H
D Daniel 109 skrev:
Ingen, men vem vill betala efter en förbrukningsprofil som är mycket värre än den egna? De som söker sig till den typen av avtal är ju de som har en riktigt dålig förbrukningsprofil.
Nja, borde inte det vara fast pris dom söker sig till? Göra av med hur mycket el man vill, brassa på spabad, ha 22 grader i garaget, köra infravärmen på inglasningen osv utan att tänka på det rörliga månadspriset.
 
  • Gilla
Rolf Öhman2 och 3 till
  • Laddar…
Vissa här är så pass insnöade att de inte fattar att man kan vilja ha månadsrörligt av den enkla anledningen att man inte vill hålla på och bry sig om vad elpriset är timme för timme. Jag skulle säkert kunna tjäna någon hundring i månaden på timpris. Men är det värt att hela tiden behöva ha koll på timpriset och anpassa sitt liv till det. Inte laga mat förrän om x minuter för då går priset ner o.s.v. Den hundringen jag sparar är väl värd min ökade livskvalitet jag får av att slippa bry mig om något påhittat timpris. Sen är säkert min omgivning lyckligare ifall jag inte börjar be mig som en hustyrann som ska lägga mig i när saker ska göras m.m.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
baal och 50 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast sån reklam får man väl ofta? "Hej du har vunnit på dina Mongoliska statsobligationer. För att få ut vinsten behöver du bara..."
Det är inte reklam, det går under rubrikrm phishing och spam.
Om jag skulle få ett mail från ett föreyag som jag är kund hos, där det står "Du har avtalstyp X", där X inte är det ni avtalat om, då dlulle jag
1- så gott som möjligt försöka avgöra om det verkligen är från företaget
2- komtakta företaget och undra varför de skickat mig utskicket (ibland går utskick faktiskt till fel kundgrupp)
Om det är till mig, och om de står fast vid att jag har avtslstyp X, då är det bara att fråga varför de anser det. I fallet elnät, ksn det t.ex vars elleverantören som ligger bakom.
Om det då fortfarande är omotiverat ochcde hävdar att de har rätt - då kan man gå vidare. Sen är ju frågan om ARN är rätt instans
 
L lbgu skrev:
Vissa här är så pass insnöade att de inte fattar att man kan vilja ha månadsrörligt av den enkla anledningen att man inte vill hålla på och bry sig om vad elpriset är timme för timme. Jag skulle säkert kunna tjäna någon hundring i månaden på timpris. Men är det värt att hela tiden behöva ha koll på timpriset och anpassa sitt liv till det. Inte laga mat förrän om x minuter för då går priset ner o.s.v. Den hundringen jag sparar är väl värd min ökade livskvalitet jag får av att slippa bry mig om något påhittat timpris. Sen är säkert min omgivning lyckligare ifall jag inte börjar be mig som en hustyrann som ska lägga mig i när saker ska göras m.m.
Jag ser det tvärtom. Vissa är så insnöade i hur det varit att de absolut inte vill ändra något. Man måste inte fundera eller anpassa sig bara för att man vetalar efter sin egen förbrukning.
Det kommer att bli dyrare med månadspris än timpris även för normala användare som inte anpassar sig.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Bujin och 9 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag ser det tvärtom. Vissa är så insnöade i hur det varit att de absolut inte vill ändra något. Man måste inte fundera eller anpassa sig bara för att man vetalar efter sin egen förbrukning.
Det kommer att bli dyrare med månadspris än timpris även för normala användare som inte anpassar sig.
Är det med samma logik inte fördyrande för kollektivet att vissa har fastprisavtal över flera år?
 
  • Gilla
Mari1971 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kommer att bli dyrare med månadspris än timpris även för normala användare som inte anpassar sig.
Fast om du läste mitt inlägg så borde du förstå att man kan anse det vara värt ett visst pris bara för att slippa hålla på att ha koll på timpriset hela tiden. I idealfallet hade man givetvis inte behövt bry sig om aktuellt timpris, men när man väl har timdebitering blir det lätt så att man gör det ändå, eller så gör någon i ens omgivning det. Och det skapar lätt stress/konflikter vilket jag gärna slipper.

Ibland är det värt att betala lite extra för kvalitet. I detta fall handlar det om livskvalitet att slippa bry sig om elpriset hela tiden.
 
  • Gilla
Rolf Öhman2 och 8 till
  • Laddar…
Nej, det här resonemanget handlar om hur avtalen som sådana får olika pris. Inte hur det påverkar marknaden i ett större perspektiv.
 
L lbgu skrev:
Fast om du läste mitt inlägg så borde du förstå att man kan anse det vara värt ett visst pris bara för att slippa hålla på att ha koll på timpriset hela tiden. I idealfallet hade man givetvis inte behövt bry sig om aktuellt timpris, men när man väl har timdebitering blir det lätt så att man gör det ändå, eller så gör någon i ens omgivning det. Och det skapar lätt stress/konflikter vilket jag gärna slipper.

Ibland är det värt att betala lite extra för kvalitet. I detta fall handlar det om livskvalitet att slippa bry sig om elpriset hela tiden.
Självklart bryr vi som har timpris oss inte om vad priset är när vi ska laga mat, märkligt att du och många fler verkar tror det! Man kan automatisera mycket utan att det kostar skjortan, uppvärmningen drar för oss ca 2/3 av totalen, då siktar vi in oss på det i första hand.
 
