wildeside
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför skulle det vara så? Det mesta tyder på att batterierna (med visst kapacitetstapp) kommer att hålla längre än bilarna. Och bilarna i sig kommer förstås hålla minst lika länge som avgasbilar.
Oftast är det en uppsjö av el och databox problem med dagens (avgasbilar) innan motor, chassi eller drivlina ger upp.
Ska bli intressant hur länge elbilarna klarar av klimatet i norden.
 
wildeside
Unikt namn Unikt namn skrev:
Eller så jämför man skrotbilen med en sån här
[bild]
Senaste så kallade skrotbilen han köpte för en vecka sen va en Peugeot 206 2008 1,6l 16000 mil utan rost all el fungerade, hel o ren på insidan med sommar och vinterdäck. besiktad tom 20231231 kostade 14500:-.
En viss prisskillnad och komfort är det ju men som sagt han är bara intresserad av att ta sej från A till B så billigt som möjligt.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
G guggen skrev:
Moderna elbilar är på många sätt otroligt mkt bättre och trevligare att köra än en äldre ICE av liknande typ, det vet nog de flesta.
Men på vilket sätt skulle det vara bättre för klimatet att köpa en ny elbil än att fortsätta dra ut de sista 10k milen ur en ICE bil?
För att det ska finnas begagnade elbilar så måste det säljas motsvarande mängd nya som efter ett tag blir begagnade till dom som inte har råd att köpa nytt.
Köper du en ny har du då i regel en nyare ICE bil att byta in, den skrotas inte.
Dvs dom som kör mycket och långt behöver en ny bil att lita på köper nytt och deras begagnade bil hamnar hos dom som inte vill eller har råd att köpa nytt och kanske inte heller kör så långt.
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
M
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu börjar vår laddhybrid närma sig 7år, och jag tänkte börja se mig om efter en nyare bil, hade önskat en eldriven kombi, men det går inte att få tag på begagnat. Vi får väl se hur marknaden ser ut i vår.
Går det ens att få tag på nytt? Finns ju bara dessa förbannade SUV:ar och crossovers, dessa förhatliga rullande soffor!

Och oavsett vilken modell så kan de inte leverera på ett år! Kikade på VW Malmös hemsida och sökte på nya elbilar i lager, i lager betyder numera att de är beställda och kommer i maj 23. Varför subventionera något som ändå inte går att köpa, helt meningslöst!
 
Redigerat:
M mnils skrev:
Går det ens att få tag på nytt? Finns ju bara dessa förbannade SUV:ar och crossovers, dessa förhatliga rullande soffor!

Och oavsett vilken modell så kan de inte leverera på ett år! Kikade på VW Malmös hemsida och sökte på nya elbilar i lager, i lager betyder numera att de är beställda och kommer i maj 23. Varför subventionera något som ändå inte går att köpa, helt meningslöst!
Tyvärr är väl det den enklaste formen när man bygger en elbil, för att få jämn vikt i bilen fördelar man batteriet över hela bottenplattan och därmed blir bilen lite högre.
Som sagt hade jag önskat mig en kombi, eller den ej släppta långa id Buzz.

Det går väl knappt att få tag på nått alls idag?

Är det dessutom bättre att folk använder sin gamla bil längre? Det har jag läst många förespråkare här på forumet säga. ;)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Unikt namn
wildeside wildeside skrev:
Senaste så kallade skrotbilen han köpte för en vecka sen va en Peugeot 206 2008 1,6l 16000 mil utan rost all el fungerade, hel o ren på insidan med sommar och vinterdäck. besiktad tom 20231231 kostade 14500:-.
En viss prisskillnad och komfort är det ju men som sagt han är bara intresserad av att ta sej från A till B så billigt som möjligt.
Det var du som kallade bilarna skrotbilar.
Jag menar bara att det finns alternativ till elbilar för 1miljon när man jämför med en lågprisbensinbil.

