så att allt ser bra ut imorrn..
 
GoC GoC skrev:
Med tanke på allt dom fått fylls ut på höjden på några fönster så undrar jag om dom inte beställt vissa fönster för låga. Gäller dom där fönsterblecket sitter minst 5cm för högt och det även är utfyllnad över fönstren. Men kanske inte var standardmått på dom gamla
De gamla fönsterna vet jag inte om det var dåtidens standardmått eller om det var efter huset lixom, det är från -67.
Dom kom hit o kollade, tog några lätta mått (för vi ville ha lite olika offerter att jämföra med). Sen när vi väl bestämde oss för dom så beställde han fönsterna. De kom inte hit och mätte igen eller tog loss lister. För jag har oxå funderat på nu när jag såg dom nya fönsterna att det skiljer rätt mycket..man skulle nästan vilja ha en storlek större (om det nu går, jag kan ju inget om fönster).
De har fått sätta reglar ibland både uppe och nere.

När han väl beställt fönsterna så var 2 fel (öppningsbart fast det skulle vara fast).
Samt så när vi snackade om vi skulle kunna låsa från utsidan så sa jag att "nej, vi behöver inte kunna låsa från utsidan" - då hade han plockat bort handtagen, så dörrarna kom utan lås (som vi inte skulle ha) men även utan handtag. Det skulle han ju lägga på extra för - men det kommer jag inte betala efter detta kaoset. Hade allting varit tipp topp så hade jag kanske kunnat paya halva.
Känns som att det blev väldigt snabbt och lättvindigt beställt utan att dubbelkolla en hel del saker, jag tycker egentligen inte att det är mitt fel att han beställt fel.
 
J jbernspang skrev:
Jag har följt denna tråd med intresse och förundran. Även jag måste uttrycka stor beundran för ditt tålamod, Hildor! Hatten av för dina sakliga redogörelser.

Jag hoppas att du känner vårt oreserverade stöd i den här frågan!
Jag känner mig lyckligt lottad att ha så mycket stöd från er! Det har verkligen varit en stor hjälp för mig i det hela och drivskraft.
Ikväll när jag var ute hos en del grannar för att boka in lite föreningssaker så passade jag på att kolla fönsterna. och SÅ snyggt det såg ut hos dom, det gör att man ännu mer förstår hur illa detta är.
Min sambo påpekade att jag postat en del dåliga bilder och en del saker ser ju faktiskt bra ut - och det håller jag med om. Men med så mycket fel så väger det ju inte upp det lilla som är bra heller, det är för allvarliga brister.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Jag kollade snabbt i tillverkarens prislista och de verkar kunna tillhandahålla både modulmått (närmaste dm) eller specialmått med lite högre noggrannhet. Tänkte samma tanke själv när du postade de senaste bilderna, dvs att fönstren såg lite små ut.

Med noggrann mattning hade ni nog kunnat få lite tightare känsla, tyvärr. Och då kanske även foder och salningar blivit nättare…
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
H Hildor skrev:
De gamla fönsterna vet jag inte om det var dåtidens standardmått eller om det var efter huset lixom, det är från -67.
Dom kom hit o kollade, tog några lätta mått (för vi ville ha lite olika offerter att jämföra med). Sen när vi väl bestämde oss för dom så beställde han fönsterna. De kom inte hit och mätte igen eller tog loss lister. För jag har oxå funderat på nu när jag såg dom nya fönsterna att det skiljer rätt mycket..man skulle nästan vilja ha en storlek större (om det nu går, jag kan ju inget om fönster).
De har fått sätta reglar ibland både uppe och nere.

