1 432 413 läst · 23 552 svar
1432k läst
23,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja, det är lite knepigt. Men i strikt mening så ska egentligen personbilar som används i en momspliktig verksamhet kunna dra av hela momsen. Men av någon anledning är det inte så.GoC skrev:
Men företagsbilar är ju en mycket bra affär för staten där företagen betalar halva momsen, ökar sysselsättningen för finansbolagen och väldigt många privatpersoner betalar dessutom förmånskatt för att kunna nyttja företagsbilarna privat. Bilen säljs normalt sett sedan till en privatperson med ny moms. Så det blir väldigt mycket skatt på skatt på skatt Att företagen undviker skatt med företagsbilar skulle jag säga är lite missvisande.
Redigerat:
...det kändes att när förmånsvärdet gick upp och bilarnas restvärde ökade så var det någon förutom jag som tjänade bra med pengar på att jag leasade en bil som skulle vara kostnadsneutral för företaget. Troligen var det leasingbolaget som tjänade stort på det. Oavsett. Förutom att kostnader och ev självrisker togs av bruttolönen så närmade sig månadskostnaden det som det kostade att privatleasa en bil om man körde lite färre mil per månad. Körde man många mil så blev det faktiskt billigare. Jag körde framförallt ToR jobbet och med först 100% hemarbete och numera 50% så går inte bilen lika mkt.sunnis skrev:Det är så det brukar fungera med finansiell leasing för företagsbilar som din arbetsgivare sannolikt har haft, att brukaren betalar den faktiska faktiska leasingkostnaden. När bonusen kommer in så får man en ny betalplan eller att man behåller den tidigare betalplanen och får 70 000kr utbetalt, men det är nog en sämre affär pga momseffekten.
Troligen kör jag numera för lite för att tjäna på att köra på el, men det kändes fel att göra det och då blev valet att gå på en beg Zoe. Just nu känns det helrätt med tanke på vad de som inte ännu förnyat sina leasingavtal via jobbet kommer få betala med förmånsvärden, höjd ränta och slopad bonus. Det var också relativt lätt att "downsizea" trots att vi är en familj med två vuxna och två barn. Vi har en gammal V70 som används nån gång i månaden, men vi har haft en extrabil även tidigare då vi (iofs mkt sällan) vill ha den friheten.
Jag tror som sagt inte tillgången på beg elbilar kommer påverkas speciellt mkt då redan så många vad jag förstår gått på export. Jag tror faktiskt heller inte färre elbilar kommer säljas, då man ju om man avverkar många mil tjänar på att köra på el - speciellt lite dyrare bilar är nog inte skillnaden enorm. De bilar jag tror kommer minska är tyvärr småbilarna med el, de som inte går så många mil per år. Där gjorde bonusen procentuellt en stor skillnad.
För många år sen har jag för mig etanolbilar slapp tullarna i sthlm. Det tycker jag vore ett bättre sätt att få över folk till elbil, det gör att man tjänar på att KÖRA elbil. En fossilbil som kör lite är ju inte speciellt dålig. En elbil som inte körs mycket är inte till så stor nytta. Det finns ingen mening att straffa de som kör 500 mil om året genom att höja skatten på deras gamla fossilbil.
I olika diskussioner har jag skrivit liknande i trådens begynnelse då vissa inlägg fokuserade på att "alla bilar måste bytas" för klimat globalt och i andra fall för miljö lokalt.J JohanLun skrev:Det tycker jag vore ett bättre sätt att få över folk till elbil, det gör att man tjänar på att KÖRA elbil. En fossilbil som kör lite är ju inte speciellt dålig. En elbil som inte körs mycket är inte till så stor nytta. Det finns ingen mening att straffa de som kör 500 mil om året genom att höja skatten på deras gamla fossilbil.
Fokusera på att göra byten görs där största vinning finns så kommer resten att lösa sig med automatik den dagen enbart elbilar finns att köpa som nya under resan fram till 2035, var det väl. Och utifrån våra svenska förhållanden har nog merparten av utbytet gjorts vid den tidpunkten.
Jag blev lite upprymd häromdagen när jag blev upplyst om att produktionskostnad på battericellerna börjar vara nära 100$ /kWh.
