R Rkarlsson skrev:
Men nä, elbrist har vi hittills inte haft. Men groteska priser stämmer. Var har elnätet stängts av pga det ?
Sant. Men det blir ju lite av en definitionsfråga när det vi kanske istället bör kalla för "begränsad tillgång till el" leder till groteska elpriser som i sin tur leder till att tex företag inte har råd att driva sin ordinarie verksamhet eller satsa på utbyggnad. Jag anser att det bör kunna kallas elbrist i den betydelsen att det stundtals finns såpass lite el att det blir den enskilt största anledningen till en lång rad av privat- och samhällsekonomiska problem.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
2 år sen var jag lite sugen på mercedes s400 hybrid det batteriet skulle kosta runt 200tusen att bytta
Vill veta om man ska jämföra korrekt vad det kostar att fixa en elbil och inte hybrid =)

Sökte man snabbt så tappade de norska taxibilarna 15-20% på 20 000 mil.

Har du info om hur många bilar som fått byta batteri ? Hör bara folk snackar men ingen kan ge fakta med källhänvisning.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Menar du tillgången på billig el?
Snarare tillgången på "inte skitdyr el". ;):D
Men också att det har flaggats för att periodvis bortkoppling kan komma att ske i vinter.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Menar du att hållbarheten på din gamla Volvos växellåda har nått med hållbarheten på elbilar att göra?
Nej jag menar att den som menar på att en fossilstånka skulle hålla nått bättre än en elbil har ju fel. Tack gode gud för att jag inte ägde de bilarna. Brorsan åkte tyvärr på niten att köpa en xc70 2005, värsta skrotet =) ett par sketna stötdämpare blev groteskt dyrt och drivlinan havererade.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vill veta om man ska jämföra korrekt vad det kostar att fixa en elbil och inte hybrid =)

Sökte man snabbt så tappade de norska taxibilarna 15-20% på 20 000 mil.

Har du info om hur många bilar som fått byta batteri ? Hör bara folk snackar men ingen kan ge fakta med källhänvisning.
visa tror ju att batterier inte kan gå sönder och att batteriet håller i 30 år så är det inte
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Sant. Men det blir ju lite av en definitionsfråga när det vi kanske istället bör kalla för "begränsad tillgång till el" leder till groteska elpriser som i sin tur leder till att tex företag inte har råd att driva sin ordinarie verksamhet eller satsa på utbyggnad. Jag anser att det bör kunna kallas elbrist i den betydelsen att det stundtals finns såpass lite el att det blir den enskilt största anledningen till en lång rad av privat- och samhällsekonomiska problem.
Ska vi räkna rent ekonomiskt i enbart tanka din bil så har det inte varit dyrare att tanka elbilen än dieselbilen sedan kriget började. Dyraste rörliga månaden sedan dess var i augusti, för oss i se4 med 20A låg snitter på 7,1 kr inkl allt.
Och de nya rönen som kommit i dagarna blev att elen kommer inte bli så dyr i vinter som de gått ut med. Det återstår såklart att se.
När elen går över 11 kr inkl allt så är det en annan sak.

Men elbrist kan vi inte prata om, bara ett i mitt tycke korkat upplägg.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
visa tror ju att batterier inte kan gå sönder och att batteriet håller i 30 år så är det inte
Nej exakt, ingen fakta så vi vet inte.

Vissa tror att alla bensin och dieselbilar håller i 30 år och så är det ju inte.
 
  • Gilla
  • Älska
Bangan och 6 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej exakt, ingen fakta så vi vet inte.

Vissa tror att alla bensin och dieselbilar håller i 30 år och så är det ju inte.
finns ju företag som byter eller renoverar batteri så att dom går sönder det finns bevisat
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M maria01 skrev:
finns ju företag som byter eller renoverar batteri så att dom går sönder det finns bevisat
Ja ?
Precis som det finns verkstäder som renoverar motorer eller byter.

Ingen har väl påstått att saker kan gå sönder.
 