Du skulke ju kunna stoppa in denna elbils pris i din kalkyl ovan och se vilken som blir billigast. Drivmedel är ju en stor del av bilägande.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Sant. Samtidigt bör man ju, förutom det rent privatekonomiska, även räkna in var elen som går åt till elbilarna hade kunnat göra nytta istället. Kanske till att kunna driva något av de tilltänkta elektriska stålverken på annat än utopiskt vis.
Har du någon källa på vad som ger mest effekt på utsläppen då, att stoppa in en kWh i ett stålverk eller i en elbil?

Spontant tror jag att stålverken har betydligt bättre rening och effektivitet av sina fossila bränslen än vad en ICE-bil har.

För övrigt skulle jag tro att de flesta elbilar laddas när elförbrukningen i landet är låg. Vår bil hybrid laddas mellan 00-04 när elen oftast är väldigt billig.
 
R Rkarlsson skrev:
Ja ?
Precis som det finns verkstäder som renoverar motorer eller byter.

Ingen har väl påstått att saker kan gå sönder.
men hur hjälper det en fattig att köpa bilen om 20 år om bilen kostar 20 tusen men då behövs batteriet byttar för 200 tusen blir bilen fortfarande för dyr
 
Det stämmer knappast att "alla" har råd med elbil... Trots att vi är två yrkesverksamma med en bra och en dålig lön är det uteslutet att lyckas spara ihop till en elbil för 5-700000. Med tre barn krävs en av de större bilarna, och då drar det iväg i pris. Dessutom bor vi på vischan och måste alltid ha två bilar rullande jämt. Då är vi uppe över en miljon!! Finns inte en miljon över nånstans...
Nuvarande bilar börjar bli dags att byta, en v70 med 36k mil som kostade 42kkr i inköp (dvs 3kr milen i värdetapp) och en fabia med 22k mil kostade 50 kkr vilket ger max 5 kr/mil i värdetapp. Det är svårt att slå...tyvärr har begagnad marknaden gått bananas..
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
men hur hjälper det en fattig att köpa bilen om 20 år om bilen kostar 20 tusen men då behövs batteriet byttar för 200 tusen blir bilen fortfarande för dyr
Du vägrar presentera det men var får du siffrorna från?

Här har vi lite info på batterireperation av en elbil som funnits med ett tag.
 
S swirve skrev:
Det stämmer knappast att "alla" har råd med elbil... Trots att vi är två yrkesverksamma med en bra och en dålig lön är det uteslutet att lyckas spara ihop till en elbil för 5-700000. Med tre barn krävs en av de större bilarna, och då drar det iväg i pris. Dessutom bor vi på vischan och måste alltid ha två bilar rullande jämt. Då är vi uppe över en miljon!! Finns inte en miljon över nånstans...
Nuvarande bilar börjar bli dags att byta, en v70 med 36k mil som kostade 42kkr i inköp (dvs 3kr milen i värdetapp) och en fabia med 22k mil kostade 50 kkr vilket ger max 5 kr/mil i värdetapp. Det är svårt att slå...tyvärr har begagnad marknaden gått bananas..
Även om jag håller med om att alla inte har råd med elbil så är fixeringen vid värdetapp lite skev då driftkostnaden per mil är en nog så intressant faktor.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Du vägrar presentera det men var får du siffrorna från?

Här har vi lite info på batterireperation av en elbil som funnits med ett tag.
[media]
du är en riktig fan boy

allt går sönder nån gång
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Även om jag håller med om att alla inte har råd med elbil så är fixeringen vid värdetapp lite skev då driftkostnaden per mil är en nog så intressant faktor.
jag har ingen hög driftkostnad på mina bilar om man räknar på vad en lika dan ny elbil skulle kosta över 1.5 miljoner för samma komfort
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
M maria01 skrev:
du är en riktig fan boy

allt går sönder nån gång
:crysmile:
Vem är det som jobbar med att kasta skit på elbilar utan att ha något att backa upp det med?;)
 
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag har ingen hög driftkostnad på mina bilar om man räknar på vad en lika dan ny elbil skulle kosta över 1.5 miljoner för samma komfort
Då har du antingen en väldigt värdefull bil idag, eller en subjektivt ovanlig bild av vad olika fordon ger dig.
 
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.