När han väl beställt fönsterna så var 2 fel (öppningsbart fast det skulle vara fast).
Samt så när vi snackade om vi skulle kunna låsa från utsidan så sa jag att "nej, vi behöver inte kunna låsa från utsidan" - då hade han plockat bort handtagen, så dörrarna kom utan lås (som vi inte skulle ha) men även utan handtag. Det skulle han ju lägga på extra för - men det kommer jag inte betala efter detta kaoset. Hade allting varit tipp topp så hade jag kanske kunnat paya halva.
Känns som att det blev väldigt snabbt och lättvindigt beställt utan att dubbelkolla en hel del saker, jag tycker egentligen inte att det är mitt fel att han beställt fel.
Är inga problem att mäta fönster korrekt, gamla brukar vara någon cm större bara i karmyttermått. Men såpass nytt hus som -67 borde det vara standardformat med Decimetermått. Men det kan säkert någon mer insatt bekräfta. Oavsett så är min mening att flera av fönstren är 1dm för små. Har inte kollat på bredden, men skulle inte förvåna mig om även något ä är för smalt och därav de breda listerna och foderbrädorna.
Helt klart så vet inte den där sk. Snickaren/entreprenören vad han håller på med.
Jag har bytt alla mina fönster i mitt gamla hus från -47. Bara standardformat och eget snickrande,
Bara att dom hållit på i flera dagar med att ”fixa till det” är ju ett klart tecken på att det är rejäla klåpare.
 
H Hildor skrev:
De gamla fönsterna vet jag inte om det var dåtidens standardmått eller om det var efter huset lixom, det är från -67.
Dom kom hit o kollade, tog några lätta mått (för vi ville ha lite olika offerter att jämföra med). Sen när vi väl bestämde oss för dom så beställde han fönsterna. De kom inte hit och mätte igen eller tog loss lister. För jag har oxå funderat på nu när jag såg dom nya fönsterna att det skiljer rätt mycket..man skulle nästan vilja ha en storlek större (om det nu går, jag kan ju inget om fönster).
De har fått sätta reglar ibland både uppe och nere.

När han väl beställt fönsterna så var 2 fel (öppningsbart fast det skulle vara fast).
Samt så när vi snackade om vi skulle kunna låsa från utsidan så sa jag att "nej, vi behöver inte kunna låsa från utsidan" - då hade han plockat bort handtagen, så dörrarna kom utan lås (som vi inte skulle ha) men även utan handtag. Det skulle han ju lägga på extra för - men det kommer jag inte betala efter detta kaoset. Hade allting varit tipp topp så hade jag kanske kunnat paya halva.
Känns som att det blev väldigt snabbt och lättvindigt beställt utan att dubbelkolla en hel del saker, jag tycker egentligen inte att det är mitt fel att han beställt fel.
Beställde elit alu fönster till mitt hus byggt 1940 inga problem alls med måtten
 
GoC GoC skrev:
Är inga problem att mäta fönster korrekt, gamla brukar vara någon cm större bara i karmyttermått. Men såpass nytt hus som -67 borde det vara standardformat med Decimetermått. Men det kan säkert någon mer insatt bekräfta. Oavsett så är min mening att flera av fönstren är 1dm för små. Har inte kollat på bredden, men skulle inte förvåna mig om även något ä är för smalt och därav de breda listerna och foderbrädorna.
Helt klart så vet inte den där sk. Snickaren/entreprenören vad han håller på med.
Jag har bytt alla mina fönster i mitt gamla hus från -47. Bara standardformat och eget snickrande,
Bara att dom hållit på i flera dagar med att ”fixa till det” är ju ett klart tecken på att det är rejäla klåpare.
Jo jag håller med, det känns som en dm skillnad o det syns att fönsterna är mindre än de gamla, för de var väldigt stora och luftiga lixom. Det blir lite mer instängd känsla nu, speciellt som karma är över 1 dm breda..
Men jag trodde firman visste vad dom pysslade med och att fönsterna skulle bli lite mer rätt än detta.
Men att dom tar tillbaka fönsterna är kanske för mycket begärt nu när de är beställda :(
Det är väl en sak vi bara får acceptera, men jobbet runt om med snickerierna är kasst.
 