  • Gilla
  • Älska
Bangan och 7 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ska vi räkna rent ekonomiskt i enbart tanka din bil så har det inte varit dyrare att tanka elbilen än dieselbilen sedan kriget började. Dyraste rörliga månaden sedan dess var i augusti, för oss i se4 med 20A låg snitter på 7,1 kr inkl allt.
Och de nya rönen som kommit i dagarna blev att elen kommer inte bli så dyr i vinter som de gått ut med. Det återstår såklart att se.
När elen går över 11 kr inkl allt så är det en annan sak.

Men elbrist kan vi inte prata om, bara ett i mitt tycke korkat upplägg.
Sant. Samtidigt bör man ju, förutom det rent privatekonomiska, även räkna in var elen som går åt till elbilarna hade kunnat göra nytta istället. Kanske till att kunna driva något av de tilltänkta elektriska stålverken på annat än utopiskt vis.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Sant. Samtidigt bör man ju, förutom det rent privatekonomiska, även räkna in var elen som går åt till elbilarna hade kunnat göra nytta istället. Kanske till att kunna driva något av de tilltänkta elektriska stålverken på annat än utopiskt vis.
En intressant fråga som jag behövde kika på. Du kan ta det lugnt, elbilarna påverkar knappt något för landets elförbrukning.

https://alltomelbil.se/elbilen-ar-ingen-eltjuv-kraver-bara-03-av-sveriges-produktion/
 
  • Gilla
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Sant. Samtidigt bör man ju, förutom det rent privatekonomiska, även räkna in var elen som går åt till elbilarna hade kunnat göra nytta istället. Kanske till att kunna driva något av de tilltänkta elektriska stålverken på annat än utopiskt vis.
Det finns andra hål man kan kolla över som drar multum med än en elbil som egentligen inte tillför något alls för oss =)

Sedan jag fick min bil i juni så har jag till trots det legat på mindre förbrukning i hushållet plus elbil än 2021, det är ganska magiskt, så här är ingen bov på förbrukningen iallafall :D
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
E
G guggen skrev:
Moderna elbilar är på många sätt otroligt mkt bättre och trevligare att köra än en äldre ICE av liknande typ, det vet nog de flesta.
Men på vilket sätt skulle det vara bättre för klimatet att köpa en ny elbil än att fortsätta dra ut de sista 10k milen ur en ICE bil?
Varför är det just den frågan som ska besvaras? Det kan ju lika gärna vara frågan ”Varför ska man ha en gammal ICE-bil och köra 1500 mil per år när man kan köra 800 mil per år med samma ICE-bil?”

Vi lever i en marknadsekonomi och då utvecklas ny teknik genom konsumtion av nya produkter och tjänster. Men visst hade det varit vettigt att lägga ner hela bilismen ur ett klimatperspektiv.

med det sagt så köra jag ett 2-4mil om dan med en id4 gtx.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej jag menar att den som menar på att en fossilstånka skulle hålla nått bättre än en elbil har ju fel. Tack gode gud för att jag inte ägde de bilarna. Brorsan åkte tyvärr på niten att köpa en xc70 2005, värsta skrotet =) ett par sketna stötdämpare blev groteskt dyrt och drivlinan havererade.
Jag har haft diesel golf som jag kört i drygt 28000mil utan annat en service och bromsar fram och nog tror jag att en ID3 skulle fixa samma sträcka utan några större problem, lägre bränslekostnad och servicekostnad kan man ju hoppas på men kapital, försäkrings och däckskostnader kan bli väsentligt högre.
Dock känns en halvmille rätt mycket för en bil då jag hitills alltid valt att cascha mina fordon, en T-roc bensinare kan man ju få för en kvarts och nya billiga dugliga småbilar verkar det vara riktigt ont om nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M maria01 skrev:
visa tror ju att batterier inte kan gå sönder och att batteriet håller i 30 år så är det inte
Halmdocka. Det är med all sannolikhet mycket större risk att en avgasbil behöver skrotas för att dess drivlina havererar än att samma sak sker på en elbil. Så varför denna fixering vid det senare?

Ja, saker kan gå sönder, men sannolikhet och kostnad måste vägas ihop. Att vara orolig för att något som kostar 100.000 kr men har en promilles risk att inträffa samtidigt som man bortser från något som skulle kosta 50.000 men ha en procents sannolikhet är närmast vidskepligt.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.