Lovali skrev:
Nu har vi varit på slutbeiktning :D Allt gick jättebra och huset är nu i vår ägo, så galet roligt! Så idag börjar vi flytta in fast regnet öser ner hehe :p Fick även en fin inflyttnigspresent från Myresjö. Skoj! Måste även berömma vår byggledare Leif, han är riktigt bra!

Ikväll får vi väl fira med lite bubbel!

/Jennie
Åh vad kul!!!! Grattis! Längtar tills vi är där! Skönt att det slutat regna nu (i alla fall i Malmö):)
 
Gud vad kul det låter!! Önskar er lycka till med allt!! :)
 
Grattis och lycka till!
 
Hur har området klarat sig efter regnet? Är det sumpmark eller rinner det undan bra?
 
rocklind skrev:
Hur har området klarat sig efter regnet? Är det sumpmark eller rinner det undan bra?
Det är väldigt sumpigt just nu. Christian skulle gå ner och kika om de varit och satt ut våra tomtpinnar och kom in väldigt lerig hehe. Där parken ska ligga är det fortfarande vatten, dock inte i de mängder som i tordags och fredags.
Grannen längre ner i gatan fick suga ut vatten från sin tomt, han hade väldiga massor.

Får fortsätta packa upp nu :)

/Jennie
 
Hej alla kommande Gryet bor!!

Vi håller oxå på att bygga hus....Vi ska flytta in i vårt Östergarnhus i mitten av november...Vi har valt kök och kakel o klinker och håller på att välja tapet/färg vilket inte är lätt....Vi fick ju bestämma kakel o klinker i varsitt badrum för att båda skulle bli nöjda... :)
Vi eller mest Anders har oxå gjort en blogg på www.gryet.se Gå gärna in där o titta!!

Susanne
 
Susanne Ma skrev:
Hej alla kommande Gryet bor!!

Vi håller oxå på att bygga hus....Vi ska flytta in i vårt Östergarnhus i mitten av november...Vi har valt kök och kakel o klinker och håller på att välja tapet/färg vilket inte är lätt....Vi fick ju bestämma kakel o klinker i varsitt badrum för att båda skulle bli nöjda... :)
Vi eller mest Anders har oxå gjort en blogg på www.gryet.se Gå gärna in där o titta!!

Susanne

oj vi skall också flytta in i mitten av november ... men vi ligger nog taskigt till ... vi har ju inte valt något alls. Måste nog sätta igång med det nu snart.
 
Någon som hört eller vet något om vad man bör tänka på när det gäller att sätta upp markiser? Så som hur de monteras mm.
 
Hej!

Vi ska också bygga i Gryet på etapp 2. Tomt A22. Vi ska bygga ett Östergarn och det verkar som vi får ett Östergarn till grannar med! Vi ska flytta in i början på februari så efter sommaren kommer de börja med plattan. Ska bli kul att det börjar hända något...
 
drarmi skrev:
Någon som hört eller vet något om vad man bör tänka på när det gäller att sätta upp markiser? Så som hur de monteras mm.
Hej,

Det är viktigt att det finns något att fästa markisen i. Vi har tänkt att sätta upp en markis som ska täcka stora delar av en terass och då krävs det att man förstärker bakom själva putsen. Vet inte om det är specifikt för en terassmarkis men även mindre markiser väger en del. Mitt tips är att prata med er byggledare. Han har bra koll på detta.

Lycka till!

/Mathias
 
Franzon skrev:
Hej,

Det är viktigt att det finns något att fästa markisen i. Vi har tänkt att sätta upp en markis som ska täcka stora delar av en terass och då krävs det att man förstärker bakom själva putsen. Vet inte om det är specifikt för en terassmarkis men även mindre markiser väger en del. Mitt tips är att prata med er byggledare. Han har bra koll på detta.

Lycka till!

/Mathias
Ja jag har idag träffat en representant från Skånsk Fönstermiljö för att planera beställning och uppsättning av markiser. Detta är på detta företag man har rabbat då man bygger med Myresjöhus. Monteringen bjuder de även på.

När det gäller markiser vid fönster (små markiser tex vid sovrumsfönster) behövs ingen förstärkning då dessa förankras i fönsterkarmen.
På baksidan skall vi ha markis över trädäcket vi har tänkt att bygga där. Vi kommer dela upp markisen i två partier så att man kan välja att skugga delar av baksidan. Det visade sig att det tydligen inte är nödvändigt att förstärka fasaden då det är möjligt att förankra markiserna under takfoten. Beroende på vilken typ av markis man skall ha behöver dock förstärkning göras i takfoten.

En annan sak att tänka på är att dra ut el om man skall ha en markis med elmotor.

Vi får se vad det landar på men offerten trillar väl in nu i dagarna....
 
Var och skuttade på vår tomt nu i veckan. Fin liten åkermark. :) Vi har valt tegel, ytterdörr och färg till träet på nocken. Nästa vecka ska vi träffa köksarkitekt och sedan ska vi nog snart lägga slutbeställning. Spännande och myckat att tänka på. Det känns som att det är lätt att man missar ngt. Jag har även köpt en trädgårdsbok idag som jag har blädrat lite i. Det är ju lite av en vetanskap det här med att anlägga trädgård.

Det svårate med det här att bygga nytt tycker jag är att man ska förreställa sig allt i förväg. Köper men existerande hus ska man "bara" tänka in sina möbler och lite andra färger på väggar och kanske golv.

Det roligaste är att åka runt och kolla på allt och sedan veta att man själv inte ska göra jobbet för att få det på plats. :)

Jag hoppas på att vi får inflyttning i början mitten av juni, men mer exakt får vi veta om ngn månad eller så.

Hur går det för er som flyttat in? Vad går ni och funderar på?

Ha det bra alla blivande grannar.

Hälsn. Anna
 
Hej alla!

När huset väl är på plats blir hela projektet lite mer konkret... :) Vårt hus monterades i torsdags och nu börjar nedräkningen på allvar. Inflyttning i januari är det sagt. Det känns lite konstigt att se något i verkligheten som man tidigare endast har haft en inre bild av. Vi håller som mest på att bestämma oss för kakel och klinker, vilket inte är det lättaste. Vi har ändrat oss ett par gånger redan...

Vi ses!

/Mona och Mathias
 
Hej hej,

Dags att välja kvalitetsansvarig så jag är nyfiken på vad ni har valt för kvalitetsansvariga till era byggen? Var de bra? Vad kostade den ni valde?

Hälsn. Anna
 
Rekommendationer på bra kvalitetsansvariga tar även jag tacksamt emot :) Snart dags att anlita dylik för oss med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.