  • Gilla
  • Älska
Bangan och 8 till
  • Laddar…
Där är väl ingen som tvingar en att hålla koll på elpriset bara för att man har timdebitering?
Det är bara att :seenoevil: Och se glad ut när man betalar elräkningen.

För övrigt tycker jag detta är dålig stil av Vattenfall.
Vi hade faktiskt timmätning ett tag, utan timdebitering, med GodEl som elleverantör.
 
  • Gilla
Bangan och 4 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
På vilket sätt sparar dom massor av pengar på att fakturera mig deras faktiska kostnad per timme istället för deras faktiska kostnad per månad?
Om folks förbrukningsprofil gör att de behöver bygga ut nätet, fler nätstationer, grövre kablar osv för att klara laddbilar och all annan förbrukning, så kostar det pengar, om de istället kan sälja samma mängd el, men utan följdinvesteringar, genom att få oss att förbruka den jämnare över dygnet, så tjänar de mer pengar.

Det vi kan vara säkra på är att de inte gör det för att vi kunder ska spara pangar och de förlora. Det är möjligt att det går att åstadkomma en vinst för kunderna, men då är vinsten ännu större för bolagen.
 
Scouten skrev:
Om folks förbrukningsprofil gör att de behöver bygga ut nätet, fler nätstationer, grövre kablar osv för att klara laddbilar och all annan förbrukning, så kostar det pengar, om de istället kan sälja samma mängd el, men utan följdinvesteringar, genom att få oss att förbruka den jämnare över dygnet, så tjänar de mer pengar.

Det vi kan vara säkra på är att de inte gör det för att vi kunder ska spara pangar och de förlora. Det är möjligt att det går att åstadkomma en vinst för kunderna, men då är vinsten ännu större för bolagen.
Nej, nätet ligger i ett annat bolag än elhandeln.
Nätet är ett monopol och de kan utan vidare skicka kostnaden vidare till kunderna med ett vinstpåslag. Så de borde vinna mer på att bygga ut.
 
A
L lbgu skrev:
Ibland är det värt att betala lite extra för kvalitet. I detta fall handlar det om livskvalitet att slippa bry sig om elpriset hela tiden.
Fast det är ju bara de som har de som nöje som följer elpriset hela tiden, vi lever som vanligt, men tvättar, diskar och laddar bilen på kvällar och nätter. Fast om vi behöver tvätta, diska eller ladda någon annan gång, så gör vi naturligtvis det, utan att fundera på det.

Ser jag att elpriset når oanade höjder en dag, så brukar jag passa på att tända en brasa just den dagen, så slår jag två flugor i en smäll. Ungarna och frugan blir överlyckliga över att vi har brasan tänd till frukost och värmepannan stannar.

Skulle elpriset som idag vara extremt lågt, men vi är sugna på en eld, så tänder vi naturligtvis en eld ändå.

Det är inte direkt svårt att leva med timprisabonnemang och är man inte fanatiker, så kan ungarna få göra toast efter skolan och frun kan få ta en dusch på morgonen. Allt annat är bara trams att tro.
 
  • Gilla
Bangan och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Där är väl ingen som tvingar en att hålla koll på elpriset bara för att man har timdebitering?
Det finns säkert de som helt kan koppla bort det. Jag skulle nog inte kunna göra det, skulle säkert lätt bli att man började bete sig som en hustyrann och tvingade fram senare matlagning och annat dumt bara för att spara några kronor. Då jag vill slippa detta så föredrar jag en avtalsform där jag slipper ens tänka på vilket pris elen har timme för timme.

Jag har inget problem att inse vissa är beredda att ändra sina vanor beroende på elprisets dygnsvariation, men på samma sätt borde ju dessa kunna inse att alla inte vill bli slavar under timpriset. Jag är i alla fall beredd att betala lite mer för att slippa det.
 
  • Gilla
rottisar och 8 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Nej, nätet ligger i ett annat bolag än elhandeln.
Nätet är ett monopol och de kan utan vidare skicka kostnaden vidare till kunderna med ett vinstpåslag. Så de borde vinna mer på att bygga ut.
D Daniel 109 skrev:
Nej, nätet ligger i ett annat bolag än elhandeln.
Nätet är ett monopol och de kan utan vidare skicka kostnaden vidare till kunderna med ett vinstpåslag. Så de borde vinna mer på att bygga ut.
Ja, för i moderbolagsnivån så är det ju inte alls samma bolag... Även om du kan trycka investeringskostnaden vidare på kunderna, så är det ännu bättre lönsamhet i att låta kunderna betala mer utan att behöva investera, tex genom effekttariffer.

Att som elbolag slippa köpa topplasteffekt utan tydligare kunna köpa terminer, gör gigantisk skillnad i plånboken.
 
C
H Hazze23 skrev:
Kan detta ens stämma, att ni fått annat utan någon annan utomstående faktor?
Vattenfall skriver såhär på frågor och svar.

Jag har inte beställt Timpris men jag har det ändå, varför?


Om du har beställt Rörligt elpris, så får du månadsmedelpris som standard. Men om ditt elnätsbolag mäter din el per timme, så kommer också ditt Rörliga elpris hos oss att mätas per timme. Kontakta ditt elnätsbolag för att få mer information om hur din el mäts.
Ett mycket märkligt svar då Vattenfall själva (som nätbolag) mätt per timme sedan säkert minst 10 år tillbaka, i mitt fall iallafall.
 
  • Gilla
Kirev
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.