H Hildor skrev:
Har fått satt in 16 fönster och 3 helglasade altandörrar. Vi har varit hemma under arbetets gång och klart man går o inspekterar o kikar, har sett fram emot detta projektet.
Sett en del saker längst vägens gång när de börjat sätta upp karmar o sånt, haft hjälp av en vän som kommenterat lite så jag har kunnat säga till om saker vart efter. Nu är de då klara o jag är bara nyfiken på era åsikter. Jag kommer säga till om vissa saker men jag vet inte om jag är för petig och nogrann? Jag är ingen snickare så jag vet inte hur gängse jobb ska skötas och vad som är standard o vart jag är för petig eller vart de SKA rätta till saker.
Ser förjävligt ut. Säg till



[bild] En tjockare planka har dom satt där, sticket ut utanför panelen, ser inte så snyggt ut men kanske gängse standard? Slippa kapa?

[bild] Lösa flisor efter kapning, en redig glipa som de fogat igen men det var/har blivit lite hål i fogen..

[bild] Samma som förra, redig glipa mellan fönster och träbit så de har fogat. Detta gjorde dom inte förrän jag sa till, att det var stora glipor på vissa bitar. Då sa dom att det är svårt med gamla hus för dom är inte raka osv.. Jag tänker bara att deras jobb är typ snickare - kan man inte fixa det då?

[bild] Här ser man isoleringen - det bör dom väl fixa på nått sätt? Vad händer om fukt kommer in?
Det finns även glipor nere vid altandörrarna på höger/vänster sida där man kan se eller känna långt in, till tröskeln på insidan. Man ser det inte vid första anblick men det är iaf hål in, jag är rädd att det ska tränga in fukt där..eller om det blir mycket snö kommer dom täckas för och fukt ligger där länge.

[bild] Mellanrum mellan karm o husvägg, man ser in till underliggande material - får man själv foga igen sånt här? Det var lite hål på vissa delar av huset, alltså i fogen mellan teglet - men inte överallt.

[bild] Glipa mellan vägg o karm, den går o trycka in och den sitter fast uppe/nere men inte i mitten. Gipsskiva bakom så antar att de bara skjutit i den o det inte fäster ordentligt.

[bild] Här ser man glipan igen och tittar ni högst upp så är det rätt mycket hål o glipor vid mittenkarmen så att säga.

[bild] Här har de fogat hålen på förra bilden. En gubbe sa att alla använder fog och det betyder inte det är fuskbygge. Jag tänker "Nä, inte fuskbygge, men ni är snickare - ska det se ut så??"

[bild] Snygg karm o kapning eller? Bara jag som är för petig och vill att det ska vara en rak karm hela vägen ut? Finns 3 större fönster till vänster om och sen kommer denna altandörren, så det syns rätt tydligt.

[bild] Snyggt??

[bild] Här har dom satt en bit trä i mitten bakom plankan, det är alltså mellanrum uppe vid en bra bit och nere vid en bra bit. Finns även på nått annat fönster fast uppe vid taket lixom, fattas trälist i mitten av fönsterna och det finns en bit in på sidorna bara. Så ska det väl inte se ut?

[bild] På nästan varje fönster, träflisor o färg har lossnat -. ska man själv måla i eller dom fixa? Ser inga snyggt ut o barnens fingrar gillar inte det heller.
 
H Hildor skrev:
Jo jag håller med, det känns som en dm skillnad o det syns att fönsterna är mindre än de gamla, för de var väldigt stora och luftiga lixom. Det blir lite mer instängd känsla nu, speciellt som karma är över 1 dm breda..
Men jag trodde firman visste vad dom pysslade med och att fönsterna skulle bli lite mer rätt än detta.
Men att dom tar tillbaka fönsterna är kanske för mycket begärt nu när de är beställda :(
Det är väl en sak vi bara får acceptera, men jobbet runt om med snickerierna är kasst.
Tycker faktiskt du skall pressa dom på detta. Dom verkar tyvärr fullständigt oprofessionella.
Du skrev ju att dom inte ens var hemma hos dig och mätte noga utan bara beställde baserat på en första ”snabb titt”
 
  • Gilla
Mortsken och 1 till
  • Laddar…
Allt är väl redan sagt. Men lider med dig! Stor eloge för ditt tålamod, både mot firman och att uppdatera i tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.