Nu har jag ingen aning om källan eller trovärdigheten, så vi ska vara väldigt försiktiga här.
Men då tänkte jag, och invände, att då skulle ju ett 50kWh batteri bara kosta ca 5000$, dvs bara drygt 50.000SEK. Det rimmar ju illa med priserna på elbilar och att alla säger att det är batteriet som kostar.
Men anledningen skulle dels vara att det är priset för enbart celler, det tillkommer ju en hel del annat för att bygga ett batteripack, men framförallt så är det så stor brist, inget incitament att sälja billigt då man ändå får sålt allt, just nu vill ingen slakta kalven.
Stämmer detta så förklarar det ju det enorma intresset för att bygga batterifabriker, även i länder med högavlönad arbetskraft, samt varför flera bilmärken nu lite yrvaket inser att de är sena på tåget och gör allt för att komma ikapp.
Stämmer detta, så kommer vi i någon framtid få se rejält sjunkande priser på elbilar, men det är troligen flera år framåt i tiden, och kommer ske lite i taget.
edit:
Kanske sant, jag försökte mig på google
https://electrek.co/2020/12/16/electric-vehicle-battery-dips-critical-100-kwh-price-point/
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_battery#Battery_cost
https://about.bnef.com/blog/battery...in-2020-while-market-average-sits-at-137-kwh/
Nu har jag ingen aning om källan eller trovärdigheten, så vi ska vara väldigt försiktiga här.
Men då tänkte jag, och invände, att då skulle ju ett 50kWh batteri bara kosta ca 5000$, dvs bara drygt 50.000SEK. Det rimmar ju illa med priserna på elbilar och att alla säger att det är batteriet som kostar.
Men anledningen skulle dels vara att det är priset för enbart celler, det tillkommer ju en hel del annat för att bygga ett batteripack, men framförallt så är det så stor brist, inget incitament att sälja billigt då man ändå får sålt allt, just nu vill ingen slakta kalven.
Stämmer detta så förklarar det ju det enorma intresset för att bygga batterifabriker, även i länder med högavlönad arbetskraft, samt varför flera bilmärken nu lite yrvaket inser att de är sena på tåget och gör allt för att komma ikapp.
Stämmer detta, så kommer vi i någon framtid få se rejält sjunkande priser på elbilar, men det är troligen flera år framåt i tiden, och kommer ske lite i taget.
edit:
Kanske sant, jag försökte mig på google
https://electrek.co/2020/12/16/electric-vehicle-battery-dips-critical-100-kwh-price-point/
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_battery#Battery_cost
https://about.bnef.com/blog/battery...in-2020-while-market-average-sits-at-137-kwh/
Redigerat:
Hoppas även på att det kommer elbilar som passar mina krav, utan en massa funktioner/lull som jag inte värderar, med hög dragvikt då de idag vill hamna runt miljonstrecket och för mig som vill ha ett transportfordon inte kan motivera mig till byte,
Jag vill ha en oöm bil jag kan lasta in gipsskivor, cementsäckar och rostiga armeringsstål i utan att bry mig om att det blir skitigt och lite repor. Då går alla bilar över 75-100 000:- bort oavsett drivmedel...
Ja, jag håller det under bevakning och kommer att slå till så snart tillfälle ges...
Förhoppningsvis kommer mina transportbehov minska om några år så man kan nöja sig med en större bil som är avställd lite längre perioder (samtidigt som det kanske finns en vettig begagnatmarknad för elbilar?). Då går det ihop ekonomiskt att skaffa ytterligare en bil.
Förhoppningsvis kommer mina transportbehov minska om några år så man kan nöja sig med en större bil som är avställd lite längre perioder (samtidigt som det kanske finns en vettig begagnatmarknad för elbilar?). Då går det ihop ekonomiskt att skaffa ytterligare en bil.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 252 inlägg
Jag tror att det delvis beror på batterikemin vad de kostar, så batterier med bättre livslängd och högre energidensitet kostar nog fortfarande en del mer, men ändå, kurvorna pekar helt klart åt rätt håll.Mikael_L skrev:
Stadsbilar av typen BMW I3 (oavsett märke och premiumskap) borde ju helt klart kunna slå i och med det.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg