richardtenggren
I nästan revision kanske du kan bocka dem och skippa vinkeln?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
I nästan revision kanske du kan bocka dem och skippa vinkeln?
Hej @richardtenggren!

Den tanken fanns från början och finns kvar men hade svårt att hitta rätt kanthaltråd samt alulisterna låg i ”bra och ha hörnan”. Men blir det massproduktion så bygger jag en jigg för bockning. Nu har jag bara 5 på gång.

Dag
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Haklapp på!

I helgen är det öppet hus hos Hyvlar.se. Ett Mecca för oss nördar!
Givetvis blir det ett besök trots alla faror som väntar.
”Villhöver” känslan kommer säkert att utmana förnuftet när man konfronteras så mycket ögongodis på en gång. För säkerhets skull tar jag med en haklapp om dreglandet blir störande!

Dag :love:
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
"I-Landsproblem"

Fem intensiva dagar med kompisar från Södern står för dörren. Startade den fulla diskmaskinen i går kväll för att få allting rent. Kolla efter två timmar om den var klar. Givetvis var den inte klar och dessutom hade den inte börjat diska. Den gamla maskinen försökte pumpa men avbröt efter några sekunder.Så det fick bli morgonens uppgift att kolla vad det var för fel som var trasigt.
Plockad ut bottenfilter och smutskorgen i botten. Ingenting där. Nyligen rengjort faktiskt.
Gammal är den och bruksanvisningen lyste med sin frånvaro. Då fick det bli Internet.
Hittade ett inlägg om att kolla utrymmet för Impellern i botten. En skruv senare hittade vad jag trodde var felet.
Pumpakärnor! Små platta djävlar som tagit sig förbi bägge filtrena! Bort med dom och kollade att impellern åter snurrade fritt. Nytt startförsök. Men felet var kvar.
Upptäckte en liten fjäderbelastad lucka som satt för utloppet framför impellern. Väldigt trångt! Kanske var det mer skit bakom luckan som impellern inte orkade trycka ut? Omöjligt att kolla! Inget verktyg gick att föra in. Så det blev till att tänka ett varv till. Tryckluft! Det brukar ju flytta på det mesta. Kopplad en lång slang från "Snickerboa" och började blåsa genom den lilla luckan. Plötsligt började det klucka i diskbänkens vattenlås och det lät som ljuv musik! Monterade ihop sakerna igen och gjorde ett nytt startförsök. Den fungerade!!!
Så vad har man lärt sig av det? Jo att det florerar vissa dåliga råd angående diskmaskiner. Exempel det att man behöver inte skölja av disken innan man sätter in den för diskmedlet verkar bättre med lite skit. Vissa delar av familjen har kört med den principen men det blir ändring på det nu!
Skit in - Skit ut stämmer inte i detta fallet.
"I-Landsproblemet" löst!

Dag
 
  • Gilla
Plåtbob och 12 till
  • Laddar…
J
stigen stigen skrev:
Exempel det att man behöver inte skölja av disken innan man sätter in den för diskmedlet verkar bättre med lite skit. Vissa delar av familjen har kört med den principen men det blir ändring på det nu!
Man ska inte skölja av disken i någon större utsträckning. Det man ska göra och vara noggrann med är att skrapa av/ur tallrikar och andra objekt. Det räcker. För svårare objekt som gratängformar och grytor med mycket rester så kan en sväng under kranen kanske vara nödvändig.

Diskmaskinen är inte någon avloppskvarn...
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Nörderi”

Kompisdagarna i den Kungliga Hufvustaden avslutas i ”Snickerboa” med stillebenfotografi och ”Pelarborr”.
”Så kan det gå om inte haspen är på”!

Trevlig Helg! :beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer:
Dag

Verktyg ordnade i stilleben med ölburk, hammare, skruvmejslar, nycklar och borrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Wow
Anderscurl och 17 till
  • Laddar…
Skaffa dig en hobby....



;)
 
  • Haha
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skaffa dig en hobby....



;)
Jag har ju redan två!
Orkar nog inte med en till!
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Kvällens ”Pelarborr” verkar lite skum? :thinking:

Ölglas med ovanligt mycket skum, på en brokig underlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Kvällens ”Pelarborr” verkar lite skum? :thinking:
Troligen fel på glaset. :cool:
 
  • Gilla
aglphoto och 1 till
  • Laddar…
”Kompisträffen”

Långweekenden för någon vecka sedan var intensiv med mycket kultur och spännande museibesök.

På kvällarna planerade vi nästkommande dags runda. Givetvis med god mat och några väl kylda ”Pelarborr”.

En dag var bokad till att göra skärbrädor in i ”Snickerboa” och Benny, tidigare filmfotograf, förevigade processen med sin mobilkamera. Två skärbrädor per man blev det efter eget formval.



Arne, stillbildsfotograf, håller nu på att snurra till verkligheten i Photoshop med sin ny Kalthoff yxa, men mer om det senare.

Givande dagar, som föder många nya idéer.
Dag :love:
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Det stora träslaget

Skärmdump av streamingtjänst med bild på kvinnlig programledare, information om brittisk realityserie inriktad på snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En engelsk dokusåpa på TV4 där vinnaren får titeln ”Storbritanniens bästa finsnickare”. Givetvis under tidspress! Spännande konstruktioner!

Dag
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Det blev ju bra
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Paradigmskifte”

Bild och foto har alltid intresserat mig. Min första spegelreflexkamera Pentax Spotmatic tjänade jag ihop till med mycket extraarbete under min ungdom. Jag kan än idag känna den otroliga känslan/lyckan/förväntan som infann sig när man lyckats få ihop lite pengar att köpa några rullar Tri-X eller Kodachrome II. Varje bild planerades omsorgsfullt innan fingret pressade ner avtryckaren. Dom 36 bilderna på varje film fick man hushålla med till skillnad mot dagens digitalkameror som fungerar mer som ”frimärksautomater”.

Intresset ökade och plötsligt var jag inne i ”materialsport träsket”. Dom flesta kameramärken, filmformat, mörkrum, och studioutrustningar har genom åren passerat genom mina händer.
Lumpen som gjordes på Arméns Fotoskola förstärkte intresset. Men jag blev aldrig yrkesfotograf. Andra faktorer gjorde att jag hamnade i skolans värld. Men många intressanta fotouppdrag har jag ändå gjort parallellt genom åren.

Dom sista åren har jag haft en stor digital Olympus kamerautrustning.
Men nu är det slut på den eran. Allting har ett slut och genom Blockets försorg har allting avyttrats till mer motiverade personer.
Inte helt sant!
En gammal Pentax Spotmatic, som jag tycker är den vackraste kameran som gjorts och några underbara Takumar objektiv, ligger kvar i skåpet tillsamman med min första digitala proffskamera Olympus E10. Nostalgi!

Varför detta steg? Minskat intresse, många oanvända prylar att hålla reda på och givetvis även en stor dos bekvämlighet. Den bästa kameran oavsett märke är ju den som man har med sig när bilden dyker upp. Tyvärr har det inte tagits så många uppdykande bilder dom senaste åren. Den stora utrustningen har legat oanvänd hemma i skåpet. Där skapas inga bilder!

Men ränderna går aldrig ur säger man. Så en ny mobil från ”Fuktkompaniet” med väldigt bra kameraenhet ligger numera i fickan och är alltid med för att kunna fånga dom uppdykande ögonblicken. Ett kompletterande litet studioset med stativ och ljus gör arbetet lättare att dokumentera projekten i ”Snickerboa” framöver.
Nya tider - Nya prylar!

Ölstämpling, träskiva, guldstålmärkning, Arboga burk, mörk bakgrund, hantverk, arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsbord med hål, burk på träskiva, mobilhållare och lampa, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fotostudio, Ulanzi belysning och stativ, oskärpa bakgrund, mobilhållare, arbetsyta i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


”För Bilden mot Framtiden”!
Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 16 till
  • Laddar…
”Klappat och klart”

Nedräkningen har börjat. Att gå från 2 till 14 personer på en dag kräver sin planering om Julfriden skall infinna sig.
När det gäller maten så är det givetvis den skånska mattraditionen vi följer.
”Go mad, möe mad, mad i rättan tid och madaro” är det som gäller!
Det finns en risk att bli överserverad och däst!
Men den risken får man väl ta denna speciella dag på året.

Julafton är en väldigt lång dag. Stora förväntningar i den yngre generationens tindrande ögon under dagen och en påtaglig otålighet att det dröjer sååå länge innan dom förväntade knackningarna på ytterdörren hörs i vintermörkret. Julklappar till barnbarnen så klart och julstämningen till dom vuxna.

Plötsligt är det dags och då gäller det att gör sig så liten och osynlig som möjligt och välja exakt rätt tillfälle att smyga undan och göra ett snabbt ”Stålmansbyte” i Snickerboa. Tack och lov inte i en telefonhytt!
När föreställningen är över blir det åter ett nytt snabbt byte till morfar/farfar-kläder igen och så obemärkt som möjligt åter dyka upp i julstämningen inne i huset.
Återkomsten är betydlig enklare att göra för nu är alla barnbarnen fokuserade på öppna julklappar och golvet översvämmas av omslagspapper.
Det blir ett ordentligt arbetspass med rollspelet i den nästa hermetiskt tillslutna dräkten och man känner hur svettdropparna rinner längs med kroppen innan alla klappar är fördelade.

Ingressen är ju som en ”Lång Natts färd mot Dag”, men nu kommer budskapet!

Då bli det läge att sjunka ner i favoritfåtöljen framför brasan och sakta sakta fylla favoritglaset med en sval ”Pelarborr” och förväntansfullt se hur den bärnstensfärgade vätskan sakta stiger i det tunna favoritglaset. En fast snövit skumkrona på toppen visar att det hela är gjort på rätt sätt.
Då tar jag fram min hårda julklapp som ”Amazon Tomten” varit så snäll att leverera i god tid.
Det är dom här två som står på min önskelista.

Bokomslag om träförbindelser, jämför japanska och europeiska tekniker, svartvit fotografi på snickeridetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Omslag till bok med ritningar och tips för användning av överfräs, av Richard Wagner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är helt säker på att jag får dom i julklapp för jag tror ju på Tomten!
Trevlig Helg! :beer:
Tomten


PS. Jag har redan tjuvöppnat och kollat paketet. Jag ser fram emot Julafton!
 
  • Gilla
  • Haha
Henningelvis och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.